"לקבל השכר ההוא בריבוי עצום עם הפירות ופירי הפירות" (אחת מאין ספור הברכות)
קונטרס שלם ונדיר באורכו ובתוכנו, המתפרס על פני קרוב לשבעים עמודים, כולו בכתב יד קדשו של גדול רבני ומקובלי בבל מרן ה'בן איש חי'. [בגדד], תר"ן [1890]. הקונטרס כמות שהוא לא נדפס אך דרוש דומה נדפס בשינויים גדולים בספרו שני אליהו (דרוש ה').
הקונטרס מכיל דרשה שלמה שדרש הבן איש חי לרגל יום ה'יאר-צייט' של אביו הגאון רבי אליהו חיים. דרשה מושלמת מתחילתה ועד סופה, כולל כותרת, קולופון והברכה המפורסמת בסוף הקונטרס בה נהג הבן איש חי לסיים את כתבי ידו. לפנינו דרשה נדירה ביותר, בעוצמת ובכמות הברכות המופיעות בה (ראה הרחבה), דרשה קבלית העוסקת בנושא הגלגולים ומיוסדת על פני כל שטחי הפרד"ס, בבקיאותו המפליאה של הבן איש חי ובגאונותו האדירה.
כאמור, לפנינו הדרשה כולה מתחילתה ועד סופה. החל מראשי התיבות שבראש כתב היד: "בהנ"ו לקבה"ו" [-בשם ה' נעשה ונצליח; לשם קודשא בריך הוא ושכינתיה], לאחר מכן כותרת וקולופון: "דרוש שדרשתי בס"ד למנוח עט"ר אדוני אבי זלה"ה זיע"א בשנת התר"ן יום יאר צייט יום שבת קודש". לאחריה הדרשה כולה, הנדירה בארכה ובתוכנה, המתפרסת כאמור על פני שבעים עמודים. בסיום הדרשה כתב הבן איש חי את ברכתו האלמותית, זו שהפכה את כתבי ידו לקמיעות מבוקשים בין יוצאי בבל ובשאר עדות המזרח: "א-ל שד-י יהיה בעזרתינו, וישמרינו ויעזרינו, אכי"ר".
כתבי הבן איש חי משמשים כקמיעות בדוקים ומנוסים לשמירה, לנשיאת חן ולהצלחה. כל כתבי ידו של הבן איש חי, גם כאלו שאינם מכילים ברכות מיוחדות. על אחת כמה וכמה כתב היד שלפנינו שמלבד זה שהוא מסתיים בברכתו המפורסמת של הבן איש חי "א-ל שד-י יהיה בעזרתינו, וישמרינו ויעזרינו, אכי"ר", כתב היד עוסק בשכר האין סופי אותו יעניק הקב"ה לישראל ולכן לכל ארכו של כתב היד מופיעים אין ספור פסוקי ברכה והבטחות שמימיות, לשפע עשירות ולכל הטובות שבעולם! מבין עשרות הדרשות שהיו למראה עינינו, לא ראינו דרשה עם כמות ועוצמה כזאת של ברכות. אם נבוא להעתיק את כל מילות ופסוקי הברכה נזדקק ליריעה כגודלו של הקונטרס כולו, העמוס כאמור בברכות מתחילתו ועד סופו. אולם פטור בלא כלום אי אפשר ונצטט מדגם קטן ומייצג ותן לחכם ויחכם עוד.
להלן חלק קטן מפסוקי הסגולה והברכות המופלאות שבכתב היד: "יבוא ויטול שכרו" (אגב, המילים הסגוליות "שכר" בכל הטיותיה והמילה "ממון" מופיעות פעמים רבות מאוד בכתב היד); "בעת רצון עניתיך"; "וקווי ה' יחליפו כוח"; "למען תלך בדרך טובים"; "נתתי לו בן"; "נתתי לו בית"; "נתתי לו ממון"; "יבוא לתבוע שכרו ולא יבוש"; "אשריהם הצדיקים שמתברכים בשמים ומתברכים בארץ"; "שיגיע להם שכר טובה וברכה"; "לקבל השכר ההוא בריבוי עצום עם הפירות ופירי הפירות"; "להנחיל אוהבי יש ואוצרותיהם אמלא"; "יראו עינינו וישמח ליבנו בביאת משיח צדקנו במהרה בימינו אכי"ר".
הקונטרס עוסק בנושא הקבלי המסתורי של עיבורי נשמות צדיקים באנשים חיים – הבן איש חי בגדלותו הבלתי נתפסת בקבלה וגם בתורת הנגלה, מבאר היטב ומפשט בפני הלומד את הנושא הקבלי הסבוך של גלגול נשמות, החל מהמושגים הקבליים המופשטים ועד לרמה הפרקטית כיצד זה קורה בפועל. כידוע, הבן איש חי בעצמו היה קשור בשורש נשמת בניהו בן יהוידע ולכן קרא את שמות ספריו על שמו של בניהו בן יהוידע.
מלבד פסוקי הסגולה הנדירים המסוגלים לשפע של ברכות עשירות והצלחה, עוסק הקונטרס שלפנינו בהרחבה גם בנושא זיווגים וגם בהקשר הזה מופיעות בו אין ספור מילות סגולה העוסקות בזיווג ובקידושי אישה.
רבי יוסף חיים מבגדד [תקצ"ג-תרס"ט], בעל "בן איש חי" וגדול חכמי המזרח בזמנו. נולד לרבי אליהו חיים בן רבי משה חיים רבה של בגדאד. תלמידו של רבינו עבדאללה סומך, שכבר בצעירותו נודע בגאונותו ובצדקותו. החל לדרוש בבית הכנסת הגדול והוא רק בן 26 , ומאז דרש שם מדי שבת ויום טוב במשך כחמישים שנה. בדרשותיו המיוחדות היו מתאספים אלפי איש לשמוע את דבריו המתוקים במשך ארבע וחמש שעות. נתפרסם כ"חד בדרא" בנגלה ובנסתר בכל קצוי תבל, ונודע בקדושתו הרבה. בשנת תרכ"ט נסע לארץ ישראל להשתטח על קברות הצדיקים, ואז נתגלה אליו מן השמים שהוא משורש נשמת בניהו בן יהוידע ועל שם כך קרא שמות לרבים מעשרות חיבוריו: בן איש חי, בן איש חיל, בן יהוידע, רב פעלים, עוד יוסף חי, ועוד.
[69] עמ', [32] דפים. כ-10X13 ס"מ. נייר איכותי. כולו בכתי"ק הבן איש חי. כתיבה אוטוגראפית אופיינית עם תיקונים, מחיקות והוספות.
מצב טוב. כרוך בכריכת חצי עור חדשה ומהודרת.