כתבי יד מגדולי המזרח, תימן ואיטליה

מספר פריטים: 18

סנן פריטים

בחר קטגוריות להצגה
בחר קטגוריה
נמכר
פריט מספר 93
מכירה 126
קונטרס שלם בכתב יד קדשו של ה'בן איש חי'

"א-ל ש-די יהיה בעזרתנו וישמרינו ויעזרינו תמיד אכי"ר" (ברכת ה'בן איש חי' פעמים! בסיום הקונטרס)

קונטרס שלם המחזיק כ-[82] עמודים בעצם כתב יד קדשו של הארי מבבל ראש גולת אריאל רבינו יוסף חיים בעל ה'בן איש חי' (שכתב ידו מפורסם כסגולה לשמירה והצלחה ). הדרשה נאמרה בשנת תרס"א (כפי שמציין ה'בן איש חי' בפתיח), ולמיטב ידיעתנו היא לא נדפסה.

הקונטרס שלפנינו מכיל דרשה חשובה ביותר, אותה נשא הבן איש חי לזכר נשמת אביו רבי אליהו שהיה הרב של בגדאד לפניו. הבן איש חי נתן לדרשה מסוג זה חשיבות גדולה והשקיע בה את כל כוחו – לעילוי נשמת אביו. מחמת עמקותה של הדרשה היא לא נדרשה כדרכו לפני כל הציבור, אלא לפני תלמידי החכמים הגדולים. בדרשה הוא עוסק הן בדרוש הן בלמדנות והן בפסיקת הלכה. דרשה יחידה במינה בה מגלה הבן איש חי את כוחו הגדול בכל מקצועות התורה. מחמת חשיבותן הגדולה של דרשות אלו שדרש לזכר אביו והתוכן המיוחד שבהן, ראה הבן איש חי חשיבות מיוחדת להדפיסן והן יצאו לאור עוד בחייו כחלק מספרו 'בן איש חיל' ונקראו 'שני אליהו'. (כנראה שהדרשה שלפנינו אינה מופיעה שם). הבן איש חי, כדרכו בקודש, פותח את הדרשה בברכה: "בשם ה' נעשה ונצליח, ליקב"ה [-לשם יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה], דרוש אשר דרשתי ביום ח' אלול שנת תרס"א", והוא מסיים את הדרשה במלים: "צדיק באמונתו יחיה" ובסיום הדרשה מצווה הבן איש חי פעמיים (!) את ברכתו החשובה: "א-ל ש-די יהיה בעזרתנו וישמרינו ויעזרינו תמיד אכי"ר".

כתבי ידו של ה'בן איש חי', נודעו בקרב יוצאי בבל בסגולתם להצלחה ולשמירה למי שיחזיקם ברשותו. ובפרט כתב היד שלפנינו המכיל בסופו (באורח נדיר) ברכה כפולה, וודאי מהווה סגולה ושמירה למי שיזכה להחזיקו ברשותו.

רבינו יוסף חיים [תקצ"ג-תרס"ט], מכונה 'הבן איש חי'. מנהיג יהדות בבל וגדול חכמי המזרח בזמנו. נולד לרבי אליהו חיים בן רבי משה חיים רבה של בגדאד. הוא היה תלמידו של רבינו עבדאללה סומך, וכבר בצעירותו נודע בגאונותו ובצדקתו. החל לדרוש בבית הכנסת הגדול והוא רק בן 26 , ומאז דרש שם מדי שבת ויום טוב במשך כחמישים שנה. בדרשותיו המיוחדות היו מתאספים אלפי איש לשמוע את דבריו המתוקים במשך ארבע וחמש שעות. נתפרסם כ"חד בדרא" בנגלה ובנסתר בכל קצוי תבל, ונודע בקדושתו הרבה. בשנת תרכ"ט נסע לארץ ישראל להשתטח על קברות הצדיקים, ואז נתגלה אליו מן השמים שהוא משורש נשמת בניהו בן יהוידע ועל שם כך קרא שמות לרבים מעשרות חיבוריו: בן איש חי, בן איש חיל, בן יהוידע, רב פעלים, ועוד עשרות חיבורים.

אביו של הבן איש חי, חכם אליהו בן חכם משה חיים [נפטר ז' באלול התרי"ט], שלזכרו נשאה הדרשה שלפנינו. ירש את הרבנות מאביו חכם משה חיים. הוא היה חסיד גדול ורב מופלא בנסתר ובנגלה. חיבר כמה חבורים נפלאים. מדרש אליהו בתורת הנסתר וכו'. וקצת מהם מזכיר בנו בחבוריו. הוא היה ממונה על הקופה של הצדקה, ובחייו בקשו ממנו דו"ח על הקופה ולא רצה למסור. והתחילו כמה אנשים לרנן אחריו ח"ו. לבסוף אחרי מותו נתגלה הסוד, כי היה מחלק הרבה מכספו ולא רצה שיודע הדבר בחייו.

41 דף (82 עמ' כתובים). כ 10X14 ס"מ. דיו על גבי נייר משובץ, איכותי. כתיבה ספרדית אופיינית עם תיקונים. הכל בכתב יד קדשו.

מצב טוב-טוב מאוד. חיזוקים בנייר דבק לדף הראשון. לא כרוך.

מחיר פתיחה: $17,000
הערכה: $25,000 -
$30,000
נמכר: $17,000

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 94
מכירה 126
דף סגולי כפול בכתב יד קדשו של רבינו ה'בן איש חי'

סגולה שנכתבה בכתב יד קדשו של ה'בן איש חי' המסיים פעמיים בברכת "א-ל ש-ד-י יהיה בעזרתינו וישמרנו ויעזרנו אכי"ר".
קטע מדרשה ל'שבת שובה' כפי הנראה ובסופו נכתב: "תתהפך הרעה לטובה".
[2] דף נייר, 3 עמ' כתובים. 10X14 ס"מ. אוטוגרף.

מצורף תמלול הדרשה לאותיות דפוס:

"בהנ"ו ליקבה"ו

בדרוש ג' לש"ש (שבת שובה נראה לי) דף יג ע"ב והנה נודע וכו'

שם דף יד ע"ב ואשובה לפרש וכו'

ובזה פרשתי בס"ד על צד תנשאו ועל ברכים תשעשעו ולז"א (ולזה אמרו) ארז"ל בראתי יצה"ר בראתי לו תורה תבלין כי היצה"ר שהוא זבוב עושין אותו טוב בזכות התורה שנקראת טוב

וזה נרמז אלף בית אלף בינה זו תורה כי מבינא נפקא ועי"כ נזכה לעשות ג' אותיות לד' אותיות , שתעשה את ד אותיות זבוב ג אותיות טוב.

והנה נודע כי ב שמות יש לתורה, הא' שם תורה, והב' שם טוב. ושניהם מפורשים בפסוק זה דכתיב כי לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזובו . והוא כי תורה שבכתב מכונית בשם טוב ותורה שבע"פ בשם תורה לשון הוראה, כי המורה לישראל הדרך אשר ילכו בה- והמעשה אשר יעשו.

ובזכות תורה שבכתב הנקראת טוב יתהפך זבוב לאותיות טוב בראתי (?) כן (?)(לא בטוח. אולי כוונתו למדרש לעיל בראתי לו תורה תבלין)

ובזכות תורה שבע"פ הנקראת בשם תורה שהיא אור בביתם דכתיב בה ותורה אור תתהפך ארה לאורה, כי תורה גי' תריא שהיא אור לאדם ולכן כתיב חכמת אדם תאיר והיינו תרי"א אותיות תאיר. ובזה הארירה שהיא אותיות ארית תתהפך לאותיות תאיר. נמצא באלו השני שמות שהם שם טוב -לתורה שבכתב, ושם תורה לתורה שבע"פ שהם ז' אותיות יהיה בהם שני היפוכים מרעה לטובה. ולז"א התנא על התורה הפוך בה והפוך בה, כפל הלשון, חד על הפיכת( סיום שני העמודים ומתחיל העמוד האחרון) על שני הפוכים אלו שיהיה נהפכים מרעה לטובה, בזכות תורה שבכתב ותורה שבע"פ, אשר להם שני שמות שהם שבעת אותיות. ולכן התורה נקראת זאת שהוא ר"ל ז' אות, ולז"א משלי ט' חכמות בנתה ביתה חצבה עמודיה שבעה, אל שבעה אותיות הנזכר שבהם יהיה הפוך הרע לטוב. וז"ש לו חכמו ישכילו זאת, ז' אות שלשני שמות של התורה יבינו לאחריתם, שיבינו כי אחריתם היא טובה שתתהפך הרעה לטובה

א-ל שד-י יהיה בעזרתינו וישמרינו ויעזרינו אכי"ר
א-ל שד-י יהיה בעזרתינו וישמרינו ויעזרינו אכי"ר"

מצב טוב מאוד. כריכת עור חדשה.

מחיר פתיחה: $800
הערכה: $1,500 -
$2,000
נמכר: $1,700

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 95
מכירה 126
אוטוגראף בכתב יד קדשו של המקובל רבי יעקב ישראל אלגאזי

דרשות בכתב יד קדשו הרהוט של המקובל הראשון לציון רבי יעקב ישראל אלגאזי. מחצית המאה ה-18.
למיטב ידיעתנו הדרשות לא נדפסו!

כתב היד מכיל דרשות באגדה ומתפרס על פני שנים עשר עמודים כתובים בכתיבה מזרחית (חצי קולמוס) בצפיפות רבה ועם זאת ברהיטות. כולל הגהות בשולי העמודים אף הן בכתב יד קדשו של הראשל"צ.

רבי יעקב ישראל אלגאזי [ת"מ-תקט"ז], מרבני איזמיר, ומגדולי החכמים והמקובלים בירושלים. למד בישיבת המקובלים בית אל והיה מראשיה. בין רבותיו היו רבי חיים אבולעפיה (בעל 'עץ החיים') ורבי יצחק הכהן רפפורט (בעל 'בתי כהונה'). שימש כראש ישיבת 'נוה שלום ברית אברהם' שבה למדו גדולי חכמי ירושלים, והיה חבר בבית דינו של הרב אליעזר נחום. החיד"א ספד לו. שימש כראשון לציון משנת תקט"ו [1756] ועד לפטירתו, ובנו הרי"ט אלגזי מילא את מקומו. חיבר ספרים רבים, ביניהם: 'שלמי ציבור', 'נאות יעקב', 'מענה לשון', 'אמת ליעקב', 'ארעא דרבנן' 'קהילות יעקב', 'מגיד דבריו ליעקב' ועוד.

רבי יעקב ישראל אלגאזי הוא זה שהביא לדפוס את הספר הקבלי והשנוי במחלוקת 'חמדת ימים', מתוך כתבים שמצא בצפת. שאלת זהותו של המחבר נתונה עד היום במחלוקת, האם הוא נתן העזתי תלמידו של משיח השקר שבתאי צבי, או שמא המחבר הינו מקובל חשוב (בעל ה'לשם שבו ואחלמה' הגדיר את מחברו כ"אחד מקדושי עליון"). החוקר התורני הרב יחיאל גולדהבר במאמרו המלומד במגזין 'דאצ'ה', טוען כי הרב יעקב ישראל אלגאזי הוא בעצמו מחברו של ה'חמדת ימים' ורק מתוך ענוותנותו הרבה לא פרסם את שמו עליו.

[12] עמ'. 16X10 ס"מ. כתב חצי קולמוס צפוף.

מצב טוב-טוב מאוד. כתמי זמן. שיקום אמנותי קל לשולי הדפים. כריכת עור חדשה.

מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $2,000 -
$3,000
נמכר: $1,000

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 96
מכירה 126
תשובה ארוכה מאת הגאון רבי רפאל הלוי בעל 'קול בן לוי'. [איזמיר, ת"פ 1720 בערך]

תשובה בעניין נשבע לבטל את המצווה בכתב יד קדשו ובחתימתו של הגאון רבי רפאל הלוי בעל 'קול בן לוי'. התשובה שלפנינו נדפסה בספר נחפה בכסף חלק שני, עמודים רלט-רמו. יתכן ולפנינו כתב היד היחיד ששרד מהחכם והגאון המופלא שנפטר בצעירותו.

רבי יונה נבון מגדולי חכמי ירושלים וראש ישיבת "כנסת ישראל" שנוסדה על ידי רבינו חיים בן עטר, ומי שנודע כרבו של החיד"א. הוא מביא בספרו נחפה בכסף חילופי תשובות בעניין נשבע לבטל את המצווה, השואל הוא רבי שלמה ן' עזרא, ושם הובאה תשובתו הארוכה של רבי רפאל הלוי, ואחר כך דברי רבי יונה נבון על הדברים, ושוב חילופי מכתבים ביניהם.

רבי רפאל הלוי שהיה צעיר מאד לימים פונה בהדרת הכבוד לרבי יונה נבון. ורבי יונה משיב לו: "ידיד נפשי החכם המהו' לשם ולתהלה כמוה"ר רפאל הלוי נר"ו, וששתי כעל כל הון כי ידיו רב לו במלחמתה של תורה, ובטחתי שכה יעשה וכה יוסיף… ולפיכך אהבת עולם אהבתיהו ויצאתי ממחיצתי לעשות רצונו לשנות פרק זה אפילו כי טרדותי רבו…"

הגאון רבי רפאל הלוי [תס"ב-תפ"ד בערך], למד באזמיר אצל רבי יצחק הכהן רפפורט בעל 'בתי כהונה' (ראה שם הגדולים בערכו) והוא היה מתפאר בתלמידו. רבי רפאל נפטר במגיפה בהיותו בן 22 שנה בלבד, עם בנו הקטן. ואביו ר' אליהו הוציא לאור את חידושי התורה שלו. בשנת תפ"ז הדפיס בקושטא את הספר קול בן לוי. בתחילת הספר הקדמה ארוכה מאד בצורת שיר מרבי יצחק רפפורט, בסוף הספר נדפסו גם דברי תורה שאמר בחתונת רבי רפאל, לצד דברי הספד שנשא עליו. מרבותינו האחרונים שעסקו בדברי רבי רפאל בספר קול בן לוי, נציין את רבי עקיבא איגר בהגהותיו, ובנו רבי שלמה איגר. ישנה אי בהירות סביב שנות חייו (וגם בהקדמה למהדורה החדשה של הספר קול בן לוי טעו בדבר), אמנם נראה שנולד בשנת תס"ב ונפטר בשנת תפ"ד (בערך), מצורף חומר אודותיו.

[8] עמ' גדולים, כ 21X31 ס"מ, בכתב ידו ובחתימת ידו.

מצב טוב: כתמי זמן. סימני קיפול. מעט בלאי וקרעים קלים בשוליים ובקיפולים.

מחיר פתיחה: $400
הערכה: $800 -
$1,200
נמכר: $1,100

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 97
מכירה 126
קובץ תשובות מאת גדולי חכמי מרוקו, שנות הת"ק [1740]

קובץ תשובות להלכה ולמעשה מאת גדולי החכמים במרוקו, חכמי מקנאס, פאס, סאלי, טיטוואן רבאט וגיברלטאר [רבני משפחת בן עטר, בירדוגו טולידאנו ועוד]. ביניהם אוטוגרפים.

הקובץ מכיל:

1) אוטוגרף. תשובה שלמה בכתב יד וחתימת
הגאון רבי מימון בירדוגו מגדולי חכמי מקנאס בעל שו"ת לב מבין. נודע בשמו הטוב
הרב המבי"ן. (מלכי רבנן פא, א).

על התשובה חתומים בכתב ידם:
רבי יעקב בירדוגו
(תקמ"ז-תר"ג), בעל שו"ת שופריה דיעקב ועוד "והיה מפורסם בכל ערי המערב בחכמתו וקדושתו" (מלכי רבנן ע, א ראה שם סיפור מופת אודותיו) וכן חתימת
רבי שמואל טולידאנו ראב"ד מקנאס , זקנו של רבי רפאל ברוך טולידאנו. הוא חתום רבות בפסקי דין ותשובות מחכמי מקנאס (ראה בשו"ת לב מבין, שופריה דיעקב ועוד) .

2) אוטוגרף. תשובה נוספת בכתב יד
רבי מימון בירדוגו עם חתימות אחיו
רבי מרדכי בירדוגו (מלכי רבנן פז, ב למטה) וחתימות
רבי שמואל טולידאנו ורבי שמואל בן מלכא, עם תוספת חצי עמוד בכתב יד
רבי יעקב בירדוגו וחתימתו
.

3) תשובות מאת
רבי שמואל ואעיש (תצ"ח-תקע"ח) , חסיד ובעל מעשים ובפטירתו נראו פלאות (מלכי רבנן קכא, ב). עם תוספת דברים
מרבי ברוך טולידאנו ממקנאס (תצ"ח-תקע"ז) עיין עליו שם דף כד, ב. וכן מרבני פאס –
רבי יהודה בן עטר (השני), רבי חיים דוד סירירו ורבי שמואל אבן זמרה (עיין על בית ין זה במלכי רבנן דף נ, א).

4) אוטוגרף. תשובות משנת תקס"ט, ותקפ"א מאת
רבי יוסף אלמאליח אב"ד סאלי ארבט, וגיברלטאר (נפטר: תקפ"ג) בעל שו"ת תקפו של יוסף (מלכי רבנן ס, א) חלקן אוטוגראפים.

5) תשובת
רבי שלמה טולידאנו (נפטר: תקמ"ט) מחכמי מקנאס משנת תקמ"ו (מלכי רבנן קטז, ב) .

6) תשובת חכמי טיוואן משנת תק"פ מאת רבי מנחם נהון (מלכי רבנן פד, א), רבי משה הלוי (שם פט, א) ורבי וידאל ישראל (שם כט, א) .

7) תשובת חכמי ארבאט משנת תקפ"ו מאת
רבי אברהם אלמאליח, רבי יצחק… ורבי יעקב ביבאס מסאלי (מלכי רבנן סז, א) .

8) תשובה ארוכה בחתימת יד
רבי משה הלוי מדייני טיטוואן (הנזכר לעיל מס' 6) .

[70] עמ', מתוכם כ-[54] עמ' כתובים, 20X15 ס"מ. כולל גם 2 תשובות לא חתומות ומס' דפי חידושי תורה על מס' מגילה ועוד.

מצב טוב: כתמי זמן. נקבי עש עם פגיעה מסוימת בטקסט.

מחיר פתיחה: $2,000
הערכה: $6,000 -
$8,000
נמכר: $2,000

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 98
מכירה 126
יראת ה'. חיבור קבלי על שער רוח הקודש לרבינו חיים ויטאל. תוניס, המאה ה 18. הערות והגהות

המקובל רבי יוסף סדבון כתב פירוש לשער רוח הקודש, ואת דבריו פתח בתיבה: דע"ה (-דעתי הקלושה), כפי שבולט בכתב היד שלפנינו.

לפנינו כתב היד של החיבור, החיבור נדפס בירושלים בשנת תרל"ד, עם דברי הלל למחבר. כתב היד לא נחקר ולא נערכה השוואה לנדפס.

רבי יוסף סדבון מגדולי המקובלים בתוניס במאה ה 18, שהרש"ש הרבה להללו ולשבחו, כתב כמה חיבורים בקבלה. ראה גם: מלכי תרשיש, תשמ"ו, עמ’ ריט-רכא.

כתב היד שלפנינו כולל דפים: א-כ, לא-לה, וכנראה איננו שלם. 22X17 ס"מ.

מצב טוב. כתמי זמן. קרעים קלים בפינות ללא פגיעת טקסט. לא כרוך.

מחיר פתיחה: $1,500
הערכה: $2,000 -
$3,000

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 99
מכירה 126
קונטרס חידושים בקבלה. מרוקו? המאה ה 16. חתימת בעלים מסולסלת

קובץ [14] דפים המכילים חידושים בקבלה. כתיבה מזרחית עתיקה. בראש העמוד הראשון חתימה מזרחית, מסולסלת. כתב היד לא נבדק ביסודיות. כנראה לא נדפס.

כתב היד עוסק ב'עניין ברכת כהנים'; 'סדר תחיית המתים'; 'סוד הלולב והאתרוג'; 'טעם אמת ויציב' ועוד. הכותב גם מזכיר את 'ספר הבהיר'.

[14] דף נייר. כתובים משני צדיהם, כ 20X14 ס"מ. נייר משובח.
מצב בינוני. כתמי זמן. נקבי עש. דהייה קלה של חלק מהכתב אך רובו ככולו קריא. קרעים קלים בשוליים. לא כרוך.

מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $4,000 -
$6,000
נמכר: $1,100

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 100
מכירה 126
שער מאמרי רשב"י. כתיבה מזרחית. המאה ה 18

דף בכתב יד מזרחי מתוך החיבור , שער מאמרי רשב"י לרבינו האר"י ז"ל.

[1] דף נייר. 16X21 ס"מ. כתיבה צפופה וברורה. זהות הכותב לא הובררה.

מצב בינוני-לא טוב. קרעים עם פגיעה בטקסט. כתמים.

מחיר פתיחה: $300
הערכה: $400 -
$600

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 101
מכירה 126
מודעה' מרטיטה בכתב יד קדשו של המקובל הא-לוהי רבי יהודה פתייה

"הריני מקיים מצות את ה' א-להיך תירא, והריני ירא ממנו כי הוא רם ונשא"
(מדברי הרב פתייה במכתב שלפנינו)

מסירת מודעה מרטיטה בעצם כתב יד קדשו של המקובל רבי יהודה פתייה, הכולל 10 שורות (כ-90 מילים) בכתב יד קדשו, בעפרון.

הרב פתייה מוסר במודעתו המרטיטה כי הוא מקבל על עצמו לירא את ה', הוא ממשיך ומפרט בעשרות לשונות של הילול את גדולתו ורוממותו של הקב"ה נוכח אפסותו של האדם ובסוף המודעה הוא ממליך עליו את הקב"ה. נוסח מסירת המודעה שלפנינו מובא בספר חסדי דוד, לרבי יהודה פתייה, וכתוב שם: "מודעה מאת הרב המקובל רבי יהודה משה פתייא ז"ל".

רבי יהודה פתייה [תרי"ט-תש"ב], מגדולי המקובלים, תלמידו של ה'בן איש חי', כונה בפי חלק מהמקובלים 'הארי מבבל'. הוא השתדל להסתיר את ידיעותיו בקבלה, אך בעקבות מנהג שנתפשט בין נשות בגדד שמקורו מן הגויים, ולאחר שכל רבני בגדד ניסו ללא הועיל להפסיק ולאסור את המנהג הנ"ל, פרסם שכל מי שיש לה חולה בביתה ותקבל על עצמה לחדול מהמנהג הנ"ל תבוא אליו והוא יתפלל על החולה שיבריא. רבים עשו כדבריו וכאשר ראו כי החולים מיד מבריאים התפרסם כפועל ישועות. הוא הוא עסק רבות בפתרון חלומות, בתיקונים ובקמיעות עפ"י הקבלה, ובמשך שנים טיפל בהוצאת דיבוקים ורוחות רעות, כמופיע בספר 'רוחות מספרות'. בשנת תרצ"ד עלה לארץ ישראל ובתקופת מלחמת העולם השניה חיבר תפילות ותיקונים עפ"י הקבלה, וארגן טקסי תפילה של גדולי המקובלים להצלת יושבי ארץ ישראל מידי הצר הצורר. מחבר הספרים 'בית לחם יהודה', 'מתוק לנפש' 'אפיקי מים' 'יין הרקח' וספרים נוספים.

[1] דף נייר, 16X11 ס"מ. כתוב בעיפרון בכתב יד קדשו של הרב פתייה. ומוקף במסגרת (אף היא בעיפרון).

מצב טוב: כתמי זמן. קרעים קלים בשוליים.

מחיר פתיחה: $300
הערכה: $500 -
$700
נמכר: $1,500

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 102
מכירה 126
דפים בכתב ידם של הגאון הנודע רבי נתן עמרם אב"ד אלכסנדריה ועוד רבנים

מקבץ [14] דפי חידושי תורה, דרשות, פתיחות מליציות לאגרות, כתבי מליצה עבור העיר צפת ועוד. מתוכם [6] דפים בכתב יד קדשו של הגאון רבי נתן עמרם אב"ד אלכנסנריאה ושד"ר צפת . לפי תוכן הדפים רובם של הכתבים מקורם בעיר צפת מאמצע שנות הת"ק.

הגאון הנודע רבי נתן עמרם [תקנ"א-תרל"א], הרב הראשי של אלכסנדריה. סב סבו היה בן דודו של האור החיים הקדוש, שעלה יחד עמו ממרוקו לארץ ישראל. מלבד גדלותו העצומה בתורה, היה חכם בחכמות רבות ובכלל זה חכמת הרפואה בה היה מרפא אנשים חינם אין כסף. הוא היה מגדולי שדר"י צפת וחברון, ושנים רבות נדד בערי אירופה לטובת הישוב היהודי בארץ ישראל. רבי נתן עמרם חיבר עשרות חיבורים במהלך חייו, ספרי הלכה וקבלה, וספרי הגות, פילוסופיה ורפואה. בין חיבוריו: "קנין פירות" (ליוורנו, שנת ת"ר), העוסק בדיני חגי חודש תשרי ותפילותיהם; "קנין הגוף" (ליוורנו, תרכ"ח, ב' חלקים), העוסק בדיני אבן העזר; "משבצות זהב" (ליוורנו, תרי"א), קובץ שו"ת המסודר על פי סדר שולחן ערוך; "חגיגת הרגל" (סלוניקי, תרי"ג); "עילוי נשמות" (ליוורנו, תרל"ד); "קונטרס אחרון" (ליוורנו, תרכ"ח); "ספר הרוחות" (שלוניקי, תרי"ח) ועוד.

[14] דף, גדלים משתנים.

מצב כללי בינוני: כתמי זמן. פגעי עש. קרעים.

מחיר פתיחה: $400
הערכה: $800 -
$1,200
נמכר: $420

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 103
מכירה 126
תאג' על קלף. ספר מלכים. תימן, המאה ה 15-14

2 דפים עשויים קלף לקוחים מתאג' תימני. ספר מלכים ב פרק יג ופרק טו. [4] עמודים גדולים. 22X29 ס"מ. כתיבת סופר תימנית נאה. נקוד עליון.
פינה עליונה נפגמה ושוקמה עם פגיעה במס' שורות. מצב טוב.

מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $1,200 -
$1,500

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 104
מכירה 126
שטר בית דין בחתימת גדולי רבני תימן. צנעא, תקצ"ב [1832]

שטר שליח הולכה למסירת גט בחתימות גדולי ורבני תימן.צנעא, ט"ז אדר ב' קמ"ב לשטרות [תקצ"ב]. בגב השטר אישור חתום מבית הדין, מתאריך י"ט באייר, על מסירת הגט לאשה.

חתומים:

רבי דוד צאלח (תקכ"ט-תקצ"ט), בנו של רבי אברהם צאלח בנו של המהרי"ץ למד אצל אביו וזקנו. משנת תקפ"ז שימש כדיין בצנעא (אנציקלופדיה לחמי תימן ח"א עמ' 495) .

רבי יוסף קארה (אלקארה) ראב"ד צנעא (תקכ"ט-תר"ט), מגדולי תלמידי המהרי"ץ וממשיך דרכו, בקי עצום בש"ס ופוסקים, השיב תשובות בהלכה והעמיד תלמידים רבים, ביניהם גדולי חכמי צנעא ורבניה (שם עמ' 549) .

רבי יחייא אביץ (נולד: תקכ"ו לערך), מגדולי דייני צנעא, מקובל ומדקדק, בשנת תקצ"ו עזב את צנעא בעקבות הרעב הכבד ומחלת הדבר ועקבותיו נעלמו (שם עמ' 5) .

שטר קטן: 19X9 ס"מ. נייר עבה. מצורף חומר רב אודות הרבנים החתומים.

מצב טוב – טוב מאוד: מעט כתמי זמן.

מחיר פתיחה: $200
הערכה: $300 -
$400
נמכר: $280

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 105
מכירה 126
מקבץ [3] כתבי יד בקבלה מעשית, המאות ה 20-19

* כתב יד תימני בעברית ובערבית-יהודית. מכיל השבעות שונות, סגולות ופעולות בקבלה מעשית, על מנת לשלוט בכוחות הטבע ובבני אדם. תימן, המאה ה-19. דוגמה לאחת מעשרות רבות של סגולות המופיעות בכתב היד: "לשוטה (מחלת נפש), יקח ביצה בשעה שיצא האפרוח ועדיין האפרוח בתוכה, ושרף אותה וישקה אותה ממנה וזה בדוק ומנוסה".
[28] עמ', 13X10 ס"מ. נייר עבה. מצב טוב: כתמי זמן. כריכה פשוטה.

* "בדוק ומנוסה לעין הרע" – קבלה. פרס, המאה ה-20. כתב יד קבלי-פרסי, מעט הכמות ורב האיכות. כתב היד מכיל: תבנית קמיעות, סגולות, שמירות וליקוטים שונים. כמו כן מכיל כתב היד לחש "בדוק ומנוסה לעין הרע".
[28] עמ', מהדורת כיס, דפים בגדלים שונים. מצב טוב. כריכה פשוטה.

* פנקס סגולות ורפואות, ראשית המאה ה-20. כתב יד מעניין: סגולות ורפואות על גבי פנקס ישן. כתיבה מערבית (חצי קולמוס) בעברית ובערבית-יהודית. כתב היד מכיל מספר רב של סגולות שונות עבור שלל הבעיות והחולאים המצויים בבני האדם, כולל הוראות וסימונים קבליים מיוחדים לכתיבה על גבי קמיעות. כתב היד הינו ככל הנראה כתיבה עצמית, ללא שער או קולופון. אך בעמ' השני מופיעות רשימות (חשבוניות) משנת 1920-1921.
[27] עמ', 17X22 ס"מ. מצב טוב: מעט כתמי זמן. כריכה ודפים מנותקים.

מחיר פתיחה: $300
הערכה: $600 -
$800

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 106
מכירה 126
נתיבות האמונה - קבלה. תימן, המאה הי"ט

ספר נתיבות האמונה לרבי יחיא חראזי. חבור על דרך הקבלה בצורת דו-שיח בין שני אחים: טוביה בן זרח הצעירי ושמואל היאירי. כתיבה תימנית נאה ומיושרת. כולל אילן קבלי.

החבור המלא כולל עשר מחברות, אך כתב היד שלפנינו הינו מאמצע המחברת הששית עד תחילת התשיעית. (על החבור ראה: יהודה רצהבי, תורתן שלבני תימן, תשנ"ה, עמודים רלז-רלח).

[40] עמ' (ספרור מקורי: יח-לט), 10X16 ס"מ. נייר עבה ואיכותי.

מצב בינוני-טוב. כתמי זמן. נקבי עש. הדף האחרון דהוי וקרוע. כריכה פשוטה.

מחיר פתיחה: $200
הערכה: $300 -
$400
נמכר: $360

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 107
מכירה 126
קבלה מעשית והשבעת שדים, המאה הי"ט

כתב יד עתיק המכיל מגוון סגולות וקמיעות בקבלה מעשית. כתיבה מזרחית. עברית וערבית יהודית. טבלאות, וסימונים קבלים רבים. מקום הכתיבה אינו ידוע וסגנון וצורת הכתיבה מתוארכים למאה ה-19.

חלקו העיקרי של כתב היד נקרא בשם 'שאלת השידים' ו'שער הוצאת השד' והוא עוסק בהשבעות שדים שלא יזיקו ומאידך להשתמש בכוחותיהם העל טבעיים בכדי להועיל. כמו כן מופיעים בכתב היד 'גורל לחולים', קמיעות וסגולות.

[102] עמ', 18X12 ס"מ. נייר איכותי. כתיבה מזרחית.
מצב טוב. כתמי זמן ומעט מריחות דיו. כריכת מעטפת מקורית.

מחיר פתיחה: $200
הערכה: $300 -
$400
נמכר: $340

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 108
מכירה 126
שיטה על מסכת ברכות. כתיבה איטלקית. המאה ה 18

הדף הראשון של "שיטה על מסכת ברכות" פרק א דף ב עמוד א.
[1] דף נייר כפול. כתוב משני צידי הדף. כתיבה איטלקית ברורה.
מצב טוב. מעט נקבים וכתמים.

מחיר פתיחה: $300
הערכה: $400 -
$500
נמכר: $300

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 109
מכירה 126
לחם לפי הטף, מילון עברי איטלקי עם מאות הגהות מהמחבר רבי אהרון לוצאטו

ספר לחם לפי הטף, ספר לימוד עברית ומילון איטלקי עברי שחובר על ידי רבי אהרון לוצאטו. טרייסט, 1853. בדפי הספר נכתבו מאות הגהות והערות בכתב יד המחבר

לפנינו מאות הגהות והערות כמעט על כל דפי הספר, רובם באיטלקית ומיעוטן בעברית, כולל הערות שמתפרשות על דפים שלמים. המחבר תכנן כנראה להוציא מהדורה שנייה ומתוקנת של הספר, על בסיס התיקונים בכת"י בעותק שלפנינו, אולם בסופו של דבר לא נדפסה מהדורה שניה. עם זאת יתכן שנעשה שימוש בתיקונים בהדפסת המילון האיטלקי עברי שיצא על ידי המחבר שלוש שנים לאחר מכן (ורונה, 1856).

רבי אהרן לוצאטו, מחכמי איטליה במאה הי"ט. כתב את ספר 'סמא דחיי' שבו הוא יוצא בגנות הרופאים והרפואות (טאריאסטי, תר"ך). כך לדוגמא הוא כותב על הרופאים "אינם יודעים מאומה, רופאי אליל כולם, חכמתם לאין, תבונתם לאפס". חיבר גם ספר "גל אבנים" (טריאסטי, תרי"א). וספר "יסתבל החגב" השגות ודברי פולמוס נגד ספר שדה יצחק לרבי יצחק גויטא (טריאסטי, תר"י).

413 עמ'. 15.5 ס"מ.
מצב טוב. כריכה מקורית, עם שדרה פגומה מעט. מספר דפים בכתב יד עם קרעים קטנים בשולים.

מחיר פתיחה: $150
הערכה: $300 -
$400
נמכר: $170

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 153
מכירה 126
אגרת חכמי טבריה ובראשם רבני משפחת אבולעפיה אודות שליחותו של רבי יהודה סגרי למרוקו. טבריה תק"נ [1790]

אגרת אל רבי שלמה אביטבול [אב"ד צפרו] בדבר שליחותו של רבי יהודה סגרי חתומה בידי גדולי חכמי טבריה ובראשם חכמי משפחת אבולעפיה נכדיו של הקדוש רבי חיים אבולעפיה מחדש הישוב היהודי בעיר בשנת ת"ק.

חותמי האיגרת:

רבי יצחק אבולעפיה
– בן רבי ישכר אבולעפיה בן רבי חיים אבולעפיה מחדש הישוב היהודי בטבריה. היה מגדולי חכמי טבריה וממונה על קהלות צפת וטבריה מטעם השר רבי חיים פרחי, וכך מתארו רבי ישראל משקלוב 'מושל ופקיד שתי העיירות האלו'. נפטר בשנת תקפ"ה ועל מצבתו נחרט 'פה נטמן פאר הזמן, רועה נאמן בישראל גדול שמו'.

רבי יעקב אבולעפיה – בן רבי ישכר אבולעפיה, בן רבי חיים אבולעפיה מחדש הישוב היהודי בטבריה. היה מגדולי וראשי חכמי טבריה. רוב ימיו ישב בקושטא, נפטר בטבריה בשנת תקנ"ב.

רבי מיכאל שבתי רפאל אבולעפיה – בן רבי יחזקאל אבולעפיה, בן רבי חיים אבולעפיה מחדש הישוב היהודי בטבריה. יצא כשד"ר טבריה לתורכיה מספר פעמים, הו"ל את חידושי המאירי יבמות (שאלוניקי תקס"א) וספר שמחת עולם לחמיו. נפטר בקושטא בשנת תקס"ז.

רבי יהודה בירדוגו – עלה עם אביו מצפון אפריקה לטבריה וחתימותיו מצוייות על כתבי שדרו"ת עד שנת תקס"ה.

רבי משה אשכנזי.

רבי יונה ג'ייאן – מחכמי טבריה חתום על מסמכים וכתבי שדרו"ת מהשנים תק"ן-תקס"ג.

רבי אהרן ב"ר משה.

על שליחותו של רבי יהודה סגרי נכדו של רבי אברהם סגרי מקסאלי , ראה: א, יערי שלוחי ארץ ישראל עמ' 634-635, פרטים נוספים על החותמים כאן ראה בספר טבריה עמ' 278 ואילך.

[1] דף נייר, 19X27 ס"מ.

מצב בינוני. חורים זעירים בודדים, כתמי זמן.

מחיר פתיחה: $500
הערכה: $1,000 -
$1,500
נמכר: $320

המחיר כולל עמלת קונה

התחל להקליד ע"מ לקבל תוצאות רלוונטיות

שאלה על פריט

אגרת חכמי טבריה ובראשם רבני משפחת אבולעפיה אודות שליחותו של רבי יהודה סגרי למרוקו. טבריה תק"נ [1790]

תנאי בית המכירות

הדרכה למבקרי התערוכה ומשתתפי המכירות הפומביות כולל תקנות ונוהל.

ווינרס מכירות פומביות בע"מ להלן החברה עורכת בזה תצוגת פריטי יודאיקה שונים, אשר התקבלו מאנשים שונים אשר הסכימו להעמיד את הפריטים החשובים לרשות הקהל להסתכלות עם אפשרות לרכישתם במכירה פומבית שתתקיים עם סיום התערוכה.

 

*היות ובאתר הבית של ווינרס ישנה אפשרות למתן הצעות מוקדמות ולראותן, במקרה של שוויון בהצעות מוקדמות ההצעות שניתנו באתר הבית של ווינרס גוברות על פני הצעות שנתקבלו באתרים אחרים.

1 . לנוחיות המבקרים הוצאנו לאור קטלוג זה עם הסברים מפורטים בליווי תמונות. המידע בקטלוג מבוסס על הערכת מומחי החברה אולם האחריות

הבלעדית על בדיקת הפריטים מוטלת על הרוכש. שמור על הקטלוג כעל מלווה אישי לכל ימי התערוכה והמכירה. אנו לרשותך בכל שאלה, ספק וברור.

ניהול המכירה ותנאיה:

2 . המכירה עצמה תנוהל ע"י אדם מנוסה הבקי בנוהלי המכירות פומביות. אנו מבקשים מכל המבקרים והאורחים במכירה הפומבית לצייד את עצמם

בידע המתאים. לאלו שאינם בקיאים בנושא זה אנו ממליצים לפנות אלינו בימי התערוכה או לפניה ולקבל מאיתנו את המידע הדרוש.

3 . עצם ההשתתפות במכירה הפומבית וקבלת "מספר רכישה" מאיתנו מהווה אישור והסכמה כי ידועים למקבל המספר. התקנות, הנוהל, התנאים

והנהוג בתערוכות ובמכירה פומבית שלנו ובכל בעיה וספק, באם יתעוררו, בשעת המכירה או לאחריה, עקב רכישת פריטים מסוימים, ינהג הרוכש או

הרוכשת וכן הנהלת החברה כעורכי המכירה, לפי הנהוג והמקובל אצלנו.

4 . היות והחברה אינה אלא עורכת התערוכה והמכירה ואינה בעלת הפריטים עצמם לכן מוסכם ומותנה בזאת כי בכל מקרה, לא תהיה אחריות החברה כלפי הרוכשים אלא עד העברת הכספים לידי המוכרים- בעלים ולכן, באם הועבר כבר התשלום שהתקבל מהרוכש ליד הבעלים, אזי אף אם תלונתו או טענתו של הרוכש תהיה מוצלחת, אנו נעשה כל מאמץ והשתדלות להשיב את כספו של הבעלים. אך לא תהיה כל התחיבות מצידנו לכך, וכן לא ננהל הליכים משפטיים לשם החזרת כספים לרוכשים לאחר שהועברו לבעלים. אולם נסכים למתן האישורים המתאימים מצידנו לרוכש כדי שיוכל לנהל הליכים משפטיים נגד הבעלים.

5 . עם קבלת "מספר רכישה" מאיתנו באופן אישי או טלפוני, מסכים ומתחייב הרוכש לא לתבוע באופן אישי או בתביעה משפטית בכל מקרה של נזק או טעות בתיאורי הפריטים את החברה. כל טענה או תביעה לאחר העברת הכספים לבעלים הנה אך ורק כלפי הבעלים.

מחירים והערכות:

ההשתתפות במכירה מתבצעת באחת מהאפשריות הבאות: א. ע"י הופעת הרוכש\ת בעצמו באולם ב. בא כוחו ג. ע"י הצעות טלפוניות או בכתב, המייפות את כוחה של הנהלת החברה לרכוש עבור המזמינים פריטים שונים ד. דרך האינטרנט.

6 . משתתף המופיע כבא כוחו של אדם אחר, מחייב את עצמו ואת שולחו באותה מידה, ויחויב לעמוד בעצמו בתשלומי רכישותיו עבור משלחו ואנו נראה בו כ"רוכש" לכל דבר, ונוכל לפנות אליו או אל שולחו כדי לממן את הרכישה, לפי ראות עינינו.

7 . באם נקבל הזמנה טלפונית או בכתב לפריט מסוים, נשתדל לפעול למען האינטרס של המזמין כאילו היה הוא בעצמו באולם. אולם, אין התחיבות מצידנו להשיג עבורו את הפריט.

8 . אין התחיבות לקבל כל הצעה שהיא לרבות הגבוהה ביותר וזאת אף אם הרוכש או מיופה כוחו נמצא באולם ומשתתף אישית במכירה.

9 . המכירה עצמה מנוהלת בהכרזת דולרים של ארה"ב. אולם התשלום בפועל מתקבל בשקלים לפי חישוב הדולר בשער אשר יוכרז עליו בפתיחת המכירה או ביום התשלום (הגבוה מבינהם), או בדולרים של ארה"ב.

10 . א. על כל תשלומי הרוכשים עד $500,000 לפריט מתווספים 24% עמלה. מעל $501,000 לפריט מתווספים 20%. על כל התשלומים יש תוספת מע"מ על העמלה. תוספות אלו הינם חלק בלתי נפרד מהצעת המחיר המתקבל ע"י מנהל המכירה בשעת המכירה וכל ההתחייבות והמשתמע מהן חלות גם על האחוזים.

ב. תושב חו"ל יהא זכאי לפטור מן המע"מ רק במידה והפריט שרכש ישלח לחו"ל ע"י החברה ללא אחריותה ובכפוף להוצאת רשימון יצוא משרותי המכס. הרוכש ישא בכל העלויות הנילוות.

11 . א. צ'יקים בנקאיים או צ'יקים אישיים מתקבלים בהסתייגות עד לביצוע התשלום בפועל ע"י הבנק.

ב. תשלום במזומן, בצ'קים או בהעברה בנקאית מהארץ הם ללא עמלה. תשלום בצ'קים )מחו"ל( או כרטיסי אשראי )מהארץ( יחויבו בתוספת של 1.5% .

העברה בנקאית מחוץ לארץ תחויב בתוספת של 1.5% מהסכום, מינימום 30$ . תשלום בכרטיסי אשראי מחו"ל יחויב בעמלה של 3% . כל החיובים הנ"ל אינם תלויים בתאריך הגביה וכפופים להיתר עיסקה.

2 1 . ליד כל פריט נמצאת הערכת המומחים שלנו. נא להתייחס אל ההערכה רק כאל הצעה בלבד, אין כל הבטחה שהפריטים לא ימכרו מתחת למחיר הנמוך המופיע בהערכה ואין כל בטחון שהמחיר לא יעלה ואפילו בהרבה על המחיר הגבוה. סעיף זה אינו גורע מהגנתנו העקבית על מחיר המינימום של בעל הפריט, הגנה זו מתבצעת על ידינו בדרכים מקובלות והנראות לנו. לצורך זה נרשם גם מחיר הפתיחה ליד הערכה.

פעמים ואנו מקבלים פריטים אשר הבעלים קבעו להם מחיר פתיחה נמוך ביותר, אנו מצידנו קובעים את ההערכה מבחינה מקצועית, לכן אנו רושמים את מחיר הפתיחה, המבוקש ע"י הבעלים אך רושמים גם את ההערכה שלנו, שהיא לפעמים גבוהה בהרבה ממחיר הפתיחה.

13 . הרוכש (לרבות אדם שרכש את הפריטים שלו שהוא העמיד למכירה) או בא כוחו יוציא את הפריט שנרכש בהקדם האפשרי. אנו מבקשים להופיע תוך 7 ימים, לשלם ולהוציא את הפריטים ומכל מקום בשום אופן לא לאחר יותר מ- 14 יום. כעבור 14 יום החברה תשמור לעצמה את הזכות לגבות 5$ לפריט ליום, דמי שמירה ואחסון ו/או לבטל את המקח בצורה חד צדדית, בלי לוותר על זכות התביעה של העמלות.

14 . משלוח הפריטים אל בית הרוכש, מתבצע על אחריותו הבלעדית, ובדרך שתיראה לנו. כל הוצאות משלוח וכו' על חשבון הרוכש.

15 . הרוכש ישלם על רכישותיו לפני הוצאת הפריטים ממשרדי החברה.

16 . לידיעת הבעלים: אין אנו אחראים לביצוע בפועל של התשלומים אשר התחייבו הרוכשים לשלם בשעת המכירה. כל התחיבות של הרוכשים אשר לא תבוצע בפועל, ניתן את כל הגיבוי לבעל הפריט ]לשעבר[ לגבות את התשלומים המגיעים לו. אך לא ננהל בפועל הליכים משפטיים כנגד רוכשים,

אלא נשתדל בכל הדרכים הנראות לנו כגון עיקול כספים של רוכשים באם נמצאים אצלנו, או חפצים שלהם וכדומה, אך איננו מתחייבים לעקל כספים וכדומה.

17 . למרות כל האמור מסכימים הרוכשים והמוכרים לראות בנו כצד משפטי לכל דבר במקרה ונעמוד על זכותנו הניתנת לנו בזה, לנהל הליכים משפטיים ולנקוט בכל דרך מקובלת אחרת כנגד צד שאינו עומד באיזהו שהיא מהתחייבויותיו.

18 . אנו משאירים לעצמנו את הזכות להודיע בע"פ או בכתב, עד שעות המכירה, על שינויים בסעיפים דלעיל או הוספת שונות באם יהיו כאלו.

19 . בכל מקרה של שינוי, תוספת או השמטה בתרגום לאנגלית, הנוסח העברי קובע.