מכירה פומבית מספר 130

2021-07-20T18:00

חפצי צדיקים, כתבי יד, ספרים ומכתבי רבנים, שואה ואנטישמיות, תרבות יידית

מכירה פומבית 130
130מסמכים היסטוריים
פריט 54

מכתב מאת ר' מיכל טיקוצ'ינסקי אל מפקדה התורכי של ירושלים בשנות מלחמת העולם הראשונה

מחיר פתיחה: $80
הערכה: $150 -
$200
עמלת בית המכירות: 24%
נמכר: $99

המחיר כולל עמלת קונה

שתף פריט

תיאור פריט

מכתב מאת ר' מיכל טיקוצ'ינסקי אל מפקדה התורכי של ירושלים בנוגע לסיוע שהגיע מאמריקה עבור עניי הארץ, בשנות מלחמת העולם הראשונה. (אודות הרקע והנסיבות שבהן נכתב המכתב, ראה להלן).

במכתבו של ר' יחיאל מיכל טיקוצי'נסקי, שידיו רב לו בהצלת העיר בשנים קשות אלה, הן לכלל והן לפרט, אל מפקד המשטרה התורכית, הוא מגולל את מצב הזוועתי בעיר. וממשיך לתאר שהציונים 'השתלטו' על האוניה ששלחו יהודי אמריקה ועליה מזון וטובין המיועדים ליהודי ירושלים המורעבים, ואם חלוקת הטובין תשאר בידם, מצבם של עניי העיר יהיה בכי-רע!

[1] דף נייר. 22 ס"מ.
מצב טוב מאוד. כתיבה אוטוגרפית עם הוספות ומחיקות. לא חתום.

הרקע למכתב (מתוך הספר 'היישוב הישן בשנות מלחמת העולם הראשונה', מאת החוקר התורני וההיסטוריון הרב יחיאל גולדהבר, חבר מערכת קטלוג היודאיקה 'ווינרס'):

תיכף עם פרוץ המלחמה הקימו מוסדות היישוב החדש "ועד להקלת המשבר", בראשות ד"ר רופין. בעקבות בקשת עזרה מהוועד שלח הנרי מרגנטאו, שגריר ארה"ב בקושטא בספטמבר 1914 50.000 דולר זהב, על גבי ספינת-מלחמה. את מחצית הכסף תרם הנדבן יעקב שיף. השליטה על הכספים המגיעים לארץ ועל חלוקתם הייתה בידי 'וועד' שמינו מוסדות היישוב החדש. עד 1916 הגיעו לארץ 670.000$ ואלפי טונות של מזון ששלח מורגנטאו ב-13 אניות. זו הייתה ראשית המעורבות הנרחבת של יהודי אמריקה ביישוב.

לאורך כל תקופת המלחמה התנהלו שני מאבקים במקביל, לגבי ההנהגה היהודית בארץ, שהתמקדו סביב הכספים האמריקנים. האחד מאבק בתוככי היישוב החדש, שהיה בעיקרו מאבק של יוקרה. והשני מאבק בין היישוב החדש והישן, וביסודו חילוקי-דעות עקרוניים, ושאפשר להגדיר אותו כוויכוח אידיאולוגי-היסטורי.

המאבק הראשון התנהל סביב העמדת כהן בראש מערכת הסיוע לירושלים, שנראתה לראשי היישוב המאורגן הלאומי-ציוני בירושלים כקריאת תיגר עליהם. במיוחד נרעשו החוגים הציוניים בירושלים שקידשו מלחמה לטובת בכורת הלשון העברית, ובראשם עמדו אליעזר בן-יהודה ודוד ילין. הדיה של 'מלחמת השפות' טרם שככו, והנה הוענקה לכהן סמכות ללא מצרים כמעט, גושפנקה רשמית להיות המוציא והמביא של כספי הסיוע לירושלים. אותו אפרים כהן, סוכן חברת 'עזרה', ושפת ההוראה ברשת בתי-הספר שלו, הינה גרמנית, שנואת נפשם של הציונים הכלליים.

שוב ניצבו הצדדים משני עברי המתרס – 'ריב הסיוע' החליף את 'ריב השפות'. בכ"ח באלול ערכו החוגים הציוניים אסיפה, בה הוחלט כי יעמדו בכל תוקף כי הוועד הראשי הוא כללי לכל א"י, ופעולתו בכל המקומות היא מאוחדת, ללא מגדר של ערים שונות. כן, לא לשתף פעולה עם כהן, ולכן מן הצורך להכניס יותר אנשים ירושלמיים, כדי להתגבר על דעתו של כהן. דוד ילין שני מכתבים, בהם הוא מביע את עמדתו הרדיקלית נגד סמכותו של ירושלים בידי כהן. במכתבו הקצר, יחסית, אל מר דיזנגוף, שכיהן כיו"ר הוועד להקלת המצב, הוא כותב במרירות: "באי-כוח המוסדות השונים שביפו ומושבות, לפעול בכל תוקף על חברי הוועד הנ"ל שביפו, כי החלטות אסיפתנו תצאנה לפועל ולא תהיה ירושלים כעיר הנידחת המסורה כולה רק בידי מי שחפץ היות קופץ בראש ולהשתרר עליה למרות חפץ כל הכוחות המתקדמים שבתוכנו, המתעניינים בקדמת ישובנו". ובמכתבו הארוך שכתב לוועד הציוני באמריקה חזר על דעתו זה.

בכ"ז בתשרי תרע"ה תבע דוד ילין במכתב לאליהו זאב לווין-אפשטיין, שכיהן אז גזבר הוועד הזמני לעניינים הציוניים, שנוסד בארה"ב, את ביטול מינויו של כהן והעברת התפקיד לכותב המכתב עצמו. ילין ושאר מתנגדי כהן ראו בזיון בעובדה שעזרת יהודי אמריקה תחולק בירושלים בידי ראש המתנגדים ב'מלחמת השפות'; הם גם חששו מהתחזקות מעמדו של כהן ובדרך זו של מוסדות 'עזרה'. ואכן ניטלה ממנו כל השפעה על חלוקת הכספים. אך ההתנצחות בין הצדדים נמשכה גם לאחר-מכן, עד לכיבוש הבריטים

הוועד הזה שהוקם ללא שיתוף אף נציג מהיישוב הישן, נקרא 'וועד הסיוע האמריקאי'. ולמרות שבאופן רשמי ולמראית עין, לא יכול היה הוועד להתעלם מקיומו של היישוב הישן, ובחלוקת מצרכי המזון נשמרה פחות או יותר הפרופורציה של הרכב האוכלוסייה; חתר 'וועד' זה מתחילת התהוותו להצר את רגליהם של אנשי היישוב הישן, ולמוטט את מעמדם של המוסדות של אותו חוג שהניח את היסודות לחידוש הישוב בא"י.

אשמה חריפה זו, לא רק שהייתה מובנת לעסקני היישוב הישן, אלא גם אפרים כהן במכתבו לאחד מרבני שיקאגו, מכ"ט באלול תרע"ד (20 לספטמבר), התריע על כך; כניסוחו של ד"ר אפרתי: "כהן ידע מה הן אמות-המידה שהציע רופין, והבין כי אימוצן כקו הרשמי לחלקות הכספים יותיר את אוכלוסיית ה'יישוב הישן' כמעט מחוץ למעגל הנהנים מהכסף, בעוד שחלקים ניכרים של ה'יישוב החדש' הערים ובמושבות יקבלו עיקר הסיוע". למרות המאמצים הרבים שהשקיע כהן בזירוז תהליך קבלת ההחלטות בענין ארגון מערכת סיוע, לא נקבעו החלטות סופיות. הכל המתינו לבואו של מוריס וורטהיים, חתנו של השגריר מורנגטאו, ולהכרעתו בנידון. למגינת לבם של היראים וורטהיים 'נחטף' בידי רופין מייד עם הגיעו ליפו במחצית השנייה של ספטמבר.

מקצת ממה שהתבשל מאחורי פרשה זו אנו למדים מתיאורו של אפרים כהן, הכותב: "לאחר הטלגרמה של שיף, קבלתי מכתב ממרגנטאו מקושטא שבו הודיע לי, כי חתנו וורטהיים בא באניה אמריקנית מיוחדת, והוא מביא עמו 50.000$ לטובת הארץ, וביקש ממני בשמו של שיף ובשם עצמו שאטפל במצוות חלוקת הכסף, ושאשתף עמי את רופין ואהרונסון, כן ביקשני לחכות לו ביפו, כדי לקבל הכסף מידו.

ירדתי ליפו, אך וורטהיים נסע כבר לפתח תקוה בחברת רופין ואחרים. למחרתו נמסרו לי מן הכסף שהביא עמו וורטהיים רק 47% את השאר השאירו ביפו באנגלו-בנק, בשביל יפו, המושבות והגליל. הובלתי את צרור הכסף לירושלים באוטו, ומסרתיו על דעת עצמי לקונסול האמריקני… אחרי וויכוחים חריפים בין רופין ואהרונסון נמנה וגומר, שצריך למנות שלושה וועדים: אחד בירושלים בראשותי; אחד ביפו תחת ראשותו של רופין, והשלישי בגלילי תחת ראשותו של אהרונסון. לא התנגדתי שהשניים ישתתפו בבחירת הוועד בירושלים. הציעו לי את מי שהציעו ולא סירבתי. כמובן, לא הכניסו אף אחד מן ה'וועד הכללי' – שהוא היה בא-כח הציבור באמת, ויודע את צרכיו – לפי שהללו לא עמדו על הלוחמים בריב השפות".

במקום לחשוב על טובת היישוב, ולוותר על עמדות אנוכיות, תגובת העסקנים הייתה שונה לחלוטין. הם גמרו אומר: מלחמה או לא מלחמה, הם עם אפרים כהן לא ישתפו פעולה, יהיו התוצאות אשר יהיו. מאמצים אדירים השקיעו בשתדלנות מול עשירי ועסקני אמריקה כדי להקהות את כוחו של כהן, במקום להשקיע את מרצם בהבאת הסיוע. בישיבת ה'וועד להקלת המשבר' שהתקיימה ביפו במוצאי ר"ה תרע"ה (22 בספטמבר) פרצה סערה על רקע העובדה שרופין, חיסין והופיין נאותו לשבת בישיבה אחת עם כהן בפגישה המשותפת עם הקונסול האמריקאי בירושלים, ד"ר גלייזברוק, ישיבה אשר נועדה לקבוע את סדרי עבודתו של 'וועד הסיוע', ועד כדי כך היה קוצר הראות של עסקן מרכזי כמו מנחם שיינקין, עד שהיה מוכן לוותר על העורק החיים של היישוב, ובלבד שלא לשבת במחיצה אחת עם כהן, כעדותו של מרדכי בן הלל הכהן: "הנה אחרי שאין לנו ואינה יכולה להיות שום עבודת-צבור משותפת עם כהן… הוויכוחים היו סוערים, ומר שיינקין הודיע: כי מוטב לבלי לקחת את כל הכסף האמריקאי מלהיכנע לרצונו של כהן".

לאור כל זאת, העלו הלאומיים רעיון למגר את כוחו של כהן מחד, ולהקטין את כוחו של היישוב הישן מאידך. ולכן גיבשו חזית של עמדה ציונית משותפת, כדי לפעול בכל הדרכים ולהשיג את השליטה וההשפעה על מערכת הסיוע. באסיפה שכינס ה'וועד להקלת המשבר' היפואי, בכ"ג בחשון תרע"ה, בהשתתפות באי-כוח המוסדות בארץ, ניתנה ל'וועד קופת העזרה האמריקנית', יד חופשית לחלק את כספי הסיוע כראות עיניו. תחתיו הוקמו שלושה וועדים מקומיים, שבהם יוצגו כל חלקי היישוב. לכתחילה נקבע העיקרון של חלוקה לצרכים פרודוקטיביים, כשצדקה תינתן רק במקרים הכרחיים ביותר. על פי עקרון זה יועדו הכספים לארבע מטרות עיקריות, ששימשו בסיס לחלוקת הכספים של ה'וועד להקלת המשבר' ביפו: א. תמיכה במוסדות המגויסים ובמשפחותיהם. ב. הלוואות ללא ריבית לעידוד המלאכה והמסחר ולעבודת פיתוח. ג. הלוואות לאנשים על-סמך משכנתאות ופקדונות. ד. פתיחת חנויות מזון למכירה במחיר הקרן. כן נקבע מפתח לחלוקת הכספים: 40% לירושלים ולחברון, 30% למושבות, 16% ליפו, 11% לצפת וטבריה -3% לחיפה. לאור חלוקה זו, הבינו עסקני היישוב הישן שיצאו מקופחים, וכפי שמתארת ד"ר חנה רם בספרה על היישוב היהודי ביפו: "ההחלטה שלא להועיד את הכספים לתמיכה אינדיבידואלית קוממה את ה'וועד הכללי' בירושלים, שביקש לחלק את הכספים באמצעות הכוללים ועל פי שיטת החלוקה. כן טען נגד המפתח לחלוקה המקפח את ירושלים, שאוכלוסייתה מהווה 80% מכלל האוכלוסייה היהודית בארץ. נציגי הוועד הכללי פרשו מן הוועד המקומי וכספי הסיוע נשארו בידי נציגי היישוב החדש, בשיתוף נציגי העדה הספרדית, ואילו נציגי הממסד האשכנזי היו תלויים מעתה ברצונם הטוב. בכך פגעו קשה במעמד הציבורי של ה'יישוב הישן' וגרמו לחיזוק השפעתו של היישוב החדש גם בירושלים".

פריטים נוספים שיכולים לעניין אותך

פריט 107
מקבץ [18] ספרי מפות ומסעות
מחיר פתיחה: $100
הערכה: $300 -
$500
פריט 230
נועם אלימלך. ספר סגולה עם ברכת הריי"ץ מליובאוויטש "למשמרת הצלחה"
מחיר פתיחה: $120
הערכה: $150 -
$200
נמכר: $682

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 308
מכתב נדיר מאת 'חתנא דבי נשיאה' רבי יצחק מאיר לווין אל רבי יחיאל מיכל טוקצ'ינסקי
מחיר פתיחה: $80
הערכה: $150 -
$180
נמכר: $186

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 43
[8] תצלומים גדולים - מזוועות הנאצים ביהודי פולין. תצלומים קשים לצפיה
מחיר פתיחה: $120
הערכה: $200 -
$300
נמכר: $198

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 173
'ספר קטן' לבעש"ט. וארשא, תרכ"ה. מהדורה נדירה. מיניאטורה
מחיר פתיחה: $500
הערכה: $800 -
$1,000
פריט 217
כתב יד קאופמן של המשנה - פקסימיליה
מחיר פתיחה: $450
הערכה: $700 -
$1,000
פריט 125
הגדת בית חורין. מיץ, תקכ"ז. ההגדה המצוירת הראשונה שנדפסה בצרפת
מחיר פתיחה: $120
הערכה: $200 -
$250
נמכר: $806

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 332
שמירה לקדחת ולמגיפה . [צפת, 1910-20]
מחיר פתיחה: $50
הערכה: $100 -
$150
נמכר: $99

המחיר כולל עמלת קונה

קבל הערכת פריטים ללא עלות

למכור עם Winner'S

סקרן לדעת האם הפריט שלך מתאים לאחת מהמכירות הקרובות שלנו?
ספק מידע ושתף תמונות כדי לבקש הערכת מחיר מקוונת כעת.

התחל להקליד ע"מ לקבל תוצאות רלוונטיות

תנאי בית המכירות

הדרכה למבקרי התערוכה ומשתתפי המכירות הפומביות כולל תקנות ונוהל.

ווינרס מכירות פומביות בע"מ להלן החברה עורכת בזה תצוגת פריטי יודאיקה שונים, אשר התקבלו מאנשים שונים אשר הסכימו להעמיד את הפריטים החשובים לרשות הקהל להסתכלות עם אפשרות לרכישתם במכירה פומבית שתתקיים עם סיום התערוכה.

 

*היות ובאתר הבית של ווינרס ישנה אפשרות למתן הצעות מוקדמות ולראותן, במקרה של שוויון בהצעות מוקדמות ההצעות שניתנו באתר הבית של ווינרס גוברות על פני הצעות שנתקבלו באתרים אחרים.

1 . לנוחיות המבקרים הוצאנו לאור קטלוג זה עם הסברים מפורטים בליווי תמונות. המידע בקטלוג מבוסס על הערכת מומחי החברה אולם האחריות

הבלעדית על בדיקת הפריטים מוטלת על הרוכש. שמור על הקטלוג כעל מלווה אישי לכל ימי התערוכה והמכירה. אנו לרשותך בכל שאלה, ספק וברור.

ניהול המכירה ותנאיה:

2 . המכירה עצמה תנוהל ע"י אדם מנוסה הבקי בנוהלי המכירות פומביות. אנו מבקשים מכל המבקרים והאורחים במכירה הפומבית לצייד את עצמם

בידע המתאים. לאלו שאינם בקיאים בנושא זה אנו ממליצים לפנות אלינו בימי התערוכה או לפניה ולקבל מאיתנו את המידע הדרוש.

3 . עצם ההשתתפות במכירה הפומבית וקבלת "מספר רכישה" מאיתנו מהווה אישור והסכמה כי ידועים למקבל המספר. התקנות, הנוהל, התנאים

והנהוג בתערוכות ובמכירה פומבית שלנו ובכל בעיה וספק, באם יתעוררו, בשעת המכירה או לאחריה, עקב רכישת פריטים מסוימים, ינהג הרוכש או

הרוכשת וכן הנהלת החברה כעורכי המכירה, לפי הנהוג והמקובל אצלנו.

4 . היות והחברה אינה אלא עורכת התערוכה והמכירה ואינה בעלת הפריטים עצמם לכן מוסכם ומותנה בזאת כי בכל מקרה, לא תהיה אחריות החברה כלפי הרוכשים אלא עד העברת הכספים לידי המוכרים- בעלים ולכן, באם הועבר כבר התשלום שהתקבל מהרוכש ליד הבעלים, אזי אף אם תלונתו או טענתו של הרוכש תהיה מוצלחת, אנו נעשה כל מאמץ והשתדלות להשיב את כספו של הבעלים. אך לא תהיה כל התחיבות מצידנו לכך, וכן לא ננהל הליכים משפטיים לשם החזרת כספים לרוכשים לאחר שהועברו לבעלים. אולם נסכים למתן האישורים המתאימים מצידנו לרוכש כדי שיוכל לנהל הליכים משפטיים נגד הבעלים.

5 . עם קבלת "מספר רכישה" מאיתנו באופן אישי או טלפוני, מסכים ומתחייב הרוכש לא לתבוע באופן אישי או בתביעה משפטית בכל מקרה של נזק או טעות בתיאורי הפריטים את החברה. כל טענה או תביעה לאחר העברת הכספים לבעלים הנה אך ורק כלפי הבעלים.

מחירים והערכות:

ההשתתפות במכירה מתבצעת באחת מהאפשריות הבאות: א. ע"י הופעת הרוכש\ת בעצמו באולם ב. בא כוחו ג. ע"י הצעות טלפוניות או בכתב, המייפות את כוחה של הנהלת החברה לרכוש עבור המזמינים פריטים שונים ד. דרך האינטרנט.

6 . משתתף המופיע כבא כוחו של אדם אחר, מחייב את עצמו ואת שולחו באותה מידה, ויחויב לעמוד בעצמו בתשלומי רכישותיו עבור משלחו ואנו נראה בו כ"רוכש" לכל דבר, ונוכל לפנות אליו או אל שולחו כדי לממן את הרכישה, לפי ראות עינינו.

7 . באם נקבל הזמנה טלפונית או בכתב לפריט מסוים, נשתדל לפעול למען האינטרס של המזמין כאילו היה הוא בעצמו באולם. אולם, אין התחיבות מצידנו להשיג עבורו את הפריט.

8 . אין התחיבות לקבל כל הצעה שהיא לרבות הגבוהה ביותר וזאת אף אם הרוכש או מיופה כוחו נמצא באולם ומשתתף אישית במכירה.

9 . המכירה עצמה מנוהלת בהכרזת דולרים של ארה"ב. אולם התשלום בפועל מתקבל בשקלים לפי חישוב הדולר בשער אשר יוכרז עליו בפתיחת המכירה או ביום התשלום (הגבוה מבינהם), או בדולרים של ארה"ב.

10 . א. על כל תשלומי הרוכשים עד $500,000 לפריט מתווספים 24% עמלה. מעל $501,000 לפריט מתווספים 20%. על כל התשלומים יש תוספת מע"מ על העמלה. תוספות אלו הינם חלק בלתי נפרד מהצעת המחיר המתקבל ע"י מנהל המכירה בשעת המכירה וכל ההתחייבות והמשתמע מהן חלות גם על האחוזים.

ב. תושב חו"ל יהא זכאי לפטור מן המע"מ רק במידה והפריט שרכש ישלח לחו"ל ע"י החברה ללא אחריותה ובכפוף להוצאת רשימון יצוא משרותי המכס. הרוכש ישא בכל העלויות הנילוות.

11 . א. צ'יקים בנקאיים או צ'יקים אישיים מתקבלים בהסתייגות עד לביצוע התשלום בפועל ע"י הבנק.

ב. תשלום במזומן, בצ'קים או בהעברה בנקאית מהארץ הם ללא עמלה. תשלום בצ'קים )מחו"ל( או כרטיסי אשראי )מהארץ( יחויבו בתוספת של 1.5% .

העברה בנקאית מחוץ לארץ תחויב בתוספת של 1.5% מהסכום, מינימום 30$ . תשלום בכרטיסי אשראי מחו"ל יחויב בעמלה של 3% . כל החיובים הנ"ל אינם תלויים בתאריך הגביה וכפופים להיתר עיסקה.

2 1 . ליד כל פריט נמצאת הערכת המומחים שלנו. נא להתייחס אל ההערכה רק כאל הצעה בלבד, אין כל הבטחה שהפריטים לא ימכרו מתחת למחיר הנמוך המופיע בהערכה ואין כל בטחון שהמחיר לא יעלה ואפילו בהרבה על המחיר הגבוה. סעיף זה אינו גורע מהגנתנו העקבית על מחיר המינימום של בעל הפריט, הגנה זו מתבצעת על ידינו בדרכים מקובלות והנראות לנו. לצורך זה נרשם גם מחיר הפתיחה ליד הערכה.

פעמים ואנו מקבלים פריטים אשר הבעלים קבעו להם מחיר פתיחה נמוך ביותר, אנו מצידנו קובעים את ההערכה מבחינה מקצועית, לכן אנו רושמים את מחיר הפתיחה, המבוקש ע"י הבעלים אך רושמים גם את ההערכה שלנו, שהיא לפעמים גבוהה בהרבה ממחיר הפתיחה.

13 . הרוכש (לרבות אדם שרכש את הפריטים שלו שהוא העמיד למכירה) או בא כוחו יוציא את הפריט שנרכש בהקדם האפשרי. אנו מבקשים להופיע תוך 7 ימים, לשלם ולהוציא את הפריטים ומכל מקום בשום אופן לא לאחר יותר מ- 14 יום. כעבור 14 יום החברה תשמור לעצמה את הזכות לגבות 5$ לפריט ליום, דמי שמירה ואחסון ו/או לבטל את המקח בצורה חד צדדית, בלי לוותר על זכות התביעה של העמלות.

14 . משלוח הפריטים אל בית הרוכש, מתבצע על אחריותו הבלעדית, ובדרך שתיראה לנו. כל הוצאות משלוח וכו' על חשבון הרוכש.

15 . הרוכש ישלם על רכישותיו לפני הוצאת הפריטים ממשרדי החברה.

16 . לידיעת הבעלים: אין אנו אחראים לביצוע בפועל של התשלומים אשר התחייבו הרוכשים לשלם בשעת המכירה. כל התחיבות של הרוכשים אשר לא תבוצע בפועל, ניתן את כל הגיבוי לבעל הפריט ]לשעבר[ לגבות את התשלומים המגיעים לו. אך לא ננהל בפועל הליכים משפטיים כנגד רוכשים,

אלא נשתדל בכל הדרכים הנראות לנו כגון עיקול כספים של רוכשים באם נמצאים אצלנו, או חפצים שלהם וכדומה, אך איננו מתחייבים לעקל כספים וכדומה.

17 . למרות כל האמור מסכימים הרוכשים והמוכרים לראות בנו כצד משפטי לכל דבר במקרה ונעמוד על זכותנו הניתנת לנו בזה, לנהל הליכים משפטיים ולנקוט בכל דרך מקובלת אחרת כנגד צד שאינו עומד באיזהו שהיא מהתחייבויותיו.

18 . אנו משאירים לעצמנו את הזכות להודיע בע"פ או בכתב, עד שעות המכירה, על שינויים בסעיפים דלעיל או הוספת שונות באם יהיו כאלו.

19 . בכל מקרה של שינוי, תוספת או השמטה בתרגום לאנגלית, הנוסח העברי קובע.

שאלה על פריט

מכתב מאת ר' מיכל טיקוצ'ינסקי אל מפקדה התורכי של ירושלים בשנות מלחמת העולם הראשונה