מכתב – שאלה הלכתית בכתב ידו וחתימתו של האדמו"ר רבי משולם זוסיא רבינוביץ מארעל-קונטיקוזיב, המופנית אל הגאון האדיר רבי חיים ברלין, שהוסיף את התשובה בכתב ידו על גבי מכתב השאלה. ארעל, שנת "עת הקץ" [= תרס"ה].
המכתב נשלח ביום ט"ז אדר שני, – שלושים יום קודם התקדש חג הפסח, וכבר מאחל לו האדמו"ר "חג המצות יחוג בדיצות וכשרות, יאכל לחם עוני לשם קוני…" ותוכנה עוסק בשאלת טהרת והגעלת כלי 'פארצלאיי' [פורצלן?]. ומסיים: "ובזה אשאר אחד מאוהביו ממקדישיו וממעריציו המצפה לישועה בכלל כ"י, הק' משלם זוסייא החופק"ק".
על גבי מכתב השאלה כתב הגאון רבי חיים ברלין את תשובתו המרשימה בת אחת-עשרה שורות בכתב ידו, שיכולה לספק חלון צר להכרת גאונותו העצומה וניתוחו הבהיר של רבי חיים. לא חתום. התשובה נדפסה בספר השו"ת 'נשמת חיים', (ירושלים תשס"ח), עמ' קפו-קפח.
רבי חיים ברלין [תקצ"ב-תרע"ג 1832- 1913], בן הנצי"ב מוואלוז'ין, מרבני דורו המפורסמים, שימש כרבה הראשי של מוסקבה, וכראש הישיבה המפורסמת ביותר בעולם, ישיבת וולוז'ין המכונה 'אם הישיבות'. בשנת תרס"ו עלה לירושלים, ולאחר פטירת ר' שמואל סלנט הוכר בסמכותו וגדולתו התורנית כרבה של העדה האשכנזית בירושלים, ולמרות שסירב לקבלה באופן רשמי, כיהן למעשה כרבה הראשי של קהילות האשכנזים.
רבי משולם זוסיא רבינוביץ [תרכ"ט-תר"פ 1869-1920], בנו של הצדיק רבי יצחק יואל רבינוביץ, וחתנו של רבי אברהם שמואל מברזנה. כיהן באדמו"רות בעיר ארעל-קונטיקוזיבה. אוצה"ר 15719.
[1] דף נייר. 21×13.5 ס"מ.
מצב טוב. סימני קיפול. כתמי זמן. הדבקות במרכז הדף. קרעים קטנים. חורים זעירים. בלאי קל בשוליים.