[3] אצבעות לספר תורה. צפון אפריקה, המאה ה 20-19.
תאור: [1] אצבע לספר תורה, כסף יצוק וחרוט. טריפולי. חתום [?], ידית מעוטרת בדגמים שונים. בצידה האחד כתוב 'אור תורה' ו'ציון' בתוך מגן דוד, ובצידה התחתון מופיעה הקדשה חרוטה: 'למנוחת מסעודה בוהארון נ"ע'. פרט מעניין הוא שהאצבע שנועדה להצביע קמוצה בשונה מהידים הנפוצות שהאצבע משוכה קדימה. אורך: 30 ס"מ. רוחב מרבי 4.5 ס"מ. בחלקה העליון לולאה. [1] אצבע וידית מעוטרות בדגמים שונים ובהם שני מגני דוד. 21 ס"מ. רוחב מרבי כ 2.5 ס"מ. בקצה מחוברת לולאה וחמסה המעוטרת גם היא במגן דוד. מרוקו. [1] אצבע לספר תורה, כסף מצופה זהב, עירק. הקדשה חרוטה: 'על נשמת הבתולה טובה בת עזרא אשר'. 31 ס"מ. בחלקה העליון לולאה.
מצב: מצב טוב.
אגרטל עשוי פליז יצוק. עבודה דמשקאית, עם עיטורים בסגנון תורכי, תוצרת אלפרד זלצמן. ירושלים, פלסטינה א"י, [שנות ה 30].
מפרט: גובה: 12 ס"מ, קוטר מרבי 6 ס"מ.
מצב: מצב טוב. מעיכות קלות. עם חותמת האמן בתחתית הכלי: ALFRED SALZMANN JERUSALEM, עשוי בירושלים פלסטינה א"י D536.
לוחית כסף[?] צרוב מוצמדת לתושבת עץ תוצרת בצלאל ירושלם [שנות העשרה של המאה העשרים]. העבודה שלפנינו אופיינית ליצירות שנעשו במחלקת הבוטיק של בצלאל שנפתחה בשנת 1912.
תאור: במרכז הלוחית שני יהודים בלבוש ירושלמי מסורתי מחליפים ביניהם משלוח מנות. בתחתיתו הכיתוב: "משלוח מנות איש לרעהו בצלאל ירושלם". ברקע בנייני העיר. עבודת הצריבה נעשתה בטכניקה של שילוב עבודת המיקשה וצריבה בעזרת שבלונות. מידות: קוטר לוחית הכסף: 13 ס"מ. קוטר תושבת העץ: 20 ס"מ. עובי העץ: 2.5 ס"מ. וו לתליה מאחור.
ראה: קטלוג- בצלאל של שץ, רשימה קטלוגית של חפצים בתערוכה, עמ' 51 פריט 595.
מצב: מצב טוב-טוב מאד. שריטות על גבי תושבת העץ. וו התלייה מאחור, חסר.
כד נחושת דמשקאי [שיבוץ כסף על הנחושת]. ארץ ישראל, 1920 בערך.
רקע: כדים מסוג זה ניתנו כגביעי ניצחון באליפויות הכדור רגל שהתקיימו במזרח בשנות העשרים והשלשים של המאה ה 20. ישנו תיעוד מעניין בו נראים שחקני קבוצת הכדור רגל 'מכבי תל אביב' בגמר הגביע שהתקיים בביירות בשנת 1935 בו קיבלו לידם את גביע הניצחון בדמות הכד שלפנינו.
תאור: גובה: 57 ס"מ, קוטר מירבי: 32 ס"מ. משקל: 5.57 ק"ג. עיטורים מרהיבים על פני כל שטח הכד של סצינות אדם וחוה בגן עדן, דגמי גפנים, בעלי חיים ועלים. הכל בעבודת כסף על גבי הנחושת.
מצב: מצב טוב. לצפייה בתיעוד לחץ כאן
[11] וימפלים [אבנטים] לספר תורה אשר נעשה מחיתול של תינוק בברית מילה כמנהג יהודי אשכנז. מערב אירופה, הוויפלים הוכנו לתינוקות שנולדו בשנים תרי"ט-תרנ"ז [1859-1897].
תאור: גדלים שונים, אורכים בטווח 250-360 ס"מ, רוחב בטווח 13-22 ס"מ. כיתובים ואיורים מצויירים בצבעים. הכיתוב מציין את שם התינוק, תאריך לידתו וברכת "השם יגדלהו לתורה [ו]לחופה ולמעשים טובים, אמן סלה". בחלק מהאיורים מופיע הדגל הצרפתי ובאחד מהם מופיע גם הכיתוב "Wiwa La France". בחלק מהוימפלים נרשם גם שמו הלועזי של התינוק, ובאחד מהם נכתב גם תאריך הלידה הגרגוריאני.
רקע: על פי המנהג בעת ביקורו הראשון של הילד בבית הכנסת בגיל שנה או שלוש שנים, נערך טקס קצר שבו ניתן החיתול כמתנה לבית הכנסת. בחגיגת בר המצווה בגיל שלוש עשרה, עם עלייתו לתורה, נתכבד הילד בקריאת התורה מתוך ספר התורה שנקשר בחיתולו. המנהג הוזכר לראשונה בספר מנהגי המהרי"ל בשנת 1545 והיה מקובל למעשה בגרמניה, אזורי בוהמיה ומורביה, שוויץ ודנמרק, עד המאה ה 19.
מצב: מצבים שונים, מצב כללי טוב.
מזוזה קראית גדולה מנחושת, מעוצבת בצורת תבליט של ספר פתוח לשימוש בית כנסת. מצרים, המאה ה 20-19.
תאור: המזוזה עשויה נחושת. 36X29X5 ס"מ. מעוצבת כספר פתוח, כשבמרכזו מוט בתורת עץ חיים. בשני דפי הספר מסגרות מעוטרות ובתוכן כיתוב "כתר תורה", וצמדי מילים לציון עשרת הדברות: "אנכי ה'", "לא יהיה", לא תשא", וכ"ו.
המזוזה הקראית היא דף (בדרך כלל קלף), לרוב ממוסגר, עליו כתובים עשרת הדברות, על אף שהתורה שבכתב לא מגדירה בבירור מהם הפסוקים שיש לכתוב (וגם לא מציינת שיש לכתוב על קלף) אלא רק מצווה באופן כללי שיש לכתוב את "דְּבָרַי אֵלֶּה" "עַל מְזוּזוֹת בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ".
מצב: מצב בינוני טוב, המסגרת בהיקף התבליט, ועליהם ציורי חודי הדפים של הספר, התפרקה מימין ומפורקת חלקית בשאר הצדדים.
כיסוי מזוזה דקורטיבי עם מגיני דוד לשמירה. כסף, צפון אפריקה, המחצית הראשונה של המאה ה 20.
תאור: כיסוי מזוזה עם לוח הכסף הגזור לפי מידת הקטיפה, שעבר תהליכי רידוד וניסור אמנותי ליצירת דגמים עיטוריים דוגמת שריגי צמחים, פרחים ומגיני דוד לשמירה, וכן ליצירת שם בעלת הבית באותיות עבריות מרובעות. בנוסף, נחקקו על גבי לוח הכסף דגמים ועיטורים זעירים נוספים. לוח פס נוסף מאחורי שכבת הקטיפה ליצירת תבנית קשיחה. מעל כיסוי המזוזה, במרכזה, ישנה חתיכת כסף דמויית פרח אליה מחוברת טבעת לתליית הכיסויי. במרכז החלק העליון של כיסוי המזוזה הוסיף הצורף טס כסף נוסף, קטן יותר, עם השם "שד-י". 16X23.5 ס"מ.
הרוב המוחלט של כיסויי המזוזה עם לוחות הכסף נעשו בפאס, בה היו צורפים יהודים רבים שסגנון זה אופייני לעבודתם באותה התקופה.
ראה: הכיסוי למזוזה – חפץ ריטואלי אמנותי ייחודי בחייה של האישה היהודייה בערי מרוקו, ש' צבר, יהדות מרוקו – מסורת, הגות ואמנות, גליון 3, שבט-אייר תשע"ג, עמ' 48-53.
מצב: טוב-טוב מאוד.
כיסוי דקורטיבי של מזוזה, ועליו שם בעלת הבית, "זאמילא [ג'מילה] טאפירו". מרוקו, המאה ה 20.
תיאור: כיסוי למזוזה. קטיפה ירוקה רקומה בחוטי כסף, בצורה מגינית בעלת מתנים קעורים ותחתית מחודדת. עיטורים בצורת שריגי צמחים ופרחים. שם האישה, בעלת הבית, רקום באותיות גדולות ומהודרות בשורה השנייה מתחת לשם "שד-י", כפי מנהגם הייחודי של קהילת מרוקו. בהיקף כיסוי המזוזה נתפרו אניצים מחוטי זהב.
כיסוי למזוזה שלפנינו הוא בעל מאפיינים טיפוסיים לכיסויי המזוזה שרווחו בישובים העירוניים במרוקו, שהיו עשויות לרוב מקטיפה בגוונים עזים של אדום-ארגמן וירוק. לפעמים הוסיפו לכיסוי המזוזה מסגרת העשויה מציציות של חוטי זהב או כסף, או שתפרו גדילים עיטוריים לחלקה התחתון. הכיסוי נועד לתלייה מעל השקע בו נקבעה המזוזה הראשית בכניסה לבית, בדלת שאינו פונה לרחוב.
ראה: הכיסוי למזוזה – חפץ ריטואלי אמנותי ייחודי בחייה של האישה היהודייה בערי מרוקו, ש' צבר, יהדות מרוקו – מסורת, הגות ואמנות, גליון 3, שבט-אייר תשע"ג, עמ' 48-53.
מצב: טוב, לולאת התלייה מימין חסרה. התפירה בהיקף הצד הימני של כיסוי המזוזה נפרמה.
קלמדן [קסת סופר] כסף – חתום, מספר חותמות. פרס, המאה ה 20.
תאור: אורך: 24 ס"מ, משקל: 324 גרם. בצדו האחד חרוט שם הבעלים: 'ראובן אצפהני סופר סתם' בצדו השני 'וספרא דבי דינא' – אותיות גדולות עם עיטורי חריטה נאים. עיטורים נאים בקצוות. בדפנות כוסית הדיו חריטות של תפילין, קלף ובית מזוזה. על גבי מכסה כוסית הדיו שני קולמוסים וסוגר זעיר.
מצב: מצב טוב מאוד.
מנורת ברונזה לחנוכה גדולה במיוחד. אירופה, סוף המאה ה 19 – תחילת המאה ה 20.
מפרט: מנורה בת תשעה קנים. גובה 92 ס"מ, רוחב מקסימלי 63 ס"מ. עשוייה מברונזה יצוק, בארבעה חלקים: בסיס מעוגל, מעליו עיטורי כפתור ופרח ייחודיים, בחלק העליון שמונה קנים עם עיטורי עלים ופרחים בסגנון ארט-נבו, ובאמצע שמש גבוה. מוט ההברגה חדש. בראש כל קנה קערית נשלפת לשמן עם בליטה להנחת הפתיל. בליטות וכדורים לכל אורך הקנה המרכזי. סמוך לשליש התחתון יוצאות ששה זרועות מעוצבות כצמחים ועלים.
מצב: מצב טוב. מספר תיקוני הלחמה ומספר שחזורי ברונזה בקנים.
גביע כסף גדול לכוס של אליהו, חתום.
תאור: גובה 26 ס"מ, קוטר מרבי 14.5 ס"מ. משקל: 350 גרם. חתום בבסיס הגביע בשתי חותמות ווינאיות. פנים הגביע מוזהב.
מצב: טוב מאוד.
גביע כסף לקידוש וצלחת תואמת. אפגניסטאן, המאה ה 20-19.
תאור: גביע בעל רגל – קוטר: 7 ס"מ, גובה: 9 ס"מ, מעוטר בחריטה בסמוך לשפת הגביע. צלחת – קוטר: 11 ס"מ. מעוטרת בפרח במרכז ובמספר עיטורים מעגליים מסביב. הצלחת יושבת על [4] רגלים דמויים פרסות. משקל כולל כ 200 גרם.
מצב: מצב טוב. מעיכות קלות.
גביע מעוטר לקידוש, כסף חרוט. עירק, 1900 בערך.
תאור: [1] גביע כסף עם צלחת לקידוש. על פני הגביע כשנים עשר שערים צמודים ומעוטרים. גובה 9 ס"מ, רוחב מרבי 7.5 ס"מ. [1] צלחת עשויה בצורת שערים מחוברים היוצרים צורת פרח. קוטר מירבי 13.5 ס"מ. [1] מכסה לגביע, בצורת כיפת מבנה, ובראשו חוד המשמש כנקודת אחיזה למכסה. קוטר מירבי 8 ס"מ, גובה 4.5 ס"מ. משקל כולל 372 גרם.
מצב: מצב טוב, מעיכות ושריטות קלות. ייתכן והחוד בגובה המכסה אינו מקורי.
גביע כסף של אליהו הנביא. 2 חותמות מטושטשות. גרמניה, המאה ה 18-17.
מפרט: קוטר בשפת הגביע 9 ס"מ, קוטר בבסיס הגביע כ 7 ס"מ, גובה 10.5 ס"מ. כסף חתום, חקוק ורקוע בעבודת אמן.
הגביע מעוטר בצורה יוצאת מן הכלל בבעלי חיים: ציפורים, אריה מניף דגל, אייל וכלב צד ארנבת. סביב כל חיה עיטורי עלים המשמשים כמסגרת. סמוך לשפת הגביע חריטה נאה: "זה הכוס של אליהו זכור לטוב".
עיטור כלב הצד את הארנבת ידוע כמוטיב המופיע באיורי כתבי-יד של הגדות לפסח. הדעה הרווחת היא שמקורו הוא בדמיון הצלילים של תרגום המונח "ציד ארנבת" בגרמנית, "יאגן האז", ושל ראשי התיבות של סדר ברכות ההבדלה הנאמרות בליל חג שחל במוצאי שבת, יקנה"ז (יין, קידוש, נר, הבדלה, זמן). ראה: ארשת, ספר השנה לחקר הספר העברי עמ' 13.
מצב: מצב טוב. שיירי הזהבה.
תיאור: זוג רימונים עשויים כסף רקוע וחקוק, חותמות על רגל אחת הרימונים. על אחד הידיות חרוטה הקדשה "נדבת כ אלי בר פנחס הכהן".
בכל רימון ששה פעמונים התלויים בגוף הרימון. בראש כל רימון כתר תורה, ומעליו ניצן.
גובה: 26.5 ס"מ. קוטר מקסימלי: 11 ס"מ.
זוג זה נמכר בסוטביס במכירה שהתקיימה בתל אביב ב 11 לאוקטובר 2001 פריט מס 69. זוג דומה מופיע באוסף שטיגליץ: יצירות מופת באומנות יהודית, חיה בנז'מין, מוזיאון ישראל, ירושלים 1987. מס' קט' 12.
מצב: טוב, שברים קלים ותיקוני הלחמה. חלק מהפעמונים אינם מקוריים, ייתכן והידית ללא החותם גם כן אינה מקורית.
בתי תפילין מכסף, במבנה טיפוסי, מעוטר בצורות גאומטריות וענפי צמחים. ככל הנראה פולין, אמצע המאה ה 19.
תאור: [2] בתי תפילין, כסף, מעוטר, על אחד מהם מופיע הכיתוב "של ראש" ובתחתיתו ראשי התיבות "HW". חתום בשתי חותמות כסף. הבית השני אינו חתום ולמרות שהוא זהה לחלוטין סביר להניח שנעשה מאוחר יותר. המבנה הטיפוסי כולל בית תפילין ריבועי כאשר תחתיו מצוי בסיס המובלט מסביבו, הנקרא "תיתורא". הבליטה הארוכה בצד התיתורא, היא ה"מעברתא" שלאורכה עוברת תעלה חלולה, דרכה מעבירים את רצועות התפילין. ריבוע הבתים 3.8 ס"מ. אורך התיתורא 7 ס"מ, רוחב התיתורא 5 ס"מ, גובה כולל כ 4.5 ס"מ.
מצב: מצב טוב-טוב מאוד.
קופת צדקה של חברה קדישא בצורת מצבת קבר, כסף חתום. 1960 לערך. רפליקה של קופה ממזרח אירופה משנת 1766.
מפרט: בסיס הקופה 8X12.5 ס"מ. ממדי חזית ה"קבר": רוחב: 13.5, גובה כ 25 ס"מ. משקל: כ 1000 גרם.
בחזית הקבר תמונת אלון בכות מתחת לכיתוב "והתקדשתם והייתם קדושים". בתחתית מופיע הכיתוב "חברה קדישא ע'ש'י'ם חס'ד' ב'א'מ'נה' י'ח'די'ו' לפ"ק" [=שנת תקכ"ו, 1766]. מצידי הקופה כתוב "צדקה תציל ממות" ו"חי חי הוא יודך". מפתח הקופה חסר.
אודות הקופסה המקורית ראה: The art of world religions Judaism, Michael Kaniel,(1979), page 138.
מצב: מצב טוב, מעת פגימות קלות בכסף.
מחזיק לנר ולבשמים. כסף, 1950 בערך, נעשה כדוגמת מחזיק מהמאה ה 18 פרנקפורט.
מפרט: גובה 32 ס"מ. משקל: 670 גרם.
במרכז הכלי יש מגירה לבשמים, ומעליה, בכל אחת מארבעת הפינות שלה ישנה דמות של בעל מלאכה יהודי – שוחט האוחז את סכין השחיטה ואת העוף, סופר האוחז נוצה וקסת, אופה האוחז מצה וכלי ליצירת חורים במצה, ונפח האוחז כלי ופטיש. ארבעת הדמויות מחוברות לארבע קני מתכת העולים ומתקרבים זה לזה על מנת שישמשו כתמיכה לנר ההבדלה. בראש כל קנה נמצא בלוט. הכלי עומד על ארבע רגלי עוף האוחזות כדור.
השווה לכלי מוקדם, מהמאה ה 18, מפרנקפורט, באוסף של:
The Jewish Museum of New York, illustrated in S. Kayser, Jewish Ceremonial Art, 1955, p.99, plate XLVII, no. 96
מצב: מצב טוב מאוד.
מגדל בשמים מכסף חתום מוזהב בחלקו. אוגסבורג, סוף המאה ה 18.
מפרט: קוטר בסיס כ 8 ס"מ, קוטר המגדל כ 5 ס"מ, גובה 19 ס"מ. מגדל הבשמים חקוק, רקוע ומקודח עשוי בן 2 קומות על רגל עגולה. דלת עם סוגר להכנסת הבשמים וחלונות זעירים להרחתם. 4 צריחים עם דגלים ודגל נוסף בראש המגדל. חריטה בדוגמת לבנים בכל שטח הפנים של המגדל.
מצב: מצב טוב.
טס כסף מאת מתפללי בית כנסת כי"ח אליאנס לזכר אלי כהן. ישראל, תשכ"ה [1965].
תאור: אורך 27 ס"מ, רוחב 22 ס"מ. עבודת פטיש. מעוטר בפרחים ועלים, כתר תורה מוברג בראשו ובתחתיתו תלויים שני פעמונים. מחוברת לטס שרשרת כסף.
על הטס כתוב: קודש לה['] תרומת מתפללי בית הכנסת כי["]ח אליאנס לזכר הקדוש אליהו כהן הי"ד תנצב"ה ט"ז אייר תשכ"ה.
אלי כהן (1924-1965) נחשב עד היום לאחד מבחירי המרגלים של ישראל, ויש טוענים שמידע שהביא סייע למדינת ישראל בחזית מול הסורים במלחמת ששת הימים. לאחר תפיסתו, הוא עבר מסכת עינויים קשה ונתלה בדמשק בתאריך ט"ז באייר תשכ"ה (18.5.1965).
מצב: טוב.
ספר תורה שלם על גוויל, נתון בתוך תיק עץ מפואר בשילוב רצועות כסף וזוג רימוני כסף מקוריים. עירק. סוף שנות ה 40 של המאה ה 20.
מפרט: ספר תורה על גבי גוויל, נתון בתוך תיק עץ מעוטר. גובה הגוויל 40 ס"מ, 45 שורות וכ60 עמודות. בסופו מופיע שם הסופר: יצחק מן משה לוי. גובה התיק 86 ס"מ.
על גבי הספר ישנם [3] רצועות כסף מרוקעים ומעוטרים. תיק הספר והספר הוקדשו לעילוי נשמת "הבחור מאיר סלים אשר צלאח" אשר נפטר בכ"ה אב תש"ו [1946], ההקדשה מופיעה הן על גבי רצועות הכסף מסביב לספר והן בתוך תיק הספר. על הרצועה האמצעית ישנו עיטור פרחים רקועים, ועל הרצועה התחתונה ישנו כיתוב המציין את זכותם של התורמים להוציא את הספר ולשנות את מיקומו. חרוזים בצבע אדום מעטרים את חלקו העליון של התיק וכן שני רימוני כסף מקוריים.
מצב: טוב, מעט שפשופים על גבי התיק. הכתב נראה במצב טוב. כשרות הספר לא נבדקה.
כתובה אמנותית על קלף. גיברלטר, תרע"ח [1918].
מפרט: [1] גיליון קלף, 76X61 ס"מ. מלאכת אמנות מרשימה.
כתובה לנישואי החתן יוסף פינטו עם הכלה דונה קאזיס. מסגרת הכתובה עשויה בצורת סלסלת פרחים גדולה ומפוארת עם פרחים במגוון צבעונים. ידית הסל, גדולה, מעוטרת בסרטים ובפרחים צבעוניים ומקיפה את נוסח הכתובה. בראש הקלף מצויר כתר זהב וארגמן, המייצג את כתר המלוכה האנגלי. לצד הכתר מופיע הכיתוב "בסימנא טבא ובמזלא יאייא ובשעת רצון והצלחה". חתום על ידי האמן והמאייר: "D. M. Benabu Gibraltar".
ראה העתקי כתובה זו בספרים הבאים:
* Encyclopaedia Judaica, 1971, vol. 10, full page color illustration plate 3, following col. 940. * A Guide to Jewish Art, 1989, full page color plate p. 69. * The Art of Judaism, 1979, full page color plate, opposite p. 139.
מצב: מצב טוב. קמטים, מעט דהייה וסדקים בצבע וכיתוב.
כתובה מצויירת על קלף. אלווירא [מרוקו], תרמ"ז [1887].
מפרט: [1] יריעת קלף. 69X52 ס"מ. נתונה בתוך מסגרת עץ.
כתובה לרגל נישואי החתן "המפואר הבחור ונעלה" אברהם בן שלום בן "הגביר המרומם ונעלה הישיש ונכבד בה"ר אברהם פארג'י", עם הכלה איסטיריליא בת חיים בן "הטוב הגביר המרומם ונעלה החכם ונבון רצוי אל כל היום הישיש ועניו אכסניא של תורה שר ואור ביתו בית ועד לחכמים מלא חסדים כתה"ר יהודה הלוי אבן יולי". בסוף הכתובה מצויין "והכתובה כמנהג רבני קאסטילייאנוס ה' יקום נקמתם ויהיה בעזרם ובעזר כ"י [=כל ישראל] כי"ר [=כן יהי רצון"]. נוסח הכתובה מופיע בתוך שער שעל עמודיו גביעים עם פרחים, ומעליו נשר וכתר שלצידיהם פרחים. מעל השער מופיע נוסח ברכת כהנים בראשי תיבות. בתוך השער בין כותרת הכתובה לנוסח הכתובה מופיע איור של לחיצת ידיים.
מצב: בינוני. כתמים, קמטים, דהייה של דיו החתימות.
כתובה על קלף עם עיטורים צבעוניים. צינידה Ceneda [כיום ויטוריו וינטו Vittorio Veneto, איטליה], י"ג ניסן תקל"ד [1774].
מפרט: [1] יריעת קלף. 63X54 ס"מ. הצד העליון של הקלף גזור בצורה דקורטיבית.
כתובות מצינידה הן נדירות. בספריה הלאומית נמצאות שתי כתובות משם מהשנים תקמ"א ותק"ן (מספר מערכת 000300648. ו- 000302560). לפנינו הכתובה המוקדמת ביותר הידועה מצינידה.
כתובה לרגל נישואי החתן "הבחור המשכיל ונבון" יוסף בן יהודה פינקרלי, עם הכלה רחל בת יצחק פנקרלי. מסביב לנוסח הכתובה עיטורים צבעוניים של צמחים ופרחים. בחלק העליון מופיע איור של הנביא יונה בן אמיתי הנבלע בפי הדג.
על הכתובה חתומים החתן, וכן העדים יצחק ב"ר משה לוצאטו ובנימין ב"ר יוסף תרבם (?).
מצב: בינוני. קמטים, פגמים קלים עם חסרון בהיקף הקלף, מעט חורים קטנים, דהייה של הדיו ובצבע, מאחורי הכתובה שאריות נייר דבק.
הדרכה למבקרי התערוכה ומשתתפי המכירות הפומביות כולל תקנות ונוהל.
ווינרס מכירות פומביות בע"מ להלן החברה עורכת בזה תצוגת פריטי יודאיקה שונים, אשר התקבלו מאנשים שונים אשר הסכימו להעמיד את הפריטים החשובים לרשות הקהל להסתכלות עם אפשרות לרכישתם במכירה פומבית שתתקיים עם סיום התערוכה.
*היות ובאתר הבית של ווינרס ישנה אפשרות למתן הצעות מוקדמות ולראותן, במקרה של שוויון בהצעות מוקדמות ההצעות שניתנו באתר הבית של ווינרס גוברות על פני הצעות שנתקבלו באתרים אחרים.
1 . לנוחיות המבקרים הוצאנו לאור קטלוג זה עם הסברים מפורטים בליווי תמונות. המידע בקטלוג מבוסס על הערכת מומחי החברה אולם האחריות
הבלעדית על בדיקת הפריטים מוטלת על הרוכש. שמור על הקטלוג כעל מלווה אישי לכל ימי התערוכה והמכירה. אנו לרשותך בכל שאלה, ספק וברור.
ניהול המכירה ותנאיה:
2 . המכירה עצמה תנוהל ע"י אדם מנוסה הבקי בנוהלי המכירות פומביות. אנו מבקשים מכל המבקרים והאורחים במכירה הפומבית לצייד את עצמם
בידע המתאים. לאלו שאינם בקיאים בנושא זה אנו ממליצים לפנות אלינו בימי התערוכה או לפניה ולקבל מאיתנו את המידע הדרוש.
3 . עצם ההשתתפות במכירה הפומבית וקבלת "מספר רכישה" מאיתנו מהווה אישור והסכמה כי ידועים למקבל המספר. התקנות, הנוהל, התנאים
והנהוג בתערוכות ובמכירה פומבית שלנו ובכל בעיה וספק, באם יתעוררו, בשעת המכירה או לאחריה, עקב רכישת פריטים מסוימים, ינהג הרוכש או
הרוכשת וכן הנהלת החברה כעורכי המכירה, לפי הנהוג והמקובל אצלנו.
4 . היות והחברה אינה אלא עורכת התערוכה והמכירה ואינה בעלת הפריטים עצמם לכן מוסכם ומותנה בזאת כי בכל מקרה, לא תהיה אחריות החברה כלפי הרוכשים אלא עד העברת הכספים לידי המוכרים- בעלים ולכן, באם הועבר כבר התשלום שהתקבל מהרוכש ליד הבעלים, אזי אף אם תלונתו או טענתו של הרוכש תהיה מוצלחת, אנו נעשה כל מאמץ והשתדלות להשיב את כספו של הבעלים. אך לא תהיה כל התחיבות מצידנו לכך, וכן לא ננהל הליכים משפטיים לשם החזרת כספים לרוכשים לאחר שהועברו לבעלים. אולם נסכים למתן האישורים המתאימים מצידנו לרוכש כדי שיוכל לנהל הליכים משפטיים נגד הבעלים.
5 . עם קבלת "מספר רכישה" מאיתנו באופן אישי או טלפוני, מסכים ומתחייב הרוכש לא לתבוע באופן אישי או בתביעה משפטית בכל מקרה של נזק או טעות בתיאורי הפריטים את החברה. כל טענה או תביעה לאחר העברת הכספים לבעלים הנה אך ורק כלפי הבעלים.
מחירים והערכות:
ההשתתפות במכירה מתבצעת באחת מהאפשריות הבאות: א. ע"י הופעת הרוכש\ת בעצמו באולם ב. בא כוחו ג. ע"י הצעות טלפוניות או בכתב, המייפות את כוחה של הנהלת החברה לרכוש עבור המזמינים פריטים שונים ד. דרך האינטרנט.
6 . משתתף המופיע כבא כוחו של אדם אחר, מחייב את עצמו ואת שולחו באותה מידה, ויחויב לעמוד בעצמו בתשלומי רכישותיו עבור משלחו ואנו נראה בו כ"רוכש" לכל דבר, ונוכל לפנות אליו או אל שולחו כדי לממן את הרכישה, לפי ראות עינינו.
7 . באם נקבל הזמנה טלפונית או בכתב לפריט מסוים, נשתדל לפעול למען האינטרס של המזמין כאילו היה הוא בעצמו באולם. אולם, אין התחיבות מצידנו להשיג עבורו את הפריט.
8 . אין התחיבות לקבל כל הצעה שהיא לרבות הגבוהה ביותר וזאת אף אם הרוכש או מיופה כוחו נמצא באולם ומשתתף אישית במכירה.
9 . המכירה עצמה מנוהלת בהכרזת דולרים של ארה"ב. אולם התשלום בפועל מתקבל בשקלים לפי חישוב הדולר בשער אשר יוכרז עליו בפתיחת המכירה או ביום התשלום (הגבוה מבינהם), או בדולרים של ארה"ב.
10 . א. על כל תשלומי הרוכשים עד $500,000 לפריט מתווספים 24% עמלה. מעל $501,000 לפריט מתווספים 20%. על כל התשלומים יש תוספת מע"מ על העמלה. תוספות אלו הינם חלק בלתי נפרד מהצעת המחיר המתקבל ע"י מנהל המכירה בשעת המכירה וכל ההתחייבות והמשתמע מהן חלות גם על האחוזים.
ב. תושב חו"ל יהא זכאי לפטור מן המע"מ רק במידה והפריט שרכש ישלח לחו"ל ע"י החברה ללא אחריותה ובכפוף להוצאת רשימון יצוא משרותי המכס. הרוכש ישא בכל העלויות הנילוות.
11 . א. צ'יקים בנקאיים או צ'יקים אישיים מתקבלים בהסתייגות עד לביצוע התשלום בפועל ע"י הבנק.
ב. תשלום במזומן, בצ'קים או בהעברה בנקאית מהארץ הם ללא עמלה. תשלום בצ'קים )מחו"ל( או כרטיסי אשראי )מהארץ( יחויבו בתוספת של 1.5% .
העברה בנקאית מחוץ לארץ תחויב בתוספת של 1.5% מהסכום, מינימום 30$ . תשלום בכרטיסי אשראי מחו"ל יחויב בעמלה של 3% . כל החיובים הנ"ל אינם תלויים בתאריך הגביה וכפופים להיתר עיסקה.
2 1 . ליד כל פריט נמצאת הערכת המומחים שלנו. נא להתייחס אל ההערכה רק כאל הצעה בלבד, אין כל הבטחה שהפריטים לא ימכרו מתחת למחיר הנמוך המופיע בהערכה ואין כל בטחון שהמחיר לא יעלה ואפילו בהרבה על המחיר הגבוה. סעיף זה אינו גורע מהגנתנו העקבית על מחיר המינימום של בעל הפריט, הגנה זו מתבצעת על ידינו בדרכים מקובלות והנראות לנו. לצורך זה נרשם גם מחיר הפתיחה ליד הערכה.
פעמים ואנו מקבלים פריטים אשר הבעלים קבעו להם מחיר פתיחה נמוך ביותר, אנו מצידנו קובעים את ההערכה מבחינה מקצועית, לכן אנו רושמים את מחיר הפתיחה, המבוקש ע"י הבעלים אך רושמים גם את ההערכה שלנו, שהיא לפעמים גבוהה בהרבה ממחיר הפתיחה.
13 . הרוכש (לרבות אדם שרכש את הפריטים שלו שהוא העמיד למכירה) או בא כוחו יוציא את הפריט שנרכש בהקדם האפשרי. אנו מבקשים להופיע תוך 7 ימים, לשלם ולהוציא את הפריטים ומכל מקום בשום אופן לא לאחר יותר מ- 14 יום. כעבור 14 יום החברה תשמור לעצמה את הזכות לגבות 5$ לפריט ליום, דמי שמירה ואחסון ו/או לבטל את המקח בצורה חד צדדית, בלי לוותר על זכות התביעה של העמלות.
14 . משלוח הפריטים אל בית הרוכש, מתבצע על אחריותו הבלעדית, ובדרך שתיראה לנו. כל הוצאות משלוח וכו' על חשבון הרוכש.
15 . הרוכש ישלם על רכישותיו לפני הוצאת הפריטים ממשרדי החברה.
16 . לידיעת הבעלים: אין אנו אחראים לביצוע בפועל של התשלומים אשר התחייבו הרוכשים לשלם בשעת המכירה. כל התחיבות של הרוכשים אשר לא תבוצע בפועל, ניתן את כל הגיבוי לבעל הפריט ]לשעבר[ לגבות את התשלומים המגיעים לו. אך לא ננהל בפועל הליכים משפטיים כנגד רוכשים,
אלא נשתדל בכל הדרכים הנראות לנו כגון עיקול כספים של רוכשים באם נמצאים אצלנו, או חפצים שלהם וכדומה, אך איננו מתחייבים לעקל כספים וכדומה.
17 . למרות כל האמור מסכימים הרוכשים והמוכרים לראות בנו כצד משפטי לכל דבר במקרה ונעמוד על זכותנו הניתנת לנו בזה, לנהל הליכים משפטיים ולנקוט בכל דרך מקובלת אחרת כנגד צד שאינו עומד באיזהו שהיא מהתחייבויותיו.
18 . אנו משאירים לעצמנו את הזכות להודיע בע"פ או בכתב, עד שעות המכירה, על שינויים בסעיפים דלעיל או הוספת שונות באם יהיו כאלו.
19 . בכל מקרה של שינוי, תוספת או השמטה בתרגום לאנגלית, הנוסח העברי קובע.