כתבי יד מגדולי המזרח

מספר פריטים: 11

סנן פריטים

בחר קטגוריות להצגה
בחר קטגוריה
נמכר
פריט מספר 8
מכירה 120
חיבור שלם בכתב יד. 'גור אריה' על השלחן ערוך, לרבי גור אריה הלוי ממנטובה. אוטוגראף חתום, המאה ה 17

" …ושמעתי שהיה לו [להרמ" ז] מגיד, והרב 'גור אריה' שחיבר הגהות על הש" ע ונדפסו במנטובא סביב לשו"ע, העיד ששמע המלאך הדובר בו" (החיד" א).

מאות הגהות והערות בכתב-יד – חיבורו הגדול של הגאון רבי גור אריה הלוי ממנטובה, על שלחן ערוך אבן העזר, בעצם כתב יד קדשו של המחבר.

את חיבורו כתב רבי גור אריה סביב הספר נחלת צבי, על גבי גיליונות העותק שלפנינו (נחלת צבי, ונציה, תכ" א 1661). עדות כתובה לכך אנו מוצאים בעותק נוסף של הספר נחלת צבי, הנמצא במכון בן צבי, ובו הגהותיו של רבי גור אריה שנעתקו על ידי רבי יצחק לפמרונטי בעל פחד יצחק ובראשם כתב: "ההגהות שבו העתקתי אותן מאחר כזה של מהר" ר גור אריה הלוי פה מנטובה" . (ראה: ישורון, כרך יט עמ' תתסא).

רבי גור אריה אף חותם, בכתב היד שלפנינו, מספר פעמים תחת הגהותיו (ראה לדוגמה: דפים מח 2 ו-מט 2 שם הוא חותם בר" ת: " הגא" ל" – הצעיר גור אריה לוי; ובדף מ 2, בין השורות: " עיין פסק שלי, גאל" י" ).

מקור כתב היד: אוסף כתבי היד בספריית האדמו" ר רבי מנחם נחום דב מסדיגורא – אחת הספריות הפרטיות הגדולות והנדירות בזמנו. רבי נחום בער'ניו שנודע בחיבתו לספרים וכתבי יד, רכש ספרים וכתבי יד נדירים ויקרי המציאות, בנוסף על מה שהיה לו מירושת אבותיו. וכך עלה בידו לכונן בחצר הקודש סדיגורא את אחת הספריות הפרטיות, הגדולות. מפאת חשיבותו של כתב היד שלפנינו, חתם הרה" ק רבי נחום בער'ניו את שמו בעצם כתב יד קדשו: " זה הספר שייך לנחום דב בער פרידמאן" . זאת מלבד החותמות הרגילות בהן נהג להחתים את ספריו: חותמת 'האריה' עם שמו בעברית ובלועזית; חותמת 'קנין כספי'; והמדבקה האדומה עם הכיתוב: 'אוצר הספרים של מו" ה נחום דוב פרידמן בסאדאגורא'. (על ספרייתו של האדמו" ר ראה בהרחבה, קובץ מביני עמודי – מאמרו של הרב זושא דינקלס: 'סקירה הסטורית מקיפה על בית עקד הספרים של הרה" ק רבי נחום בער'ניו זצוק" ל').

הגאון המקובל רבי גור אריה הלוי פינצי – הרב גא" ל [נפטר בשנת תנ" ז, אוצר הרבנים 4370], מרבני מנטובה הידועים במאה ה-17 ומגדולי חכמי איטליה בדורו. נשא ונתן עם חכמי דורו ועשרות תשובות אליו וממנו נדפסו בספריהם: שו" ת דבר שמואל (סימנים: צז, קו-קכג, קלב-קלג, קמא-קמד, קנג-קנה, קסא-קסט, קעב-קעד, רי-ריא, ריז-רכ); שו" ת הרמ" ז (יו" ד סימן ב'; אהע" ז סימן א'); שו" ת הרב" ך; פחד יצחק ועוד. היו לו גם יד ושם בחכמת הקבלה, והוא הותיר אחריו, בכתב יד, תפילות, סודות וכוונות. על גדלותו בנסתרות ניתן ללמוד ממה שכותב עליו החיד" א בספרו שם הגדולים (מערכת גדולים, אות מ', בערך רבי משה זכות – הרמ" ז): " ושמעתי שהיה לו [להרמ" ז] מגיד, והרב גור אריה שחיבר הגהות על הש" ע ונדפסו במנטובא סביב לש" ע, העיד ששמע המלאך הדובר בו" . החיד" א מזכירו שוב בספרו, בערך מיוחד עבורו (מערכת גדולים, אות ג'): " גור אריה. הגהות על כל הש" ע נדפסו במנטובה סביב הש" ע והם להרב מהר" ר גור אריה הלוי אחד מרבני מנטובה בזמן הרמ" ז" . כתב היד שלפנינו נדפס לאחר פטירתו, ע" י תלמידו רבי אברהם ידידיה באזילה, וע" י בן-אחיו רבי גור אריה בן רבי בנימין הלוי פינצי, סביב השולחן ערוך (מנטובה, תפ" ב-תפ" ג).

האדמו" ר רבי מנחם נחום דב מסדיגורא [תר" ג-תרמ" ג], נסיך הכתר של חסידות רוז'ין. בנו של רבי שלום יוסף בנו בכורו וממשיכו של הסבא קדישא רבי ישראל מרוז'ין. בהגיע רבי נחום בער'ניו לפרקו נשא לאשה את בת דודו האדמו" ר הזקן רבי אברהם יעקב מסדיגורא – בנו השני של הרה" ק מוז'ין, מי שהמשיך את השושלת לאחר פטירת רבי שלום יוסף. שם, בסדיגורא השפיע הרבי הצעיר והדריך בחכמתו רבים מהחסידים אשר התקרבו אליו. למגינת כל לב, הוא נפטר במיטב שנותיו, שבועות ספורים לפני פטירת חותנו. וכה נכתב בגיליון מחזיקי הדת (קראקא
תרמ" ג): " אבן יקרה אין ערוך אליה הוא הרב הצדיק הקדוש שושילתא דדהבא ספיר גזרתו מו" ה נחום דוב פרידמאן… והוד פניו כפני בן מלכים ורוזנים אף הראה עוז… בבית עקד הספרים אשר אסף וקבץ זה עשרים שנה, והרבה לפזר על ספרים יקרי ערך עתיקי יומין מבית גנזי מטמונים הון יקר עתק.

מפרט: נחלת צבי, מאת רבי צבי הכהן כ" ץ. ונציה, תכ" א [1661]. מהדורה יחידה. [2], קלד דף, 28 ס" מ. בשלמות מלאה, עם דפי ההסכמות בתחילה ולוח הטעויות בסוף.

כתב היד: בשולי הגיליונות מאות ואלפי שורות של הגהות וחידושים החל מסימן א' עד סי' קטו (ככל הנראה, משם ואילך רשם רבי גור אריה את הגהותיו כספר בפני עצמו). כתיבה איטלקית. כתב היד שלפנינו הושווה ונמצא תואם לכתבי יד אחרים של רבי גור אריה הלוי. לא נערכה השוואה בין כתב היד לספר המודפס לבדוק אם כולו אכן נדפס.

מצב טוב. כתמי זמן. מעט נקבי עש משוקמים. שיקום קל לשולי השער ללא פגיעת טקסט. כריכה ישנה, שמורה ומהודרת. הגהות בודדות קצוצות.

מחיר פתיחה: $8,000
הערכה: $20,000 -
$25,000
נמכר: $9,760

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 9
מכירה 120
דף ענק הכולל תפילה מרגשת על כלל ישראל ממרן ה'בן איש חי' מתקופת שנתו הראשונה כמנהיגה של יהדות בבל. תפילה עמוסת ברכות ותפילות לשמירה והצלחה

" …ותתן לנו חיים ארוכים וטובים ושלום ותמלא כל משאלות ליבנו לטובה…"

דרשה קדומה בכתב יד קדשו של רבינו יוסף חיים מבבל בעל ה'בן איש חי'. ובסופה תפילה לא ידועה עמוס ה בברכות [שנת כת" ר?].
כתיבה רהוטה ותמה על דף גדול כתוב משני צדדיו.
הדרשה נאמרה כנראה בז' אלול תר"ך, במלאת שנה לפטירת אביו רבי משה חיים רבה של בגדאד. כידוע, מיד לאחר פטירת אביו בהיותו רק כבן 25 שנה, החל בהנהגת הקהילה. כך שלפנינו אחת מדרשותיו הראשונות. הדרשה נדפסה בשינויים רבים, בספר נוה שלום חלק א, דרוש ב.
"א-ל שד-י יהיה בעזרתנו וישמרנו ויעזרנו בחסד אכי"ר. אנכי טרם אכלה לדבר עיני לשמיא נטלית אוחילה לאל-הי ישעי אבינו אב הרחמן עינינו לך תלויות חננו ה' חננו ולא נוסיף לדאבה עוד ותאמר די לצרותנו וברכנו אבינו כולנו כאחד באור פניך ותתן לנו חיים ארוכים וטובים ושלום ותמלא כל משאלות ליבנו לטובה לעבדך. אנא ה' הושיעה נא, אנה ה' הצליחה נא, וראה כי עמך הגוי הגדול הזה עיניהם לך צופיה, בייא בייא (-תחנונים: ראה, ראה) צא לישע עמך לישע את משיחך, עביד בגין שכינתא זה כמה מייחלת…" .
בתחילת הדרשה יש קטע על זהירות משנאת חנם, ואחר כך באריכות על עניין הגאולה. לצד דברי הספד על אביו, יש דרוש נרחב על עניין השמחה בו הוא מביא מדברי הזוהר הקדוש מרבי שמשון מאוסטרפוליא ועוד.
רבי יוסף חיים מבגדד (תקצ"ג-תרס"ט) , בעל "בן איש חי" וגדול חכמי המזרח בזמנו. נולד לרבי אליהו חיים בן רבי משה חיים רבה של בגדאד. תלמידו של רבינו עבדאללה סומך, שכבר בצעירותו נודע בגאונותו ובצדקותו. החל לדרוש בבית הכנסת הגדול והוא רק בן 26 , ומאז דרש שם מדי שבת ויום טוב במשך כחמישים שנה. בדרשותיו המיוחדות היו מתאספים אלפי איש לשמוע את דבריו המתוקים במשך ארבע וחמש שעות. נתפרסם כ" חד בדרא" בנגלה ובנסתר בכל קצוי תבל, ונודע בקדושתו הרבה. בשנת תרכ"ט נסע לארץ ישראל להשתטח על קברות הצדיקים, ואז נתגלה אליו מן השמים שהוא משורש נשמת בניהו בן יהוידע ועל שם כך קרא שמות לרבים מעשרות חיבוריו: בן איש חי, בן איש חיל, בן יהוידע, רב פעלים, עוד יוסף חי, ועוד.

[1] דף נייר גדול מאוד, כתוב משני צדיו ומחולק ל-3 עמודות (למעלה מ-100 שורות). כידוע מרבית כתב היד של רבינו בעל הבן איש חי נכתבו על דפים קטנים. ולפנינו דף גדול מראשית דרכו.
22X32 ס"מ. נייר עבה ואיכותי.
נתון בכריכת חצי עור חדשה מפוארת. מצב טוב מאוד.

* שימו לב: עמלת פריט זה חייבת במע"מ ללא יוצא מן הכלל.

מחיר פתיחה: $4,000
הערכה: $10,000 -
$12,000
פריט מספר 10
מכירה 120
קונטרס דרשות ותפילות בכתב-יד קדשו של רבי רפאל ישעיה אזולאי, בנו בכורו של החיד"א. איטליה, המאה ה-18

קונטרס דרשות ותפילות בכתב-יד קדשו של המקובל הגאון רבי רפאל ישעיה אזולאי, בנו בכורו של החיד"א ורבה של אנקונה. למיטב ידיעתנו, כתב היד לא נדפס מעולם.

פירוט כללי של כתב היד: פתיחה; דרשה לשבת שובה – בתוך הדברים מופיע איזכור של אביו, החיד"א; תפילה מיוחדת לימים נוראים, שחיבר רבי רפאל; דברי מוסר ותוכחה על חילול שבת וגילוי עריות.

רבי רפאל ישעיה אזולאי [תק"ג-תקפ"ו], נולד בירושלים לאביו החיד"א, הוא למד אצל אביו הגדול ונמנה בין חכמי ירושלים. כשהתפנתה משרת הרבנות בעיר אנקונה, העבירו פרנסי הקהילה בקשה דרך החיד"א אל בנו רבי רפאל ישעיה להתמנות עליהם כרב ראשי. ואכן בשנת תקמ"ח נתמנה רבי רפאל לרבה של אנקונה עד לפטירתו בשנת תקפ"ו. וכבר נכתב על כך שהוא חי 83 שנה בדיוק כשנותיו של אביו. החיד"א בספריו מביא דברי תורה רבים בשם בנו רבי רפאל, כך הביא שתי תשובות הלכתיות שכתב בנו, והרבה מאד חידושי תורה ממנו. בכל פעם שהחיד"א מזכיר את בנו, הוא מכנהו בכינויים מפליגים: 'הבן יקיר לי' 'ידיד נפשי' 'החכם השלם' 'הדיין המצויין' וכדומה. רבי רפאל ישעיה היה איש ידוע חולי והדבר מוזכר בחילופי האגרות בינו לבין אביו. בשנת תקנ"ו התגברה מחלתו, ואביו כתב לו שמרוב צער הוא עצמו נחלה, אמנם כתב לו שלא יאונה לו כל רע והוא התפלל עליו בדמעות. ואכן לאחר מחלה זו הוא חי עוד כשלושים שנה. תשובות ממנו נדפסו בספרי אביו, חיים שאל, יוסף אומץ, פני דוד, מראית העין. [ראה עוד אודותיו בספרו של בניהו על החיד"א עמ' תע"ו-תפ"ז].

[12] דף. כ-19X13 ס"מ. נייר משובח. כתיבה מזרחית.

מצב טוב. מספר מריחות ונקבי דיו. שיקום אמנותי בשולי הדפים. כריכה פשוטה.

מחיר פתיחה: $1,200
הערכה: $2,000 -
$4,000
נמכר: $1,464

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 11
מכירה 120
אוטוגראף בכתב יד קדשו של המקובל הראשון לציון רבי יעקב ישראל אלגאזי. ירושלים, תק"ג [1743]

דרשה ארוכה המתפרסת על פני עשרה עמודים כתובים בצפיפות, בכתב יד קדשו הרהוט של המקובל הראשון לציון רבי יעקב ישראל אלגזי. ירושלים [תק"ג 1743]. לפי מיטב ידיעתינו לא נדפס.

בראש כתב היד מופיעה כותרת מתוארכת, אף היא בכתב יד קדשו: "דרוש שסידרתי לדרוש בק"ק של ירושלים פר' שלח לך התק"ג". הדרוש מתחיל בפסוק "טובה הארץ מאוד מאוד… אך בה' אל תמרודו", רבי יעקב ישראל מאריך בשבח ארץ ישראל ובשבח עיר הקודש ירושלים וכן מבאר את חטא המרגלים בשלוש דרכים, אחת מהן על פי הזוהר הקדוש.
הרב אלגאזי מסיים את דרשתו בתפילה בארמית לסילוקם של הישמעלים ממקום המקדש: "אנו לי-ה ולי-ה עינינו יתובי יתבין צווחין כי כרוכיא עד מתי לעדה עניה סוערה בהר ובשפלה… עד מתי ייתון בני עממיא לשלם אל מקום המזבח זה מקום המקדש…".

רבי יעקב ישראל אלגאזי [ת"מ-תקט"ז], מרבני איזמיר, ומגדולי החכמים והמקובלים בירושלים. למד בישיבת המקובלים בית אל והיה מראשיה. בין רבותיו היו רבי חיים אבולעפיה (בעל 'עץ החיים') ורבי יצחק הכהן רפפורט (בעל 'בתי כהונה'). שימש כראש ישיבת 'נוה שלום ברית אברהם' בה למדו גדולי חכמי ירושלים, והיה חבר בבית דינו של הרב אליעזר נחום. החיד"א ספד לו. שימש כראשון לציון משנת תקט"ו [1755] ועד לפטירתו, ובנו המהרי"ט מילא את מקומו. חיבר ספרים רבים, ביניהם: 'שלמי ציבור', 'נאות יעקב', 'מענה לשון', 'אמת ליעקב', 'ארעא דרבנן' 'קהילות יעקב', 'מגיד דבריו ליעקב' ועוד.

[10] עמ'. 16X10 ס"מ. כתב חצי קולמוס צפוף בתוספת הגהות וציונים בשולי הדף.

מצב טוב. כתמים. שיקום שוליים אמנותי. כריכת עור חדשה.

מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $3,000 -
$4,000
נמכר: $1,952

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 12
מכירה 120
תעודת 'סידור הקידושין' של מרן הראשון לציון הרב עובדיה יוסף. מסמך היסטורי קדוש

תעודת 'אשור נישואין' רשמית של העדה החרדית בירושלים, לנישואי מי שעתיד להיות מנהיגה של יהדות ספרד – מרן הראשון לציון הגאון רבי עובדיה יוסף, לרבנית מרגלית. ירושלים, תש"ד [1944]. מסמך היסטורי קדוש.

במסמך מופיעים פרטים היסטוריים על החתן והכלה: מקום מגוריהם, תאריך ומקום הנישואין ועוד.
בשורת משלח ידו של החתן נכתב: "חכם"! עדי הקידושין הם רבותיו: חכם עזרא עטייא והרב עזרא שרים. מסדר הקידושין הינו המקובל חכם שאול שראבני. חתימת ידי שלושת החכמים – מגדולי הדור, מתנוססת על המסמך.

מזיווג זה נולדו חמישה בנים אשר כגובה ארזים גובהם ומאירים את העולם בתורתם, הלה המה: הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל; ויבדלחט"א הגאון רבי אברהם יוסף, רב העיר חולון; הגאון רבי יצחק יוסף, הרב הראשי לישראל; הגאון רבי דוד יוסף, ראש כולל יחווה דעת וחבר מועצת החכמים של ש"ס; והגאון רבי משה יוסף, ראש בד"ץ בית יוסף.

מן המקום לספר על מעשה הקשור בשלושה מן האישים המופיעים במסמך שלפנינו, מעשה שהשפיע בעקיפין על עם ישראל כולו! אביו של הרב עובדיה, ר' יעקב עובדיה (מופיע במסמך בשורה 12) היה איש ישר דרך, בעל חנות מכולת, שעמל קשות לפרנסת משפחתו. כאשר קשתה עליו המלאכה לבדו, קרא לבנו הנער עובדיה, ואמר לו "עד עתה למדת בישיבה, מעתה עליך לסייע בפרנסת המשפחה". הנער עובדיה (שורה 7 במסמך), האמון על כיבוד הורים, נפרד בלב כבד ובדמעות מן הישיבה והלך לסייע לאביו בחנותו. למחרת בבוקר, מתייצב בחנות ראש הישיבה, חכם עזרא עטייה (שורה 19 במסמך), מסיר את גלימתו הרבנית ומפשיל את שרווליו. לתמיהתו של ר' יעקב עובדיה ושל הקונים הרבים, מכריז חכם עטייה: "מעתה אני אבוא יום יום לסייע בחנות, והנער עובדיה שמובטחני בו שיהיה מגדולי הדור, ישוב ללימודיו בישיבה". ר' יעקב עובדיה שנוכח לראות כי חכם עטייה רציני בכוונותיו, שלח את בנו בחזרה לישיבה, ועם ישראל זכה בגדול הדור, ובסדרות הספרים 'יביע אומר' ו'יחווה דעת' המפארות את כותל המזרח של הספרות התורנית.

[1] דף נייר רשמי, 25 ס"מ. שמות החתן, הכלה וההורים נכתבו בכתיבה מזרחית, ככל הנראה בכתב ידו של מסדר הקידושין המקובל חכם שאול שרבאני. ובנוסף, נכתבו לצדם השמות פעם נוספת, ככל הנראה בכתב ידו של הרב עובדיה;

מצב טוב. כתמי זמן. סימני קיפול. קרעים זעירים בשולים ובקיפולים ללא חיסרון או פגיעה.

מחיר פתיחה: $500
הערכה: $1,000 -
$2,000
נמכר: $1,952

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 13
מכירה 120
תגלית. מכתב נדיר ביותר בכתב-יד קדשו ובחתימתו של האדמו"ר רבי אלעזר אבוחצירא, בעודו נער כבן 15

מכתב נדיר ביותר מאת האדמו"ר רבי אלעזר אבוחצירא 'בבא אלעזר', בעודו נער כבן 15 בתפילאלת שבמרוקו, [תשכ"ג] 1963. לא ידוע על מכתבים נוספים ממנו בבגרותו ובוודאי בצעירותו.

המכתב שלפנינו פותח חרך צר אל פנימיותו של המקובל – אולי המסתורי ביותר – שפעל בדורות האחרונים. הוא כמעט ולא כתב מכתבים, כמעט ולא נראה בציבור, אפילו את פניו כמעט שלא חשף והיה תדיר מכוסה במעין כובע מחודד שכיסה את כל פניו. גם בלכתו מביתו לבית מדרשו לא נחשף לציבור ומנהרה מיוחדת, מתחת לאדמה, הייתה מובילה מביתו אל בית מדרשו. במכתב שלפנינו, למרות גילו הצעיר של הרב, ניתן לזהות את גינוני המלכות והקדושה של שושלת הזהב לבית 'אבוחצירא' ששמה בלבד מעביר צמרמורת של קדושה. הרב, שהיה נער יתום מאם, כותב במכתב באריכות ובפתיחות רבה, לידידו הטוב ר"מ נזרי על הקורות אותו. הוא גם שולח לו פריסת שלום מ"מור אבא" הלא הוא ה'בבא מאיר'.

רבי אלעזר כותב – בין היתר – במכתבו, שחזר לאחרונה מקזבלנקה. בקזבלנקה למד רבי אלעזר בישיבת חב"ד. אחיו שיבדלח"ט, רבי דוד אבוחצירא, מעיד עליו שידע באותה תקופה את ספר התניא בעל פה. מהמכתב שלפנינו אנו רואים שבגיל 15 הוא כבר חזר מקזבלנקה והוא נמצא בחזרה בתפילאלת מלמד תלמידים בתלמוד-תורה. יוצא אם כן שבגיל 15 כבר ידע את ספר התניא כולו בעל פה!

רבי אלעזר אבוחצירא הידוע בכינויו 'בבא אלעזר' [תש"ח-תשע"א], בנם של קדושים – בנו של 'בבא מאיר', ונכדו של 'בבא סאלי' ולמעלה בקודש הקודשים. הוא נקרא על שמו של התנא רבי אלעזר בן רשב"י זאת מכיוון שלפני שנולד רבי אלעזר, ראה בבא סאלי את רבי שמעון בר יוחאי בחזיון הלילה. בשעת הברית, קרא עליו בבא סאלי את הפסוק "ע'ין ל'א ר'אתה א'לוקים ז'ולתך", אשר ראשי תיבותיו יוצרים את שמו. מהתבטאות מאלפת זו, ניתן ללמוד על ערך יקרתו ושורש נשמתו של הרך הנולד. מגיל צעיר נודע ביותר בשמירת העיניים שלו ובעשרות השנים האחרונות לחייו יצא לרחוב פעמים בודדות בלבד. בבא אלעזר קיבל אמנם המוני אנשים מדי יום, אך מעטים זכו לראות את זיו פניו. קיימים סיפורים רבים מספור אודות כוחן העצום של ברכותיו ועצותיו והמונים היו נוהרים לקבל את עצתו וברכתו. בשנת תשע"א נרצח על ידי אדם שבא לבקש את ברכתו, ושלף סכין ודקרו והרגו. בתום ימי השבעה, כתב הרב הראשי לישראל שלמה משה עמאר קינה לזכרו בנוסח הקינות לתשעה באב.

[1] דף מחברת משובץ. 22 ס"מ. כולו בכתב יד קדשו ובחתימתו של הרב. מצב טוב. סימני קיפול וקמטים.

מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $2,000 -
$3,000
נמכר: $2,318

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 14
מכירה 120
משנה תורה להרמב"ם. תימן, המאה ה-14. שינויים רבים מהנוסח הנדפס

כתב-יד – משנה תורה לרמב"ם, תכריך דפים מספרי משנה תורה, בעיקר מספרי שופטים ונזיקין. שינויים רבים מהנוסח הנדפס. תימן, המאה הי"ד (כמאה שנה לפני המצאת הדפוס).

בכתב היד שלפנינו, שנכתב כאמור לפני המצאת הדפוס, מופיעים שינויים רבים בהשוואה לנוסח הנדפס במהדורות הרמב"ם שלפנינו. השינויים הם כמעט בכל אחד מן הדפים! רבים מן השינויים הינם שינויי לשון, בלא שינוי ממשי בהלכות. אך ניתן לתרץ על-ידם קושיות וסתירות בדברי הרמב"ם. ולעיתים בניין שלם שבנו גדולי האחרונים על בסיס מילה אחת ברמב"ם, נופל עקב שינוי הנוסח בכתב היד שלפנינו. ישנם גם שינויים בספירת ההלכות. לדוגמא: ספר שופטים, הלכות ממרים, פרק ט', בנוסח הנדפס ישנם י"ד הלכות ובנוסח שלפנינו י"ז הלכות.

מכתב ידו המקורי של הרמב"ם לספר משנה תורה שרדו כעשרים דפי-טיוטה, שנמצאו בגניזת קהיר. בנוסח משנה תורה נפלו במהלך השנים שינויים ושיבושים רבים: הן בנוסח ההלכות, והן בחלוקת ההלכות. מקורות השינוי היו טעויות העתקה שנתקבעו בדפוס, עריכות של מעתיקים שונים ש"תיקנו" את הנוסח לזה הראוי לפי דעתם והצנזורה הנוצרית, ששינתה מהנוסח המקורי. בנוסף לכך הרמב"ם עצמו תיקן מספר פעמים את הנוסח בעותק הספר שהיה תחת ידו. אם כן, הנוסח הקיים בדפוסים הנפוצים במשך הדורות אינו הנוסח הסופי והמדויק שיצא מתחת ידי הרמב"ם. כדי לברר את הנוסח המדויק נעזרים החוקרים בכתבי יד עתיקים ובשרידי דפוסים עתיקים. הרב יוסף קאפח סבור כי כתבי היד התימניים, כגון זה שלפנינו, הם הם הנוסח הנכון והאמיתי.

[104] עמ', 27X20 ס"מ. דיו על גבי נייר כהה עבה ומשובח. כתב יד סופר רהוט, בכתיבה תימנית. ראשי הפרקים מודגשים בדיו אדומה.

מצב בינוני-טוב. מעט כתמי זמן. השלמת שוליים אמנותית, עם פגיעת טקסט בדפים בודדים. כריכת עור חדשה.

* שימו לב: עמלת פריט זה חייבת במע"מ ללא יוצא מן הכלל.

מחיר פתיחה: $8,000
הערכה: $10,000 -
$12,000
נמכר: $14,640

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 15
מכירה 120
מדרש הגדול. ספר במדבר. תימן, ת"ג [1643]

מדרש הגדול, על ספר במדבר מאת רבי דוד בן עמרם העדני. תימן, ת" ג [1643].

כרך שלם המכיל את דברי המדרש הגדול לספר במדבר.
בשולי עמודים הגהות עתיקות. בתחילת כל פרשה פיוט מנוקד.

בסופו קולפון המעתיק: " חיים בן אברהם אלאחמר…נשלם ביום ראשון כא' לירח אייר שנת אתתקנ" ד לשטרות [ת" ג]. נעתק מתוך ספר מוגה כפי כח האפשרות".

" מדרש הגדול" הוא חיבור מדרשי עתיק על התורה, שנתחבר על ידי רבי דוד בן עמרם העדני – מהעיר עדן שבתימן. הוא חי במחצית הראשונה של המאה ה-14. בחיבורו הוא מתבסס על מקורות רבים בחז" ל והגאונים, ביניהם חיבורים שברבות הימים אבד זכרם או ששרדו באופן חלקי בלבד, כגון מכילתא, הספרא [תורת כהנים], ומדרשים קדומים אחרים. מדרשים אחדים המופיעים בו אינם ידועים משום מקור אחר. בראשית כל פרשה מופיע פיוט. מדרש הגדול היה מפורסם ונפוץ מאד בקרב יהודי תימן, רבים מחכמי תימן עסקו בו ואף כתבו עליו מספר פירושים.

[155] דף. 30.5 ס" מ. מצב טוב. קרעים בדף ראשון ואחרון. כתמים. כריכה ישנה.

מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $3,000 -
$4,000
נמכר: $3,660

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 16
מכירה 120
מחברת תיג'אן - כללי לשון הקדש. תימן. המאה ה 16

תיג'אן. החיבור היסודי בדקדוק לשון הקודש של יהודי תימן מאת חכם תימני קדום עלום שם. תימן, המאה ה 16.

חיבור מחולק לשערים: שער חילוף האותיות זה בזה, שער ידיעת בנין התיבות וצירופם, שער שמות המלכים וצורתם, שער ידיעת השוא ועוד.
כתב יד סופר נאה. [33] דף, כ 30 ס"מ. חסר דפים בודדים בהתחלה.

מצב טוב. כתמי זמן. השלמת שוליים אמנותית. נקבי עש משוקמים אמנותית.

מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $2,000 -
$2,500
נמכר: $1,708

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 17
מכירה 120
תאג'. בראשית, שמות. תימן, המאה ה 18-17

תאג' (בראשית-שמות). כולל התורה עם ניקוד וטעמים, תרגום אונקלוס, פירוש רש" י וילקוט מדרשים.

בתחילת כתב היד נכתב: " אתחיל בספר בראשית בעזרת א-ל בורא העולם.

[154] דף נייר. 21X32 ס" מ. כתיבה תימנית יפה ומסודרת.

מצב בינוני. כתמים. נקבי עש. מעט קרעים ללא חסרון טקסט. כריכת קרטון.

מחיר פתיחה: $800
הערכה: $1,000 -
$1,500
נמכר: $4,148

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 18
מכירה 120
ספר תורה על גוויל. תימן, המאה ה-19

ספר תורה שלם כתוב בדיו על גבי גוויל. תימן, המאה ה-19.

ספר תורה כתוב בכתב-יד סופר מומחה, בכתב אחיד לכל אורכו. על גבי עור גוויל אדום של בהמה גסה, כפי מנהג תימן. הכיתוב נעשה על צדו החיצוני של העור, מה שגורם לצבעו היוצא דופן: חום-אדמדם. היריעות והכתב נראים אחידים לאורך כל הספר. כמו כן ניכרים תיקונים לאורך הספר המעידים כי הספר היה בשימוש לאורך השנים, ותוחזק באופן שוטף.

גובה היריעה: 50 ס" מ, גובה הכתב: 44 ס" מ, 50 שורות. מצב טוב. כשרות הספר לא נבדקה.

מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $2,000 -
$3,000
נמכר: $3,660

המחיר כולל עמלת קונה

התחל להקליד ע"מ לקבל תוצאות רלוונטיות

שאלה על פריט

מחברת תיג'אן – כללי לשון הקדש. תימן. המאה ה 16

תנאי בית המכירות

הדרכה למבקרי התערוכה ומשתתפי המכירות הפומביות כולל תקנות ונוהל.

ווינרס מכירות פומביות בע"מ להלן החברה עורכת בזה תצוגת פריטי יודאיקה שונים, אשר התקבלו מאנשים שונים אשר הסכימו להעמיד את הפריטים החשובים לרשות הקהל להסתכלות עם אפשרות לרכישתם במכירה פומבית שתתקיים עם סיום התערוכה.

 

*היות ובאתר הבית של ווינרס ישנה אפשרות למתן הצעות מוקדמות ולראותן, במקרה של שוויון בהצעות מוקדמות ההצעות שניתנו באתר הבית של ווינרס גוברות על פני הצעות שנתקבלו באתרים אחרים.

1 . לנוחיות המבקרים הוצאנו לאור קטלוג זה עם הסברים מפורטים בליווי תמונות. המידע בקטלוג מבוסס על הערכת מומחי החברה אולם האחריות

הבלעדית על בדיקת הפריטים מוטלת על הרוכש. שמור על הקטלוג כעל מלווה אישי לכל ימי התערוכה והמכירה. אנו לרשותך בכל שאלה, ספק וברור.

ניהול המכירה ותנאיה:

2 . המכירה עצמה תנוהל ע"י אדם מנוסה הבקי בנוהלי המכירות פומביות. אנו מבקשים מכל המבקרים והאורחים במכירה הפומבית לצייד את עצמם

בידע המתאים. לאלו שאינם בקיאים בנושא זה אנו ממליצים לפנות אלינו בימי התערוכה או לפניה ולקבל מאיתנו את המידע הדרוש.

3 . עצם ההשתתפות במכירה הפומבית וקבלת "מספר רכישה" מאיתנו מהווה אישור והסכמה כי ידועים למקבל המספר. התקנות, הנוהל, התנאים

והנהוג בתערוכות ובמכירה פומבית שלנו ובכל בעיה וספק, באם יתעוררו, בשעת המכירה או לאחריה, עקב רכישת פריטים מסוימים, ינהג הרוכש או

הרוכשת וכן הנהלת החברה כעורכי המכירה, לפי הנהוג והמקובל אצלנו.

4 . היות והחברה אינה אלא עורכת התערוכה והמכירה ואינה בעלת הפריטים עצמם לכן מוסכם ומותנה בזאת כי בכל מקרה, לא תהיה אחריות החברה כלפי הרוכשים אלא עד העברת הכספים לידי המוכרים- בעלים ולכן, באם הועבר כבר התשלום שהתקבל מהרוכש ליד הבעלים, אזי אף אם תלונתו או טענתו של הרוכש תהיה מוצלחת, אנו נעשה כל מאמץ והשתדלות להשיב את כספו של הבעלים. אך לא תהיה כל התחיבות מצידנו לכך, וכן לא ננהל הליכים משפטיים לשם החזרת כספים לרוכשים לאחר שהועברו לבעלים. אולם נסכים למתן האישורים המתאימים מצידנו לרוכש כדי שיוכל לנהל הליכים משפטיים נגד הבעלים.

5 . עם קבלת "מספר רכישה" מאיתנו באופן אישי או טלפוני, מסכים ומתחייב הרוכש לא לתבוע באופן אישי או בתביעה משפטית בכל מקרה של נזק או טעות בתיאורי הפריטים את החברה. כל טענה או תביעה לאחר העברת הכספים לבעלים הנה אך ורק כלפי הבעלים.

מחירים והערכות:

ההשתתפות במכירה מתבצעת באחת מהאפשריות הבאות: א. ע"י הופעת הרוכש\ת בעצמו באולם ב. בא כוחו ג. ע"י הצעות טלפוניות או בכתב, המייפות את כוחה של הנהלת החברה לרכוש עבור המזמינים פריטים שונים ד. דרך האינטרנט.

6 . משתתף המופיע כבא כוחו של אדם אחר, מחייב את עצמו ואת שולחו באותה מידה, ויחויב לעמוד בעצמו בתשלומי רכישותיו עבור משלחו ואנו נראה בו כ"רוכש" לכל דבר, ונוכל לפנות אליו או אל שולחו כדי לממן את הרכישה, לפי ראות עינינו.

7 . באם נקבל הזמנה טלפונית או בכתב לפריט מסוים, נשתדל לפעול למען האינטרס של המזמין כאילו היה הוא בעצמו באולם. אולם, אין התחיבות מצידנו להשיג עבורו את הפריט.

8 . אין התחיבות לקבל כל הצעה שהיא לרבות הגבוהה ביותר וזאת אף אם הרוכש או מיופה כוחו נמצא באולם ומשתתף אישית במכירה.

9 . המכירה עצמה מנוהלת בהכרזת דולרים של ארה"ב. אולם התשלום בפועל מתקבל בשקלים לפי חישוב הדולר בשער אשר יוכרז עליו בפתיחת המכירה או ביום התשלום (הגבוה מבינהם), או בדולרים של ארה"ב.

10 . א. על כל תשלומי הרוכשים עד $500,000 לפריט מתווספים 24% עמלה. מעל $501,000 לפריט מתווספים 20%. על כל התשלומים יש תוספת מע"מ על העמלה. תוספות אלו הינם חלק בלתי נפרד מהצעת המחיר המתקבל ע"י מנהל המכירה בשעת המכירה וכל ההתחייבות והמשתמע מהן חלות גם על האחוזים.

ב. תושב חו"ל יהא זכאי לפטור מן המע"מ רק במידה והפריט שרכש ישלח לחו"ל ע"י החברה ללא אחריותה ובכפוף להוצאת רשימון יצוא משרותי המכס. הרוכש ישא בכל העלויות הנילוות.

11 . א. צ'יקים בנקאיים או צ'יקים אישיים מתקבלים בהסתייגות עד לביצוע התשלום בפועל ע"י הבנק.

ב. תשלום במזומן, בצ'קים או בהעברה בנקאית מהארץ הם ללא עמלה. תשלום בצ'קים )מחו"ל( או כרטיסי אשראי )מהארץ( יחויבו בתוספת של 1.5% .

העברה בנקאית מחוץ לארץ תחויב בתוספת של 1.5% מהסכום, מינימום 30$ . תשלום בכרטיסי אשראי מחו"ל יחויב בעמלה של 3% . כל החיובים הנ"ל אינם תלויים בתאריך הגביה וכפופים להיתר עיסקה.

2 1 . ליד כל פריט נמצאת הערכת המומחים שלנו. נא להתייחס אל ההערכה רק כאל הצעה בלבד, אין כל הבטחה שהפריטים לא ימכרו מתחת למחיר הנמוך המופיע בהערכה ואין כל בטחון שהמחיר לא יעלה ואפילו בהרבה על המחיר הגבוה. סעיף זה אינו גורע מהגנתנו העקבית על מחיר המינימום של בעל הפריט, הגנה זו מתבצעת על ידינו בדרכים מקובלות והנראות לנו. לצורך זה נרשם גם מחיר הפתיחה ליד הערכה.

פעמים ואנו מקבלים פריטים אשר הבעלים קבעו להם מחיר פתיחה נמוך ביותר, אנו מצידנו קובעים את ההערכה מבחינה מקצועית, לכן אנו רושמים את מחיר הפתיחה, המבוקש ע"י הבעלים אך רושמים גם את ההערכה שלנו, שהיא לפעמים גבוהה בהרבה ממחיר הפתיחה.

13 . הרוכש (לרבות אדם שרכש את הפריטים שלו שהוא העמיד למכירה) או בא כוחו יוציא את הפריט שנרכש בהקדם האפשרי. אנו מבקשים להופיע תוך 7 ימים, לשלם ולהוציא את הפריטים ומכל מקום בשום אופן לא לאחר יותר מ- 14 יום. כעבור 14 יום החברה תשמור לעצמה את הזכות לגבות 5$ לפריט ליום, דמי שמירה ואחסון ו/או לבטל את המקח בצורה חד צדדית, בלי לוותר על זכות התביעה של העמלות.

14 . משלוח הפריטים אל בית הרוכש, מתבצע על אחריותו הבלעדית, ובדרך שתיראה לנו. כל הוצאות משלוח וכו' על חשבון הרוכש.

15 . הרוכש ישלם על רכישותיו לפני הוצאת הפריטים ממשרדי החברה.

16 . לידיעת הבעלים: אין אנו אחראים לביצוע בפועל של התשלומים אשר התחייבו הרוכשים לשלם בשעת המכירה. כל התחיבות של הרוכשים אשר לא תבוצע בפועל, ניתן את כל הגיבוי לבעל הפריט ]לשעבר[ לגבות את התשלומים המגיעים לו. אך לא ננהל בפועל הליכים משפטיים כנגד רוכשים,

אלא נשתדל בכל הדרכים הנראות לנו כגון עיקול כספים של רוכשים באם נמצאים אצלנו, או חפצים שלהם וכדומה, אך איננו מתחייבים לעקל כספים וכדומה.

17 . למרות כל האמור מסכימים הרוכשים והמוכרים לראות בנו כצד משפטי לכל דבר במקרה ונעמוד על זכותנו הניתנת לנו בזה, לנהל הליכים משפטיים ולנקוט בכל דרך מקובלת אחרת כנגד צד שאינו עומד באיזהו שהיא מהתחייבויותיו.

18 . אנו משאירים לעצמנו את הזכות להודיע בע"פ או בכתב, עד שעות המכירה, על שינויים בסעיפים דלעיל או הוספת שונות באם יהיו כאלו.

19 . בכל מקרה של שינוי, תוספת או השמטה בתרגום לאנגלית, הנוסח העברי קובע.