מכתבי פרופ' איינשטיין ואישיים מפורסמים

מספר פריטים: 14

סנן פריטים

בחר קטגוריות להצגה
בחר קטגוריה
נמכר
פריט מספר 1
מכירה 106
מכתב מאת פרופ' אלברט איינשטיין בעניין גיבוש "השלב השלישי של תורת היחסות". אוטוגרף חתום. 1928

מכתב בכתב ידו ובחתימתו של פרופ' אלברט איינשטיין אודות "תיאורית השדה המאוחד של כוח הכבידה והאלקטרומגנטיות" אל עמיתו המתמטיקאי, פרופ' הרמן מונץ, עם הערה מדעית שהוסיף איינשטיין על גבי המעטפה המקורית. 10.12.1928.
מפרט : [1] דיו על נייר. אוטוגרף חתום. 27.5X22 ס"מ. גרמנית. [25] שורות כתובות בדיו בכתב ידו של איינשטיין. בנוסף [1] מעטפה ממוענת בכתב ידו של איינשטיין לד"ר הרמן מונץ. 15X12.5 ס"מ. על גבי גב המעטפה הוסיף איינשטיין וכתב בכתב ידו [3] שורות. על המעטפה חותמת עם הכיתוב "Berlin".
מאפיינים ייחודיים: המכתב שלפנינו מהווה מסמך היסטורי ייחודי, רב משמעות, המגלה את מאפייני חשיבתו של איינשטיין ואת שיטת עבודתו באותה נקודת זמן, לגבי תורת היחסות, המהווה את אחד מהישגי המדע החשובים ביותר של המאה ה-20. מכתב זה נכתב באחת מהתקופות המלהיבות והקדחתניות ביותר של עבודתו המדעית. כחודש לאחר כתיבת המכתב, פרסם איינשטיין את מאמרו בעניין השדה המאוחד (UFT – Unified Field theory), בו הוא חושף את השלבים הסופיים בפיתוח תיאוריה זו, וחושף בה שלבים חיוניים לפתרון שהציע. תיאוריה זו, חתרה להגיע לנוסחה אחת שתאחד את תיאור השדה האלקטרומגנטי ואת שדות הגרביטציה, ותציג אותם כביטוים פרטניים של שדה אוניברסלי אחד. איינשטיין מגיע במכתב שלפנינו למסקנות, שעתידות לעמוד בבסיס התאוריה שלו, לגבי המבנה המתמטי של המשוואות האלקטרומגנטיות. ביטוי מפורש יותר למשוואות מציג איינשטיין, לאחר גמר כתיבת המכתב, בשורות שכתב על גבי המעטפה. הגישה החדשה לתיאוריה, שכתב איינשטיין בשלשת השורות שכתב על גב המעטפה, זמן קצר לאחר שכתב את המכתב וחתם את המעטפה, חושפת את היצירתיות המופלאה של הגאון הזה, ומהווה עדות מתועדת למהירות הרבה, בטווח של שעות או לכל היותר יום, בה איינשטיין היה מסוגל לחדד את גישתו הבסיסית לבעיה מורכבת תוך ביצוע תפנית מהירה. מכתביו של איינשטיין ומהצהרותיו בתקופה זו, ניתן לראות שהוא החשיב את תיאורית השדה המאוחד כחלק מרכזי בתיאורית היחסות וראה בה את השלב השלישי בפיתוח תורת היחסות, לאחר תורת היחסות הפרטית ותורת היחסות הכללית. במשך ארבעים שנות חייו האחרונות היה איינשטיין אובססיבי ב"נטיה אחדותית" זו, בחיפושו אחר משוואות השדה עבור השדה הטוטאלי. היבט מסוים של אובססיה זו מתגלה במכתב שלפנינו, בנקודת זמן שיתכן והיא החשובה ביותר בתוכנית האיחוד של איינשטיין. ביום כתיבת המכתב שלפנינו, מסר איינשטיין מאמר לפרסום לעורך של ה"Festschift", ולכן ניתן להפיק ממובאות שם לגבי הגישה הפילוסופית ומצב הרוח שלו בכתיבת המכתב. לדבריו, הסבר תופעות על פי תיאוריות הUFT, יהיה בעל מבנה כזה ש"אפילו הא-ל עצמו לא היה יכול לארגן את הקשרים בדרך שונה מזו הקיימת, יותר ממה שיהיה זה בכוחו להפוך את הספרה 4 למספר ראשוני". מר ג'רולד הולטון בספרו "מקורות מתמטיים של חשיבה מדעית מקפלר לאיינשטיין" (1973) מצביע על הקירבה הפילוסופית בין עמדתו של איינשטיין לזו של יוהאנס קפלר, כשהצהיר בספרו שברצונו לגלות את מספרם, מיקומם ותנועתם של הכוכבים. "למה הם כפי שהינם, ולא אחרת", וכפי שכתב באפריל 1559 ביחס למספרם ולכמותם "הידע שלנו זהה לזה של הא-ל, לפחות במידה בה אנו מסוגלים להבין דבר מה בחיים בני חלוף אלו".
רקע: בכדי להמחיש יותר חשיבות המכתב האמור, נציין את מאמרו מתאריך 3.2.1929 שבו איינשטיין מציג את גילוייו החדשים, בציינו שבששת החודשים האחרונים הגיעה תיאוריית היחסות לשלב השלישי שלה. בשנת 1928 סבל איינשטיין מהתמוטטות פיזית זמנית בשל התרחבות הלב, והיה עליו להיות מרותק למיטתו כארבעה חודשים. לאחר שהחלים המשיך להרגיש חולשה כשנה. בשלהי מאי 1928 כתב לידידו, מר זאגר: "בשלוות מחלתי הטלתי ביצה נפלאה בתחום היחסות הכללית. רק הא-ל יודע האם הציפור שתבקע ממנה תהיה חיננית ותאריך ימים". ה"ביצה" שבקעה היתה המאמר החשוב שלו לגבי תיאורית ה-TUF, והיא היתה פרי של עבודתו הקשה במשך ששה חודשים. ובנוסף בראיון לעיתון "e"Daily Chroniclמתאריך 26 לינואר הצהיר איינשטיין: "עתה, ורק עתה, אני יודע שהכח המניע את האלקטרונים במסלולם סביב גרעין האטום, הוא אותו כח המניע את כדור הארץ שלנו בסיבוב השנתי שלו סביב השמש, והוא אותו כח המביא לנו את קרני האור ואת החום המאפשרים את החיים על פני הכוכב שלנו".
פרופסור הרמן מונץ [1884-1956] היה מתמטיקאי יהודי מגרמניה, שהיה שותפו המדעי של מר איינשטיין בשנים 1927-1929, וסייע לו בחישובים המתמטיים מורכבים הקשורים לתיאוריות שפיזיקליות שפיתח.

מצב: טוב מאוד. סימני קיפול. בצד המעטפה קרע ללא פגיעה בטקסט. מצורף אישור מקוריות.

מחיר פתיחה: $30,000
הערכה: $250,000 -
$300,000
נמכר: $103,700

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 2
מכירה 106
אוטוגרף חתום של אלברט אינשטיין לפרופ' הדני מרטין קנודסן. 17.10.1916

חלופת מכתבים בין פרופ' אלברט אינשטיין לעמיתו הפרופ' הדני מרטין קנודסן. 1916.
מפרט: [2] עמ'. דיו על נייר. 14X22 ס"מ. 43 שורות בכתב ידו וחתימתו של אינשטיין. נכתב בתאריך 27.10.1916. מצורף מכתב מענה מודפס מאת פרופ' מרטין קנודסן לאיינשטיין, מתאריך 4.11.1916.
תוכן: במכתב חשוב זה כותב איינשטיין, לאלברט אמרטין קנודסן [1871-1949] פרופסור לפיזיקה באוניברסיטת קופנהגן, המלצה לתת תקן באוניברסיטה של הלסינקי, לעמיתו המדען הפיני גונאר נורדסטורם. המכתב נכתב בשלהי 1916, זמן קצר לפני שאיינשטיין פרסם את תיאורית היחסות הכללית שלו. במכתב מציין איינשטיין שפגש לאחרונה בהולנד את נורדסטורם, מדען פיני שעסק בתיאוריה של הגרביטציה והיה עמיתם של לורנס [Hendrik Lorentz] וארנספסט [Paul Ehrenfest]. איינשטיין התרשם ממעלותיו של נורדסטורס כפיזיקאי וכבן אנוש. בסיום המכתב מתייחס איינשטיין למלחמת העולם הראשונה, שהתנהלה באותם ימים כבר שנתיים, נאמן לדרכו הפציפיסטית, הוא קובל על האלימות והיצריות ועל העדר התבונה, ותוהה עד מתי המלחמה תמשך.
רקע: מרטין קנודסן [Martin Knudsen] [1871-1949] פיזיקאי דני, מרצה וחוקר באוניברסיטה הטכנית של דנמרק. הוא נודע בעיקר ממחקריו אודות זרימת מולקולרית של גז וכמפתח של "תא קנודסון" המודד לחץ אידוי של חומרים תוך שליטה על הטמפרטורה של תהליך האידוי.
גונאר נורדסטורם [Gunnar Nordström] [1881-1923], פיזקאי תיאורטי פיני שנודע בתיאורית הגרביטציה שלו, אשר במשך מספר שנים התחרתה עם תורת היחסות הכללית של איינשטיין, ובשל כך הוא כונה על ידי עמיתיו "האיינשטיין של פינלנד".
מצב: טוב מאוד למעט חורי תיוק, הפוגעים בטקסט באותיות בודדות.

מחיר פתיחה: $6,000
הערכה: $20,000 -
$30,000
נמכר: $9,760

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 3
מכירה 106
הזמנה מפוארת לכבודו של פרופ' אלברט איינשטיין, עם הקדשה בחתימת ידו לשר החוץ האורוגוואי. [מונטווידיאו], 1925

הזמנה מפוארת הכוללת תפריט גסטרונומי חגיגי לכבודו של פרופ' אלברט איינשטיין כאורח כבוד באוניברסיטת הרפובליקה של אורוגוואי במונטווידאו. מלון פארק, 30.04.1925. על ההזמנה הקדשה בכתב ידו ובחתימתו של פרופ' איינשטיין אל שר החוץ של אורוגוואי [Dr. Juan Carlos Blanco Acevedo].
מפרט: [1] דף נייר כפול, נתון בתוך כריכת מעטפת מודפסת עשויה קרטון וקשורה בשרוך. 12X18 ס"מ.
רקע: מסעו של פרופ' איינשטיין לאורוגוואי בשנת 1925, והערכתו ליופייה ולאיכות אנשיה, מהווים את אחד מהמיתוסים האורוגוואיים, המסופרים בכבוד ובהערכה רבה. ביום 24.04.1925 הגיע איינשטיין מארגנטינה לביקור של שבוע במונטווידאו שבאורוגוואי. במהלך המסע מסר איינשטיין סדרת הרצאות מדעיות. הוא התרשם מנוף הארץ ומבנייניה, מאזרחיה ומאופייה המיוחד ורשם את חוויותיו מהביקור ביומנו האישי. ביומן מתוארת אורוגוואי כמדינה קטנה ושמחה, עם נוף מרהיב, מזג אוויר יפה, חם ולח, וארכיטקטורה נפלאה. הוא התרשם גם מהליברליות שלה, מהחוקים הסוציאליים הנוהגים בה ומהחוקה הדומה במידת מה לזו השווייצרית.
את הביקור חתם אירוע מפואר שנערך לכבודו במלון פארק, ע"י הממשל האורוגוואי והאוניברסיטה המקומית. באירוע הוא ישב לצדם של נשיא הרפובליקה [Eng. José Serrato] ושר החוץ וניהל עמם שיחה קולחת ומהנה. על התפריט המיוחד שהוכן לכבוד האירוע רשם איינשטיין הקדשה אישית לשר החוץ וחתם את שמו. בתרגום חופשי: "מזכרת השעות הנפלאות שבהם היינו יחד".
לימים עמד שר החוץ זה בראש משלחת אורוגוואי לאו"ם שתמכה בהצבעה על הקמת מדינת ישראל, ב- 29.11.1947. בתאריך 25.03.2006, הוצג תפריט זה באולמי LATU (המעבדת הטכנולוגית של אורוגוואי) במונטווידאו בעת הצגת תערוכה בינלאומית חשובה.
מצב: טוב-טוב מאוד, מעט כתמי זמן. מעט סימני הדבקה מאחור.

מחיר פתיחה: $5,000
הערכה: $10,000 -
$20,000
פריט מספר 4
מכירה 106
המדריך למתלבט: עצה לחיים מאת איינשטיין לכימאי בתחילת דרכו. פרינסטון, 1946

מכתב המלמד על דרכו הבלתי מתפשרת של איינשטיין בחיפושיו אחר פתרון בעיות מורכבות. המכתב נשלח אל מר נובל, כימאי שסיים את שירותו כנווט במלחמת העולם השניה והתלבט לגבי המשך דרכו המקצועית. פרינסטון, 1946.
מפרט: [1] דף נייר רשמי מוקלד במכונת כתיבה, חתום על ידי פרופ' איינשטיין. 21X28 ס"מ. אנגלית. כולל [1] מעטפה מקורית, 16X9 ס"מ. חתומה בתאריך 21.4.1946.
תוכן: איינשטיין כותב למר נובל שהתרשם ממכתבו, והוא משוכנע ביכולתו להגיע להישגים בעלי משמעות בפיזיקה. וממשיך איינשטיין וכותב: "והעיקר הוא: אם נתקלת בשאלה המעניינת אותך עמוקות, עליך להיצמד אליה לאורך שנים, ולעולם אל תסתפק בפתרונות לבעיות פשוטות שקל יחסית לפתור אותם".
[The main thing is this: if you have come across a question with interests you deeply stick to it for years and do never try to content yourself with the solution of superficial problems relatively easy success].
מר נובל [Clymer Marlay Noble Jr] השלים את לימודי הכימיה באוניברסיטת ברקלי, ושימש במהלך מלחמת העולם השנייה כנווט קרבי בחיל האוויר האמריקאי. בשל לבטים לגבי המשך דרכו המקצועית הוא כתב מכתב לאיינשטיין וביקש את עצתו. המכתב שלפנינו, מהווה חלק ממורשתו של אלברט איינשטיין, המסייעת בעצה ובהדרכה, הרלוונטית לא רק לנמען עצמו, אלא למתלבטים רבים המחפשים את דרכם. בסופו של דבר פנה מר נובל לעסוק בכימיה יישומית והתמיד בכך במשך 30 שנה.
מצב: המכתב במצב מצוין למעט סמני קיפול. המעטפה עם קרעים קלים בצידה.

מחיר פתיחה: $3,000
הערכה: $10,000 -
$15,000
נמכר: $6,100

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 5
מכירה 106
תורת המשחקים הרומנטיים של איינשטיין. 1921

"לחוקרת הטבע, שלמרגלותיה … ישבתי במשך יומיים תמימים, למזכרת הנעימה. אלברט אינשטיין, 1921".
רקע: באוקטובר 1921 ערך אלברט איינשטיין ביקור של כמה ימים אצל אחותו מאיה בפירנצה שבאיטליה. באותם ימים הוא כבר נודע כמדען מפורסם, והמתין לקבלת פרס נובל בשנה העוקבת. במהלך ביקורו נודע לו שבקומה מעל דירת אחותו מתגוררת סטודנטית צעירה לכימיה בשם אליזבטה פיסיני [Elisabetta Piccini, Florence, March 19, 1899 – June 18, 1990]. אליזבטה, ביתו של הכימאי האיטלקי הנודע אוגוסטו פירנצי [1854-1905] המנוח, כבר שמשה כחוקרת באוניברסיטת פירנצה בתחום הכימיה הפיזיקלית יחד עם הפרופסור לאוגי מאזא [Prof. Luigi Mazza, 1898-1978], ובשנה העוקבת הם יפרסמו מאמר משותף במסגרת האקדמית האיטלקית הלאומית, בעניין מוליכות תערובת גופרית חנקתית.
לא מן הנמנע ששמה של החוקרת הצעירה והמוכשרת נודעה בקהל חוקרי הכימיה הפיזיקאלית, ואלברט איינשטיין היה מאוד מעוניין לפגוש אותה. אך אליזבטה, בהיותה בחורה ביישנית ומאופקת, נרתעה מהמפגש עם אישים יידועי שם, סירבה לפגוש אותו.
אז עם עזיבתו את פירנצה, לכנס מדעי בבולוגנה, השאיר אלברט איינשטיין לאליזבטה את הפתק הבא:
original text) Der Naturforscherin, zu deren Fuessen ich zwei volle Tage lang gelegen und gesessen, zum freundlichen Gedenken
"לחוקרת הטבע, שלמרגלותיה שכבתי וישבתי במשך יומיים תמימות, למזכרת הנעימה".
מפרט: [1] דף נייר. 15X9 ס"מ. גרמנית. 5 שורות בכתב ידו וחתימתו של אינשטיין. הפתק, הודבק על פיסת נייר נוספת, מעט גדולה יותר, ובה שיר קצר מאת אלנה דה-אנג'לס, חברתה הטובה של אליזבטה.
האם ביקש איינשטיין לפתח קשרים רומנטיים עם אליזבטה? האם לכך רמז בפתק שלו?
מצב: טוב מאוד.

מחיר פתיחה: $3,000
הערכה: $20,000 -
$40,000
נמכר: $6,100

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 6
מכירה 106
אדיש או רגיש - מי אתה אלברט איינשטיין? אוטוגרף חתום ובו גישתו של המדען ביחס לבני האדם

דף נייר עליו כתב אלברט איינשטיין את גישתו ביחס לבני אדם. 1925.
מפרט: [1] דף נייר. 19X12.5 ס"מ. גרמנית. 3 שורות בכתב ידו וחתימתו של איינשטיין.
תוכן: תרגום חופשי מגרמנית:
"היה מסביר פנים כלפי בני האדם, אך אדיש כלפי התנהגותם ודעותיהם. א. איינשטין 1925".
איינשטיין, מבטא בגישתו את סוד יחסו לחברה הסובבת, מצד אחד הוא גילה רגישות חברתית והתייחס בלבביות לאנשים בסביבתו, אך בד בבד הוא שמר על עצמאות מחשבתית ולא שיעבד את התנהגותו והגותו לנורמות של אחרים. יתכן וגישה זו היא זו שאפשרה לו לפתח את כישוריו הייחודיים ואת התובנות פורצות הדרך והחדשניות שלו, עם היותו איש חברה נעים ומסביר פנים. אדישותו להתנהגות של האנשים בסביבתו ושמירתו על דרכו הייחודית, הובילה גם להתנהגות ייחודיות של המדען, באופן שהיתה לעתים מוזר או הומוריסטי.
מצב: טוב מאוד.

מחיר פתיחה: $8,000
הערכה: $20,000 -
$30,000
נמכר: $9,760

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 7
מכירה 106
מכתב מאת פרופ' איינשטיין המביע רגישות יוצאת מן הכלל לצער הזולת. אוטוגרף חתום. פרינסטון, 26.04.1945

" אנו דומים ליורדי ים שספינתם נטרפה…" מכתב תנחומים רגיש וכנה בצורה יוצאת מן הכלל מאת פרופ' אלברט איינשטיין אל בני הזוג הלד. פרינסטון, 26.04.1945.
מפרט: [1] דיו על נייר. 21.5X27.5 ס"מ. גרמנית. 28 שורות בכתב ידו ובחתימתו של איינשטיין.
רקע: המכתב שלפנינו חושף את גישתו האנושית והרגישה של איינשטיין, בבואו לנחם את בני הזוג הלד על הטרגדיה המשפחתית שפקדה אותם עם האובדן הפתאומי של יקירם בימי מלחמת העולם השניה. המכתב נכתב לקראת סיום המלחמה, וייתכן ונסיבות הטרגדיה קשורות לשואה או לנפילה במלחמה. איינשטיין מציין במכתבו, שאינו רואה נחמה בכך שהמוני אנשים נוספים מתמודדים עם הטרגדיות האישיות שלהם, אך מרגיש צורך להביע בפניהם את הזדהותו העמוקה בצערם. איינשטיין ממשיל את חווית האסון הקוטע את מהלך החיים והורס את אשליית הביטחון האישי לספינה שטבעה בלב ים, בעוד ניצוליה נאחזים בקרש עץ, ונאבקים לשמור על שיווי משקלם וכך נסחפים ליעד בלתי נודע. הוא מוצא נקודת נחמה בכך שגם אותם אלו החיים על קרש עלוב, מגיעים בסופו של דבר להשלמה עם המצב וסובלים פחות. את התקווה שלו להיפגש עמם בקרוב, הוא ממשיך וממשיל למפגש קרשי ההצלה שלהם ושלו. ניתן ללמוד מכאן שגם איינשטיין, המזדהה עם כאבם, מוצא עצמו נסחף על גבי קרש עלוב בלב הים, ולא מן הנמנע שזו היא תחושתו האישית של איינשטיין "שנסחף בלב ים" בשנת 1933, כאשר גרמניה הנאצית שללה את אזרחותו ושדדה את רכושו, והוא נאלץ לעזוב לבנות את חייו כפליט, במקום אחר.
להלן תרגום המכתב לעברית: מר וגברת הלד ( Held ) הנכבדים, אנו, בני האדם, חיים בדרך כלל באשליה של ביטחון ובתחושת ביתיות, בסביבה פיסית ואנושית מוכרת. אולם כאשר נקטע המהלך של חיי היומיום ושל הצפוי, אנו נוכחים לדעת שאנו דומים ליורדי ים שספינתם נטרפה, והמנסים לשמור על שוויון המשקל ביושבם על קרש עלוב. אנשים ששכחו מניין באו ואינם יודעים לאן הם נסחפים. כאשר מגיעים להכרה הזאת ומשלימים עם המצב, החיים נעשים קלים יותר, ואין עוד מקום לאכזבה של ממש. בתקווה שהקרשים, שעליהם אנו יושבים, ייפגשו בקרוב, אני מוסר לכם דרישת שלום מכל הלב, שלכם. א. איינשטיין
מצב: טוב-טוב מאוד. סימני קיפול, מעט כתמי זמן.

מחיר פתיחה: $10,000
הערכה: $40,000 -
$60,000
נמכר: $12,200

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 8
מכירה 106
תכתובת המתארת את מסירותו של איינשטיין, לשחרור המוזיקאי הלמוט בלום ממחנה פליטים בקנדה. ארה"ב וקנדה, 1942

מקבץ [10] מכתבים, ובהם [4] מכתבים מאת פרופ' איינשטיין, במאמץ לשחרורו של מוזיקאי צעיר ממחנה פליטים בקנדה. קיץ 1942.
הלמוט בלום, התחמק מחובת הגיוס לצבא גרמניה הנאצית באמצעות התחזות לאדם בעל לקות שכלית. לימים, נמנעה בשל כך כניסתו החופשית לקנדה והוא הוחזק עצור במחנה פליטים שם. במכתב לקרוב משפחתו, פרופ' פאג'אנס, מבקש ממנו בלום לכתוב מכתב עבורו ליו"ר רשות ההגירה בקנדה באוטווה, מר בלייר [Blair], ושיבקש מעמיתו, פרופ' אלברט איינשטיין, שיכתוב גם הוא בקשה דומה. בעקבות פניה זו כתב פאג'אנס מכתב לבלייר, בו הוא מבקש את שחרורו של בלום ממחנה הפליטים, ומציין שמהתרשמותו האישית הוא לא ראה שבלום סובל מהפרעות נפשיות, והמליץ עליו מכל הבחינות תוך הבעת ביטחונו ששחרורו יביא ברכה לקהילה בה יתגורר. במקביל שלח פאג'אנס העתק ממכתבו של בלום לאיינשטיין וביקש ממנו לפעול לטובת מר בלום. מיד עם קבלת מכתבו של פאג'אנס כתב איינשטיין מכתב לבלייר, בו הוא מסביר את הנסיבות שבהן הוגדר בלום כדיכאוני, רק כאמצעי להשתחרר משירות בצבא הגרמני, ותומך בשחרורו. הוא מדגיש את כשרונו המוזיקלי ואת נאמנותו הפוליטית של בלום ואת היותו קרוב משפחה רחוק של עמיתו, פרופ' פאג'אנס. איינשטיין שולח לפאג'אנס העתק מהמכתב ששלח לבלייר. משלא קיבל את את תשובת רשויות ההגירה בקנדה, חוזר איינשטיין לשלוח להם פניה נוספת לטובת בלום, ומעדכן את פאג'אנס על כך. בינתיים מתבשר בלום העצור על כך שזכה במלגה ללימודי מוזיקה בקונסרבטוריום בטורונטו, פרופ' פאג'אנס מדווח לו על המאמצים להביא לשחרורו, ובלום כותב מכתב תודה לפאג'אנס ולאיינשטיין על מאמציהם לשחרורו. בעקבות מאמצים אלו החליטה רשות ההגירה הקנדית לשחרר את בלום תוך זמן קצר ולהרשות לו לממש את המלגה שזכה בה וללמוד בקונסרבטוריום למוזיקה בטורונטו, כפי שעולה ממכתבו של בלייר לפאג'אנס. איינשטיין שמח לשמוע על ההתפתחות החיובית בנוגע לשחרורו של בלום ממחנה הפליטים, והביע את שביעות רצונו מכך במכתבו לפרופ' פאג'אנס.
רקע: פרופ' קאזימיר פאג'אס [1887-1975], פיזיקאי-כימאי יהודי פולני-אמריקאי, מדען בכיר בחקר הרדיואקטיביות, שגילה את היסוד פרוטקטיניום. לד כימיה בגרמניה והשלים שם את תואר הדוקטורט בשנת 1909. כיהן כמנהל החוג לכימיה פיזיקלית באוניברסיטת מינכן וראש המכון לכימיה פיזיקלית. בשנת 1935 עזב את גרמניה ועבר לקימבריג. אחר כך השתקע בארה"ב והצטרף לסגל האוניברסיטה במישיגן. הלמוט בלום [1914-1998], מוזיקאי מוכשר ממוצא יהודי-גרמני. למד מוזיקה באוניברסיטת ברלין ובאנגליה. נכלא ב-1940 כאזרח מדינת אויב והובא למחנה בקנדה. בשנת 1942 שוחרר והמשיך את לימודיו בקונסרבטוריון למוסיקה של טורונטו ובלט בכישרונו כפסנתרן. הצטרף לפקולטה למוזיקה, ופעל רבות בתחום החינוך המוזיקלי ובתחומי שידורי המוזיקה והפקת תוכניות מוזיקליות עטורי פרסים ברדיו ובטלוויזיה. היה ממייסדי אגודת בתי הספר האוניברסיטאיות למוזיקה בקנדה ושימש כפרופסור אמריטוס באוניברסיטת מקגיל.
מפרט: * מכתב מוקלד, מאת הלמוט בלום [Helmut Blum]. מחנה הפליטים שירברוק, 21.06.1942. [1] דף נייר, מוקלד בשני צדי הדף. 25X20 ס"מ. * שלושה העתקי פחם של מכתבים מפאג'אנס לאיינשטיין, לבלום ולבלייר 13-15.7.1942. [1] דף נייר צהוב, 28X21 ס"מ. * מכתב לפאג'אנס מאת איינשטיין, חתום. פרינסטון, 18.7.1942. גרמנית. [1] דף נייר רשמי, 28X21 ס"מ. * העתק פחם ממכתבו של איינשטיין לבלייר. ניו יורק, 18.7.1942. [1] דף נייר צהוב, 28X21 ס"מ. * מכתב, בכתב ידו וחתימתו של הלמוט בלום, אל פרופ' פאג'אנס. מחנה הפליטים שירברוק, 26.7.1942. [1] דף נייר, כתוב בשני צדי הדף. 27X21 ס"מ. * מכתב מוקלד החתום בידי פרופ' איינשטיין אל פרופ' פאג'אנס, 5.8.1942. גרמנית. [1] דף נייר, 28X21 ס"מ. * מכתב מוקלד עם חתימתו של בלייר אל פרופ' פאג'אנס, על גבי נייר רשמי של רשות ההגירה בקנדה. אוטווה, 27.8.1942. [1] דף נייר, 25X20 ס"מ. מכתב מוקלד החתום בידי איינשטיין אל פרופ' פאג'אנס. ניו-יורק, 31.8.1942. גרמנית. [1] דף נייר רשמי. 27X21 ס"מ.
מצב: טוב מאוד. סימני קיפול.

מחיר פתיחה: $8,000
הערכה: $15,000 -
$20,000
נמכר: $14,640

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 9
מכירה 106
מכתב נדיר מאת פרופ' איינשטיין אל האדמו"ר רבי מרדכי שלום יוסף פרדימן בוינה. ברלין, 13.11.1930

מכתב מאת איינשטיין אל האדמו"ר מסדיגורה, רבי מרדכי שלום יוסף פרדימן המתגורר בוינה, בעניין צירוף המלצתו לבקשות הגירה מהשלטונות הרוסים. ברלין, 13.11.1930.
מפרט: [1] דף, נייר רשמי. 22X28 ס"מ. גרמנית. הוקלד במכונת כתיבה ונחתם על ידי אינשטיין.
מאפיינים יחודיים: איינשטיין התבקש על ידי האדמו"ר לסייע לו לשחרר שתי נשים, קרובות משפחה של האדמו"ר מגזר דין מוות שנחרץ עליהם ברוסיה הסובייטית. במכתב תשובה זה איינשטיין מודיע שהוא מוכן לעזור, אך הוא סקפטי לגבי התועלת שהתערבותו תביא. יחסיו עם השלטון הרוסי התערער לאחרונה לאחר שחתם על מחאה גלויה נגד הוצאתם להורג של 48 אנשים חפים מפשע, לא זו בלבד אלא שאיינשטיין יצא בגלוי במאמר שהתפרסם בארה"ב נגד שלטון העריצות.
לפנינו מכתב המעיד על רצונו הבלתי מוגבל של איינשטיין לעזור לאחיו היהודים, וכמו כן זוהי עדות נדירה של התכתבות של איינשטיין עם דמות רבנית בכירה.
מצב: טוב. סימני קיפול עם מעט קרעים זעירים לאורך קו הקיפול, פגמים קלים בשולי הדף, השפעת לחות על הדף, כתמי זמן.

מחיר פתיחה: $5,000
הערכה: $30,000 -
$50,000
נמכר: $7,930

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 10
מכירה 106
תצלום מקורי של אלברט איינשטיין. 1922 בערך, שנת זכייתו בפרס נובל

תצלום מקורי שחור-לבן של המדען הנודע פרופ' אלברט איינשטיין, 1922 בערך, השנה בה הוחלט על זכייתו בפרס נובל.
מפרט: [1] תצלום מקורי, 11.9X16.6 ס"מ. עם חותמת הצלם וכתב יד בגב התצלום.
מצב: טוב. הפינה הימנית התחתונה חתוכה. קמטים בפינות.

מחיר פתיחה: $500
הערכה: $1,000 -
$1,200
נמכר: $671

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 11
מכירה 106
מקבץ של Press Photos של אלברט איינשטיין [10]. גרמניה, אנגליה וארה"ב, 1929-1934

מקבץ של כ [10] Press Photos מקוריים של אלברט איינשטיין בין השנים 1929-1934 בגרמניה, אנגליה וארה"ב.
1. תמונת אלברט איינשטיין ביום הולדתו ה 50, עם אשתו אלזה ובתו מארגוט. ברלין, 14.3.1929.
2. איינשטיין ולורד רוברט ססיל בבניין הרייכסטאג בברלין. 4.6.1929. לורד רוברט ססיל, בריטי, עורך דין, פוליטיקאי ודיפלומט, שזכה בפרס נובל לשלום בשנת 1937.
3. איינשטיין עומד על גבי סירה – מתנה ליום הולדתו ה 50. נהר וואנזה, ברלין, 10.06.1929. [איינשטיין נולד בתאריך 14.3.1879].
4. איינשטיין על הסירה שלו, שקיבל כמתנה ליום הולדתו ה 50, על גבי נהר וואנזה, ברלין, ולצידו המהנדס Harms 10.06.1929.
5. אלברט איינשטיין בהגעתו ללונדון על מנת להשתתף בדינר במלון סאבוי שנערך מטעם וועדת הג'ויט הבריטית של ארגוני אורט ועוז, לקידום כלכלתם ורווחתם של יהודי מזרח אירופה. 28.10.1930.
6. אלברט איינשטיין עם בתו מרגוט ובעלה דימיטרי מאריאנוף, ביום חתונתה. ברלין, 29.11.1930.
7. פרופ' איינשטיין עוזב את גרמניה לצמיתות. 12.1932.
8. אלברט איינשטיין ורעייתו בכינוס כמה מזוכי פרס הנובל, לציון יובל המאה להולדתו של אלפרד נובל. מלון רוזוולט, 18.12.1933.
9. פרופ' איינשטיין לוחץ את ידו של המושל א. הארי מורי [A. Harry Moore], במהלך פגישה עם בית הנבחרים של מדינת ניו ג'רזי, טרנטון, ניו ג'רזי, 10.4.1934.
10. איינשטיין דן בתיאוריות שלו, באופן בלתי פורמלי, לאחר שמסר הרצאה בארגון האמריקאי לקידום כנסים מדעיים. 28.12.1934. הכנס התקיים באוניברסיטת פיטסבורג, פנסילבניה, ארה"ב, 27.12.1934-2.1.1935.
מצב: כללית טוב-טוב מאוד.

מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $3,000 -
$4,000
נמכר: $1,342

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 12
מכירה 106
תצלום אמנותי נדיר של פרופ' איינשטיין מעשן מקטרת תירס, עם הקדשה בכתב ידו וחתימתו. 1937

תצלום אמנותי גדול ומעניין של פרופ' אלברט איינשטיין מעשן מקטרת תירס, שהוגש על ידו לידידו הטוב ד"ר הלד. 1937.
מפרט: [1] תצלום מקורי. 18X25 ס"מ. התצלום הודבק במקור על גבי קרטון ומאוחר יותר חוזק בחלקו העליון והתחתון בנייר דבק שקוף לקרטון.
מאפיינים יחודיים: לתצלום היפה והייחודי שלפנינו, ככל הנראה, אין עותק ידוע. תמונות המתעדות של איינשטיין מעשן מקטרת תירס הן נדירות. הצלם שיווה לתצלום אלמנט אמנותי בכך שהשתמש בטכניקת "soft focus". בחלקו התחתון של הקרטון מתחת לתצלום כתב איינשטיין הקדשה: "למר ד"ר הלד (Held) החכם והטוב בלבביות, אלברט איינשטיין, פברואר 1937"
מצב: טוב מאוד למעט קרעים בקצוות הקרטון שעליו הודבק התצלום ללא פגיעה בתצלום או בהקדשה.

מחיר פתיחה: $8,000
הערכה: $20,000 -
$30,000
פריט מספר 13
מכירה 106
מכתב מאת המדענית הנודעת, זוכת שני פרסי נובל - פרופ' מארי קירי. מכון הראדום, פאריז, 1921

גלויה רשמית מטעם מעבדות ע"ש פייר קירי במכון הראדום בפריז, אוטוגרף חתום של פרופ' מארי קירי, משנת 1921.
מפרט: [1] גלויה רשמית של מעבדות קירי במכון הראדום בפריז. 13X10 ס"מ. נכתב בכתב ידה ובחתימתה של פרופ' קירי.
רקע: מארי קירי [1867-1934] היתה מדענית פורצת דרך וחלוצה בתחום חקר הרדיואקטיביות. היא למדה כמיה ופיזיקה בסורבון בפריז והייתה הסטודנטית הראשונה שקיבלה שם תואר ראשון בפיזיקה, האישה הראשונה בצרפת שקיבלה תואר דוקטור. בשנת 1906, הייתה גם האשה הראשונה שמונתה לכהן כמרצה בסורבון. בשנת 1903 זכתה עם בעלה פייר במחצית מפרס הנובל לפיזיקה על מחקר תופעת הקרינה ובשנת 1911 זכתה בפרס נובל לכימיה על גילוי היסודות פולוניום וראדום. ובכך היתה האישה הראשונה שזכתה בפרס נוֹבֶּל, והאדם הראשון שזכה בו פעמיים. מותה נגרם ממחלה שהתפתחה כתוצאה מחשיפתה לרדוקטיביות במהלך מחקריה. שנה לאחר מכן זכתה גם בתה בפרס נובל לכימיה. מפעל חייה של מארי קירי מתועד במוזיאונים רבים, בספרים ובסרטים, ודמותה משמשת עד היום השראה לחוקרים רבים. שמה הונצח בעולם המדעי ביסוד הכימי הקרוי על שמה, "קיריום", ביחידת המידה לרדיואקטיביות, ה"קירי", במוסדות מחקר, בקרנות של מלגות ופרסים מדעיים. עשרות שנים לאחר מותה, הועברו עצמותיה ועצמות בעלה, לפנתיאון בפריז, בו קבורים חשובי האומה הצרפתית.
מצב: טוב מאוד.

מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $3,000 -
$4,000
נמכר: $3,172

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 14
מכירה 106
מכתב מאת John F. Kennedy לאחר שנבחר לכהן כנשיא ארה"ב, וושינגטון די. סי. 1960

מכתב תודה מאת הסנטור John F. Kennedy לאחר בחירתו לנשיאות ארה"ב אל מר מ. דויטש מקופת רבי מאיר בעל הנס בירושלים. וושינגטון די. סי. 7.12.1960.
מפרט: [1] דף נייר רשמי של הסנאט האמריקאי. 15X21 ס"מ. המכתב הוקלד ונחתם בחתימת ידו של קנדי. עם המעטפה המקורית הרשמית של הסנאט. 16X11 ס"מ.
רקע: המכתב נכתב כחודש לאחר קיום הבחירות לנשיאות, עוד טרם השבעתו לנשיאות. לאחר הכרת תודה על המסר הידידותי שקיבל לאחר שנבחר לנשיאות, הוא מוסיף שהוא נרגש משפע האיחולים להם הוא זכה, ורואה בהם ביטוי לאחדות דעים רחבה בנוגע למטרותיהם הלאומיות. הוא מקווה שהשגיו בארבע השנים הבאות, יעמדו בציפיות ויצדיקו את האמון הרב שניתן לו.
כידוע, לא השלים הנשיא קנדי את הקדנציה שלו, ונרצח בתאריך 22.11.1963.
מצב: טוב. סימני קיפול וקמטים קלים בדף, קרע קטן לאורך קו הקיפול ללא פגיעה בטקסט. כתמים על גבי המעטפה.

מחיר פתיחה: $2,000
הערכה: $3,000 -
$4,000

התחל להקליד ע"מ לקבל תוצאות רלוונטיות

שאלה על פריט

מקבץ של Press Photos של אלברט איינשטיין [10]. גרמניה, אנגליה וארה"ב, 1929-1934

תנאי בית המכירות

הדרכה למבקרי התערוכה ומשתתפי המכירות הפומביות כולל תקנות ונוהל.

ווינרס מכירות פומביות בע"מ להלן החברה עורכת בזה תצוגת פריטי יודאיקה שונים, אשר התקבלו מאנשים שונים אשר הסכימו להעמיד את הפריטים החשובים לרשות הקהל להסתכלות עם אפשרות לרכישתם במכירה פומבית שתתקיים עם סיום התערוכה.

 

*היות ובאתר הבית של ווינרס ישנה אפשרות למתן הצעות מוקדמות ולראותן, במקרה של שוויון בהצעות מוקדמות ההצעות שניתנו באתר הבית של ווינרס גוברות על פני הצעות שנתקבלו באתרים אחרים.

1 . לנוחיות המבקרים הוצאנו לאור קטלוג זה עם הסברים מפורטים בליווי תמונות. המידע בקטלוג מבוסס על הערכת מומחי החברה אולם האחריות

הבלעדית על בדיקת הפריטים מוטלת על הרוכש. שמור על הקטלוג כעל מלווה אישי לכל ימי התערוכה והמכירה. אנו לרשותך בכל שאלה, ספק וברור.

ניהול המכירה ותנאיה:

2 . המכירה עצמה תנוהל ע"י אדם מנוסה הבקי בנוהלי המכירות פומביות. אנו מבקשים מכל המבקרים והאורחים במכירה הפומבית לצייד את עצמם

בידע המתאים. לאלו שאינם בקיאים בנושא זה אנו ממליצים לפנות אלינו בימי התערוכה או לפניה ולקבל מאיתנו את המידע הדרוש.

3 . עצם ההשתתפות במכירה הפומבית וקבלת "מספר רכישה" מאיתנו מהווה אישור והסכמה כי ידועים למקבל המספר. התקנות, הנוהל, התנאים

והנהוג בתערוכות ובמכירה פומבית שלנו ובכל בעיה וספק, באם יתעוררו, בשעת המכירה או לאחריה, עקב רכישת פריטים מסוימים, ינהג הרוכש או

הרוכשת וכן הנהלת החברה כעורכי המכירה, לפי הנהוג והמקובל אצלנו.

4 . היות והחברה אינה אלא עורכת התערוכה והמכירה ואינה בעלת הפריטים עצמם לכן מוסכם ומותנה בזאת כי בכל מקרה, לא תהיה אחריות החברה כלפי הרוכשים אלא עד העברת הכספים לידי המוכרים- בעלים ולכן, באם הועבר כבר התשלום שהתקבל מהרוכש ליד הבעלים, אזי אף אם תלונתו או טענתו של הרוכש תהיה מוצלחת, אנו נעשה כל מאמץ והשתדלות להשיב את כספו של הבעלים. אך לא תהיה כל התחיבות מצידנו לכך, וכן לא ננהל הליכים משפטיים לשם החזרת כספים לרוכשים לאחר שהועברו לבעלים. אולם נסכים למתן האישורים המתאימים מצידנו לרוכש כדי שיוכל לנהל הליכים משפטיים נגד הבעלים.

5 . עם קבלת "מספר רכישה" מאיתנו באופן אישי או טלפוני, מסכים ומתחייב הרוכש לא לתבוע באופן אישי או בתביעה משפטית בכל מקרה של נזק או טעות בתיאורי הפריטים את החברה. כל טענה או תביעה לאחר העברת הכספים לבעלים הנה אך ורק כלפי הבעלים.

מחירים והערכות:

ההשתתפות במכירה מתבצעת באחת מהאפשריות הבאות: א. ע"י הופעת הרוכש\ת בעצמו באולם ב. בא כוחו ג. ע"י הצעות טלפוניות או בכתב, המייפות את כוחה של הנהלת החברה לרכוש עבור המזמינים פריטים שונים ד. דרך האינטרנט.

6 . משתתף המופיע כבא כוחו של אדם אחר, מחייב את עצמו ואת שולחו באותה מידה, ויחויב לעמוד בעצמו בתשלומי רכישותיו עבור משלחו ואנו נראה בו כ"רוכש" לכל דבר, ונוכל לפנות אליו או אל שולחו כדי לממן את הרכישה, לפי ראות עינינו.

7 . באם נקבל הזמנה טלפונית או בכתב לפריט מסוים, נשתדל לפעול למען האינטרס של המזמין כאילו היה הוא בעצמו באולם. אולם, אין התחיבות מצידנו להשיג עבורו את הפריט.

8 . אין התחיבות לקבל כל הצעה שהיא לרבות הגבוהה ביותר וזאת אף אם הרוכש או מיופה כוחו נמצא באולם ומשתתף אישית במכירה.

9 . המכירה עצמה מנוהלת בהכרזת דולרים של ארה"ב. אולם התשלום בפועל מתקבל בשקלים לפי חישוב הדולר בשער אשר יוכרז עליו בפתיחת המכירה או ביום התשלום (הגבוה מבינהם), או בדולרים של ארה"ב.

10 . א. על כל תשלומי הרוכשים עד $500,000 לפריט מתווספים 24% עמלה. מעל $501,000 לפריט מתווספים 20%. על כל התשלומים יש תוספת מע"מ על העמלה. תוספות אלו הינם חלק בלתי נפרד מהצעת המחיר המתקבל ע"י מנהל המכירה בשעת המכירה וכל ההתחייבות והמשתמע מהן חלות גם על האחוזים.

ב. תושב חו"ל יהא זכאי לפטור מן המע"מ רק במידה והפריט שרכש ישלח לחו"ל ע"י החברה ללא אחריותה ובכפוף להוצאת רשימון יצוא משרותי המכס. הרוכש ישא בכל העלויות הנילוות.

11 . א. צ'יקים בנקאיים או צ'יקים אישיים מתקבלים בהסתייגות עד לביצוע התשלום בפועל ע"י הבנק.

ב. תשלום במזומן, בצ'קים או בהעברה בנקאית מהארץ הם ללא עמלה. תשלום בצ'קים )מחו"ל( או כרטיסי אשראי )מהארץ( יחויבו בתוספת של 1.5% .

העברה בנקאית מחוץ לארץ תחויב בתוספת של 1.5% מהסכום, מינימום 30$ . תשלום בכרטיסי אשראי מחו"ל יחויב בעמלה של 3% . כל החיובים הנ"ל אינם תלויים בתאריך הגביה וכפופים להיתר עיסקה.

2 1 . ליד כל פריט נמצאת הערכת המומחים שלנו. נא להתייחס אל ההערכה רק כאל הצעה בלבד, אין כל הבטחה שהפריטים לא ימכרו מתחת למחיר הנמוך המופיע בהערכה ואין כל בטחון שהמחיר לא יעלה ואפילו בהרבה על המחיר הגבוה. סעיף זה אינו גורע מהגנתנו העקבית על מחיר המינימום של בעל הפריט, הגנה זו מתבצעת על ידינו בדרכים מקובלות והנראות לנו. לצורך זה נרשם גם מחיר הפתיחה ליד הערכה.

פעמים ואנו מקבלים פריטים אשר הבעלים קבעו להם מחיר פתיחה נמוך ביותר, אנו מצידנו קובעים את ההערכה מבחינה מקצועית, לכן אנו רושמים את מחיר הפתיחה, המבוקש ע"י הבעלים אך רושמים גם את ההערכה שלנו, שהיא לפעמים גבוהה בהרבה ממחיר הפתיחה.

13 . הרוכש (לרבות אדם שרכש את הפריטים שלו שהוא העמיד למכירה) או בא כוחו יוציא את הפריט שנרכש בהקדם האפשרי. אנו מבקשים להופיע תוך 7 ימים, לשלם ולהוציא את הפריטים ומכל מקום בשום אופן לא לאחר יותר מ- 14 יום. כעבור 14 יום החברה תשמור לעצמה את הזכות לגבות 5$ לפריט ליום, דמי שמירה ואחסון ו/או לבטל את המקח בצורה חד צדדית, בלי לוותר על זכות התביעה של העמלות.

14 . משלוח הפריטים אל בית הרוכש, מתבצע על אחריותו הבלעדית, ובדרך שתיראה לנו. כל הוצאות משלוח וכו' על חשבון הרוכש.

15 . הרוכש ישלם על רכישותיו לפני הוצאת הפריטים ממשרדי החברה.

16 . לידיעת הבעלים: אין אנו אחראים לביצוע בפועל של התשלומים אשר התחייבו הרוכשים לשלם בשעת המכירה. כל התחיבות של הרוכשים אשר לא תבוצע בפועל, ניתן את כל הגיבוי לבעל הפריט ]לשעבר[ לגבות את התשלומים המגיעים לו. אך לא ננהל בפועל הליכים משפטיים כנגד רוכשים,

אלא נשתדל בכל הדרכים הנראות לנו כגון עיקול כספים של רוכשים באם נמצאים אצלנו, או חפצים שלהם וכדומה, אך איננו מתחייבים לעקל כספים וכדומה.

17 . למרות כל האמור מסכימים הרוכשים והמוכרים לראות בנו כצד משפטי לכל דבר במקרה ונעמוד על זכותנו הניתנת לנו בזה, לנהל הליכים משפטיים ולנקוט בכל דרך מקובלת אחרת כנגד צד שאינו עומד באיזהו שהיא מהתחייבויותיו.

18 . אנו משאירים לעצמנו את הזכות להודיע בע"פ או בכתב, עד שעות המכירה, על שינויים בסעיפים דלעיל או הוספת שונות באם יהיו כאלו.

19 . בכל מקרה של שינוי, תוספת או השמטה בתרגום לאנגלית, הנוסח העברי קובע.