כתבי יד ומכתבים - גדולי המזרח ותימן

מספר פריטים: 91

סנן פריטים

בחר קטגוריות להצגה
בחר קטגוריה
נמכר
פריט מספר 41
מכירה 135
פירוש המשנה להרמב"ם בערבית. מסכת ברכות. תימן, המאה ה 16

הפירוש מתחיל מפרק ה' משנה ג' ומסתיים בפרק ח' משנה ח'. עם הפנים.

8 דפים רצופים. הוצאו מתוך כריכה. מדף 2 שרד רק הקצה הפנימי.

החלק העליון של דף 3 שרד כקטע נפרד, ומהחלק התחתון רק הקצה הפנימי.
בדפים 4-5 נקרעו הפינות העליונות-חיצוניות.
בדף 5 הפינה שרדה בנפרד.
מדף 6 שרד רק השליש התחתון. 21-23 שורות לעמוד.

בדף 8 א הגהה בכתב אחר.

לפירוש הרמב"ם על משניות נודעה חשיבות רבה ביהדות תימן ונעשו לו העתקים רבים.

כתמי זמן, נקבי עש, קרעים, מצב גרוע.

[8] דף. 24X18 ס"מ.

מחיר פתיחה: $800
הערכה: $1,000 -
$1,200
נמכר: $992

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 42
מכירה 135
כתב יד, פירוש המשנה להרמב"ם בערבית. תימן, המאה ה 16

דף 1 מכיל פירוש לגיטין פרק ד' משניות ו-ז.
דפים 2-3 פירוש לגיטין ה' משניות א-ד.
דפים 4-5 משנה סוטה, ה:ג- ו:ג. עם הפנים.

דפים 2-3 ודפים 4-5 רצופים. דף 1 ו 4 קרועים וחסר הקצה הפנימי. מדף 2 נקרע הקצה הפנימי ושרד כקטע נפרד. דף 3 חסר הקצה החיצוני. 5 קרוע בפינות. 20 שורות לעמוד.

לפירוש הרמב"ם על משניות נודעה חשיבות רבה ביהדות תימן ונעשו לו העתקים רבים.

[5] דף. 18X24 ס"מ. הדפים הוצאו מתוך כריכה.

כתמי זמן. נקבי עש. קרעים. מצב גרוע.

מחיר פתיחה: $0
הערכה: $500 -
$700

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 42
מכירה 135
כתב יד, פירוש המשנה להרמב"ם בערבית. תימן, המאה ה 16

דף 1 מכיל פירוש לגיטין פרק ד' משניות ו-ז.
דפים 2-3 פירוש לגיטין ה' משניות א-ד.
דפים 4-5 משנה סוטה, ה:ג- ו:ג. עם הפנים.

דפים 2-3 ודפים 4-5 רצופים. דף 1 ו 4 קרועים וחסר הקצה הפנימי. מדף 2 נקרע הקצה הפנימי ושרד כקטע נפרד. דף 3 חסר הקצה החיצוני. 5 קרוע בפינות. 20 שורות לעמוד.

לפירוש הרמב"ם על משניות נודעה חשיבות רבה ביהדות תימן ונעשו לו העתקים רבים.

[5] דף. 18X24 ס"מ. הדפים הוצאו מתוך כריכה.

כתמי זמן. נקבי עש. קרעים. מצב גרוע.

מחיר פתיחה: $400
הערכה: $500 -
$700
נמכר: $496

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 87
מכירה 134
תשובה חתומה בכתב יד קדשו של של המהריק"ש. קהיר, המאה ה 16. אוטוגראף

תשובה נפלאה מרבינו המהריק"ש, שבה הוא נשאל לגבי ברכת הרב את ריבנו, ונדרש להסביר את פשר הכפילות לכאורה שבברכה. בתשובתו (שע"פ עדותו נהגתה עוד בימי בחרותו) מרחיב המהריק"ש אודות תיבות הברכה, ומסביר את נחיצות כל אחת ואחת מהן.
המהריק"ש כותב את השאלה ואת התשובה בכתב יד ברור וקריא ובסופה חתם "הצעיר יעקב קשטרו".

רבי יעקב קאשטרו [רפ"ה-ש"ע 1525-1610], מרבניה הנודעים של מצרים ועמד בראשות הישיבה שם, שימש כרב בקהילת המוסתערבים בעיר. תלמיד הרדב"ז במצרים ואצל הרלב"ח בירושלים, מגדולי האחרונים בדורו של מרן ה'בית יוסף'. יהודי מצרים החשיבו אותו לגדול הדור וקראו לו, כפי שקראו לרמב"ם ולרדב"ז לפניו, "מרא דאתרא". בשנת ש"ל (1570) ביקר בארץ ישראל והתאכסן בכבוד גדול בביתו של מרן רבינו יוסף קארו בצפת. החיד"א כותב עליו: "ופשטו הוראותיו בכל גבול מצרים".

התשובה נדפסה בשו"ת אהלי יעקב ליוורנו תקל"ז [1777] סימן ט' דף י"ד ע"ב.
[1] דף נייר משובח. 21X16 ס"מ. 32 שורות בכתב יד קדשו וחתימתו.
מצב טוב, הדף עבר שיקום אמנותי עם פגיעה במס' אותיות בודדות. נתון בכריכת עור חדשה.

מחיר פתיחה: $15,000
הערכה: $18,000 -
$20,000
פריט מספר 88
מכירה 134
איתמחי גברא ואיתמחי קמיע: ברכות נדירות לעשירות ולאריכות ימים בחתי"ק ה'שדי חמד'

"והא-ל יתברך ימלא כל משאלותיו לטובה ויחי ויתן לו מזהב שבא גם עד זקנה ושיבה טובה, הצעיר חיים חזקיאו מדיני"

מכתב הלכתי ארוך וחשוב, מאת הגאון והמקובל חכם חיים חזקיהו מדיני – מגדולי האחרונים, המכונה על שם ספרו ה'שדי חמד'. נשלח אל 'הצדיק מוורשא' הגה"ק רבי חיים יעקב נפתלי זילברברג. בשולי האיגרת ברכות נדירות במיוחד מאת הגאון הקדוש, שעניינן עשירות, אריכות ימים ועוד. קרסו-בזאר, [תרנ"ג 1893].

במכתב המעניין שלפנינו שנשלח כאמור לצדיק מוורשא, מודה לו בעל השדי חמד על ספריו ששלח אליו והוא מודיע לצדיק מוורשא שהוא יכלול את החידושים המובאים בהם בכרכים הבאים של ספרו ה'שדי חמד'. מעניין לראות את חשיבותו של כל ספר אצל השדי חמד, המציין בשולי מכתבו שדף אחד מהספרים קרוע בחלקו והוא מבקש מהצדיק מוורשא שיעתיק לו על גבי דף נייר את החלק החסר וישלח אליו.

בשולי האיגרת שלפנינו מברך השדי חמד ברכות נדירות ביותר: "והא-ל יתברך ימלא כל משאלותיו לטובה ויחי ויתן לו מזהב שבא גם עד זקנה ושיבה טובה, הצעיר חיים חזקיאו מדיני".

כידוע, כתבי ידם של גדולי הדורות מכל החוגים והעדות שימשו ועדיין משמשים כקמיעות לשמירה ולהצלחה, כל כתב יד ואפילו חתימה בלבד – לפנינו לא סתם כתב יד אלא קמיע של ממש, המכיל ברכות נדירות ומפורשות מאת אחד מגדולי האחרונים! ברכות לעשירות מופלגת – "זהב שבא"! ברכות לאריכות ימים – "עד זקנה ושיבה טובה" וברכה נוספת הכוללת את כל הברכות כולן: "הא-ל יתברך ימלא כל משאלותיו לטובה".

חכם חיים חזקיהו מדיני [תקצ"ג-תרס"ה], מגדולי האחרונים. אב"ד קרסו-בזאר (בילוהירסק) שבחצי האי קרים, ולאחר מכן אב"ד חברון. מכונה לרוב 'השדי חמד' על שם סדרת ספריו הנודעת. הוסמך להוראה בגיל 13 שנה. בגיל צעיר נשא אשה ובחופתו השתתפו כל גדולי הדור. שמו הלך למרחוק, ומכל העולם פנו אליו בשאלות.

רבי חיים יעקב נפתלי זילברברג [תר"י-תר"צ], 'הצדיק מווארשא' מגדולי המוצי"ם בוארשא. תלמידם של הגר"י סלנטר וה"בית הלוי". איש אמונם של הנצי"ב מוולז'ין וה"חפץ חיים". רבי אלחנן וסרמן היה מקפיד לכנותו "הגאון הצדיק". עסק רבות בחיזוק שמירת השבת והטהרה. נכדו הוא המשפיע המפורסם הרה"צ רבי צבי מאיר זילברברג ראש חבורת 'נחלת יעקב'.

[1] גלויות דואר, 14X9 ס"מ. כתיבת סופר וחתימת יד קדשו של ה'שדי חמד'.

מצב טוב מאוד.

מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $1,500 -
$1,800
נמכר: $1,736

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 89
מכירה 134
מסמך מרשים בתוספת כתיבת וחתימת ידו הנדירה של רבי אברהם בן ר' חיים פלאג'י. איזמיר, תרל"ט [1879]

מסמך גדול ומרשים – שטר מחילה שנחתם ביום הרביעי לחודש חשוון בבי"ד באיזמיר, תרל"ט. השטר נחתם בין שני שותפים שמוזכרים בשמם (אשר מאטאלון ומשה קואינקאס) ועסקו יחד בעסק הצרפלי"ק, [=העברת סחורות], בשטר שני הצדדים מודים שהשותפות פורקה ושאין להם טענות כלפי הצד השני. כמו כן מוזכרים בשטר הבוררים המוסכמים, הרבנים מרדכי איסטרונו וסר יצחק ג'וקליר.

על השטר חתומים רבי שמואל רחמים פונטרימולי (פעמיים) וחותם נוסף – רבי בכור יהודה…, ואח"כ הוסיף האב"ד הרה"ג ר' אברהם פלאג'י זצ"ל בנו של רבי חיים פלאג'י, שלוש שורות בכתב ידו וחתימתו המאשרות את קיום השטר. לצד החתימה מוטבעת חותמת הדיו שלו. כתבי יד ממנו נדירים ומבוקשים מאוד.
בחלק העליון של השטר מופיעות 2 חותמות מהשלטון בערבית שמאשרות את השטר.

[1] דף נייר עבה. 50X37 ס"מ.
מצב טוב. סימני קיפול, נזקי לחות, מריחת דיו בחלק מהטקסט. הדף עבר שיקום אמנותי.

מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $1,500 -
$2,000
נמכר: $1,488

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 90
מכירה 134
קונטרס שלם, עמוס בברכות קבליות מופלאות בעצם כתי"ק ה'כף חיים'

"עשב פלאי המחיה מתים, עפר פלאי שהופך לחרבות, אבנים טובות ומרגליות, ניסים פלאיים, ברכות מופלאות ושמות קודש קבליים" ועוד ועוד ועוד, בעצם כתי"ק ה'כף החיים'!

קונטרס שלם ומושלם מתחילתו ועד סופו, כולל מספור הדפים (מדף א' ואילך) וכולל הכותרות בראשי העמודים. הכל בעצם כתב יד קדשו של מרן רבי יעקב חיים סופר בעל 'כף החיים' מגדולי פוסקי ומקובלי המזרח. [בגדד, שלהי המאה ה-19].

כתב היד שלפנינו הינו המהדורה הראשונה של אוטוגרף הספר 'ישמח ישראל' – ספרו של בעל ה'כף החיים' על סדר פרשיות התורה. מעיון בכתב היד ניתן לראות כי לפחות במהדורה הראשונה של כתב היד, כתב הכף החיים את חידושיו על כל אחת מפרשיות התורה – כקונטרס נפרד בפני עצמו (עם ספירת דפים עצמאית וכו'), כנראה לצורך דרשות השבת המפורסמות שלו בבגדד. לפנינו הקונטרס השלם כולו על פרשת שופטים.

בקונטרס שלפנינו מופיעים באורח יוצא דופן פסוקי ברכה, מדרשים פלאיים, ברכות נדירות ועוד ועוד. להלן מדגם מייצג מתוך הקונטרס המכיל מאות שורות ואלפים רבים של מילים: "וגנותי על העיר הזאת להושיעה"; "זכה ונעשה לו נס וניצול"; "עשב פלאי שמחיה מתים"; "עפר פלאי שהופך לחיצים וחרבות"; "שיעשו לך נסים"; "יוצאין למלחמה – ונוצחין"; "למען תחיה בעולם הזה"; "שיעשו לך נסים"; השם הקדוש "אבגית"ץ"; "מבטלת גזרת מיתה מעליו ומעל בניו" ועוד ועוד.

מלבד ערכו ההיסטורי של כתב היד שלפנינו, כאוטוגרף ספרו וכתב יד קדשו של אחד ומיוחד מגדולי פוסקי ומקובלי המזרח, הרי שערכו הסגולי של כתב היד שלפנינו רב לאין שיעור. כידוע כתבי ידם של גדולי הדורות מכל העדות החוגים שימשו ועדיין משמשים בכל תפוצות ישראל כקמיעות בדוקים ומנוסים לשמירה ולהצלחה, בפרט כאשר תוכן כתב היד עוסק באותו עניין הנצרך לקמיע: שמירה, רפואה או פרנסה וכן על זה הדרך. כתב היד שלפנינו עוסק כאמור בענייני ניסים פלאיים ומלא בפסוקים ובמילות ברכה ועשירות וסגולתו רבה עד מאוד. אולם חשיבות יתירה יש לכתב היד שלפנינו, בהיותו עוסק בפרשת שופטים ולכן רובו הניכר עוסק בפסוקי ובענייני דיינים ושופטים ואזהרות לדיינים שלא ישאו פנים ולא יעוותו את הדין ולכן סגולתו העצומה לזכות בדין למי של"ע עומד בפני משפט קשה!

בהקדמה לספר ישמח ישראל כותבים נכדי המחבר אודות שני המהדורות של כתב היד שכתב ה'כף החיים', ואת ההשתלשלות הפלאית של כתב היד שנעלם למשך שנים רבות ואז התגלגל בחזרה לידיהם בדרך מופלאה. לפנינו המהדורה הראשונה של כתב היד, הזהה כמעט לחלוטין לנדפס בספר לאחר פטירתו, מלבד שינויים קלים המגלים לנו שמדובר במהדורה הראשונה של כתב היד.

הגאון והמקובל רבי יעקב חיים סופר [תרכ"ז – תרצ"ט], פוסק הלכה ומקובל. נולד בבגדאד ונסמך להוראה על ידי ראש גולת בבל בעל ה'בן איש חי'. עלה ארצה בשנת תרס"ד, כאן הצטרף ללומדי הקבלה בישיבת רחובות הנהר, והיה תלמיד חבר לרבי חיים שאול הכהן דוויק. את חיבוריו כתב בעליית בית הכנסת "שושנים לדוד" לדוד, שם שהה רוב שעות היממה. חיבור הנודע 'כף החיים' הוא חיבור גדול על שלחן ערוך אורח חיים כעין ה'משנה ברורה'.

[20] עמ', מתוכם [15] עמ' כתובים. 13.5X21 ס"מ. כתיבה אוטוגרפית עם תיקונים והגהות בגוף כתב היד. דיו משובח על גבי נייר משובץ ומשובח שנשמר לאורך השנים במצב מיטבי. כתיבה מזרחית רהוטה ונאה ביותר בכתי"ק ה'כף החיים'.

מצב טוב-טוב מאוד. מעט כתמי זמן. דפים נפרדים. לא כרוך.

מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $1,500 -
$2,000
נמכר: $1,860

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 91
מכירה 134
קונטרס [69 עמ'] בכתי"ק ה'בן איש חי' עמוס בברכות - סגולה לזיווג ולעשירות

"לקבל השכר ההוא בריבוי עצום עם הפירות ופירי הפירות" (אחת מאין ספור הברכות)

קונטרס שלם ונדיר באורכו ובתוכנו, המתפרס על פני קרוב לשבעים עמודים, כולו בכתב יד קדשו של גדול רבני ומקובלי בבל מרן ה'בן איש חי'. [בגדד], תר"ן [1890]. הקונטרס כמות שהוא לא נדפס אך דרוש דומה נדפס בשינויים גדולים בספרו שני אליהו (דרוש ה').

הקונטרס מכיל דרשה שלמה שדרש הבן איש חי לרגל יום ה'יאר-צייט' של אביו הגאון רבי אליהו חיים. דרשה מושלמת מתחילתה ועד סופה, כולל כותרת, קולופון והברכה המפורסמת בסוף הקונטרס בה נהג הבן איש חי לסיים את כתבי ידו. לפנינו דרשה נדירה ביותר, בעוצמת ובכמות הברכות המופיעות בה (ראה הרחבה), דרשה קבלית העוסקת בנושא הגלגולים ומיוסדת על פני כל שטחי הפרד"ס, בבקיאותו המפליאה של הבן איש חי ובגאונותו האדירה.

כאמור, לפנינו הדרשה כולה מתחילתה ועד סופה. החל מראשי התיבות שבראש כתב היד: "בהנ"ו לקבה"ו" [-בשם ה' נעשה ונצליח; לשם קודשא בריך הוא ושכינתיה], לאחר מכן כותרת וקולופון: "דרוש שדרשתי בס"ד למנוח עט"ר אדוני אבי זלה"ה זיע"א בשנת התר"ן יום יאר צייט יום שבת קודש". לאחריה הדרשה כולה, הנדירה בארכה ובתוכנה, המתפרסת כאמור על פני שבעים עמודים. בסיום הדרשה כתב הבן איש חי את ברכתו האלמותית, זו שהפכה את כתבי ידו לקמיעות מבוקשים בין יוצאי בבל ובשאר עדות המזרח: "א-ל שד-י יהיה בעזרתינו, וישמרינו ויעזרינו, אכי"ר".

כתבי הבן איש חי משמשים כקמיעות בדוקים ומנוסים לשמירה, לנשיאת חן ולהצלחה. כל כתבי ידו של הבן איש חי, גם כאלו שאינם מכילים ברכות מיוחדות. על אחת כמה וכמה כתב היד שלפנינו שמלבד זה שהוא מסתיים בברכתו המפורסמת של הבן איש חי "א-ל שד-י יהיה בעזרתינו, וישמרינו ויעזרינו, אכי"ר", כתב היד עוסק בשכר האין סופי אותו יעניק הקב"ה לישראל ולכן לכל ארכו של כתב היד מופיעים אין ספור פסוקי ברכה והבטחות שמימיות, לשפע עשירות ולכל הטובות שבעולם! מבין עשרות הדרשות שהיו למראה עינינו, לא ראינו דרשה עם כמות ועוצמה כזאת של ברכות. אם נבוא להעתיק את כל מילות ופסוקי הברכה נזדקק ליריעה כגודלו של הקונטרס כולו, העמוס כאמור בברכות מתחילתו ועד סופו. אולם פטור בלא כלום אי אפשר ונצטט מדגם קטן ומייצג ותן לחכם ויחכם עוד.

להלן חלק קטן מפסוקי הסגולה והברכות המופלאות שבכתב היד: "יבוא ויטול שכרו" (אגב, המילים הסגוליות "שכר" בכל הטיותיה והמילה "ממון" מופיעות פעמים רבות מאוד בכתב היד); "בעת רצון עניתיך"; "וקווי ה' יחליפו כוח"; "למען תלך בדרך טובים"; "נתתי לו בן"; "נתתי לו בית"; "נתתי לו ממון"; "יבוא לתבוע שכרו ולא יבוש"; "אשריהם הצדיקים שמתברכים בשמים ומתברכים בארץ"; "שיגיע להם שכר טובה וברכה"; "לקבל השכר ההוא בריבוי עצום עם הפירות ופירי הפירות"; "להנחיל אוהבי יש ואוצרותיהם אמלא"; "יראו עינינו וישמח ליבנו בביאת משיח צדקנו במהרה בימינו אכי"ר".

הקונטרס עוסק בנושא הקבלי המסתורי של עיבורי נשמות צדיקים באנשים חיים – הבן איש חי בגדלותו הבלתי נתפסת בקבלה וגם בתורת הנגלה, מבאר היטב ומפשט בפני הלומד את הנושא הקבלי הסבוך של גלגול נשמות, החל מהמושגים הקבליים המופשטים ועד לרמה הפרקטית כיצד זה קורה בפועל. כידוע, הבן איש חי בעצמו היה קשור בשורש נשמת בניהו בן יהוידע ולכן קרא את שמות ספריו על שמו של בניהו בן יהוידע.

מלבד פסוקי הסגולה הנדירים המסוגלים לשפע של ברכות עשירות והצלחה, עוסק הקונטרס שלפנינו בהרחבה גם בנושא זיווגים וגם בהקשר הזה מופיעות בו אין ספור מילות סגולה העוסקות בזיווג ובקידושי אישה.

רבי יוסף חיים מבגדד [תקצ"ג-תרס"ט], בעל "בן איש חי" וגדול חכמי המזרח בזמנו. נולד לרבי אליהו חיים בן רבי משה חיים רבה של בגדאד. תלמידו של רבינו עבדאללה סומך, שכבר בצעירותו נודע בגאונותו ובצדקותו. החל לדרוש בבית הכנסת הגדול והוא רק בן 26 , ומאז דרש שם מדי שבת ויום טוב במשך כחמישים שנה. בדרשותיו המיוחדות היו מתאספים אלפי איש לשמוע את דבריו המתוקים במשך ארבע וחמש שעות. נתפרסם כ"חד בדרא" בנגלה ובנסתר בכל קצוי תבל, ונודע בקדושתו הרבה. בשנת תרכ"ט נסע לארץ ישראל להשתטח על קברות הצדיקים, ואז נתגלה אליו מן השמים שהוא משורש נשמת בניהו בן יהוידע ועל שם כך קרא שמות לרבים מעשרות חיבוריו: בן איש חי, בן איש חיל, בן יהוידע, רב פעלים, עוד יוסף חי, ועוד.

[69] עמ', [32] דפים. כ-10X13 ס"מ. נייר איכותי. כולו בכתי"ק הבן איש חי. כתיבה אוטוגראפית אופיינית עם תיקונים, מחיקות והוספות.
מצב טוב. כרוך בכריכת חצי עור חדשה ומהודרת.

מחיר פתיחה: $16,000
הערכה: $20,000 -
$25,000
נמכר: $19,840

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 92
מכירה 134
קמיע שלא נראה כמותו! 'בני, חיי ומזוני' בכתי"ק ה'בן איש חי' הידוע כקמיע בדוק ומנוסה

"אוצרותיהם אמלא בבנים ועושר ומזון וחיים" – כל הברכות שאדם יכול לאחל לעצמו!

דרשה לבר מצוה שלא נדפסה מעולם, כולה [כ-250 מילים] בעצם כתב יד קדשו של הארי הח"י מבבל, רבינו יוסף חיים מבגדד בעל ה'בן איש חי' – בצעירותו. נדיר ומקודש.

הדרשה כוללת חידושים של שמעתם אוזן בקדושתם של התפילין ובשמו של משיח, צירופים קבליים ופסוקי שפע, וברכות נדירות הכוללות את תמצית כל מה שאדם יכול לאחל לעצמו בימי חלדו – בנים, אריכות ימים, פרנסה בשפע ועשירות! בעצם כתב יד קדשו של ה'בן איש חי', המפורסם כקמיע לשמירה והצלחה.

כידוע, כתבי ידו של ה'בן איש חי' משמשים בקרב יהדות המזרח בכלל ואצל יוצאי בבל בפרט, כקמיע מומחה, בדוק ומנוסה לרפואה, לפרנסה ולשמירה.

על אחת כמה וכמה כתב היד שלפנינו המלא בצרופים ושמות קבליים (צירופי אותיות, שמות העולמות, ספר יצירה ועוד) שהם הכוח הרוחני הפועל בקמיעות, ובפסוקי שפע: "להנחיל אוהבי יש ואוצרותיהם אמלא"; "[כי שם ה' נקרא] עליך ויראו ממך"; "יצאת לישע עמך" ועוד, וגולת הכותרת, הברכה הנדירה לבנים, לעשירות ולאריכות ימים: "אוצרותיהם אמלא בבנים ועושר ומזון וחיים" – אשרי מי שיזכה להחזיקו ברשותו קמיע עוצמתי שכזה!

רבי יוסף חיים מבגדד [תקצ"ג-תרס"ט] , בעל "בן איש חי" וגדול חכמי המזרח בזמנו. נולד לרבי אליהו חיים בן רבי משה חיים רבה של בגדאד. תלמידו של רבינו עבדאללה סומך. כבר בצעירותו נודע בגאונותו ובצדקותו. החל לדרוש בבית הכנסת הגדול והוא רק בן 26 , ומאז דרש שם מדי שבת ויום טוב במשך כחמישים שנה. בדרשותיו המיוחדות היו מתאספים אלפי איש לשמוע את דבריו המתוקים במשך ארבע וחמש שעות. נתפרסם כ" חד בדרא" בנגלה ובנסתר בכל קצוי תבל, ונודע בקדושתו הרבה. בשנת תרכ"ט נסע לארץ ישראל להשתטח על קברות הצדיקים, ואז נתגלה אליו מן השמים שהוא משורש נשמת בניהו בן יהוידע ועל שם כך קרא שמות לרבים מעשרות חיבוריו: בן איש חי, בן איש חיל, בן יהוידע, רב פעלים, עוד יוסף חי, ועוד.

[2] עמ'. 13.5X10.5 ס"מ. נייר משובץ. כתיבה אוטוגראפית עם מחיקות, הוספות ותיקונים.
מצב טוב מאד. כריכה חדשה ומלכותית, כיאה וכיאות לכתב יד קדוש זה.

מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $1,500 -
$2,000
נמכר: $1,612

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 94
מכירה 134
לא נראה מעולם! קמיע כללי המיועד לכל המחלות ולכל אדם בכתי"ק המקובל האלוקי רבי יהודה פתיה זיע"א. עם שמות הקודש

"ארוכה ומרפא לכל מכאוב מדוה ופצע וחבורה" (מתוך כתב היד)

כתב יד קבלי שלם, ארוך ומפורט, המתפרס על פני ארבעה עמודים כתובים בכתב יד קדשו של המקובל האלוקי רבי יהודה פתיה. כתב יד נדיר במינו המשמש גם כקמיע לנשיאה וגם כלחש, ומיועד לרפאות את כל המחלות שהיו נפוצות בימיהם. כולל הוראות מפורטות מאת הרב פתיה כיצד לסדר את הלחשים ומה ללחוש עבור כל אחת מהמחלות. [בגדד, ראשית המאה ה-20]. נדפס בספרו חסדי דוד.

כתב היד שלפנינו מקיף כאמור את כל נושא הרפואה הקבלית-מעשית במשנתו של הרב פתיה מתחילתו ועד סופו – תפילות, קמיעות ולחשים לכל סוגי המחלות ולכל החולים. הקמיעות והלחשים לא נכתבו עבור אדם מסוים או מחלה מסוימת, אלא כמעין שטר למוכ"ז, הכולל גם הוראות מפורטות מהרב פתיה היכן צריך ללחוש את שם החולה הזקוק לרפואה וכיצד הוא הלחש המפורט עבור כל אחת מהמחלות. כך שלפנינו קמיע נדיר עד בלתי מצוי כלל שאין ערוך לשוויו – לא קמיע אחד המיועד לדבר ספציפי, אלא קמיע כללי, מעין מפתח 'מסטר' ['מפתח גנבים'], המיועד לרפא כל אדם וכל מחלה. קמיע שנכתב בעצם כתב יד קדשו של המקובל האלוקי רבי יהודה פתיה שנודע בעיקר בקמיעותיו הפלאיים ובשיחו ושיגו עם עולם הרוחות.

בין המחלות המפורטות בקמיע: קדחת, שלשול, עצירות, ריבוי השתן, עיצור השתן, כאב הראש, עין הרע, נדידת השינה, להשקיט לנער הבוכה, לכעס ולקוצר רוח, כאבי שינים, כאבי רגלים ועוד ועוד. מתכונת הלחשים: בתחילה תפילה כללית לאחר מכן הלחשים הפרטיים, לאחר מכן שמות קודש ולבסוף תפילה חותמת.

אגב, בראשי כל העמודים כתב הרב פתיה את השם אותו תכנן לקרוא לספר בו ידפיס את הקמיעות שלפנינו: "שומע תפלה". בסופו של דבר החליט הרב פתיה לקרוא את שם הספר "חסדי דוד" ובעמוד הראשון בלבד של כתב היד העביר קו מחיקה על השם "שומע תפלה" וכתב במקומו "חסדי דוד". כמו כן מצוין בכתב היד גם מספר הפרק בחסדי דוד שבו נדפסו הקמיעות שלפנינו "פרק ג' ".

המקובל האלוקי רבי יהודה פתייה [תרי"ט-תש"ב], מגדולי המקובלים, תלמידו של ה'בן איש חי', כונה בפי חלק מהמקובלים 'הארי מבבל'. הוא השתדל להסתיר את ידיעותיו בקבלה, אך בעקבות מנהג שנתפשט בין נשות בגדד שמקורו מן הגויים, ולאחר שכל רבני בגדד ניסו ללא הועיל להפסיק ולאסור את המנהג הנ"ל, פרסם שכל מי שיש לה חולה בביתה ותקבל על עצמה לחדול מהמנהג הנ"ל תבוא אליו והוא יתפלל על החולה שיבריא. רבים עשו כדבריו וכאשר ראו כי החולים מיד מבריאים התפרסם כפועל ישועות. הוא הוא עסק רבות בפתרון חלומות, בתיקונים ובקמיעות עפ"י הקבלה, ובמשך שנים טיפל בהוצאת דיבוקים ורוחות רעות, כמופיע בספר 'רוחות מספרות'. בשנת תרצ"ד עלה לארץ ישראל ובתקופת מלחמת העולם השניה חיבר תפילות ותיקונים עפ"י הקבלה, וארגן טקסי תפילה של גדולי המקובלים להצלת יושבי ארץ ישראל מידי הצר הצורר. מחבר הספרים 'בית לחם יהודה', 'מתוק לנפש', 'אפיקי מים', 'יין הרקח', 'חסדי דוד' וספרים נוספים.

לפנינו כאמור קמיע נדיר ביותר שאין ערוך לשוויו והינו אולי היחיד מסוגו בעולם, קמיע האמור לרפא את כל סוגי המחלות ואת כל החולים, שנכתב בעצם כתב יד קדשו של ה-מומחה הגדול לקמיעות, המקובל האלוקי רבי יהודה פתיה, ושניתן להשתמש בו הן על ידי נשיאה על הגוף והן על ידי לחישה לפי הוראותיו המדויקות של הרב פתיה.

[4] עמ', 20X12 ס"מ. הכל בכתי"ק הרב פתיה.
מצב טוב. שני נקבי עש בודדים. כתמי זמן. קרעים קלים בשולים ללא חיסרון.

מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $4,000 -
$6,000
נמכר: $3,472

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 95
מכירה 134
ספר הגורלות של זקן-המקובלים הרב כדורי, בכתב יד קדשו

קונטרס המתפרס על פני [24] עמודים ובו תיעוד של מאה פניות אל הרב כדורי לצורך ישועות נסיות וגילוי עתידות. לצד כל אחד מהשמות מופיע פירוט מדויק בכתב יד קדשו של הרב כדורי כיצד ניתן לפתור את ספיקות השואל, לגלות את עתידו ולהמשיך לו ישועות מעל לטבע.

בקונטרס מופיעים כאמור שמותיהם של מאה אנשים נשים וטף (לא פחות ולא יותר) עם מגוון רחב של בעיות חמורות ביותר, החל בכישופים וכלה במחלות ממאירות ובעקרות וגם נושאים פחות מעציבים אך אקוטיים לא פחות כמו זיווגים ופרנסה. לצד כל שם רשם הרב כדורי במפורט את בקשתו או את בעייתו, ולאחר מכן הוא עורך את חישובי הגמטריה של השם וכן את 'גורל החול' הנוגע לשאלה, בכדי לגלות עתידות אודות השואל ולפתור את בעייתו.

לפי צורת הכתיבה המפורטת והברורה כל כך – כל שם במספור נפרד ועם צמד קוים בראשו ובסופו התוחמים את המקרה הספציפי; כתיבה ברורה וקריאה; פירוט מדויק של הבעיה; תיאור מפורט של הפונה בשמו ושם אמו, משלח ידו וארץ מגוריו וכן העימוד המדויק והמוקפד כמוכן להדפסה. מכל אלה ניכר שהקונטרס לא נכתב לזכרון בעלמא או כהכנה גרידא לקראת כתיבת קמיעות, אלא הוא נכתב על ידי הרב כדורי גם ואולי בעיקר בכדי לשמר את החכמה העתיקה של גורלות וגמטריאות עבור הדורות הבאים.

לפנינו אם כן קונטרס נדיר ביותר, שמלבד סגולתו העצומה ככתב יד קדשו של גדול המקובלים המעשיים בדורות האחרונים, הוא מהווה גם ספר לימוד, אולי הספר היחיד המוסמך בדורנו, כיצד ניתן לגלות את העתידות, באמצעות גמטריאות או גורלות, לפי הנחיותיו הברורות של הרב כדורי בכתב היד, באופן בו הוא מפענח כל בעיה ובעיה. אמנם קיימים עשרות כתבי יד וגם ספרים מודפסים רבים ובהם הוראות כיצד להטיל את גורל החול או כיצד לדעת עתידות על פי הגמטריה, אולם למרבה הצער כמספר הספרים כך גם מספר הנוסחאות הכתובות בהם – בכל ספר הוראות שונות. ובחכמה עדינה ורוחנית שכזו, מספיק שינוי אחד קטן בשביל שלא ניתן יהיה להפיק ממנה מאומה. הטעויות הרבות ושינויי הנוסחאות נובעים בעיקר מבורותם של המעתיקים אך גם בכוונת מכוון שמא יפלו הכתבים בידי אינשי דלא מעלי.

ומכאן חשיבותו הרבה של כתב היד שלפנינו אותו חיבר גדול המקובלים, ואולי האחרון מבעלי מסורת הקבלה האמתית שאכן ידע והצליח לפעול ישועות ולחולל נסים באמצעות כוחות נסתרים אלו ושידוע ומפורסם שהיה יודע את צורת ההטלה המדויקת והראיה שאכן היה מגלה באמצעותה את עתידותיהם של הפונים אליו, ולכן כתב היד מהווה את המקור הקבלי מוסמך ביותר בדורות האחרונים אודות החכמה העתיקה, שהרב כדורי היה אולי האחרון שידע כיצד להשתמש בה כדבעי.

המקובל רבי יצחק כדורי [תרנ"ט-תשס"ו], יליד בבל. בילדותו הכיר וראה את הבן איש חי. קיבל את תורת הסוד מפי חכמי בבל ומחכמי ירושלים אליה עלה בשנת תרפ"ב. בשנותיו הראשונות בירושלים התנהג כצדיק נסתר, למד בישיבות "בית אל" ו"פורת יוסף" בעיר העתיקה והתפרנס מכריכת ספרים. עם השנים התפרסמה גדולתו בחכמת הסוד ורבים עלו לביתו לקבל את ברכתו ועצותיו ולקבל קמיעות לישועה. הרב כדורי נחשב לסמכות הגבוהה ביותר בענייני קמיעות בדורות האחרונים וקמיעותיו נודעו בפעולתם לטובה. הוא חיבר את הספר המקיף פתחי עולם – חיבור בן 5 כרכים בענייני קמיעות, סגולות ותפילות. ועליו ושכמותו נאמר בגמרא: "אתמחי גברא ואתמחי קמיע – יועילו כל קמיעות שיכתוב לעולם", וכמו שמפרש רש"י: אדם ששלושה מקמעותיו פעלו את פעולתם במשך שלוש פעמים – מובטח הוא שכל קמיעותיו יפעלו את פעולתם הרצויה. הרב כדורי נפטר בשיבה טובה בשנת תשס"ו, בהיותו בן למעלה ממאה שנה. בהלוויתו השתתפו רבבות עם ישראל מכל גווני הקשת.

ספרי גורלות היוו מאז ומעולם ענף חשוב בקבלה המעשית, לצורך ידיעת נסתרות וחיזוי עתידות. "והוא סוד גדול בדוק ומנוסה לחכמי ישראל ויגיד לכל שואל מבוקשו". יש האומרים כי בגורל זה נעזרו אנשי הכנסת הגדולה, שגנזו אותו מהדורות הבאים, ורק לאחר ביטול גזירות יוון מישראל גילוהו ליחידי סגולה. לאורך השנים נכתבו העתקות רבות בכתב יד, וגם בדפוס, של ספרי גורלות למיניהם. אך מכיוון שנדרש דיוק בלחשים ובזמני עריכת הגורלות, לפי הוראות מפורטות, ומעתיקי הספרים לא היו בקיאים דיים, לכן הגורלות לא הניבו את התוצאות הנדרשות, ועקב כך פחת השימוש במקצוע זה של הקבלה המעשית. לפנינו ספר גורלות בכתב יד קדשו של גדול המקובלים המעשיים בדורות האחרונים המקובל הא-לוהי חכם יצחק כדורי, שלא היה איש בדורות האחרונים שידע ואף פעל ישועות כמוהו באמצעות הקבלה המעשית.

מחברת שורות [24] עמ', המכילים [100] מקרים. 19X15 ס"מ. הכל בכתי"ק הרב כדורי.

מצב טוב מאוד.

מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $2,500 -
$3,500
פריט מספר 97
מכירה 134
תכלאל מנוקד. תימן, תרנ"ד [1894]. עותק מרשים

כרך עבה בכתב יד – תכלאל תימני, הכולל תפלות לימות החול, שבתות ומועדי השנה. תימן, סוף המאה ה19. כתיבה תימנית נאה ביותר, מעשה ידי סופר מומחה. עותק מרשים.

בסופו מופיע לוח עברי מפורט, לפנינו נמצא משנת תרנ"ד עד שנת תשי"ט.
בראש הכרך שער פתיחה עם מסגרת מאויירת בצבעים שונים, ללא טקטס. לאורך עשרות הדפים הראשונים, תיבות הפתיחה צבועות. רובו של הכרך מנוקד. מספר קטעים בערבית-יהודית.

במצבו ובשלמותו – נדיר ביותר!

[167] דף. 23 ס"מ.
מצב טוב-טוב מאוד. סימני שימוש ומריחות דיו. מעט נקבי עש בשוליים הלבנים. כריכה חדשה נאה.

מחיר פתיחה: $2,000
הערכה: $3,000 -
$4,000
נמכר: $3,224

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 98
מכירה 134
כתב-יד הרש"ש הקדוש. שמות קבליים וברכות. שינויים מהנדפס

"לעשות להם ניסים בשינוי הטבע" (אחת מהברכות הרבות)

שני עמודים בענייני קבלה עמוקים – שחלקם לא נדפס מעולם – הכל בכתב יד קודשו של המקובל האלוקי רבי שלום שבזי, גדול משוררי תימן ושעל פי המסורת המפורסמת היה זוכה מדי ערב שבת לקפיצת הדרך מתימן לארץ ישראל. כתב היד הינו מתוך המהדורה הראשונה שלא נדפסה מעולם של ספרו 'חמדת ימים'. תימן, שנת ה'ת' [1640] לערך.

כתב היד הינו מתוך ספרו הנודע של הרש"ש על התורה 'חמדת ימים' – פרשות שמות וארא, ולמרות שכתב היד ערוך בעיצוב טיפוגרפי מושלם ומוכן לדפוס, כולל הביאור 'ת"ט' [תוספת טעם] בצדי העמודים, בכל זאת מופיעים בו שינויים רבים מהנדפס בספר. כנראה שלפנינו דף מתוך ה'מהדורא קמא' לספרו חמדת ימים. אותה סיים הרש"ש לכתוב בשנת ה'ת"ו [1646] והיא לא נדפסה מעולם והייתה ידועה רק על פי המסורת! (הנוסח שנדפס בסופו של דבר הינו מתוך ה'מהדורא בתרא' של כתב היד אותה כתב הרש"ש בשנים מאוחרות יותר; ראה 'קובץ מאמרים' במלאת 350 שנה להולדתו, בהוצאת הועד הכללי לקהילת התימנים, ירושלים תשל"ב, עמ' י').

כתבי ידם של גדולי ישראל מכל העדות והחוגים שמשו – ועדיין משמשים – בכל תפוצות ישראל, כקמיעות בדוקים ומנוסים לשמירה ולהצלחה. כל כתבי ידם של גדולי ישראל, גם כאשר כתב היד אינו עוסק במובהק בברכות או בעניינים קבליים.

על אחת כמה וכמה כתב יד קבלי זה שלפנינו, המלא במילות ופסוקי ברכה ושפע כמו הפסוק "יֵשׁ שָׂכָר לִפְעֻלָּתֵךְ" (שאף מנוקד בעצם כתי"ק של הרש"ש). או המונחים: "כפול ומכופל", "ניסים מפורסמים כקריעת ים סוף", "ירידת המן", "לברוא להם חדשות", "לעשות להם ניסים בשינוי הטבע". כמו גם פסוקי נבואה ורוח הקודש רבים וכן שמות קודש קבליים עוצמתיים ביותר, למשל השמות: "ש-ד-י", "ה-ו-י-ה", "א-ד-נ-י", וצירופי השמות "ו-ד-א-י-א-ו", "י-ן-ל-ת-ו-ד" ועוד – שהם כידוע הכוח הרוחני הפועל בקמיעות. כך שמלבד ערכו ההיסטורי של כתב היד והתגליות החשובות שבו, לפנינו קמיע עוצמתי לעשירות, לרוח הקודש ולהגנה מתוקף הברכות ובכח השמות הכתובים בו בכתב יד קדשו של אחד משני הענקים שהצמיחה גולת תימן מיום גלותם מעל אדמת ארץ הקודש (ששניהם, אגב, נקראו באורח פלאי בראשי התיבות: "רש"ש").

המקובל האלוקי רבינו שלום שבזי – הרש"ש [שע"ט-תנ"ה], מכונה בפי יהודי תימן "אבא שָׁלֵם שבזי". גדול משוררי תימן, צדיק בעל מופת, חכם ומקובל, והאישיות הנערצת ביותר על יהדות תימן. רבי שלום שבזי היה בקי עצום בכל חלקי התורה, בנגלה ובנסתר ועסק בקבלה מעשית. בעיקר נתפרסם בשיריו ובפיוטיו הרבים, שהגיעו ליותר מאלף ומהם ידועים כיום למעלה מחמש מאות, אשר בהם טמונים סודות ורמזים עמוקים מחכמת הקבלה. שיריו ופיוטיו מלווים את יהודי תימן בשבתות ובחגים, בסעודות מצוה, ובכל תחנות וטקסי החיים. בקרב יהודי תימן נפוצים אודותיו סיפורי נפלאות ומופתים. האגדה מספרת כי בכל ערב שבת נעשה לו נס "קפיצת הדרך", והיה מגיע לארץ ישראל לשבות בה, פעם בירושלים, פעם בטבריה, פעם בעכו או בחברון, ובמוצאי השבת היה שב אל ארצו. רבי יעקב ספיר שביקר בתימן כותב כי ראה באחד מחיבוריו של רבי שלום שבזי כי כותב על כך במפורש: "הייתי בירושלים וראיתי מחזה כך וכך, ובצפת כך וכך…". באחד משיריו כותב: "לבי בתימן, רק נשמתי פרחה ארץ צבי, הומה כמו אילת". ידועים מעשי נסים שפעל לישועת הכלל, ועל כוחותיו המופלאים ברפואת חולים, בפקידת עקרות, ועוד. הרש"ש חיבר ספרים רבים בהלכה, אגדה וקבלה. בין היתר כתב ספר בשם "גורל החול" בקבלה מעשית. קברו בעיר תעז ידוע כמקום קדוש אליו נהגו יהודי תימן לעלות לרגל מדי שנה בשנה.

[2] עמ', 21X15 ס"מ בקירוב. נייר עבה ואיכותי.

מצב טוב. שיקום אמנותי לשולי כתב היד. מעט נקבי עש וכתמי זמן.

מחיר פתיחה: $500
הערכה: $800 -
$1,200
נמכר: $744

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 99
מכירה 134
מגיד מישרים - תימן תמ"ט [1689]. כתב יד שלם!

"ביאורי מאורי סודות רמים וגדולים שנתגלו לאיש… שר בתורה מהר"ר יוסף קארו ז"ל", כפי שנדפס בלובלין, ת"ו [1646].

נכתב על ידי הסופר יעקב בן בסעדיא בן ישועה בן שלמה הלוי. קאע ביר (תימן) תמ"ט [1689].

בעמ' אחרון: קולופון מפורט של שם הסופר, מקום ושנת הכתיבה: "נשלם זה הספר בחסד הא-ל וברחמיו, יום רביעי דהוא י"ד לירח אייר תרין אלפין לשטרי, דהיא שנת התמ"ט ליצירה במאתא קאע ביר".

כתבי יד תימניים עם שער וקולופון מלא מתקופה כה קדומה הינם נדירים מאוד! ספרו של "המגיד" לרבי יוסף קארו אינו ידוע בין כתבי היד הקלאסיים שהגיעו מתימן.

122 דף. 20 ס"מ. כתב יד תימני נאה וברור.

מצב טוב-טוב מאוד. כתמי זמן. מעט נקבי עש בשוליים הפנימיים. נייר עבה ומשובח. ספירת דפים משובשת.

מחיר פתיחה: $600
הערכה: $1,500 -
$2,000
נמכר: $3,720

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 100
מכירה 134
הגדה של פסח. עדן, [1896]

כתב-יד תימני, הכולל הגדה של פסח; סדר הושענות ופזמוני שמחת תורה. שערים נפרדים. נכתב עבור "ע"ה שלום משה" מחשובי קהילת עדן, בידי סופר-אמן המציין את שמו בראשי התיבות "יבי"ע". כתב היד נכרך בכריכת עור מהודרת עשויה עור אדמדם ועליה הטבעת שם הבעלים. עדן, תרנ"ו [1896]. שלם ויפה.

חלקו הראשון של כתב היד: הגדה של פסח עם הוראות ופירושים, כולל פירוש האבודרהם ועם ציור מדויק ונאה של סדר הקערה כמנהג עדן. ההגדה נכתבה בעימוד טיפוגרפי מושלם – במרכז העמודים נוסח ההגדה בכתיבה מרובעת ומנוקדת, ראשי הפסקאות והמילים החשובות נכתבו באותיות גדולות. לכל אורך ההגדה, מסביב לנוסח ההגדה, נכתבו הפירושים בכתב רש"י וכן ההוראות והדינים אף הם בכתב רש"י. בראש ההגדה שער נאה עם פרטי מקום ושנת הכתיבה ושם הסופר בראשי תיבות.

חלקו השני של כתב היד: 'סדר הושענות כפי מנהג צנעא… וכל ערי תימן', כולל שער נפרד ונאה, עם אותו פרט השנה ומקום הכתיבה כמו ההגדה. בשער מופיעות גם הלכות קריאת התורה הנוגעות לימי הסוכות. לאחר סדר ההושענות מופיע מדור 'שמחת תורה' הכולל פזמונים ותפילות.

בסופו של כתב היד מופיע קולופון ארוך בו כותב הסופר את שמו המלא: "יעקב בן אבצ"ן יש"ל", ואת שם בעלי הספר: "נכתב לתשוקת החבר הטוב סעיד אזייד" (השונה מהשם המוטבע על גב הכריכה).

שם בעלי הספר משה שלום מקהילת עדן מופיע באגרת שכתב הלל העדני בשנת 1927 אל הנהלת קרן היסוד אודות ביקור שערכו הרב מנחם שמואל הלוי וה' נעמני בבית הכנסת סוכת שלום בעדן אותו הקדיש מר שלום משה. (מופיע בספר בין עדן ותימן – ג, תל אביב תשנ"א). כמו כן באנציקלופדיה לחכמי תימן (עמ' 214) מופיע שרבי יחיא צאלח חתום על כתובת בתו של מר משה שלום בשנת תש"ד [1944].

[56]; [74] עמ'. כ 25X17 ס"מ.
מצב טוב. כתמי זמן. כתמי יין. מעט קרעים משוקמים. השער ושלושה דפים נוספים הודבקו על גבי נייר לחיזוק. כריכת עור אדמדם, מהודרת ומוטבעת.

מחיר פתיחה: $800
הערכה: $1,200 -
$1,500
נמכר: $1,860

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 101
מכירה 134
תכלאל שלם. סדר התפלות כפי מנהג צנעא. תימן, [תק"ס 1800] בערך

כתב יד 'תכלאל' הכולל את סדר התפילות למועדים, לימים נוראים, סליחות חודש אלול, הושענות שבועות – כל האזהרות של תרי"ג מצוות לראש השנה, יום כיפורים וסוכות. והכל עם הוספות, פזמונים המיוחדים לק"ק צנעא, שלם.

בסדר התפילות לראש השנה, ליד סימני התקיעות-תקיעה שברים ותרועה, יש סימון קוים מיוחד המתאר את קול השופר, פס ישר-לתקיעה, פס רועד-לתרועה ושלושה קוים קצרים לשברים. בסדר ליל יום כיפור, תפילה המיוחסת לרבינו האי גאון.

[244] עמ'. 22 ס"מ. כתב סופר נהדר, הכל מנוקד ובאותיות גדולות.
מצב טוב מאוד. מעט כתמים וסמני שמוש. כריכת קלף מקורית.

מחיר פתיחה: $500
הערכה: $1,200 -
$1,500
נמכר: $2,232

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 102
מכירה 134
הפטרות לשבתות השנה עם תרגום. תימן, מחצית הראשונה של המאה ה 19

כרך עבה בכתב יד, הכולל את ההפטרות לפרשיות ומועדי השנה, עם תרגום אונקלוס. המקור והתרגום מופיעים פסוק אחר פסוק, מלבד שירת הים ושירת דוד, שם התרגום נכתב בעמודה נפרדת לצד המקור. כתב היד כולו מנוקד. בסוף הכרך מופיעות ברכות ההפטרה.

הגהות והערות דקדוקיות בשולי דפים רבים. רישומי בעלות. בדף האחרון חתימה תימנית רבנית. ככל הנראה חסרה ההפטרה של פרשת כי-תצא.

[107] דף. 22 ס"מ. כריכה תימנית אופיינית, עשויה חלקי דפי דפוס וכתב-יד.

מצב בינוני. סימני שימוש וזמן. מריחות דיו. נקבי ותעלות עש.

מחיר פתיחה: $300
הערכה: $500 -
$600
נמכר: $1,054

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 103
מכירה 134
זבחי צדק. קהילת אלצאלע [דרום תימן], תר"י [1850] בערך

כתב יד שלם ומרשים של סופר מומחה על הלכות שחיטה טריפה ובשם זבחי צדק יקרא.

הספר מחולק לששים סימנים. בכל סימן כותרת מרכזית. כל סימן פותח בטקסט עם אותיות עם אותיות גדולות ומרובעות, ואחריו בכתב רש"י ברור ויפה, חקירות הלכתיות, דעות הפוסקים וההלכה למעשה על פי מנהג תימן.

בסופו קולופון מלא. "נכתבה לתשוקת החכם…. הרב מורינו חסן בן מורינו ורבינו סאלם יש"ל, ה יזכהו…. והכותב קל שבקלים עפר רגלי חכמים… ונכתבה בעיר אלצאלע… אנא ספרא… הצעיר אברהם בן מורי ורבי יוסף בן מורי ורבי סעיד בן רבי ומורי מעודד המכונה אלגרידי…".

קהילת אלצאלע שוכנת בדרום תימן ובמחוז צנעא. יהודי הקהילה היו ידועים בהכנסת אורחים עניים ובמידותיהם הטובות. הצטיינו גם בשמירה על המנגינות התימניות המסורות ע"י חזנים מעולים.

[140 עמ']. נייר לבן, נקי, עבה ומשובח. 25X17 ס"מ.
מצב טוב מאוד ללא נקבי עש. כריכת עור מקורית בלויה.

מחיר פתיחה: $500
הערכה: $800 -
$1,200
נמכר: $1,240

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 110
מכירה 137
תכלאל תימני מוקדם עם פירוש קבלי, ופרק שביעי של פרקי אבות! המאה ה17

כתב יד – תכלאל מנוקד, עם פירוש קבלי. כתיבת סופר מקצועית. [תימן, המאה ה17]. נדיר למצוא ספרי תפילה בכתב יד מתקופה מוקדמת ובמצב נאה יחסית כמו בעותק שלפנינו. התכלאל מכיל: תפילות לימות החול ושבת עם פירוש [!], הגדה של פסח עם פירוש בערבית באותיות עבריות, מסכת אבות (עם פרק שביעי, ראה להלן), אזהרות לרבי שלמה אבן גבירול, פיוטים לשמיני עצרת, סדר החנוכה, סליחות. בסופו סדר עבור שנים. התכלאל התימני מיועד לשמש מעין 'סידור לכל השנה', ועל כן נכתב בקיצור ותמצות ככל האפשר. בתפלות החול והשבת בתכלאל הנדיר שלפנינו, מופיעים פירושים וחידושים ע"ד הקבלה. בנוסח המצוי של פרקי אבות הרגיל בקהילות ישראל, ישנם ששה פרקים. לפנינו מופיע גם 'פרק שביעי'! כידוע את פרקי אבות נהגו לקרוא בששת השבתות שבין פסח לשבועות. אלא, שלעיתים יוצא שישנם שבע שבתות. ועל כן בחלק מקהילות תימן נהגו להוסיף 'פרק שביעי', שהוא באמת הפרק הראשון ממסכת דרך ארץ זוטא. בדף [52/א] מופיעה הערה בכתב יד: "…ואני הצעיר המעתיק יצחק, מצאתי…". [112] דף, כתובים משני צידיהם. חסר מספר דפים בסוף עבור השנים. 21.5 ס"מ. מצב כללי טוב. נקבי עש עם פגיעת טקסט קלה, חלקם משוקמים. כתמי דיו, סימני שימוש וזמן. קרעים קלים בשולי [3] דפים עם חסרון קטן בטקסט, משוקמים במילוי נייר. כריכה ישנה עם שדרת עור. בלויה מעט, מצב שמור.

מחיר פתיחה: $1,500
הערכה: $3,000 -
$5,000
נמכר: $6,200

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 112
מכירה 137
כתב יד - תכלאל עם לוח שנה וטופסי שטרות - [תימן, ת"ן 1690]

כתב יד תימני – סדור 'תכלאל' עם תפילות למועדי השנה. בסופו לוח שנה והעתקת נוסח שטרות כתובה, גט וחליצה. כתיבת סופר נאה, מנוקדת בניקוד עליון. התכלאל מכיל: תפלות לפסח, הגדה של פסח, אשמורות, ימים נוראים, סוכות, שמיני-עצרת, הושענות, פיוטים לשמחת תורה, ימי החנוכה, מגילת בני חשמונאי, פורים ועוד. בדף [68 ע"א] לוח עיבור השנים, משנת ת"ן [1690] עד שנת תע"ב [1712]. כידוע מחמת איסור השלטונות על הקמת בתי דפוס, יהודי תימן נאלצו להשתמש בהעתקות, עד למאה ה20. לפנינו ספר תפילה, אשר השימוש בו הוא תדיר במיוחד, ושרד על אף שנכתב לפני למעלה מ-300 שנה! [51] דף, כתובים משני צידיהם. ככל הנראה חסרים מספר דפים. 28 ס"מ. מצב בינוני. קרעים בדפים רבים, עם חסרונות טקסט. הקרעים החסרים הושלמו במילוי נייר מקצועי. כתמי שימוש רבים. כריכה ישנה (לא מקורית) עם שדרת עור. בלויה מעט.

מחיר פתיחה: $400
הערכה: $1,500 -
$2,000
נמכר: $1,178

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 113
מכירה 137
כתב יד תימני עם שינויים מהנדפס - סדרי נשים-קדושה להרמב"ם. המאה ה17

כתב יד – סדרי נשים וקדושה מתוך סדרת הי"ד החזקה – משנה תורה לרבינו משה בן מימון. [תימן, המאה ה17]. נדיר למצוא 'סדרים' שלמים מתקופה מוקדמת. בכתב היד שלפנינו ישנם שינויים מהנדפס! כידוע כתבי היד התימניים נחשבים לבעלי נוסח מדויק ומהימן, ועל פיהם נערכה 'מהדורת פרנקל' הידועה. שינוי לדוגמא: בפרק א' הלכה ב': ברוב הדפוסים (וכן במהדורת פרנקל) נכתב "בביאה ובשטר מן התורה ובכסף מדברי סופרים". במהדורת הרב קאפח שהוגהה ע"פ כתבי-יד תימניים נכתב "בכסף או בשטר או בביאה. ושלשתן מן התורה". בכתב-היד שלפנינו נמצא נוסח שונה: "בביאה מן התורה, ובכסף ובשטר מן התורה, ופירושן מדברי סופרים"!! נוסח זה אינו מופיע באף מהדורה או כתב-יד שנרשמו ב'פרוייקט פרידברג' – יד הרמב"ם, לשינויי נוסחאות ברמב"ם. נוסח כתב היד לא נחקר כראוי לחשיבותו, וללא ספק יימצאו תגליות הלכתיות חשובות. שני הסדרים כרוכים יחדיו: סדר נשים: [92] דף, כתובים משני צידיהם. העמוד האחרון חסר והושלם בכתיבה תימנית, המאה ה19-20. סדר קדושה: [44] דף, כולם (למעט שני דפים) כתובים שני צידיהם. [3] העמודים הראשונים חסרים והושלמו בכתיבה תימנית, המאה 19-20. 21.5 ס"מ. הגהות במספר דפים. חתימה בדף ב "פי דול סלימאן אברהם אלכסאר יצ"ו". מצב כללי טוב-טוב מאוד. מספר דפים במצב בינוני עם כתמים קשים וקרעים. ב[3] דפים קרעים בשוליים עם חסרונות טקסט, הושלמו בהדבקת נייר והשלמת טקסט מאוחרת. כריכת עור עתיקה (ייתכן ומקורית) עם הטבעות נאות. הכריכה בלויה, משוקמת אמנותית. שדרה חדשה.

מחיר פתיחה: $1,500
הערכה: $3,000 -
$5,000
נמכר: $2,480

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 114
מכירה 137
כתב יד תימני - מורה חטאים, עם שיר מאת רבי דוד ויטאל. [המאה ה 17]

כתב יד – העתקת ספר יסוד תשובה [ראה להלן], עם צוואת רבי יהודה החסיד, וכן שיר על הלכות טריפות מאת רבי דוד ויטאל. [תימן, המאה הי"ז]. חיבור 'יסוד תשובה' מאת רבי יצחק אליס, נדפס לראשונה בקראקא בשנת שמ"ג, והפך לפופולרי מאוד. נדפס והועתק בכתבי יד פעמים רבות. המחבר צירף בסופו את צוואת רבי יהודה החסיד. מחמת סיבות וטעויות שונות, שונה שם הספר מספר פעמים ('מורה חטאים' כמו בכתה"י שלפנינו; 'יורה חטאים'), ואף זהות המחבר שובשה: היו שייחסוהו בטעות לרבי יהודה החסיד, ויש אפילו לרבי אלעזר מגרמיזא! בסוף הספר הועתק שיר 'אני ריאה – אני מראה' שחובר על ידי רבי דוד ויטאל, ונדפס לראשונה בספרו 'כתר תורה' (קושטא, רצ"ו 1536). [28] עמ'. 20.5 ס"מ. מצב טוב. כתמי שימוש וזמן. חסרונות טקסט קלים בשוליים הפנימיים, עם השלמת נייר מקצועית. כריכה חדשה פשוטה.

מחיר פתיחה: $500
הערכה: $700 -
$1,000
פריט מספר 115
מכירה 137
כתב יד תימני - לקוטים ע"ד הקבלה. המאה ה 17/18. עם הגהה מרתקת על חשיבותו של הרמב"ם כגדול הפוסקים

כתב יד – קובץ גדול של לקוטים על סדר היום, ברכות שונות, ופירושים על הש"ס בדרך תורת הסוד. [תימן, המאה הי"ז-י"ח בערך.]. בדף [ט/1] הגהה מרתקת בכתב ידו וחתימתו של הגאון רבי סאלם מנצורה: בדף זה נכתב אודות מנהג אנשים שאוכלים את אפיקימון [!] לאחר שתית ד' כוסות (ולא כמנהגנו, השותים עוד שתי כוסות לאחר אכילת האפיקומן), ודעת הרמב"ם "שהוא נגד הכל", בנושא. על כינוי זה רשם רבי סאלם הגהה בכתב ידו "מכאן סמך לדברי רז"ל שאמרו שהרמב"ם ז"ל אפי' באלף לא בטיל כולם דפי' אפילו אלף חכם חולקים עליו, הלכה כמותו, וזהו שאמר כאן כנגד הכל, ודו"ק. הצעיר סאלם מנצורה". כידוע בקרב יהודי תימן שמור מקום יחידאי לפסקיו ושיטתו של הרמב"ם, אשר כדוגמתו לא נמצא באף עדה. לא זיהינו את מקורם של חלק גדול מהלקוטים, וייתכן שלפנינו תיעוד יחיד להם. קטע אחד הועתק מתוך ספר 'יסוד תשובה', שנדפס לראשונה בקראקא בשנת שמ"ג [1583]. [89] עמודים כתובים, [45] דף. 21 ס"מ. מצב בינוני. נקבי עש עם פגיעת טקסט. קרעים ולבאי בשולי הדפים, בחלקם עם פגיעה בקצה השורות. לא כרוך.

מחיר פתיחה: $700
הערכה: $800 -
$1,200
נמכר: $1,984

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 116
מכירה 137
כתב-יד תימני נאה - שלוש מגילות עם זוהר ופירושים שונים. [תר"כ 1860]. נכתב בעיצומו של רעב גדול

"תורה שלמדתי באף – היא שעמדה לי" כתב יד – שלוש מגילות: שיר השירים, רות וקהלת, עם פירוש יסוד: רש"י, זוהר, ילקוט שמעוני, מדרש רבה, ועין יעקב. ב'קעא [לשטרות, תר"ך למנייננו]. כתיבה נאה עם כותרות מאוירות בצבעים שונים. בסוף כתב היד מופיע קופולון מרטיט מאת המעתיק: "ויאמר דוד… ביום צר לי כתבתי זה הספר בשנת בקע"א, והיא שנת רעבון, ונשלם בערב פורים. לא פת קיבר, ולא שעורה נסמן. ואין חטה ולא כוסמן… ורוב ימים לא טעמתי אוכל אלא כמו החלמון, וכשהוא מגיע בקרבי מקשקש כפעמון, ונתבלבל לבי, גם שכל ורעיון. וכתבתיו מנוסח טוב ויפה בהגיון…". ב-מו דף, ייתכן וחסר דף שער. גוף הספר בשלימות. 23 ס"מ. מצב טוב. כתמי שימוש וזמן אופייניים. קרעים קלים ובאי בשולי הדפים. כריכת נייר-שיש ישנה עם שדרת עור חדשה, במצב שמור.

מחיר פתיחה: $300
הערכה: $700 -
$1,000
נמכר: $868

המחיר כולל עמלת קונה

התחל להקליד ע"מ לקבל תוצאות רלוונטיות

שאלה על פריט

תגלית: הספד בכת"י רבי שמחה לוצאטו על פטירת רעו רבי יהודה סארוואל

תנאי בית המכירות

הדרכה למבקרי התערוכה ומשתתפי המכירות הפומביות כולל תקנות ונוהל.

ווינרס מכירות פומביות בע"מ להלן החברה עורכת בזה תצוגת פריטי יודאיקה שונים, אשר התקבלו מאנשים שונים אשר הסכימו להעמיד את הפריטים החשובים לרשות הקהל להסתכלות עם אפשרות לרכישתם במכירה פומבית שתתקיים עם סיום התערוכה.

 

*היות ובאתר הבית של ווינרס ישנה אפשרות למתן הצעות מוקדמות ולראותן, במקרה של שוויון בהצעות מוקדמות ההצעות שניתנו באתר הבית של ווינרס גוברות על פני הצעות שנתקבלו באתרים אחרים.

1 . לנוחיות המבקרים הוצאנו לאור קטלוג זה עם הסברים מפורטים בליווי תמונות. המידע בקטלוג מבוסס על הערכת מומחי החברה אולם האחריות

הבלעדית על בדיקת הפריטים מוטלת על הרוכש. שמור על הקטלוג כעל מלווה אישי לכל ימי התערוכה והמכירה. אנו לרשותך בכל שאלה, ספק וברור.

ניהול המכירה ותנאיה:

2 . המכירה עצמה תנוהל ע"י אדם מנוסה הבקי בנוהלי המכירות פומביות. אנו מבקשים מכל המבקרים והאורחים במכירה הפומבית לצייד את עצמם

בידע המתאים. לאלו שאינם בקיאים בנושא זה אנו ממליצים לפנות אלינו בימי התערוכה או לפניה ולקבל מאיתנו את המידע הדרוש.

3 . עצם ההשתתפות במכירה הפומבית וקבלת "מספר רכישה" מאיתנו מהווה אישור והסכמה כי ידועים למקבל המספר. התקנות, הנוהל, התנאים

והנהוג בתערוכות ובמכירה פומבית שלנו ובכל בעיה וספק, באם יתעוררו, בשעת המכירה או לאחריה, עקב רכישת פריטים מסוימים, ינהג הרוכש או

הרוכשת וכן הנהלת החברה כעורכי המכירה, לפי הנהוג והמקובל אצלנו.

4 . היות והחברה אינה אלא עורכת התערוכה והמכירה ואינה בעלת הפריטים עצמם לכן מוסכם ומותנה בזאת כי בכל מקרה, לא תהיה אחריות החברה כלפי הרוכשים אלא עד העברת הכספים לידי המוכרים- בעלים ולכן, באם הועבר כבר התשלום שהתקבל מהרוכש ליד הבעלים, אזי אף אם תלונתו או טענתו של הרוכש תהיה מוצלחת, אנו נעשה כל מאמץ והשתדלות להשיב את כספו של הבעלים. אך לא תהיה כל התחיבות מצידנו לכך, וכן לא ננהל הליכים משפטיים לשם החזרת כספים לרוכשים לאחר שהועברו לבעלים. אולם נסכים למתן האישורים המתאימים מצידנו לרוכש כדי שיוכל לנהל הליכים משפטיים נגד הבעלים.

5 . עם קבלת "מספר רכישה" מאיתנו באופן אישי או טלפוני, מסכים ומתחייב הרוכש לא לתבוע באופן אישי או בתביעה משפטית בכל מקרה של נזק או טעות בתיאורי הפריטים את החברה. כל טענה או תביעה לאחר העברת הכספים לבעלים הנה אך ורק כלפי הבעלים.

מחירים והערכות:

ההשתתפות במכירה מתבצעת באחת מהאפשריות הבאות: א. ע"י הופעת הרוכש\ת בעצמו באולם ב. בא כוחו ג. ע"י הצעות טלפוניות או בכתב, המייפות את כוחה של הנהלת החברה לרכוש עבור המזמינים פריטים שונים ד. דרך האינטרנט.

6 . משתתף המופיע כבא כוחו של אדם אחר, מחייב את עצמו ואת שולחו באותה מידה, ויחויב לעמוד בעצמו בתשלומי רכישותיו עבור משלחו ואנו נראה בו כ"רוכש" לכל דבר, ונוכל לפנות אליו או אל שולחו כדי לממן את הרכישה, לפי ראות עינינו.

7 . באם נקבל הזמנה טלפונית או בכתב לפריט מסוים, נשתדל לפעול למען האינטרס של המזמין כאילו היה הוא בעצמו באולם. אולם, אין התחיבות מצידנו להשיג עבורו את הפריט.

8 . אין התחיבות לקבל כל הצעה שהיא לרבות הגבוהה ביותר וזאת אף אם הרוכש או מיופה כוחו נמצא באולם ומשתתף אישית במכירה.

9 . המכירה עצמה מנוהלת בהכרזת דולרים של ארה"ב. אולם התשלום בפועל מתקבל בשקלים לפי חישוב הדולר בשער אשר יוכרז עליו בפתיחת המכירה או ביום התשלום (הגבוה מבינהם), או בדולרים של ארה"ב.

10 . א. על כל תשלומי הרוכשים עד $500,000 לפריט מתווספים 24% עמלה. מעל $501,000 לפריט מתווספים 20%. על כל התשלומים יש תוספת מע"מ על העמלה. תוספות אלו הינם חלק בלתי נפרד מהצעת המחיר המתקבל ע"י מנהל המכירה בשעת המכירה וכל ההתחייבות והמשתמע מהן חלות גם על האחוזים.

ב. תושב חו"ל יהא זכאי לפטור מן המע"מ רק במידה והפריט שרכש ישלח לחו"ל ע"י החברה ללא אחריותה ובכפוף להוצאת רשימון יצוא משרותי המכס. הרוכש ישא בכל העלויות הנילוות.

11 . א. צ'יקים בנקאיים או צ'יקים אישיים מתקבלים בהסתייגות עד לביצוע התשלום בפועל ע"י הבנק.

ב. תשלום במזומן, בצ'קים או בהעברה בנקאית מהארץ הם ללא עמלה. תשלום בצ'קים )מחו"ל( או כרטיסי אשראי )מהארץ( יחויבו בתוספת של 1.5% .

העברה בנקאית מחוץ לארץ תחויב בתוספת של 1.5% מהסכום, מינימום 30$ . תשלום בכרטיסי אשראי מחו"ל יחויב בעמלה של 3% . כל החיובים הנ"ל אינם תלויים בתאריך הגביה וכפופים להיתר עיסקה.

2 1 . ליד כל פריט נמצאת הערכת המומחים שלנו. נא להתייחס אל ההערכה רק כאל הצעה בלבד, אין כל הבטחה שהפריטים לא ימכרו מתחת למחיר הנמוך המופיע בהערכה ואין כל בטחון שהמחיר לא יעלה ואפילו בהרבה על המחיר הגבוה. סעיף זה אינו גורע מהגנתנו העקבית על מחיר המינימום של בעל הפריט, הגנה זו מתבצעת על ידינו בדרכים מקובלות והנראות לנו. לצורך זה נרשם גם מחיר הפתיחה ליד הערכה.

פעמים ואנו מקבלים פריטים אשר הבעלים קבעו להם מחיר פתיחה נמוך ביותר, אנו מצידנו קובעים את ההערכה מבחינה מקצועית, לכן אנו רושמים את מחיר הפתיחה, המבוקש ע"י הבעלים אך רושמים גם את ההערכה שלנו, שהיא לפעמים גבוהה בהרבה ממחיר הפתיחה.

13 . הרוכש (לרבות אדם שרכש את הפריטים שלו שהוא העמיד למכירה) או בא כוחו יוציא את הפריט שנרכש בהקדם האפשרי. אנו מבקשים להופיע תוך 7 ימים, לשלם ולהוציא את הפריטים ומכל מקום בשום אופן לא לאחר יותר מ- 14 יום. כעבור 14 יום החברה תשמור לעצמה את הזכות לגבות 5$ לפריט ליום, דמי שמירה ואחסון ו/או לבטל את המקח בצורה חד צדדית, בלי לוותר על זכות התביעה של העמלות.

14 . משלוח הפריטים אל בית הרוכש, מתבצע על אחריותו הבלעדית, ובדרך שתיראה לנו. כל הוצאות משלוח וכו' על חשבון הרוכש.

15 . הרוכש ישלם על רכישותיו לפני הוצאת הפריטים ממשרדי החברה.

16 . לידיעת הבעלים: אין אנו אחראים לביצוע בפועל של התשלומים אשר התחייבו הרוכשים לשלם בשעת המכירה. כל התחיבות של הרוכשים אשר לא תבוצע בפועל, ניתן את כל הגיבוי לבעל הפריט ]לשעבר[ לגבות את התשלומים המגיעים לו. אך לא ננהל בפועל הליכים משפטיים כנגד רוכשים,

אלא נשתדל בכל הדרכים הנראות לנו כגון עיקול כספים של רוכשים באם נמצאים אצלנו, או חפצים שלהם וכדומה, אך איננו מתחייבים לעקל כספים וכדומה.

17 . למרות כל האמור מסכימים הרוכשים והמוכרים לראות בנו כצד משפטי לכל דבר במקרה ונעמוד על זכותנו הניתנת לנו בזה, לנהל הליכים משפטיים ולנקוט בכל דרך מקובלת אחרת כנגד צד שאינו עומד באיזהו שהיא מהתחייבויותיו.

18 . אנו משאירים לעצמנו את הזכות להודיע בע"פ או בכתב, עד שעות המכירה, על שינויים בסעיפים דלעיל או הוספת שונות באם יהיו כאלו.

19 . בכל מקרה של שינוי, תוספת או השמטה בתרגום לאנגלית, הנוסח העברי קובע.