ספרי הגר"א וגדולי תלמידיו

מספר פריטים: 28

סנן פריטים

בחר קטגוריות להצגה
בחר קטגוריה
נמכר
פריט מספר 58
מכירה 141
האזכור המוקדם ביותר של דברי תורה מהגר"א! תיקוני זוהר עם באר יצחק. זאלקווא, תקל"ח-תקל"ט

ספר תיקוני זוהר, עם פירוש באר יצחק. מאת רבי יצחק אייזיק במוהר"ר יקותיאל זלמן זצ"ל מפאלצק במדינות רייסין, נובע מגוית האר"י ומימיו מקור רבינו חיים וויטל ורבינו שלום בוזאגלו בספרו מקדש מלך. זאלקווא, תקל"ח-תקל"ט [1779-1778]. מהדורה יחידה של הפירוש. ספר נדיר במיוחד.

הפירוש באר יצחק על התיקוני זוהר קבל הסכמות רבות, ובהם הסכמה מחכמי הקלויז בבראדי המפארים ומשבחים את המחבר המקובל, וכן הסכמות נוספות ממקובלים רבים. המחבר מציין שחלק מההסכמות שקיבל נאבדו בתלאות הדרך.

בספר זה נדפסו שני דברים ששמע המחבר מפי הגר"א: בדף לו, 1: "ודבר זה מ"ש שאלתי ג"כ לפני הרב המאור הגאון הגדול המפורסם החסיד איש אלקי הנקרא בשמו נאה לו אליהו החונה בק"ק ווילנא, והשיב בפה קדוש שלו…". ודומה לזה בדף יז/2. הספר נדפס בחיי הגר"א, כעשרים שנה לפני פטירתו, וניתן להיווכח שכבר בשנותיו אלו של הגר"א הוא היה מפורסם לגאון ולאיש אלוקי, שלפניו הובאו שאלות גם בענייני קבלה. כפי הנראה זהו הספר הראשון שנדפסו בו דברים מהגר"א!

וינוגרד, ספרי הגר"א 1283.

עותק מושלם עם שני הדפים האחרונים: "לוח הטעות"; "קצת חידושים… בלימוד חברי ותלמידי" מאת מחבר הפירוש.
[4], כא, [1], קפא, קפא-קצא, [3] דף. 21.5 ס"מ.
מצב טוב. כתמי זמן. מעט נקבי עש. חיזוקים בנייר דבק לשולי דף השער. הגהות ותיקונים בכתב-יד תימני. כריכה חדשה.

מחיר פתיחה: $1,500
הערכה: $2,000 -
$2,200
נמכר: $1,860

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 59
מכירה 141
נדיר מאוד: מרגליות התורה, מהדורה ראשונה - נדפס בחיי הגר"א עם הזכרות שמו

צמד ספרי 'מרגליות התורה'. חיבור על דרך הקבלה, מאת תלמיד הגר"א הצדיק 'רבי הירש חסיד". לפנינו שני החלקים שנדפסו בהפרש של כעשרים שנה אחד מהשני. שניהם מהדורות ראשונות. פאריצק – [מינקוביץ]. תקמ"ח – [תקס"ז] (1807 – 1788) בהתאמה. החלק הראשון נדפס בחיי הגר"א עם הזכרות שמו. החלק הראשון נדיר מאוד, החלק השני נדיר אף הוא (אם כי במידה פחותה מחלק א'). סט שלם הוא יקר מציאות.

הספרים הינם חיבור על דרך הקבלה על פסוקי התורה ונ"ך "ליקוטים על הפסוקים וצרופיהן המרומזין בראשי תיבין או בסופי תיבין בכל פסוק ופסוק ונתבאר אצל כל פסוק דברי רז"ל מדברי הלכה או אגדה או מדרש או מן הזהר ותיקוני זהר או כתבי האר"י ז"ל". מחברם הוא הצדיק רבי צבי הירש מסמיאטיץ, הנודע גם כ'רבי הירש חסיד", שהיה ממקורבי הגר"א וזכה לשמשו במשך כמה שנים.

בשער של החלק שני שלפנינו, שנדפס לאחר פטירת הגר"א ולאחר פטירת המחבר מובא מה שכתבו עליו בני הגר"א (בהקדמה לשלחן ערוך עם הגהות הגר"א): "כחו רב בנגלה ובנסתר, שמש אותו שנים רבות. דבק בקצת דרכי חסידותו ופרישותו, וכן נאה לו".

המדפיס החסיד והאדמו"ר, שהדפיס ספר תלמיד הגר"א: מעניין לציין כי החלק הראשון נדפס בדפוס הנודע של הרה"ק רבי שלמה מלויצק – רבי שלמה לוצקר, מגדולי תלמידי המגיד ממזריץ' ועורך ספרו 'מגיד דבריו ליעקב', ומחבר הספר דברת שלמה. רבי שלמה מלויצק נודע כמדפיס הראשון של ספרי החסידות. בשער הספר אמנם לא נזכר שם המחבר, אולם בהסכמות נכתב שמו ונכתב שהוא תלמיד הגר"א, וכאמור, הספר נדפס בחיי הגר"א, עם הקדמה מהמחבר הכותב על מחלתו הקשה והצלתו, שבגין כך נדר להדפיס את הספר.

* [חלק ראשון] על התורה, נדפס בפאריצק, תקמ"ח [1807], בדפוס הנודע של רבי שלמה מלויצק – רבי שלמה לוצקר, מגדולי תלמידי המגיד ממזריץ' ועורך ספרו 'מגיד דבריו ליעקב', ומחבר הספר דברת שלמה. רבי שלמה מלויצק נודע כמדפיס הראשון של ספרי חסידות.

בשער לא נזכר שם המחבר, אולם בהסכמות נכתב שמו ונכתב שהוא תלמיד הגר"א, וכאמור, הספר נדפס בחיי הגר"א.

עם הקדמה מהמחבר הכותב על מחלתן הקשה והצלתן, שבגין כך נדר להדפיס את הספר.

וינוגרד, ספרי הגר"א 1528.

קכז [צ"ל: קלז] דף. 18 ס"מ.

מצב טוב. רישומים בכתב-יד. כתמי זמן. נקבי עש בודדים. קרעים קלים מאוד בשולי השער, רחוק מהטקסט. כריכה חדשה.

* [חלק שני] על נביאים וכתובים. [מינקוביץ] תקס"ז [1807].

נדפס בכמה מספרי עמודים, והמדפיסים כתב ע"כ: ואל יפלא בעיני הקורא אשר לא הצגנו הדפין כסדרן מראש הספר עד סוף הספר. כי כבדה עלינו מאוד העבודה ומלאכת הדפוס. וכמה שנים יגענו ולא הונח לנו…

וינוגרד, ספרי הגר"א 1529.

[1], יח; מ; כט; טז; יט-כח, כז-כח, כז-סה; י דף. 21 ס"מ.

מצב בינוני-טוב. כתמי זמן. תעלות עש. הדבקות.

מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $2,000 -
$2,500
נמכר: $1,736

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 60
מכירה 141
קבלה: הגדה של פסח, עם פירוש הגר"א. לבוב, תקס"ז

הגדה של פסח, עם פירוש צפנת פענח מאת המקובל רבי יוסף גיקטיליא, ועם פירוש והנהגות מהגר"א מווילנא. [לבוב, תקס"ז 1807]. מהדורה שניה של פירוש הגר"א על הגדה של פסח, שנדפסה על פי המהדורה שקדמה לה בשנתיים (הוראדנא, תקס"ה).

עם: סדר אמירת קרבן פסח מהגאון ז"ל. אחר 'ישתבח' שבהלל, נוספה פיסקא: "וכן נהג א"ע (-את עצמו) של היה אומר יהללוך וחתם בישתבח". פיסקא זו אינה נמצאת ברוב העותקים של המהדורה הראשונה. עם הסכמת רבי יעקב אורנשטיין מלבוב.

וינוגרד, אוצר ספרי הגר"א, 510; יערי 351; אוצר ההגדות 508.

[21] דף, 22.5 ס"מ. נייר תכלכל/אפרפר.

מצב טוב. כתמי זמן ויין האופייניים להגדות. חיזוק בנייר דבק בלתי חומצי על פני השער. וכן חיזוק לשולי הדף שאחריו. כשלושה נקבי עש בשולים. כריכה חדשה.

הערה: במפעל הביבליוגרפיה נרשם [22] דף, אך למעשה ההגדה שלפנינו שלמה, וגם בספריה הלאומית נרשם [21] דף. וכפי הנראה חלה טעות ברישום במפעל הביבליוגרפיה.

מחיר פתיחה: $400
הערכה: $600 -
$700
נמכר: $930

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 61
מכירה 141
נדיר: הפירוש הקבלי הראשון שנדפס מכתב יד קדשו של הגר"א

ספר "ביאור וגם הגהות על כל הזוהר ורעיא מהימנא ומדרש הנעלם ואדרא רבא וזוטא, מהגאון החסיד רבן ומאיר עיני הגולה, מלאך ה' צבאות…. מוה’ אליהו מווילנא". הובא לדפוס ע"י בנו רבי יהודא ליב ונכדו רבי יעקב משה בן הרב אברהם, מכתב ידו הקדושה ממש. ווילנא, תק"ע [1810]. מהדורה ראשונה. ספר נדיר במיוחד.

מספרי הקבלה הראשונים של הגר"א שהועלו לדפוס, והראשון שנדפס מכתב יד קדשו של הגר"א. בשער: "ואשר לא יצא כעת כי אם כרך הלז מתבאר בהקדמה. ובהקדמה נכתב שהחיבור הזה היה בכתב יד בפני עצמו, ולכן הדפיסו אותו קודם לחוד".

בראש הספר נדפסה הקדמה ארוכה וחשובה מאת גדול תלמידי הגר"א רבי חיים מוולוז'ין, שבה ביקורת מרומזת כנגד דרכה של תנועת החסידות. עם הקדמה מבן ונכד הגר"א המביאים לדפוס.

וינוגרד, ספרי הגר"א 663. דינסטאג 137.

[44] דף. כ 17 ס"מ. חיתוך שוליים לא אחיד. נייר כחלחל בחלקו.

מצב בינוני. חותמות. כתמי זמן. מעט תעלות עש. קרעים בפינות כמה מהדפים, עם פגיעת טקסט מינורית ב-[3] דפים. ארבעה דפים ראשונים הושלמו מעותק אחר של אותה המהדורה. כריכה חדשה.

מחיר פתיחה: $100
הערכה: $1,000 -
$1,500
נמכר: $198

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 62
מכירה 141
ספר הקבלה הראשון שנדפס מהגר"א: ספר יצירה. מהדורה ראשונה, הורודנא, תקס"ו

ספר יצירה, עם פירוש הגאון רבי אליהו מווילנא. שרטוטים קבליים רבים. (חמשה פירושים נוספים של: הראב"ד, הרמב"ן, רבי סעדיה גאון, רבי אליעזר מגרמייזא בעל הרוקח ורבי משה בוטריל). הוראדנא, תקס"ו [1806]. חתימות, חותמות והגהות.

לפנינו המהדורה הראשונה של פירוש הגר"א על ספר יצירה, וספר הקבלה הראשון של הגר"א שהובא לדפוס. הספר הובא לדפוס על ידי רבי מנחם מנדל משקלוב, תלמידו הנודע של הגר"א, שאף למד ממנו קבלה, ויסד את הישוב האשכנזי בירושלים.

ספר יצירה מיוחס לאבהם אבינו ובאמצעותו ניתן ליצור 'גולם'. כבר בגמרא מובא: "רבי חנינא ורב אושעיא הוי יתבי כל מעלי שבתא ועסקו בספר יצירה ומיברא להו עגלא תילתא ואכלי ליה" (סנהדרין ס״ה:), "רבא ברא גברא" ופירש״י "ע״י ספר יצירה" (שם ס״ז:). גם בדורות מאוחרים יותר מופיעות עדויות על מקובלים שיצרו 'גולם' באמצעות ספר יצירה, המפורסמים ביניהם הם המהר"ל מפראג ורבי אדם בעל שם. אולם כמספר מהדורותיו ופירושיו הרבים של ספר יצירה, כן מספר שינויי הגרסאות שבו, כל מהדורה בגרסה שונה. זו הסיבה שלא כל אחד יכול ליצור באמצעותו 'גולם'. עד שבא רבינו הגר"א וכדרכו בקודש איזן ותיקן את הגרסאות. לפנינו המהדורה הראשונה והמקודשת של 'ספר יצירה' בעל הנוסחא המוגהת והמאומתת על ידי הגר"א.

מפורסמים דבריו של הגר"ח מוולאז'ין, בהקדמתו לביאור הגר"א על ספרא דצניעותא, אודות המהדורה שלפנינו וז"ל: "ובספר יצירה היתה משנתו [של הגר"א] סדורה לו מימי ילדותו בגירסה ברורה ועמקות נורא, כי הצעתי לפניו עשרה שיטות בנוסחאות מוחלפות בספר יצירה ואמר לי גירסתו הברורה כגירסת האריז"ל רק דבר אחד הוסיף מה שנתשבש גירסת האריז"ל בדפוס. אמרתי לו מעתה הלא אינו דבר גדול ופלא כ"כ לברוא גולם, השיב כי באמת פעם אחת התחלתי לברוא גולם ובעודי באמצע חלף ועבר תמונה אחת על ראשי והפסקתי מלעשותו עוד, כי אמרתי מסתמא מן השמים מנעוני לפי רכות שני אז, ושאלתיו בן כמה היה אז, והשיב שהיה קודם י"ג שנה" עכ"ל.

וינוגרד, אוצר ספרי הגר"א 682. דינסטאג 146.

יב, [2], מב, [30] דף, (ספירת הדפים משובשת). 21 ס"מ. נדפס על נייר כחול. חתימות בעלים בשער ומספר הגהות בגיליונות הספר.

מצב טוב, פגמים קלים בדפים אחדים, חלקם משוקמים, עם פגיעה מינורית בטקסט. שיקום אמנותי לשולי השער. כריכה חדשה.

מחיר פתיחה: $500
הערכה: $700 -
$900
נמכר: $1,488

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 63
מכירה 141
ספרא דצניעותא עם ביאור הגר"א. מהדורה ראשונה. עם השבועה מהגר"א

ספרא דצניעותא עם ביאור הגר"א. וילנא-הוראדנא תק"פ [1820]. מהדורה ראשונה. עותק נאה עם שוליים רחבים

בשער: "יסוד מוסד לכל דברי הזהר הקדוש", עם "ביאור רחב על כל מאמר ומאמר וכמעט על כל תיבה ותיבה… הכינה וגם חקרה גאון עוזינו נזר ישראל וקדושו הגאון האמיתי רשכב"ה מהו' אליהו מווילנא.

בראש הספר ההקדמה הארוכה והידועה של רבי חיים מוואלוזי'ן – הקדמה זו היא המקור החשוב ביותר לגדולת קדושתו של הגר"א ולדרכו בחכמת לימוד הנסתר.

הספר נערך על ידי רבי יעקב משה מסלונים בן רבי אברהם בן הגר"א, ובהסכמת רבני וילנא נכתב שרק הוא רשאי להוציא את כתבי הגר"א. הרד"ל שיבח את עריכת הספר וכתב: "וזה החיבור יחידי שראוי לשבח שיצא מסודר כהלכתו בהג"ה מדויקת ובסידור הליקוטים על מקומם הראוי להם".

בדף נז/2 כותב הגר"א את עניין ששת אלפי שנה שהעולם קיים שהם כנגד ששה ימות החול, ומבאר את הדבר, ומוסיף: ומכאן תדע קץ הגאולה שבוא בעתה ח"ו כשלא יהיו זכאין דהוא קץ האחרון,
ומשביע אני את הקורא בה' אלקי ישראל שלא יגלה זה.

בשונה מתנועת החסידות, בה קיימים ספרים רבים הידועים כ'ספרי סגולה' – בספרות ה'מתנגדים' לא קיימים ספרי סגולה כלל, מלבד הספר שלפנינו: 'ספרא דצניעותא עם ביאור הגר"א – דפוס ראשון', שהיה ידוע בליטא בסגוליותו הרבה, בפרט בהרחקת 'דיבוקים'. כמובא מפי הגאון רבי שמואל דוד הכהן מונק (אב"ד הקהילה החרדית בחיפה), בשם חכם ספרדי ממקובלי ירושלים, שבא לפניו דיבוק והניח עליו ספר ביאור הגר"א על ספרא דצניעותא, על-פי קבלה שהיתה בידו, ולא הועיל כי הספר היה מהדפוס השני. שוב הניח עליו ספר מהדפוס הראשון ונתרפא (זכור לדוד, חלק ב', עמ' קנט). עוד הביא שם בשם הגאון רבי אליעזר גורדון מטלז, שנתנו ביד דיבוק אחד את הספר הנ"ל מדפוס ראשון, נזדעזע ה"דיבוק" וזעק בחרדה: "דער ווילנער! דער ווילנער!" [הווילנאי! הווילנאי!]. אח"כ נתנו לו ספר מדפוס שני ולא נרעש כל כך (זכור לדוד, שם). גם בשם ה'חזון איש' ידוע שהדפוס הראשון של ספרא דצניעותא נחשב בליטא כספר סגולה.

העתקה:

על קדושתה וסגולתה של מהדורה זו, שנדפסה על-ידי יהודים יראי-שמים, מובאים הסיפורים הבאים:

הגאון רבי שמריה גריינמן סיפר בשם ה"חזון איש": "מעשה שהיה בדיבוק אחד בדור הקודם, שהביאוהו לאחד מן הצדיקים, ונאספו שם כל בני העיירה, ואמר אותו צדיק: בואו ואראכם דבר פלא. נטל אותו צדיק שני ספרים שוים (היה זה ספרא דצניעותא או ספר יצירה), אחד שנדפס בדור שלפניהם ואחד שנדפס באותו דור, עטפם בנייר ונתנם לבעל הדיבוק, באופן שלא היתה אפשרות להכיר מה שבתוך העטיפה. והנה זה פלא, בעל הדיבוק נטל ספר אחד וחבקו וגיפפו, ומהספר השני נרתע באומרו: 'איני יכול לנגוע בו!' לאחר הדברים, גילה אותו צדיק פשר הדבר, כי את הספר שהודפס בדור שלפניהם לא היה הדיבוק יכול לקחתו, מחמת קדושתו, משום שנדפס ע"י מדפיסים יראי שמים, ואילו הספר השני נדפס בבית דפוס שעבדו בו יהודים שנתפסו להשכלה" (מעשה איש, חלק ה', עמ' קכב – בשם רבי שמריהו גריינימן בשם החזון-איש).

סיפור דומה סיפר רבי שמואל דוד הכהן מונק (אב"ד הקהילה החרדית בחיפה), בשם חכם ספרדי ממקובלי ירושלים, שבא לפניו דיבוק והניח עליו ספר ביאור הגר"א על ספרא דצניעותא, על-פי קבלה שהיתה בידו, ולא הועיל כי הספר היה מהדפוס השני. שוב הניח עליו ספר מהדפוס הראשון ונתרפא (זכור לדוד, חלק ב', עמ' קנט).

בעותק שלפנינו מופיעה הקדמת רבי חיים מוולוז'ין לפני הקדמת המו"ל רבי יעקב משה מסלונים, בדומה לווריאנט שנרשם במפעל הביבליוגרפי העברי (רשומה 177999) ובאוצר ספרי הגר"א 696.

וינוגרד, ספרי הגר"א 696. סטפנסקי, ספרי יסוד 334.

מפרט: [6], נט, [3] דף. 20.5 ס"מ.

מצב טוב מאוד. שולים רחבים. כריכת עור מפוארת.

מחיר פתיחה: $400
הערכה: $800 -
$1,000
נמכר: $2,728

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 64
מכירה 141
אוסף חשוב של המהדורות הראשונות העוקבות של ביאור הגר"א הנודע לספר משלי

* ספר משלי עם פירוש רש"י, ועם ביאור הגר"א. שקלוב, תקנ"ח [1798]. מהדורה ראשונה. הספר הראשון מחיבורי הגר"א שהובא לדפוס. עותק חסר.

הספר הובא לדפוס על ידי רבי מנחם מנדל משקלוב תלמידו המובהק של הגר"א. והוא כותב שהוא הדפיס את הספר על פי בקשתו המפורשת של הגר"א שהספר הזה יודפס ראשון.

וינוגרד, ספרי הגר"א, 88. דינסטאג 37.

ג-סא, טו דף. חסר שער, דף אחריו, ודף אחרון עם לוח התיקונים. 24 ס"מ.

מצב טוב. כתמי זמן. נקבי עש בודדים. חיזוקים לדף הראשון והאחרון. כריכה חדשה.

* תנא דבי אליהו. ספר משלי עם ביאור מהגאון האמתי החסיד… מוהר"ר אליהו זלה"ה מווילנא. פראג, תקע"ה 1814. מהדורה שניה. עותק מיוחד.

שני שערים. עם הסכמות רבני פראג: רבי אלעזר פלעקלש, ורבי שמואל לנדא בן הנודע ביהודה, הסכמת רבי מרדכי בנעט, והסכמת החתם סופר, ועוד.

עותק מיוחד. בסוף הספר [2] דפי פרונעמרנטן. ובתחילתם מופיעים שמותיהם של גדולי פראג שנתנו הסכמה לספר, רבי אלעזר פלעקלש, ורבי שמואל לנדא. דפים אלו לא נרשמו במפעל הביבליוגרפיה ואינם בעותק שבספריה הלאומית. הם נרשמו ע"י וינוגרד ע"פ העותק שלפנינו.

וינוגרד, ספרי הגר"א 89. דינסטאג 38 מבלי לראות את הספר.

עג [2] דף , 22 ס"מ.

מצב טוב. כתמי זמן. נקבי עש בודדים. כריכה חדשה.

* משלי עם פירוש רש"י ז"ל ועם ביאור מהגאון … מו’ אליהו במו’ שלמה זלמן ז"ל מק"ק ווילנא. ווארשא, תקצ"ז 1837.
מהדורה שלישית. עם דפי הפרונעמרנטן.

וינוגרד, ספרי הגר"א 90. דינסטאג 39.

[1], נו דף, 23 ס"מ.

מצב טוב. כתמי זמן. נקבי עש בודדים. כריכה חדשה.

* שער משלי עם ביאור מהגאון… מו’ אליהו במו’ שלמה זלמן ז"ל מק"ק ווילנא יצ"ו. ווילנא, תקצ"ט 1839.

זו הוצאת ווארשא תקצ"ז, אלא שדף השער הוחלף. נשמטו ההסכמה והקדמת המביא לבית הדפוס. בעותק שלפנינו אין גם את דפי הפרונעמרנטן.

וינוגרד, ספרי הגר"א 91.

[1], ג-נו דף. 22 ס"מ.

מצב בינוני-טוב. כתמי זמן. נקבי עש בודדים. שער פגום. קרעים משוקמים בשולי הדף האחרון. כריכה חדשה.

מחיר פתיחה: $500
הערכה: $800 -
$1,000
נמכר: $682

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 65
מכירה 141
מספרי הגר"א הראשונים: שנות אליהו. לעמברג, תקנ"ט. מהדורה ראשונה

ספר שנות אליהו, פירוש על משניות סדר זרעים, מאת הגאון רבי אליהו – הגר"א מווילנא. כולל שני פירושים, פירוש ארוך ופירוש קצר. מהדורה ראשונה. לעמברג, תקנ"ט [1799]. מספרי הגר"א הראשונים שהועלו לדפוס.

הספר שלפנינו יצא לאור כשנה לאחר פטירתו של הגר"א, והינו הספר השני מספרי הגר"א שעלו על מכבש הדפוס (בימי חייו של הגר"א לא נדפס דבר מכתביו). הספר נדפס על ידי בני הגר"א כאשר חתנו רבי משה יהודה ליב מפינסק מופקד על מלאכת העריכה וההדרה, עם הקדמה מעניינת ממנו. הספר הוגה על-ידי הגאון רבי חיים מוולאז'ין גדול תלמידי הגר"א.

מעבר לשער כרוז המבטל את כל הפרסומים האחרים שיצאו לאור בשם הגר"א, בכתב ובעל פה, בלא שהוגהו על ידי בניו ותלמידיו "כרוז יוצא מאבות בתי דינין דק"ק וילנא ע"א על האנשים שלא שימשו כל צרכן ונטלו עטרה לעצמן לקבוע הלכה, בשם אדמ"ו ורבן של כל בני הגולה, הגאון האמתי החסיד המנוח המפורסם מו' אליהו ז"ל".

חתימות בעלים ורישומים שונים.

[2], ט; נט [צ"ל: נח] דף. 36.5 ס"מ. נייר עבה ואיכותי.

מצב טוב. בדף השער ובפורזץ הקדמי מופיעים חתימות ורישומים. כתמי זמן. מעט תעלות עש. כריכה חדשה.

מחיר פתיחה: $300
הערכה: $400 -
$500
נמכר: $372

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 66
מכירה 141
המהדורה הראשונה של פירוש הגר"א: מקראות גדולות, דוברובנא, תקס"ד / חמש מגילות עם ביאור מאת חתן הגר"א. שקלוב, תק"ס

וינוגרד, ספרי הגר"א מס' 1! סט מקראות גדולות, חמשה חומשי תורה עם פירושים. המהדורה הראשונה של 'אדרת אליהו' – פירושו הנודע של הגאון רבי אליהו מווילנא [-הגר"א]. דובראוונא, תקס"ד [1804]. כולל כרך 'חמש מגילות' הנדיר מאת חתן הגר"א שנדפס כהמשך לפירושו על התורה. (חסר חומש ויקרא ומספר דפים, ראה פירוט).

לפנינו המהדורה הראשונה של פירוש הגר"א על התורה! פירושו של הגר"א מווילנא שנדפס כאן לראשונה, עם הקדמה ארוכה במיוחד מאת בני הגר"א רבי יהודא ליב ורבי אברהם, הכותבים על גדלותו העצומה בתורה של אביהם, וכן הם כותבים על המיוחדות של פירושו לתורה ועל אופן ההדפסה שהוא מכתב ידו ממש.

המוציא לאור של מהדורה זו הוא רבי אור שרגא פייבוש אב"ד דוברובנא, שבזיווגו הראשון היה חתן הגר"א. והוא צירף למהדורה את שני פירושיו: "מנורת שלמה" ו"מנחת כליל". בדוברובנא נדפסו רק ספרים בודדים וכולם לא מצויים, ובפרט הסט המבוקש שלפנינו.

פירוט הכרכים:

* כרך [א]: בראשית – שמות. [2], סח; נד; מו דף. לפנינו : ב-סח: נד דף. 40 ס"מ. עותק חסר: ללא חומש ויקרא. חסר שער, דף הסכמות, ודף ראשון מחומש בראשית.

מצב טוב. רישומי בעלים. הדבקות בשני הדפים הראשונים עם פגיעה מסוימת בטקסט. כריכה חדשה.

* כרך [ב]: במדבר – דברים. [1], נא; נד; טז דף. לפנינו: ב-נא, נד דף. 41 ס"מ. ללא ההפטרות. ללא השער החסר בחלק מהעותקים, וחסר דף ראשון של חומש במדבר.

מצב בינוני. הדבקות רבות עם פגיעה מסוימת בטקסט. כתמי זמן. נקבי עש בודדים. כריכה חדשה.

* חמש מגילות עם פרש"י ומנחת שי, ועם שירי מנחה לרבי אור שרגא פייבוש רבה של הוראדנא, וחתנו של הגר"א. מהדורה ראשונה של הפירוש של חתנו של הגר"א. שקלאב, תק"ס [1800]. הספר נדפס כהמשך לפירושו של רבי אור שרגא על התורה. וינוגרד, ספרי הגר"א 1413.

[2], ע דף. 19.5 ס"מ. נדפס על נייר כחול. שני דפים אחרונים בצילום. חסרון בדף סו.

מצב טוב. כתמי זמן. קרעים משוקמים בשער ובדף שאחריו. כריכה חדשה.

מחיר פתיחה: $300
הערכה: $500 -
$800
נמכר: $521

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 67
מכירה 141
צמד ספרי הגר"א מהראשונים שנדפסו: נדפסו על ידי בני הגר"א. מהדורות ראשונות

* ספר פירוש על כמה אגדות, מאת אדונינו מאור עינינו גאון עוזינו .. רבינו אליהו זללה"ה מווילנא, הובא לבית הדפוס ע"י בניו זרע ברך ה'… ווילנא, תק"ס [1800]. מהדורה ראשונה.

עם הסכמת בית הדין בווילנא על הדפסת הספר, הקדמת בני הגר"א, והקדמת רבי חיים מוולוזי'ן.

מאחורי השער הסכמה – פסק דין משני בתי הדין בווילנא אודות הדפסת ספרי הגר"א, שלא להאמין לדברים הנאמרים בשם הגאון או שהועתקו או שנשמעו ממנו, עד שיתברר בבירור גמור שהם מכתב ידו בידי בניו, ורק אותם מותר להדפיס. ולכן הם מסימים להדפיס את הספר שלפנינו והסכמה ממורי צדק דקהלת ווילנא שכותבים: "ידוע לנו שזהו כ"י (-כתב יד) קדשו של הגאון החסיד האמיתי קדוש ישראל מ"ו אליהו זללה"ה מווילנא".

בדף הבא, הקדמה ארוכה חתומה ע"י שני בני הגר"א, רבי יהודא ליב ורבי אברהם, ואחר כך הקדמה חשובה מאת תלמידו הגדול רבי חיים מוולוזי'ן, הכותב על גדלותו העצומה של הגר"א וכותב בין השאר: "ואף גם אם יזכו הדור שיתפשטו כל חיבוריו הקדושים, אפס מקצת מן המקצת מקצה תורתו וחכמתו תראו, וכולם לא תראו ולא תוכלו לשערו. אך תדעו ותאמינו כי אין חקר לתבונתו וחכמתו הרחבה מני ים… ואף אם אלף שנים יחיה האדם לא יספיק לכתו כל חכמתו…"

וינוגרד, ספרי הגר"א 460. דינסטאג 151.

[3], יג [צ"ל: טו], [1], עם הדף האחרון שנוסף לאחר ההדפסה (ראה וינוגרד שם).

כ 20 ס"מ.

נדפס ונכרך עם:

* ספר פירוש על יונה, מאת אדונינו מאור עינינו גאון עוזינו… רבינו אליהו זללה"ה מווילנא, הובא לבית הדפוס ע"י בניו זרע ברך ה'… ווילנא, תק"ס 1800. מהדורה ראשונה. מהספרים הראשונים של הגר"א שהועלו לדפוס. עם הפולמוס אודות הדפסת ספרי הגאון.

הפנים הוא ספר יונה וסביבו פירוש רש"י ופירוש הגר"א.

מעבר לשער: "כרוז יצא מאבות בתי דינין דק"ק ווילנא, על האנשים שלא שמשו כל צרכן ונטלו עטרה לעצמן לקבוע הלכה בשם אדמו"ו רבן של כל בני הגולה הגאון האמתי החסיד המנוח המפורסם מ' אלי זללה"ה". בחתימת ספרא דדיינא של קהילת ווילנא. הכרוז הוכרז בכל בתי הכנסת ובתי המדרש בווילנא. ואחר כך נכתב: "עתה שמענו כי אחד הרים את ידו לפרוץ גדר אשר גדרו בד"ר דמחנינו ושלח כתבים לארץ אשכנז להדפיס שלא מדעתן".

וינוגרד, ספרי הגר"א 50. דינסטאג 29.

[1], ו עמ', כ 20 ס"מ.

מצב טוב. חתימה. שיקום אמנותי מקצועי לשולי השער הראשון, ללא פגיעת טקסט. תעלות עש בכמה דפים, משוקמים מקצועית בהשלמת נייר. כריכה חדשה מפוארת.

מחיר פתיחה: $500
הערכה: $1,000 -
$1,500
נמכר: $1,364

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 68
מכירה 141
ספרי הגר"א, מהדורה ראשונה: מסכת אבות ומסכתות קטנות. שקלוב, תקס"ד

מסכת אבות עם פירוש רש"י ופירוש הגאון רבי אליהו החסיד מוילנא [הגר"א]. עם מסכתות קטנות על פי נוסח הגר"א, הובא לדפוס על ידי בני הגר"א. שקלאוו, תקס"ד [1804]. מהדורה ראשונה.

פירוש על מסכת אבות מהגר"א, עם מסכתות קטנות על פי נוסח הגר"א. המסכתות קטנות היו בגירסא משובשת "עד שבא רבינו גאון עוזינו הוא הגאון האמיתי רבן של כל בני הגולה רבינו אליהו החסיד נ"ע, והגיה אותם מאופל השיבושים אשר רבו, ועשה דרך סלולה. במסכתות קטנות הדפיסו המדפיסים במרכז העמוד את הנוסח המוגה עפ"י הגר"א, ובצדו נדפס הנוסח הישן הלא מוגה, "בכדי שידעו למראה עין ההבדל ביניהם כרחוק מזרח ממערב, ויתרון לזה מזה כיתרון האור מן החשך".

לפנינו מהדורה ראשונה של פירוש הגר"א שנדפסה על ידי שני בני הגר"א ורבי מנחם מנדל משקלוב תלמידו הנודע של הגר"א. הנוסח במסכתות קטנות הועתק מגליון הספר שלמד בו הגר"א, על פי תלמידו רבי סעדיה שלמד עמו את המסכתות. בתחילת הספר מופיעה הקדמה חשובה מאת רבי מנחם מנדל משקלוב, הכותב אודות גדולת הגר"א, ועל אמיתות הפירוש, וכן מה שאמר הגר"א על חכמות כלליות ועל אריסטו.

וינוגרד, ספרי הגר"א 318. דינסטאג 122.

פב דף, 20 ס"מ. נייר איכותי.

מצב טוב. כתמי זמן. קרע זעיר בשולי השער, רחוק מהטקסט. קרעים זעירים משוקמים בשלושה דפים נוספים. כריכה חדשה ונאה.

מחיר פתיחה: $400
הערכה: $600 -
$800
נמכר: $992

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 69
מכירה 141
מהדורה ראשונה של ביאור הגר"א על שולחן ערוך אורח חיים

מגיני ארץ – שולחן ערוך אורח חיים עם פירושים, ועם ביאור הגר"א. שקלוב, תקס"ג [1803]. מהדורה ראשונה של ביאור הגר"א על השולחן ערוך – חיבורו ההלכתי החשוב ביותר של הגר"א.

במהדורה זו נדפס לראשונה ביאור הגר"א על שולחן ערוך אורח חיים, מעצם כתב ידו של הגר"א. כפי הנכתב בשער: "והוא מכתיבת יד עצמו הקדושה ולשונו הזהב ממש". הספר הובא לדפוס על ידי בני הגר"א, בשיתוף עם תלמידי הגר"א רבי מנחם מנדל משקלוב ורבי ישראל משקלוב, ועם נכד הגר"א רבי יעקב משה מסלונים (בנו של רבי אברהם בן הגר"א).

עם הקדמה ארוכה וחשובה מאת בני הגר"א, בה מתוארת גדולת הגר"א מיום לידתו, הנהגותיו הנפלאות ודרך לימודו. וכן נמנו תלמידיו של הגר"א – שבעה תלמידים שנכתב בפרוטרוט על קשריהם עם הגר"א: "הראשון הוא היה הרב הגאון מוהר"ר חיים נר"ו אב"ד דק"ק וולוז'ין…", "והשני הרב הגאון מוהר"ר שלמה ז"ל אב"ד דק"ק וואלקמיר…", "והשלישי הרב הגאון החסיד ועניו מ"ו שלמה זלמן זלל"ה, אחיו של הרב הגאון רבי חיים הנ"ל…", "והרביעי הרב הגדול המופלג בתורה וביראה המפורסם מו"ה סעדיה נר"ו…", "והחמישי הרב המאה"ג המפורסם מ"ו שלמה ז"ל מטלאטשין מגיד דבריו ליעקב בק"ק ווילנא…", "והששי הרב הגדול החריף ובקי המפורסם מ"ו צבי הירש נר"ו מסעמיאטין…", "והשביעי הרב הגדול החריף בקי המפורסם מו"ה שלמה זצ"ל מק"ק מאהילאב…". לפי המסורת, סדר התלמידים ברשימה זו הנו על פי סדר חשיבותם וקרבתם אל הגר"א.

כמו כן מופיעות הקדמות מאת תלמיד הגר"א רבי מנחם מנדל משקלוב, הקדמת רבי יעקב משה מסלונים "בן בנו של רבינו הגאון המחבר", "הקדמת המסדר וכללי הספר" רבי ישראל משקלוב תלמידו של הגר"א. מעבר לשער נדפסה הקדמת רבי חיים מוולוז'ין, בה הוא מסביר את דרכו של הגר"א בביאורו על השולחן ערוך. ובתוך דבריו: "ואף כי דבריו קצרים, המה ככוכבים הנראים קטנים וכל העולם עומד תחתיו".

ביאור הגר"א על השולחן ערוך נחשב כעין חתימה כוללת של הפוסקים ונושאי כליהם, המרוכזים בד' חלקי שולחן ערוך, והגר"א הוא חותם תקופה זו, מעצב דמותה וקובע יסודות ההלכה לדורות. בעל "חזון איש" כותב אודותיו (קובץ אגרות, ח"א סימן ל"ב): "אנו מתיחסים להגר"א בשורה של משה רבנו ע"ה, עזרא ע"ה, רבינו הקדוש, רב אשי, הרמב"ם, הגר"א שנתגלה תורה על ידו… והוא נחשב כאחד מן הראשונים, ולכן חולק עליהם בכמה מקומות בתוקף עוז, וגם על הרי"ף והרמב"ם הוא חולק ומדרגתו ברוח הקדש, בחסידותו ובגודל תבונתו, וביגיעתו ובבקיאותו, בעיון העמוק בכל התורה המצויה עתה בידינו, אי אפשר כלל לצייר את אפשרותם… כן לא יתכן לתמוה עליו למה יחלוק על השו"ע". [ראה: מאמר 'השולחן ערוך והגר"א' מאת בצלאל לנדוי, מחניים צ"ז תשכ"ה, עמ' 40-46].

וינוגרד, ספרי הגר"א, מס' 747. סטפנסקי, ספרי יסוד 169.

[1], ג, שטז, דף, ללא [2] דפי המפתחות בסוף. 35.5 ס"מ. נייר כחלחל. חלק מהשער נדפס בדיו אדום.

מצב טוב. כתמי זמן. שיקום אמנותי לשולי השער, ללא פגיעת טקסט. שיקום אמנותי לפינות שלושת הדפים הראשונים, ללא פגיעת טקסט. שיקום אמנותי לפינת הדף האחרון, עם פגיעת טקסט.

מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $1,500 -
$2,000
נמכר: $1,736

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 70
מכירה 141
מהדורה ראשונה של ביאור הגר"א על שולחן ערוך יורה דעה. מצב נאה

אשלי רברבי – שלחן ערוך יורה דעה, עם באר הגולה, ועם ביאור הגר"א. הוראדנא, תקס"ו [1806]. מהדורה ראשונה של ביאור הגר"א על שולחן ערוך יו"ד, שנכתב ע"י הגר"א בעצמו. חיבורו ההלכתי החשוב ביותר של הגר"א.

בשער: "הובא לבית הדפוס על ידי בניו… הרב .. יהודא ליב.. הרב אברהם. במצות ובהוצאת תלמידו הרב הגדול חכם וכולל חריף ובקי ומפורסם בתורה וביראה מוה' מנחם מענדיל…ושותפיו הנגידים דק"ק הוראדנא". הספר הובא לדפוס על ידי בניו של הגר"א, רבי יהודא ליב ורבי אברהם, עם הקדמה ארוכה מהם. והסכמה ארוכה ומעניינת מאת רבי מנחם מנדל משקלוב תלמידו הנודע של הגר"א שעסק בעריכת הספר. [על הדפסת הספר, ראה: א. שישא, ישורון כרך ה', עמ' תרפ"ד – תרפ"ו].

ביאור הגר"א על השולחן ערוך נחשב כעין חתימה כוללת של הפוסקים ונושאי כליהם, המרוכזים בד' חלקי שולחן ערוך, והגר"א הוא חותם תקופה זו, מעצב דמותה וקובע יסודות ההלכה לדורות. בעל "חזון איש" כותב אודותיו (קובץ אגרות, ח"א סימן ל"ב): "אנו מתיחסים להגר"א בשורה של משה רבנו ע"ה, עזרא ע"ה, רבינו הקדוש, רב אשי, הרמב"ם, הגר"א שנתגלה תורה על ידו… והוא נחשב כאחד מן הראשונים, ולכן חולק עליהם בכמה מקומות בתוקף עוז, וגם על הרי"ף והרמב"ם הוא חולק ומדרגתו ברוח הקדש, בחסידותו ובגודל תבונתו, וביגיעתו ובבקיאותו, בעיון העמוק בכל התורה המצויה עתה בידינו, אי אפשר כלל לצייר את אפשרותם… כן לא יתכן לתמוה עליו למה יחלוק על השו"ע". [ראה: מאמר 'השולחן ערוך והגר"א' מאת בצלאל לנדוי, מחניים צ"ז תשכ"ה, עמ' 40-46].

וינוגרד, ספרי הגר"א 749. סטפנסקי, ספרי יסוד 169.

כג, [1] (מסומן כב), כד-קעו דף, כ 35 ס"מ. נייר כחלחל.

מצב טוב. נקבי עש. כריכה חדשה.

מחיר פתיחה: $300
הערכה: $400 -
$500
פריט מספר 71
מכירה 141
מהדורה ראשונה של ביאור הגר"א על שולחן ערוך אבן העזר

אפי רברבי. שלחן ערוך אבן העזר עם בית שמואל וחלקת מחוקק ועם ביאור הגר"א. ווילנא והוראדנא, תקע"ט [1819]. מהדורה ראשונה של ביאור הגר"א. חתימות והגהות.

ביאור הגר"א לשלחן ערוך אבן העזר נדפס בתחילה כשבע שנים לפני הדפסת הספר שלפנינו, ללא בית שמואל וחלקת מחוקקק. אולם הדפיסו רק חלק קטן ממנו, עד סימן כה. אותה הדפסה נעצרה בגין מלחמת נפוליאון. עם חידוש ההדפסה, הדפיסו את ביאור הגר"א עם הפירושים הנוספים, מתחילת השלחן ערוך עד סופו. והדפיסו במתכונת כזו שמי שיש ברשותו את מה שנדפס יוכל להשלים. ישנם וריאנטים שונים של מהדורה זו. העותק שלפנינו הוא כמו טופס סוג ג, בספר 'אוצר ספרי הגר"א' מאת ישעיהו וינוגרד, מס' 755.

בהקדמה שלפנינו כותב רבי יעקב משה נכד הגר"א, שהוא החל להדפיס את הפירוש סמוך לשנת תקע"ב, אך באותה שנה פלש נפוליאון לרוסיה וההדפסה נפסקה באמצע. רק בשנת תקע"ט הושלמה הדפסת הכרך כולו. תהליך ההדפסה, שנמשך כשבע שנים, הוליד כאמור כמה וריאנטים של מהדורה זו. [ראה: ח. ליברמן, אהל רח"ל, ב, עמ’ 389-400. ובמבוא לספרו של ישעיהו וינוגרד, אוצר ספרי הגר"א עמ' יד-טז].

ביאור הגר"א על השולחן ערוך, הינו חיבורו ההלכתי החשוב ביותר של הגר"א והוא נחשב כעין חתימה כוללת של הפוסקים ונושאי כליהם, המרוכזים בד' חלקי שולחן ערוך, והגר"א הוא חותם תקופה זו, מעצב דמותה וקובע יסודות ההלכה לדורות. בעל "חזון איש" כותב אודותיו (קובץ אגרות, ח"א סימן ל"ב): "אנו מתיחסים להגר"א בשורה של משה רבנו ע"ה, עזרא ע"ה, רבינו הקדוש, רב אשי, הרמב"ם, הגר"א שנתגלה תורה על ידו… והוא נחשב כאחד מן הראשונים, ולכן חולק עליהם בכמה מקומות בתוקף עוז, וגם על הרי"ף והרמב"ם הוא חולק ומדרגתו ברוח הקדש, בחסידותו ובגודל תבונתו, וביגיעתו ובבקיאותו, בעיון העמוק בכל התורה המצויה עתה בידינו, אי אפשר כלל לצייר את אפשרותם… כן לא יתכן לתמוה עליו למה יחלוק על השו"ע". [ראה: מאמר 'השולחן ערוך והגר"א' מאת בצלאל לנדוי, מחניים צ"ז תשכ"ה, עמ' 40-46].

וינוגרד, ספרי הגר"א 755. סטפנסקי, ספרי יסוד 169.

[ד] עמ’, ה-סא; [קפח] דף, 34.5 ס"מ. נייר כחלחל. חתימות בעלים בדפי הפורזץ והגהות בדף האחרון. זהות החותמים ותוכן ההגהות לא נבדקו.

מצב טוב. כתמי זמן. פגמים קלים בשולי כמה דפים, ללא פגיעת טקסט. קרע בשולי הפורזץ הקדמי (הריק). נקב בראש השער, ללא פגיעת טקסט. כריכה חדשה.

מחיר פתיחה: $400
הערכה: $600 -
$800
נמכר: $1,054

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 72
מכירה 141
מהדורה ראשונה של ביאור הגר"א על שולחן ערוך אבן העזר

תורת כהנים .שלחן ערוך חשן המשפט עם פירושים, ועם ביאור הגר"א. קיגסברג, תרט"ו [1855]. שני כרכים. מהדורה ראשונה של ביאור הגר"א.

סט של 'תורת כהנים', – חושן המשפט עם ביאור הגר"א "שהיה ספון וטמון בכתב ידו הקדושה" ונדפס כאן לראשונה. עותק מרשים.

בתחילת הספר הסכמות מאת: רבי ישראל ליפשיץ בעל תפארת ישראל; רבי יעקב צבי מעקלנברג בעל הכתב והקבלה; ומהמלבי"ם. שכולם מרחיבים בחשיבות ההגהות האלו שנדפסו כאן לראשונה. בנוסף מופיע במהדורה שלפנינו 'מערכת דברים לביאור הגר"א' מאת המעתיק והמסדר, שחותם: "המדבר באימה וביראה מרוממות קדושתו של רבינו זי"ע, הצעיר מי"ג" (-מאיר יעקב גינצבורג).

וינוגרד, ספרי הגר"א 756. סטפנסקי, ספרי יסוד 169.

חלק א: [1], ו, שלב; חלק ב: [1], שמב; ח; ט דף. לכרך הראשון נוסף שער מקוצר מקושט (ישנם עותקים בהם גם בכרך השני מופיע השער המקושט). 38 ס"מ.

מצב טוב. כריכות עור מקוריות. פגם בשדרה בחלק בראשון.

מחיר פתיחה: $250
הערכה: $300 -
$400
נמכר: $310

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 73
מכירה 141
סט ששה סדרי משנה עם פירושי הגר"א. ווילנא–הוראדנא, תקע"ח

מהדורה ראשונה של המשניות עם כל פירושי הגר"א

ששה סדרי משנה עם פירושים, ונוסף בהם חידושי הגאון מוילנא וחידושי רבי לוי יצחק מברדיטשוב. ווילנא הוראדנא, תקע"ח [1818]. חמשה חלקים (חסר סדר זרעים).

במהדורה זו נדפסו לראשונה כל פירושי הגר"א על ששה סדרי משנה שהיו ידועים אז. ונוספו כאן מספר ביאורים מהגר"א שנדפסו לראשונה. לפנינו מהדורה ראשונה של ששה סדרי משנה עם כל פירושי הגר"א. בסדר טהרות נדפס לראשונה פירוש הגר"א סביב פנים המשניות.

להלן פירוט מדויק של הכרכים שלפנינו, כולם בשלמות מלאה כולל הדפים הנדירים:

סדר מועד. [9], קעב דף.

סדר נשים. [8], קנט, [1] דף. כולל הדף עם פרק אדרוגינוס כנוסחת הגר"א .

סדר נזיקין. [10], קצו דף. עם הטבלא למסכת סנהדרין בעמוד האחרון.

סדר קדשים. [8], ב-קסג דף. עם תבנית המקדש "ציירתי גם פתחתי אותה נאום דוב בער בלא"א מ"ו יוסף יוזפא ז"ל קופפער שטעכר מק"ק ווילנא".

סדר טהרות. [6], רכג, [14] דף. נוסף [1] דף בסוף כללי טומאות (להגר"א), דף זה לא מופיע במפעל הביבליוגרפיה ולא מוזכר באוצר ספרי הגר"א מס' 183!

אודות חשיבותה של מהדורה זו, ראה וינוגרד, ספרי הגר"א מס' 183.

כ-25 ס"מ. נייר איכותי כחלחל.

מצב כללי טוב. מעט כתמי זמן ומעט נקבי עש. כריכות חדשות זהות

מחיר פתיחה: $300
הערכה: $500 -
$600
נמכר: $1,860

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 74
מכירה 141
סט שלם: ארבעה ועשרים [נ"ך] עם ביאור הגר"א. מהדורה ראשונה

נביאים וכתובים עם תרגום ללשון אשכנז, רש"י ומצודות ועם ביאורים מרבינו הגר"א. בעריכת נכדו רבי יעקב משה מסלונים. ווילנא הוראדנא, תק"פ [1820]. סט שלם. ששה כרכים. סט נדיר ומבוקש.

מהדורת הנ"ך הראשונה שנדפסה עם ביאור הגר"א, מהדורה שערך נכד הגר"א ותלמידו. לכל חלק שני שערים, בשניהם חלקים דיו אדום. השער השני מפורט ובו רשימת המעלות של הוצאה זו. בסוף כל חלק 'מנחת שי' בשער נפרד.

פירוט הכרכים:

חלק א: יהושע, שופטים, שמואל. [1], מח, קפד, [2], קפט-ר דף. חסר שער ראשון.

חלק ב: מלכים ודברי הימים. [2], רכד, [5] דף. חסר דף אחרון.

חלק ג: ישעיה וירמיה. [1], קנא, קנא-קנד [צ"ל: קנה], קלד [1] דף. חסר שער ראשון. שער שני פגום. עותק נוסף של ספר ישעיה – חסר [2] דפים בהתחלה).

חלק ד: יחזקאל ותרי עשר. [2], קכח, קלד דף, ללא [2] הדפים המקופלים.

חלק ה: תהלים, משלי. [2], רז, [1] רח-רכ דף.

חלק ו: איוב, דניאל, עזרא, נחמיה. [2], עו, סו, [1], סז-עה דף.

וינוגרד, ספרי הגר"א 24. דינסטאג 1.

כ-21 ס"מ. מצב כללי בינוני-טוב. כתמי זמן. קרעים. כריכות שונות. שני חלקים ללא כריכה.

מחיר פתיחה: $250
הערכה: $400 -
$500
נמכר: $1,364

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 75
מכירה 141
שני ספרי הגר"א על צורת הארץ ותבנית בית המקדש

* צורת הארץ לגבולותיה סביב ותכנית הבית, מספר מלכים ומספר יחזקאל, עם פירוש רש"י ז"ל ועם ביאור הגאון מוה’ אלי’ מווילנא זצוק"ל, הובא לבית הדפוס ע"י בניו של המחבר ותלמידו. שקלאוו, תקס"ב [1802]. מהדורה ראשונה.
עם הקדמת בני הגר"א ורבי מנחם מנדל משקלוב.

ללא הדף עם המפות.

ויונגרד, ספרי הגר"א 22. דינסטאג 27.

בתוך מסגרת השער חתימות רבי מרדכי ב"ר צבי הירש ב"ר משה מייזליש בעל ה'שירת משה', מחשובי חסידי חב"ד בחברון. סבו – רבי משה, היה מגדולי תלמידי בעל התניא. חותמות בית המדרש שערי ציון בחורבת רבי יהודה החסיד בירושלים הגהה

מב, לט -מ דף, 18 ס"מ. נייר כחול.

מצב בינוני – טוב. נקבי עש. כריכת עור מפוארת.

* תבנית הבית השלישי, המפורש ביחזקאל [פרק מ-מז] עם באור … מוה’ אליהו ווילנא זצ"ל. הובא לדפוס ע"י איש אחד ממשפחתו … מוה’ שמואל נ"י. ברלין, תקפ"ב 1822.

מהדורה ראשונה כספר בפני עצמו. בדף 3, ב הקדמת המביא לדפוס "שמואל הקטן". כנראה הוא שמואל קליין שהוציא לאור הגדה של פסח עם ביאור רבינו אליהו מווילנא, פראג תקע"ג ותקע"ה.

בראש הספר הקדמת רבי יהודא ליב ורבי אברהם בני הגר"א, מתוך הוצאת שקלאב, עם שינויים קלים.

24 עמ’, 20 ס"מ כמו ברוב העותקים ללא המפה, וכפי שנרשם במפעל הביביליוגרפיה העברי: דף זה חסר ברוב הטפסים. גם בספר הסרוק באתר הספריה הלאומית אין את המפה.

מצב טוב מאד. כתמי זמן. כריכת עור מפוארת.

מחיר פתיחה: $500
הערכה: $700 -
$800
נמכר: $620

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 76
מכירה 141
אוסף [10] ספרי הגר"א בהוצאת רבי אליהו לנדא ובנו. תגלית: צוואה באחד הספרים

אוסף עשרה ספרים מאת הגר"א, צאצאיו ותלמידיו, בהוצאת בן נינו רבי אליהו לנדא ובנו רבי יעקב אלעזר. ירושלים – תל-אביב, תרפ"ח-תשט"ו [1928-1955]. חלקן מהדורות נדירות. בין דפיו של אחד הספרים נמצאה טיוטה מתוך צוואתו של רבי אליהו לנדא נכד הגר"א.

פירוט הספרים:
* אדרת אליהו – פירוש על נביאים וכתובים מהגר"א, עם ספר מסעות ישראל לרבי יעקב משה לנדא נכד הגר"א. ירושלים, [תרצ"ח]-תש"א [1938-1941]. עותק חסר. כולל המפה המצוירת – "חלוקת ארץ ישראל לגבולות".
נא, [1]; יח, לא-לח; [ג]-לג, [1]; כז; 15, [1] עמ’ + [1] לוח מקופל (מנותק). חסרים עמ' יט-ל בספירת הדפים השניה.
מצב טוב. המפה משוקמת.

* מגלת רות עם פירוש הגר"א. ירושלים – תל-אביב, [תר"צ]-תשט"ו [1938-1955]. עם דף מיוחד ובו דיוקן הגר"א.
גוף החוברת נדפס בשנת תר"צ, המעטפת נוספה בשנת תשט"ו (כדרכו בחוברות נוספות). וינוגרד (מס' 167) רשם מהדורה זו על פי עותק זה שלפנינו.
[3], יד, [1] דף + מעטפת קדמית ואחורית.
מצב טוב. כתמי זמן.

* ארחות חיים המכונה כתר ראש, דברי תורה וספורים מאת רבי חיים מוואלאזין, בעריכת תלמידו רבי אשר הכהן. ירושלים, [תרצ"ה 1935 בערך].
מהדורה נדירה. וינוגרד (מס' 1482) רשם מהדורה זו על פי רשימת דינסטאג, בלא שראה הספר.
[12] דף.
מצב טוב. כתמי זמן. נקבי עש ספורים.

* מנחת אליהו – לקוטים ובאורים על התפילות מהגר"א, עם קונטרס תולדות ומפעלות הגר"א ומשפחתו. ירושלים, תרפ"ח 1927.
[11], מ' דף.
מצב טוב. כתמי זמן. נקבי עש ספורים.

* תולדות הגר"א – ביאוגרפיא [!] קצרה. ירושלים, [אחר תרפ"ח 1928].
[8] דף. בחלק מהעותקים צורף דף פקסימיליה מכתב ידו של הגאון, דף זה אינו מופיע לפנינו.
מצב טוב. שרבוטים. כתמי זמן. קרעים קלים במעטפת האחורית הריקה.

* סדר הגדה לפסח עפ"י נוסח הישן ונוסח הרמב"ם, עם פירוש בשורת אליהו להגר"א ופירוש גאולת אברהם לבן הגר"א. תל-אביב, [תרצ"ה 1935 בערך].
[29] דף, כ, כ עמ'. עם ציור דיוקן הרמב"ם ופקסימיליה מחתימת ידו. אוצר ההגדות 3560.
מצב טוב. כתמי יין אופייניים.

* מעשה רב – הנהגות הגר"א. ירושלים, (תרצ"ה 1935).
גוף החוברת מתוך סידור אשי ישראל, עם שער חדש.
[2] עמ, יד-כב דף.
מצב בינוני-טוב. כתמי זמן. קרעים קלים מאוד, ללא פגיעה או חיסרון.

* מחזה אברהם – על תגלחת בחול המועד, מאת רבי אברהם ואלפינזאהן מגדולי תלמידי הגר"א. תל-אביב, הוצאת רבי יעקב ב"ר אליהו לנדא, תש"ז-תשט"ו [1947-1955].
גוף החוברת נדפס בשנת תש"ז, המעטפת נוספה בשנת תשט"ו (כדרכו בחוברות נוספות).
[4], טו דף + מעטפת קדמית ואחורית. חותמות "הרב אברהם רייכלין, רב בבראנקס".
מצב טוב. הדבקה בשולי השער.

* מסכת אבות עם פירוש הגר"א. תל-אביב, הוצאת רבי יעקב ב"ר אליהו לנדא, תש"ח-תשט"ו [1948-1955].
גוף החוברת נדפס בשנת תש"ח, המעטפת נוספה בשנת תשט"ו (כדרכו בחוברות נוספות).
[16] דף + מעטפת קדמית ואחורית.
מצב טוב. כתמי זמן. קרע בשולי השער, רחוק מהטקסט.

* שער קריאת התורה ע"פ הגר"א, מאת רבי דוב קראסיק. תל-אביב, הוצאת רבי יעקב ב"ר אליהו לנדא, תשי"א-תשט"ו [1951-1955].
גוף החוברת נדפס בשנת תשי"א, המעטפת נוספה בשנת תשט"ו (כדרכו בחוברות נוספות).
[1], כט, [1] עמ' + מעטפת קדמית ואחורית.
מצב טוב מאוד. כתמי זמן.

בין דפיו של אחד הספרים נמצאה טיוטה מתוך צוואתו של רבי אליהו לנדא נכד הגר"א. דף בלאנק בכתב-ידו של רבי אליהו, ובו הוראות שונות שיתנהגו איתו ועם נכסיו לאחר פטירתו. רבי אליהו כותב בענווה "ולבל הרבות בשבחים של מה בכך, שהמה שקר וכזב…".

פסקא מיוחדת בצוואה מוקדשת לספרייתו הפרטית, אשר הכילה ספרי-דפוס נדירים וכתבי-יד יקרי מציאות: "את הספרים שלי – בפרטות ינתן כפי הרשימה: מהם לביהכנ"ס הגר"א פה ת"א, ומהם לביהכנ"ס הגר"א בשערי חסד".

רבי אליהו העריך מאוד את כתבי-היד אשר היו בספרייתו, והוא מצווה לשומרם בהקפדה יתרה: "הכת"י שיש לי – מהם כרשום לבית אוה"ס יוניברסיטע [!], ומאלו הרשומים פה – לעשות ארגז של ברזל ולמוסרם מהם לביהכנ"ס הגר"א פה תחת פקוח ושמירה מעולה…".

סה"כ [10] ספרים וחוברות + דף בכתב-יד, בלנק רשמי של בית המסחר ספרים של רבי אליהו.
מצב כללי טוב מאוד עד בינוני. כתמי זמן, הדבקות ומעט בלאי. נקבי עש בודדים במספר חוברות. כריכות חדשות (למעט חוברת אחת, הכרוכה בכריכת-פלסטיק רכה).

מחיר פתיחה: $500
הערכה: $800 -
$1,200
נמכר: $124

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 77
מכירה 141
מקבץ [6] ספרי הגר"א ותלמידיו - עותקים עם שערי מעטפת נדירים

* סערת אליהו, ביאורים וחידושים בכתבי קודש ואגדות חז"ל. מאת רבי אברהם בן הגר"א. עם חידושים מהגר"א. ווארשא, תרל"ח 1877-1878. מהדורה ראשונה. עותק מיוחד.

יצא לאור מכתב יד קדשו של רבי אברהם בן הגר"א. כולל 'מכתב יקר' מאת רבי יהודה עפשטיין, תלמידו של רבי חיים מוואלאז'ין, ובו דברים לא ידועים מהגר"א ששמע מפי רבו הגר"ח מוואלאז'ין.

מדף כה ואילך: לקוטים מרבינו אליהו זצוק"ל אשר עוד לא הופיע עליהם אור הדפוס.

עותק מיוחד: בשער שנת הדפסה: תרל"ח 1877. ולפנינו עותק מיוחד עם שער מעטפת עם שנת הדפסה: 1878. ראה, וינוגרד, ספרי הגר"א 1360 שרשם את הוריאנט על פי העותק שלפנינו.

כח דף. כ-17 ס"מ.
שער מעטפת סגול וכריכה קשה חדשה.

מצב טוב. כתמי זמן.

* עלים לתרופה, אגרת הרמב"ן ואגרת הגר"א מווילנא, עם ההעתקה ללשון אשכנז. [פיורדא], תרי"ט [1859].

עברית ואשכנזית, זו למטה מזו. אותיות צאינה וראינה.

וינוגרד, ספרי הגר"א 1147. דינסטאג 279.

[3], 20 עמ', 17 ס"מ.
שער מעטפת בלועזית . כריכה קשה חדשה.

מצב בינוני-טוב. כתמי זמן. חיזוקים בנייר דבק בלתי חומצי. סימני חריכה עם פגיעה בטקסט בדף האחרון.

* עליות אליהו, תולדות הגר"א מווילנא. ווילנא, תרט"ז 1856. מהדורה ראשונה של הספר החשוב לתולדות הגר"א, שנדפס לאחר מכן פעמים רבות.

בעמוד 93: "כרוז יצא מאבות רבנים דק"ק ווילנא … שלא ישמע ולא יאמין שום אדם לדברי האומר בשם הגאון… דינים והנהגות ופירושי תורה, עד שיתברר… שהם מכתבי הגאון… יט כסלו תקנ"ח".

בעמוד 118: "קול קורא" של דייני ווילנא, מערב סוכות תרט"ז, "כי חובה ומצוה על כל מי אשר ימצא בידו מכי"ק של הגאון" להודיע על כך לר’ יהושע העשיל לעווין.

עותק מיוחד: עם שער מעטפת על נייר צהוב, שאינו רשום בביבליוגרפיה.

[1], 120, [2], [1] עמ'. 20 ס"מ. בדף נא הערה למדנית בכתב יד, כנראה מאחד העוסקים בהדפסת כתבי הגר"א.

מצב טוב. כתמי זמן. נקב בשולי השער. קרע בפינת שער המעטפת, רחוק מהטקסט. כריכה קשה חדשה.

* פירוש על כמה אגדות, רבה בר בר חנה וסבי דבי אתונא. מאת הגר"א מווילנא. קניגסברג, תרכ"ב [1862]. מהדורה שניה. שלושה שערים.

נדפס על פי המהדורה הראשונה, עם הוספות על המהדורה הראשונה. עם הקדמת בני הגר"א, והקדמת רבי חיים מוולוז'ין.

מצורף שער נוסף (מנותק) ובו חתימות הגאון רבי אבא יעקב הכהן בורוכוב בעל ה'חבל יעקב', וביהמ"ד אוהל תורה ברחביה בו למדו רבים מענקי הדור הקודם. שתי הגהות קצרות בשולי דף ז'.

וינוגרד, ספרי הגר"א 462. דינסטאג 156.

[4] יד [1] דף, + [1] דף שער נוסף. 22 ס"מ. עם שער המעטפת.

מצב בינוני-טוב. כתמי זמן. קרעים בשולי שני השערים הנותרים, אחד משוקם. כריכה קשה חדשה.

* נפש החיים. מאת רבי חיים מוואלוז'ין. וילנא תרל"ד 1874.

וינוגרד, ספרי הגר"א 1420.

עם שער מעטפת ראשון.

[1[ 100 עמ', 21 ס"מ.

מצב טוב. כתמי זמן. כריכה חדשה.

* הכתב והקבלה, מאת הגאון רבי יעקב צבי מעקלענבורג. לייפציג, [תקצ"ט] 1839. מהדורה ראשונה.

הגאון רבי יעקב צבי מקלנבורג אב"ד קניגסברג, תלמיד מובהק של הגאון רבי עקיבא איגר, ובדרך לימודו היה קשור מאד לדרכו של הגר"א מווילנא. בספרו שלפנינו "הכתב והקבלה" הלך בעקבות הגר"א לשילוב תורה שבכתב עם תורה שבעל פה, והשתמש רבות בספריו ובכתבי הגר"א שהיו לפניו בכת"י. סייע להדפסת כתבי הגר"א ביחוד בקבלה, ואף השתתף בחיבור הספר הביוגרפי על הגר"א "עליות אליהו". דרכו בפירושו היחודי "הכתב והקבלה", היתה מתווה הדרך על פיה בנה ידידו הגאון מלבי"ם (אשר מילא את מקומו ברבנות קניגסברג) את פירושו הנודע לתורה ולתנ"ך.

עם שער מעטפת בעברית ולועזית, בראש וסיום הספר.

XXIII, 371, [2] עמ' + מעטפת קדמית ואחורית. 20 ס"מ. רישומי בעלות וחותמות שונות.

מצב טוב-בינוני. מספר נקבי עש, בעיקר בשוליים. כתמים. כריכה חדשה.

מחיר פתיחה: $250
הערכה: $350 -
$500
נמכר: $397

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 78
מכירה 141
דפוסים מוקדמים: מקבץ [6] ספרי הגר"א ותלמידיו שנדפסו בירושלים. המחצית הראשונה של שנות ה'ת"ר

* הגדה של פסח עם פירוש רש"י, רשב"ם, ריטב"א, גבורות ה’ למהר"ל, עוללות אפרים, ופירוש על חד גדיא מרבינו אליהו מווילנא-הגר"א, פירוש מהחתם סופר ועוד. ירושלים, בדפוס ב"ק, תרכ"ג [1863].

שני שערים. בשער הראשון נרשמו שמות חלק מהמפרשים, ובשער השני נרשמו שמות פירושי הגר"א והחתם סופר. בשער השני מלפנים מופיע ציור אגרטל עם פרחים, ובגב השער תחריט נחושת של הכותל המערבי ומקום המקדש.

פירושי הגר"א והחתם סופר נדפסו בסוף, לאחר ההגדה, בספירת דפים נפרדת. בדף האחרון נדפס פירוש הגר"א על הפיוט 'חד גדיא' ופירוש לפירושו מאת תלמידו רבי שלמה מטאלאצין. לפנינו מהדורה ראשונה של פירוש הר"ש מטאלאצין.

בגב השער הראשון נדפסו הסכמות גדולי ירושלים: רבי יהודה ליב מקוטנא בעל 'זית רענן', רבי מאיר אוירבך מקאליש בעל 'אמרי בינה', רבי נחום לעווי משאדיק, והראשון לציון רבי חיים דוד חזן.

יערי 872, אוצר ההגדות 1179. וינוגרד, ספרי הגר"א 544. ש.הלוי, ספרי ירושלים 77.

[1], לא; ו דף, 21 ס"מ. כריכה חדשה.

מצב טוב. כתמי זמן ומעט כתמי יין האופייניים להגדות. נקבי עש. שיקום קל לשולי השער הראשון, ללא פגיעת טקסט.

* מגילת אסתר עם ביאור מרבי אליהו מווילנא – הגר"א, ירושלם, בדפוס סלומון. תרל"ב [1872].

עם הסכמת רבני ירושלים. המביא לדפוס כותב שהיו לו שלוש העתקות של הפירוש ועל פיהם הדפיס את החיבור.

וינוגרד, ספרי הגר"א 127. ש הלוי, ספרי ירושלים הראשונים 177. דינסטאג 48.

יג דף, 19.5 ס"מ.

מצב טוב. נקבי עש ספורים, משוקמים. כריכת חצי עור חדשה ונאה.

* שערי צדק, על מצוות התלויות בארץ. מאת בעל ה'חיי אדם'. מהדורה שניה. ירושלים, תרכ"ד [1864].

בשער "נדפס בדפוס הגדול והמשובח ההוקם [!] מחדש בעה"ק ירושלם תובב"א", הוא דפוס השותפים יחיאל ברי"ל, מיכל הכהן ויואל משה שאלאמאן. כידוע בית דפוסם נוסד בשנת תרכ"ב, דפוס ליטוגרפי. לאחר זמן החלו להדפיס במכונת דפוס רגילה, מה שגרם למריבה גדולה בינם לבין ישראל בק, המדפיס הנודע. שני הצדדים הדפיסו עיתונים (הלבנון, החבצלת), ובעקבות הלשנה לשלטונות על "תוכן אסור", השלטונות בקושטא הורו לסגור את מערכת העיתונים, ולמעשה המושל בירושלים סגר לחלוטין את שני בתי-הדפוס. לאחר השתדלות מרובה ו'מתן שכרה בצידה' לפקידים המושחתים, הותר להם לפתוח מחדש את בתי-הדפוס.

ש. הלוי, ספרי ירושלים הראשנים 104.

[4], מו דף. 20 ס"מ.

מצב טוב. כתמי זמן. קרעים זעירים בשולי השער, משוקמים ללא פגיעת טקסט. חיזוקים לשולי דפים בודדים, ללא פגיעה או חיסרון. כריכה חדשה.

* ילקוט אבנים, ליקוט מספרי הגר"א, מאת רבי צבי הירש פרלמן. ירושלם, בדפוס ב"ק. תרל"ה. מהדורה ראשונה.

הספר נדפס אחר כך גם בשמות "יד אליהו", "קול אליהו" ו"נפלאות אליהו". בשער: חלק ראשון, אך לא נדפס יותר.

וינוגרד, ספרי הגר"א 910. ש.הלוי, ספרי ירושלים הראשונים 239. דינסטאג 243.

[4] ל דף, 21 ס"מ.

מצב טוב. שיקום לשולי השער, עם פגיעת טקסט מינורית בגב השער. כריכה חדשה.

* אבן שלמה. חידושים על מסכתות הש"ס, מאת רבי שלמה זלמו שי"ק. ירושלם, תרמ"ז [1887]. מהדורה יחידה.

מאחורי השער: מבאורי הגר"א על מסכת ברכות בבא קמא ומגילה.

וינוגרד, ספרי הגר"א 444. ש.הלוי, ספרי ירושלים הראשונים 571.

לב [2] דף, 17.5 ס"מ.

מצב טוב-טוב מאוד. מעט כתמי זמן בהירים. כריכה חדשה.

* אבן שלמה. חידושים על מסכתות הש"ס מאת 'הגאון הצדיק המפורסם מוהר"ר שלמה מטאלאטצין ז"ל חד מתלמידי הגר"א'. ירושלם, בדפוס סלומון, תרל"א [1871]. מהדורה ראשונה.

מאחורי השער כותב המדפיס יואל משה סלומון, שהמחבר הוא לא רבי [משה] שלמה מטאלאטצין, תלמידו של הגר"א המובא בביאור הגר"א על השלחן ערוך, ומציין שהמחבר עלה לארץ ישראל ונקבר בחברון. על המחבר, ראה: א"ל פרומקין, תולדות חכמי ירושלם, ג, ירושלם תרפ"ט, עמ’ 182-183.

ש.הלוי, ספרי ירושלים הראשונים 165.

[1], כב, [10] דף. 20.5 ס"מ.

מצב טוב. כתמי זמן. שני דפים אחרונים חומים. כריכה חדשה.

מחיר פתיחה: $400
הערכה: $600 -
$800
נמכר: $868

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 79
מכירה 141
אוסף חשוב: מקבץ [4] ספרי תלמידי הגר"א. מהדורות ראשונות ונדירות

* ראש הגבעה. דרשות וצוואה מאת רבי פנחס מפלוצק – המגיד מפולוצק. ווילנא, תק"ף [1820]. מהדורה ראשונה.

רבי פנחס מפלוצק [תק"ז בערך-תקפ"ג], נודע בכינויו “המגיד מפלוצק”, התפרסם כמגיד בעל השפעה. במהלך שהיותו בווילנא הוא פגש את הגאון מווילנא שהזמין אותו לשמש מלמד פרטי לנכדיו. בעקבות כך הוא הצטרף למעגל הפנימי של תלמידי הגר”א. הוא מצטט את הגאון פעמים רבות בחיבורו ומתייחס אליו כרבו. [ראה אודותיו: הרב אליעזר ויספיש, דרשות המגיד מפאלאצק, ישורון ד, תשנ"ט, עמ' שכט-שלד].

וינוגרד, ספרי הגר”א 1586.

[1] מז דף, 18 ס"מ.

מצב טוב. כתמי זמן. תעלות עש. כריכה חדשה.

* צוואות רבי יואל חסיד [פרומקין] מאמצ'יסלב, תלמיד הגר"א. [שקלוב, תקס"ב]. מהדורה ראשונה. ספר נדיר. עותק חסר.

לפנינו מהדורה ראשונה שנדפסה סמוך לאחר פטירת המחבר, ושנדפסה אחר כך פעמים רבות. [ראה: א’ יערי, הדפוס העברי בשקלאוו, קרית ספר, כב, תש"ה-תש"ו, עמ’ 138]. רבי יואל חסיד חיבר פירוש על המשניות שנודע בכינוי: חידושי מהר"י או חידושי מהרי"ח [מופיע בקטלוג זה].

הגאון רבי יואל חסיד [פרומקין] מגדולי תלמידי ומקורבי הגר"א, על גדולתו ניתן ללמוד מכך שהוא היה היחיד מבין תלמידי הגר"א שכונה 'חסיד' בדומה לכינוי שהוצמד לרבם 'הגאון החסיד'. תאריך פטירתו אינו ידוע במדויק, אולם בספרי קורות העיתים מדייקים מהמשניות שלפנינו שבתאריך ה' אדר תקס"ב כבר לא היה בין החיים, כפי שניתן לראות בהסכמת בנו שהבאנו לעיל.

בספרי הדורות הליטאים מופיעים ציטוטים רבים משמו, וכן תשובות של הגר"א אליו, שהפכו לנכסי צאן ברזל בהיסטוריה הליטאית, כמו הביטוי הנפוץ "העקשן יצליח" ועוד. גם צוואתו נהייתה ספר מוסר שהיה נלמד לעומק ומצוטט רבות בספרים ובדרשות. (וכן כתבי הח"ר שאכמ"ל).

למרבה הפלא גם בספרי חב"ד מצטטים הרבה סיפורים והתרחשויות בין רבי יואל מאמציסלאוו לבין הבעל התניא, שמהם ניכרת דווקא הערכתם ההדדית, לדוגמא שהוא היה אחד משלושת הרבנים שהבעל התניא ביקר מיד עם שחרורו מפטרבורג, ועל שיחתם באותו המעמד, שרבי יואל חסיד אמר לבעל התניא שהוא העיר את עיניו בעבר בפשט מסוים והבעל התניא הקשה עליו "אם כן הריני רבך והיית מצווה לעסוק בשחרורי מבית האסורים"! וכן על שאלתה של רעייתו של בעל התניא לרבי יואל, כאשר התארח אצלם בשבת, מדוע הינו כה עב בשר והרי הוא ידוע בסיגופיו והשיב לה רבי יואל "שמנתי עביתי וכשיתי רק מאהבת התורה ולימודה"!

הגאון רבי מיכל שטרן בספרו גדולי הדורות [חלק א' עמ' 385] מספר, שבצואתו המפורסמת של רבי יואל חסיד נכתב שפעם כמעט ונפטר במקווה והבלן בשם ר' יוסף הצילו, וסיפור דומה בדיוק אירע גם עם החפץ חיים וגם אותו הציל בלן בשם ' ר' יוסף ובנו של החפץ חיים, רבי אריה לייב הראהו להחפץ חיים את הצוואה הנ"ל ושמח על הדמיון המפליא שבין המאורעות ואמר אז לאביו הח"ח: "מי יודע, אולי יש בך ניצוץ של הצדיק הזה… ופניו האירו".

[18] דף, חסר דף השער ודף ההקדמה מהמוציא לאור, שאינם נמצאים בכל העותקים, גם העותק באתר 'היברובוקס' חסר כעותק שלפנינו. כ 16 ס"מ.

מצב טוב מאד. כתמי זמן. נקבי עש בודדים. כריכה חדשה מפוארת.

* מדרש אגדת בראשית, על שרשי התורה והאמונה. מהדורה ראשונה עם ביאור רבי אברהם בן הגר"א. ווילנא, תקס"ב [1802]. ספר לא מצוי.

עם מדרש תמורה, מסכת כלים של בהמ"ק, וברייתא בחכמת הקבלה לחכמים קדמונים בזמן דוד המלך ע"ה, ועוד ברייתא שחוברה בזמן ההוא, ומסכת גרים, ומס’ גיהנם ופרקי חבוט הקבר.

לפנינו מהדורה ראשונה עם הפירוש מרבי אברהם בן הגר"א. עם הקדמה ארוכה ממנו. בהקדמה הוא כותב: "ושמעתי ממר אבא הגאון זצללה"ה שממנין שבע מסכתות קטנות המה עוד מסכת תפילין ומסכת מזוזה ומסכת חנוכה, ולא ביאר לי בפירוש מי הביאום".

וינוגרד, ספרי הגר"א 1397.

פ דף, 18.5 ס"מ.

מצב בינוני-טוב. כתמי זמן. תעלות עש.

* הר הכרמל, ביאורים על פירוש "שפתי כהן" (לבעל הש"ך) להלכות נדה ומקוואות, ועל ביאור הגר"א לשולחן ערוך יו"ד. מאת רבי שמעון קרומנויא [אופנהיים]. פראג, תקע"ב 1812. מהדורה יחידה.

בשער: פי' מספיק לפירושו של הגאון… אלי' ווילנא זצ"ל ביורה דעה… והנה גם הוא קיצר בלשונו…. עד אשר לא ידענו… לכווין מחשבותיו…".

המחבר, רבי שמעון אופנהיים רבה של פעסט במשך יובל שנים. חיבר גם את הספרים: "הר המוריה" ו"נזר הקדש".

וינוגרד, אוצר ספרי הגר"א, מס' 782.

לא דף, 21 ס"מ. חסר דפי הפרונמערנטן.

מצב טוב. כתמי זמן. פגמים בשולי השער ודפי הספר, ללא חיסרון בטקסט.

מחיר פתיחה: $300
הערכה: $400 -
$500
נמכר: $446

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 80
מכירה 141
ספר יסוד: נפש החיים להגר"ח מוולאזין. ווילנא, תקפ"ד

נפש החיים – יראת ה' לחיים. עניני מוסר, קבלה ומחשבה בעומק היהדות מאת רבי חיים מוואלוז'ין, תלמידו הגדול והמובהק של הגר"א מווילנא. ווילנא והוראדנא, תקפ"ד 1824. מהדורה ראשונה.

בספר פורש הגר"ח את משנתו בעבודת ה'. הספר התקבל כספר יסוד בכל ישיבות ליטא.

מהדורה ראשונה של הספר החשוב שנדפס אחר כך בעשרות מהדורות.

הספר נחלק לארבעה שערים לכל שער ספירת דפים נפרדת.

רבינו חיים מוולוז'ין החשיב את הספר הזה יותר מכל כתביו המרובים בהלכה, ולפני פטירתו ציוה את בניו שיזדרזו להוציאו לאור. הספר נערך והובא לדפוס על ידי בנו הגאון רבי יצחק מוולוז'ין ועל ידי בן-אחותו הגאון המקובל רבי אברהם שמחה מאמציסלב, ששימשו שניהם כראשי הישיבה בוולוז'ין.

עם הקדמה ארוכה מבנו הגדול של המחבר רבי יצחק מוולוז'ין, הכותב על גדלותו של אביו, ועל קשריו עם רבו הגר"א.

סטפנסקי, ספרי יסוד 478. וינוגרד, ספרי הגר"א 1417.

[6], יז; י; ח, [1]; ד; יז דף. כ 21 ס"מ, נדפס על נייר עבה.

מצב טוב מאוד. שער מוכתם. כריכת עור חדשה.

מחיר פתיחה: $800
הערכה: $2,000 -
$3,000
נמכר: $2,356

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 81
מכירה 141
פאת השולחן. דפוס בק. צפת, תקצ"ו. מהדורה ראשונה. תיקונים בכתב-יד קדום

ספר פאת השלחן, ספרו החשוב של רבי ישראל משקלוב מגדולי תלמידי הגר"א וממנהיגי עליית תלמידי הגר"א, הנקרא על שמו 'בעל פאת השולחן'. הספר עוסק בהלכות ארץ ישראל, מלוקט מדברי התנאים והראשונים, ע"פ גרסת הגר"א ושיטתו בהלכה. צפת, בדפוס ישראל ב"ק. תקצ"ו [1836], מהדורה ראשונה.

הספר מעוטר בהסכמותיהם של רבני ירושלים, צפת, טבריה, דמשק ובגדד, ובהסכמות רבי משה סופר בעל ה'חתם סופר', רבי אברהם אבלי פוסוולר אב"ד ווילנא, ואחרים. בראש הספר הקדמתו ההיסטורית של רבי ישראל משקלוב: קווים לדמותו של רבו הגר"א; עליית הפרושים לארץ ישראל לאחר פטירתו של הגר"א, וייסורי הארץ בהם התנסו העולים. הקדמה חשובה לתיעוד ההיסטורי והמחקרי לדמותו של הגר"א ולעליית הפרושים.

זהו אחד משבעת הספרים הראשונים שנדפסו על ידי ב"ק בארץ ישראל (בצפת). הדפסת הספר נתעכבה בבית הדפוס בגלל ביזת המורדים בצפת בשנת תקצ"ד (בחודש אב תקצ"ד כבר נמצאו בידי ה'חת"ם סופר' מספר קונטרסים מודפסים). בהקדמתו מפרט רבי ישראל משקלוב פרטי המאורעות, ומספר על החרבת בית הדפוס בידי המורדים. עפ"י השוואת האותיות: 5 הדפים הראשונים ומדף צ"ד ואילך, נדפסו לאחר הביזה. שאר הדפים נדפסו לפני הביזה. המו"ל, ר' שמעיה ב"ר ישכר בער סג"ל, נהרג שנה לאחר מכן ברעש הגדול (תקצ"ז) שהחריב את צפת.
(ראה: שושנה הלוי, ספרי ירושלים הראשונים. תשל"ו, עמ' יט, הערה 28; שושנה הלוי. ראשיתו של הדפוס, פרשיות בראשית, תשמ"ט, עמ' 54; מאיר בניהו. בית דפוסו של ישראל ב"ק בצפת, תשכ"ו, עמ' 275).

בדף יב/2 ובדף פד/1 מופיעים תיקונים בכתב-יד קדום, סמוך לתקופת ההדפסה. (תיקונים אלו אינם מופיעים ב'לוח הטעות והתיקון' שבסוף הכרך).

בדף השער ובדף האחרון חתימות האברך ר' שמואל גרשון ליפקין, מחשובי חסידי חב"ד בעיר האבות חברון. גויס בכפיה על ידי הצבא הטורקי ונשלח למלחמה העולמית. נפטר בשנת תרע"ז בדמשק. בנו ר' יהושע ליווה את האדמו"ר הריי"צ במסעו בארץ הקודש.

[5], ב-קט, [1] דף, 30 ס"מ.

מצב בינוני. נקבי עש. הדבקות בשוליים הפנימיים של הדפים ובמקומות נוספים. קרעים חסרים ובלאי קל בשולי דפים רבים חלקם הושלמו בהדבקת נייר. קרעים משוקמים בשולי השער, ללא פגיעה בטקסט. ללא כריכה.

מחיר פתיחה: $200
הערכה: $300 -
$500
נמכר: $496

המחיר כולל עמלת קונה

התחל להקליד ע"מ לקבל תוצאות רלוונטיות

שאלה על פריט

פאת השולחן. דפוס בק. צפת, תקצ"ו. מהדורה ראשונה. תיקונים בכתב-יד קדום

תנאי בית המכירות

הדרכה למבקרי התערוכה ומשתתפי המכירות הפומביות כולל תקנות ונוהל.

ווינרס מכירות פומביות בע"מ להלן החברה עורכת בזה תצוגת פריטי יודאיקה שונים, אשר התקבלו מאנשים שונים אשר הסכימו להעמיד את הפריטים החשובים לרשות הקהל להסתכלות עם אפשרות לרכישתם במכירה פומבית שתתקיים עם סיום התערוכה.

 

*היות ובאתר הבית של ווינרס ישנה אפשרות למתן הצעות מוקדמות ולראותן, במקרה של שוויון בהצעות מוקדמות ההצעות שניתנו באתר הבית של ווינרס גוברות על פני הצעות שנתקבלו באתרים אחרים.

1 . לנוחיות המבקרים הוצאנו לאור קטלוג זה עם הסברים מפורטים בליווי תמונות. המידע בקטלוג מבוסס על הערכת מומחי החברה אולם האחריות

הבלעדית על בדיקת הפריטים מוטלת על הרוכש. שמור על הקטלוג כעל מלווה אישי לכל ימי התערוכה והמכירה. אנו לרשותך בכל שאלה, ספק וברור.

ניהול המכירה ותנאיה:

2 . המכירה עצמה תנוהל ע"י אדם מנוסה הבקי בנוהלי המכירות פומביות. אנו מבקשים מכל המבקרים והאורחים במכירה הפומבית לצייד את עצמם

בידע המתאים. לאלו שאינם בקיאים בנושא זה אנו ממליצים לפנות אלינו בימי התערוכה או לפניה ולקבל מאיתנו את המידע הדרוש.

3 . עצם ההשתתפות במכירה הפומבית וקבלת "מספר רכישה" מאיתנו מהווה אישור והסכמה כי ידועים למקבל המספר. התקנות, הנוהל, התנאים

והנהוג בתערוכות ובמכירה פומבית שלנו ובכל בעיה וספק, באם יתעוררו, בשעת המכירה או לאחריה, עקב רכישת פריטים מסוימים, ינהג הרוכש או

הרוכשת וכן הנהלת החברה כעורכי המכירה, לפי הנהוג והמקובל אצלנו.

4 . היות והחברה אינה אלא עורכת התערוכה והמכירה ואינה בעלת הפריטים עצמם לכן מוסכם ומותנה בזאת כי בכל מקרה, לא תהיה אחריות החברה כלפי הרוכשים אלא עד העברת הכספים לידי המוכרים- בעלים ולכן, באם הועבר כבר התשלום שהתקבל מהרוכש ליד הבעלים, אזי אף אם תלונתו או טענתו של הרוכש תהיה מוצלחת, אנו נעשה כל מאמץ והשתדלות להשיב את כספו של הבעלים. אך לא תהיה כל התחיבות מצידנו לכך, וכן לא ננהל הליכים משפטיים לשם החזרת כספים לרוכשים לאחר שהועברו לבעלים. אולם נסכים למתן האישורים המתאימים מצידנו לרוכש כדי שיוכל לנהל הליכים משפטיים נגד הבעלים.

5 . עם קבלת "מספר רכישה" מאיתנו באופן אישי או טלפוני, מסכים ומתחייב הרוכש לא לתבוע באופן אישי או בתביעה משפטית בכל מקרה של נזק או טעות בתיאורי הפריטים את החברה. כל טענה או תביעה לאחר העברת הכספים לבעלים הנה אך ורק כלפי הבעלים.

מחירים והערכות:

ההשתתפות במכירה מתבצעת באחת מהאפשריות הבאות: א. ע"י הופעת הרוכש\ת בעצמו באולם ב. בא כוחו ג. ע"י הצעות טלפוניות או בכתב, המייפות את כוחה של הנהלת החברה לרכוש עבור המזמינים פריטים שונים ד. דרך האינטרנט.

6 . משתתף המופיע כבא כוחו של אדם אחר, מחייב את עצמו ואת שולחו באותה מידה, ויחויב לעמוד בעצמו בתשלומי רכישותיו עבור משלחו ואנו נראה בו כ"רוכש" לכל דבר, ונוכל לפנות אליו או אל שולחו כדי לממן את הרכישה, לפי ראות עינינו.

7 . באם נקבל הזמנה טלפונית או בכתב לפריט מסוים, נשתדל לפעול למען האינטרס של המזמין כאילו היה הוא בעצמו באולם. אולם, אין התחיבות מצידנו להשיג עבורו את הפריט.

8 . אין התחיבות לקבל כל הצעה שהיא לרבות הגבוהה ביותר וזאת אף אם הרוכש או מיופה כוחו נמצא באולם ומשתתף אישית במכירה.

9 . המכירה עצמה מנוהלת בהכרזת דולרים של ארה"ב. אולם התשלום בפועל מתקבל בשקלים לפי חישוב הדולר בשער אשר יוכרז עליו בפתיחת המכירה או ביום התשלום (הגבוה מבינהם), או בדולרים של ארה"ב.

10 . א. על כל תשלומי הרוכשים עד $500,000 לפריט מתווספים 24% עמלה. מעל $501,000 לפריט מתווספים 20%. על כל התשלומים יש תוספת מע"מ על העמלה. תוספות אלו הינם חלק בלתי נפרד מהצעת המחיר המתקבל ע"י מנהל המכירה בשעת המכירה וכל ההתחייבות והמשתמע מהן חלות גם על האחוזים.

ב. תושב חו"ל יהא זכאי לפטור מן המע"מ רק במידה והפריט שרכש ישלח לחו"ל ע"י החברה ללא אחריותה ובכפוף להוצאת רשימון יצוא משרותי המכס. הרוכש ישא בכל העלויות הנילוות.

11 . א. צ'יקים בנקאיים או צ'יקים אישיים מתקבלים בהסתייגות עד לביצוע התשלום בפועל ע"י הבנק.

ב. תשלום במזומן, בצ'קים או בהעברה בנקאית מהארץ הם ללא עמלה. תשלום בצ'קים )מחו"ל( או כרטיסי אשראי )מהארץ( יחויבו בתוספת של 1.5% .

העברה בנקאית מחוץ לארץ תחויב בתוספת של 1.5% מהסכום, מינימום 30$ . תשלום בכרטיסי אשראי מחו"ל יחויב בעמלה של 3% . כל החיובים הנ"ל אינם תלויים בתאריך הגביה וכפופים להיתר עיסקה.

2 1 . ליד כל פריט נמצאת הערכת המומחים שלנו. נא להתייחס אל ההערכה רק כאל הצעה בלבד, אין כל הבטחה שהפריטים לא ימכרו מתחת למחיר הנמוך המופיע בהערכה ואין כל בטחון שהמחיר לא יעלה ואפילו בהרבה על המחיר הגבוה. סעיף זה אינו גורע מהגנתנו העקבית על מחיר המינימום של בעל הפריט, הגנה זו מתבצעת על ידינו בדרכים מקובלות והנראות לנו. לצורך זה נרשם גם מחיר הפתיחה ליד הערכה.

פעמים ואנו מקבלים פריטים אשר הבעלים קבעו להם מחיר פתיחה נמוך ביותר, אנו מצידנו קובעים את ההערכה מבחינה מקצועית, לכן אנו רושמים את מחיר הפתיחה, המבוקש ע"י הבעלים אך רושמים גם את ההערכה שלנו, שהיא לפעמים גבוהה בהרבה ממחיר הפתיחה.

13 . הרוכש (לרבות אדם שרכש את הפריטים שלו שהוא העמיד למכירה) או בא כוחו יוציא את הפריט שנרכש בהקדם האפשרי. אנו מבקשים להופיע תוך 7 ימים, לשלם ולהוציא את הפריטים ומכל מקום בשום אופן לא לאחר יותר מ- 14 יום. כעבור 14 יום החברה תשמור לעצמה את הזכות לגבות 5$ לפריט ליום, דמי שמירה ואחסון ו/או לבטל את המקח בצורה חד צדדית, בלי לוותר על זכות התביעה של העמלות.

14 . משלוח הפריטים אל בית הרוכש, מתבצע על אחריותו הבלעדית, ובדרך שתיראה לנו. כל הוצאות משלוח וכו' על חשבון הרוכש.

15 . הרוכש ישלם על רכישותיו לפני הוצאת הפריטים ממשרדי החברה.

16 . לידיעת הבעלים: אין אנו אחראים לביצוע בפועל של התשלומים אשר התחייבו הרוכשים לשלם בשעת המכירה. כל התחיבות של הרוכשים אשר לא תבוצע בפועל, ניתן את כל הגיבוי לבעל הפריט ]לשעבר[ לגבות את התשלומים המגיעים לו. אך לא ננהל בפועל הליכים משפטיים כנגד רוכשים,

אלא נשתדל בכל הדרכים הנראות לנו כגון עיקול כספים של רוכשים באם נמצאים אצלנו, או חפצים שלהם וכדומה, אך איננו מתחייבים לעקל כספים וכדומה.

17 . למרות כל האמור מסכימים הרוכשים והמוכרים לראות בנו כצד משפטי לכל דבר במקרה ונעמוד על זכותנו הניתנת לנו בזה, לנהל הליכים משפטיים ולנקוט בכל דרך מקובלת אחרת כנגד צד שאינו עומד באיזהו שהיא מהתחייבויותיו.

18 . אנו משאירים לעצמנו את הזכות להודיע בע"פ או בכתב, עד שעות המכירה, על שינויים בסעיפים דלעיל או הוספת שונות באם יהיו כאלו.

19 . בכל מקרה של שינוי, תוספת או השמטה בתרגום לאנגלית, הנוסח העברי קובע.