תשובה הלכתית בכתב יד קדשו של רבי יעקב אבוחצירא בנודע בכינוי 'אביר יעקב', אבי שושלת הרבנים והמקובלים למשפחת אבוחצירא.
מפרט: [1] דף, 29X22 ס"מ. הכל בכתב יד קדשו ובחתימת ידו.
מאפיינים יחודיים: שאלה ותשובה הלכתית שכתב הגאון המקובל בכתב ידו הצפוף עם חתימתו המסולסלת בשולי התשובה. תשובה דומה נדפסה בספרו של רבי יעקב אבו חצירא 'יורו משפטיך ליעקב' שאלה קלו. שינויים רבים יש בין כתב היד שלפנינו לנדפס בספר, הספר נדפס לראשונה לאחר פטירת המחבר וידוע שיש בו שיבושים רבים.
רקע: רבי יעקב אבוחצירא הידוע גם בכינוי "אביר יעקב", נולד בשנת תקס"ו 1805, בעיר תפילאלת שבמזרח מרוקו, בצעירותו למד אצל אביו הרב מסעוד, את התנ"ך עם טעמי המקרא ולאחר מכן משנה ותלמוד. הוסמך לרבנות על ידי הרב ישועה דנינו, ובגיל צעיר החל לשמש כמנהיג הקהילה בתאפיללת, ושימש בה כרב ודרשן. כוח ברכותיו של ר' יעקב היה מן המפורסמות, בקרב יהודים וגויים כאחד, בכל רחבי צפון אפריקה. נודע כמקובל אלוקי ומלומד בניסים, והיה גדול בתורת הנגלה והנסתר כאחד, וכתב תשובות הלכתיות רבות, לצד חיבורים בקבלה. הוא חפץ לעלות לישראל אך בגלל התנגדות בני הקהילה בתאפילאלת, הדבר נמנע ממנו. ניסה לעלות לארץ שש פעמים, ובשנת ה'תר"מ (1879) כשניסה לעלות בפעם השישית בדרכו לארץ ישראל עבר דרך אלג'יריה, תוניסיה, לוב ומצרים, וכשהגיע לדמנהור חלה ונפטר בכ' בטבת תר"מ (4 בינואר 1880) ונקבר בדמנהור, וקברו נעשה לתל תלפיות. רבי יעקב אבוחצירא הותיר אחריו משפחה ענפה של צדיקים, ותלמידי חכמים עצומים, היא משפחת אבוחצירא המעטירה. והידוע מביניהם הוא נכדו הרב ישראל אבוחצירה הידוע בכינוי 'בבא סאלי' וצאצאיו הנודעים.
ידוע ומפורסם בעולם כולו הכוח הסגולי שבכתבי וחפצי הרבנים והמקובלים לבית אבוחצירא.
מצב: בינוני. קרעים זעירים לאורך סימני הקיפול. קרעים בצד שמאל של הדף הפוגעים בטקסט. כתם כהה במרכז.