מכירה פומבית מספר 111

2018-12-11T18:30

ספרי קודש, כתבי יד נדירים, מכתבי רבנים ואדמו"רים

מכירה פומבית 111
111כתבי יד קבלה
פריט 205

תגלית. חיבורים חדשים בלתי ידועים כלל, מאת המקובל האלוקי רבי יהודה לייב אשלג – בעל הסולם. בכתיבת יד קודשו

מחיר פתיחה: $80,000
הערכה: $200,000 -
$300,000
עמלת בית המכירות: 22%
נמכר: $158,600

המחיר כולל עמלת קונה

שתף פריט

תיאור פריט

שני כרכים ובהם בין שלושה לארבעה חיבורים שונים בתורת הקבלה אשר נכתבו על ידי רבי יהודה לייב אשלג – בעל הסולם. מדובר בחיבורים שבכל אחד מהם ישנה כמות גדולה של חומר קבלי עשיר מאוד, אשר שופכים אור חדש על משנתו הקבלית של בעל הסולם, ומהווים לראשונה מקור להבנת תורתו באופנים עמוקים ומשמעותיים שבעתיים. ברובם של העמודים הכתיבה דחוסה ועמוסה ביותר, כאשר בעמודים רבים ישנן למעשה שלוש ואף ארבע עמודות שונות. הבדיקה שנעשתה היא ראשונית בלבד, וללא ספק ישנו צורך בעבודת מחקר מעמיקה ביותר, לפענח ולדלות את ההיקף והעומק של התוכן האצור בחיבורים אלו, והאופן שבו הוא מקרין על משנתו הקבלית של בעל הסולם.
רקע כללי:
הרב יהודה לייב אשלג נולד בליקובה שבפולין בשנת תרמ"ה 1884, עלה לארץ בשנת תרפ"ב – 1922, ונפטר בתל אביב בשנת תשט"ו – 1954. במשך עשרות שנים הוא עסק בכתיבה והוראה של תורת הקבלה באופן שהוא כמעט חסר תקדים. היקף יצירתו ועומקה, עשו אותו לאחד מגדולי המקובלים ומן הבולטים ביותר בדורות האחרונים. הוא היה הראשון שלמעשה הנגיש את ספר הזוהר לציבור לומדים רחב, וזאת בזכות חיבורו המונומנטאלי 'פירוש הסולם' (שהוא אף נקרא על שמו). אך מעבר לכך, הוא היה הראשון בדורות האחרונים, שגיבש שיטה קבלית מתודולוגית מקיפה ביותר, אשר הפכה את תורת הקבלה לכזו הניתנת להבנה ואף ליישום בקרב קהלים רחבים מאוד. כך הוא ראה את ייעודו ותכליתו, ואף התבטא מספר פעמים על התפקיד והשליחות אותה ייעדו לו מן השמיים בדור האחרון שלפני הגאולה. עד כדי שלדעתו היה בגילוי תורתו זו, כצעד היותר ממשי ואמתי לקראת הגאולה השלמה.
ואכן, בעשרות השנים האחרונות, הלכה והתפשטה הגותו הקבלית בקרב קהלים נרחבים מאוד בכל רחבי העולם. יותר ויותר אנשים כמעט בכל קצוות תבל, מוצאים בתורתו מקור מים חיים, להרוות נפשם ברעיונותיו הנשגבים, ולהפוך את תורתו לתורת חיים, אשר לאורה הם הולכים וממימיה הם שותים תדיר. ויעידו על כך, הקהילות והשיעורים, הקבוצות ואתרי האינטרנט הרבים מאוד, העוסקים ומנחילים את תורתו ברבדים ואופנים שונים. תופעה מרתקת זו, ממצבת ללא ספק את הרב אשלג, כאחד מההוגים היהודים היותר משפיעים ומרתקים בדורות האחרונים, וככזה שהשפיע באופן דרמטי הרבה מעבר לחוג פעילותו המצומצמת בקרב הקהל החרדי – מסורתי.
כרך א': מחברת תחת הכותרת: 'דברי חכמה'.
חבור המכיל רעיונות ומאמרים קבליים, אשר בחלקם מתבארים בחיבורים של הרב אשלג 'תלמוד עשר ספירות', 'פנים מאירות – פנים מסבירות' ועוד. והאמנם, כי המאמרים המופיעים בחיבור זה, הנם מפורטים בהרבה מכפי שהם מופיעים בחיבורים אחרים. ישנם אף כמה רעיונות המתלבנים בחיבור זה, באופן שונה לחלוטין מכפי שהם מתבארים בחיבוריו האחרים. זאת לצד חומרים חדשים לחלוטין במשנתו של בעל הסולם. להלן מספר דוגמאות (חלקיות בלבד) לכך;
סוגיות המתבארות בהגותו הקבלית של הרב אשלג, תחת הכותרת 'הלבשת עליון לתחתון' (עמ' 2-3), מאמר 'נשיקין דהבל דיבור' (עמ' 7) ג' עיבורין (עמ' 8. ביאור רחב בסוגיה זו, כפי שלא מופיע בשום מקום אחר במשנתו). 'מצב הפרצופין ושיעור קומה' (עמ' 17) 'מאמר הסיגין' (עמ' 20. ביאור נרחב מאוד בסוגיה זו, באופן שאין לו דוגמא במקומות אחרים). כמו כן, ישנו מאמר מקיף בחיבור זה, אודות היחס ההרמוני המתקיים בין גוף האדם לרבדים הרוחניים השונים המקננים בו, החל מרובד הנפש, ועד לרבדים היותר גבוהים של 'חיה יחידה'. למיטב ידיעתנו, אין למאמר זה במתכונתו זו, כל אח ורע במשנתו הקבלית של הרב אשלג.
מה שעושה את החיבור שלפנינו למדהים ומרתק אף עוד יותר, זהו מכתב המופיע בסיומו של החיבור, וממוען לאחיו רבי שמואל אשלג, שהתגורר בוורשה ('אחי בגוף ותלמידי בנפש'). במכתב זה נחשפים אנו לראשונה לקשר יוצא הדופן שהתקיים בין הרב אשלג לאחיו ר"ש. עד עתה כמעט ולא היה ידוע על טיב הקשר בין השניים, והתפרסמו אך כשני מכתבים ביניהם (בס' 'פרי חכם'), אשר גם הם מכילים חומר דל מאוד. ברם, במכתב שלפנינו אנו נחשפים לקשר עמוק ביותר, ואדרבה אנו אף מתוודעים לסיבה מדוע לא מצא לנכון הרב אשלג לקיים קשר רציף עם אחיו בוורשה. וכך כותב לו הרב אשלג:
"ועתה תראה האמת, מדוע אמנע את ידי ולא כתבתי לך מיום הפרדך ממני עד היום הזה, אפילו תיבה אחת קטנה שבקטנות, להורות לך את הדרך אשר תלך בו, כי לחיבור אתה צריך, ואי אפשר להכניס אדם תחת כנפי השכינה, על ידי מכתבים ודברי דואר, כי צריך להתחבר למוח ופנימיות רבו ממש כדי שיזכה בחזרה בהא דהבראם..".
דברים אלו של הרב אשלג, מתחברים להקשר הרחב שבו עוסק המכתב כולו, בכך שהאדם חווה מספר לידות ועיבורים בחייו, והמשמעות של אבהות ואחווה רוחנית המתקיימת בין בני אדם. ניתן לעלות את ההשערה, שמא החיבור כולו שלפנינו, נשלח כמות שהוא לאחיו רבי שמואל, מתוך כוונה של אחיו הרב אשלג, להורות לו ולהעמידו בקרן אורה אודות יסודות משנתו הקבלית והרעיונית בכלל. ללא ספק, מאמר וחומר שאי אפשר להפריז בחשיבותו ומשמעותו, הן מבחינה הגותית טהורה במשנתו של הרב אשלג, והן מן ההיבט האישי – ביוגרפי, אודות חייו ויחסיו עם משפחתו (שנותרה בפולין לאחר עלייתו של הרב אשלג ארצה, בראשית שנות העשרים של המאה 20). אחיו של הרב אשלג רבי שמואל, נספה בשואה, ככל הנראה בטרבלינקה, יחד עם רעייתו ושמונת ילדיהם. עובדה אשר מעניקה לחומר שלפנינו משמעות מצמררת אף עוד יותר.
כרך ב' – 2-3 חיבורים שונים בקבלה שלא ידועים מעולם:
בכרך זה סדרה ארוכה של מאמרים, אשר בחלקם אינם ידועים בשום אופן והקשר במשנתו של בעל הסולם. מן המעט שהצלחנו לדלות מהחומר העצום שלפנינו בכרך זה, ניתן לציין כמה דוגמאות בולטות לכך:
בחיבור זה ישנו מאמר שהוא לא פחות ממהפכני במשנתו של הרב אשלג, במאמר זה הוא מפרט לא פחות מאשר 'כב' בחינות דנה"י ('נצח, הוד, יסוד') עליון'. בעוד שבמשנתו של הרב לאשלג בענפיה השונים, מוכרות אך ג' בחינות.
כמו כן, ישנם בחיבורים שלפנינו ביאורים מפתיעים ממש, אודות מונחים המופיעים במקומות אחרים במשנתו אך זאת באופן של ראשי תיבות, אשר לא הובנו ופוענחו מעולם, ואילו בחיבורים שלפנינו הם למעשה מתפענחים ומתבארים לראשונה! הדוגמא הבולטת לכך היא מאמר העוסק בעניין 'האומ"ץ'. מדובר בראשי תיבות חידתיות ביותר, אשר במשך שנים ארוכות כל מי שבא בסוד משנתו של בעל הסולם התקשה מאוד לפענח, כך שלראשונה בזכות המאמרים שלפנינו ניתנת הזכות לבוא בסוד הדברים ופשרם הפנימי.
סוגיות נוספות המתלבנות בחיבורים אלו, הנם: 'סתימא דאכימן', מאמר 'מקוה"נ' (שני דפים מלאים בהקשר זה). זאת לצד, סדרת המאמרים העוסקים בסוגיות הקשורות לזוהר פרשת בראשית, ובאופן מסוים מתלבנים בקצרה ממש בחיבור 'פירוש הסולם' לפרשת בראשית.
זאת ועוד, במאמרים שלפנינו, ניתן למצוא חומר רב הקשור ל'שער הכוונות' שבספר עץ חיים. וכאן אנו נחשפים לחידה פלאית נוספת, ממה שידוע בידינו, הרב אשלג כמעט ולא פרסם אודות 'שער הכוונות' (ספרו 'בית שער הכוונות', מתייחס באופן חלקי וראשוני ממש לכוונות התפילה, אך לא מעבר לזה). ואומנם, ישנן עדויות ממקורות שונים, על כך שהרב אשלג דיבר במפורש על כך שהוא בהחלט כן כתב אף על 'שער הכוונות' אך הוא בחר להצניע זאת. ייתכן מאוד ולפנינו גילוי מרעיש ממש במשנתו של הרב אשלג, בכך שלראשונה נחשף חומר מקיף העוסק בסוגיות הקשורות לעניינו של 'שער' זה.
כמו כן, בכרך זה, ניתן למצוא שני מאמרים מקיפים למדיי, הקשורים ליסודות משנתו הקבלית-פילוסופית של הרב אשלג, בנושא 'הרצון לקבל – והרצון להשפיע'. נושא זה אין בסיסי ועקרוני ממנו בהבנת כלל השקפתו הרעיונית. הניסוחים המופיעים במאמרים אלו, הנם שונים בתכנם מהאופן שבו הם מופיעים במקומות שונים על פני משנתו הרחבה של הרב אשלג. חלק מן המאמרים, כמו 'האדם מרכז הבריאה' ועוד, מופיעים בחיבורו של בעל הסולם 'הקדמה לספר הזוהר', אך גם זאת בשינויים לא מעטים. זאת לצד מאמרים נוספים שאין להם תיעוד בכל מקום אחר כדוגמת 'סוד הנבואה' ועוד.
סוף דבר: אין ספק כי החיבורים שלפנינו עשויים להוות נקודת מפנה מופלאה ממש, בהבנת משנתו ורעיונותיו הקבליים של הרב אשלג, וכבשורה מרנינה בעבור כל מי שוחרי תורתו והגותו של הרב אשלג. כל שצוין לעיל, אינו אלא ממחקר מקופיה בלבד, ומהווה כהצצה ראשונית גרידא למה שאצור בחומר העצום שלפנינו. אך בוודאי עוד נדרשת עבודת מחקר מעמיקה מאוד, אשר תרד לעומקם של שלל המאמרים והרעיונות שבחיבורים שלפנינו, ולהביא לגילוי ופענוח מקסימלי של העושר הרעיוני האצור בהם.
חשוב לציין ולהדגיש, כי רכישת אוסף כתבים אלו, תעניק לרוכש זכות מלאה ובלעדית, לערוך ולהוציא לאור עולם את החיבורים שלפנינו, ובכך לזכות את רבבות לומדי תורתו של הרב אשלג, בזכייה הגותית נדירה ומופלאה עד מאוד.
מספר עמודים: 118 מצב הדפים: טוב מאוד (למעט מספר בודד של דפים שעברו תיקונים קלים). הדפים נכרכו בשני כריכות עור מפוארות.

פריטים נוספים שיכולים לעניין אותך

פריט 247
מכתב הלכתי ארוך מאת רבי שמחה הלוי במברגר. תרט"ו [1855]
מחיר פתיחה: $200
הערכה: $300 -
$400
נמכר: $244

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 186
שו"ת בנימין זאב. ונציה, רצ"ט. הגהות המחבר בכתב ידו
מחיר פתיחה: $500
הערכה: $1,000 -
$3,000
פריט 265
קבלה חתומה בחתימתו של האדמו"ר מלעלוב - רבי שמעון נתן נטע בידרמן
מחיר פתיחה: $250
הערכה: $300 -
$400
נמכר: $439

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 219
מכתב בחתימות הגאון רבי שמואל סלנט רבה של ירושלים אל משה מונטיפיורי. ירושלים, תרכ"ח [1868]
מחיר פתיחה: $700
הערכה: $1,000 -
$1,200
נמכר: $1,586

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 135
קרית חנה. חתימתו וחותמתו של רבי יהושע העשיל תאומים פרנקל, בן ה'ברוך טעם' ותלמיד החוזה מלובלין
מחיר פתיחה: $3,000
הערכה: $5,000 -
$8,000
פריט 32
טור אבן העזר וטור חושן משפט. פאנו, רע"ו 1516. פוסט אינקונבולה. נדיר
מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $2,000 -
$2,500
נמכר: $610

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 109
ספרים נדירים 3 בכרך אחד, מגילת יוחסין, שומר שבת, התעוררות התשובה
מחיר פתיחה: $300
הערכה: $600 -
$800
נמכר: $366

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 243
מכתב נדיר ביותר בכתב יד קודשו וחתימתו של נכדו חביבו של הגאון מוילנא שזכה להסתופף בצילו, רבי יעקב משה מסלאנים
מחיר פתיחה: $8,000
הערכה: $14,000 -
$18,000
נמכר: $12,200

המחיר כולל עמלת קונה

קבל הערכת פריטים ללא עלות

למכור עם Winner'S

סקרן לדעת האם הפריט שלך מתאים לאחת מהמכירות הקרובות שלנו?
ספק מידע ושתף תמונות כדי לבקש הערכת מחיר מקוונת כעת.

התחל להקליד ע"מ לקבל תוצאות רלוונטיות

תנאי בית המכירות

הדרכה למבקרי התערוכה ומשתתפי המכירות הפומביות כולל תקנות ונוהל.

ווינרס מכירות פומביות בע"מ להלן החברה עורכת בזה תצוגת פריטי יודאיקה שונים, אשר התקבלו מאנשים שונים אשר הסכימו להעמיד את הפריטים החשובים לרשות הקהל להסתכלות עם אפשרות לרכישתם במכירה פומבית שתתקיים עם סיום התערוכה.

 

*היות ובאתר הבית של ווינרס ישנה אפשרות למתן הצעות מוקדמות ולראותן, במקרה של שוויון בהצעות מוקדמות ההצעות שניתנו באתר הבית של ווינרס גוברות על פני הצעות שנתקבלו באתרים אחרים.

1 . לנוחיות המבקרים הוצאנו לאור קטלוג זה עם הסברים מפורטים בליווי תמונות. המידע בקטלוג מבוסס על הערכת מומחי החברה אולם האחריות

הבלעדית על בדיקת הפריטים מוטלת על הרוכש. שמור על הקטלוג כעל מלווה אישי לכל ימי התערוכה והמכירה. אנו לרשותך בכל שאלה, ספק וברור.

ניהול המכירה ותנאיה:

2 . המכירה עצמה תנוהל ע"י אדם מנוסה הבקי בנוהלי המכירות פומביות. אנו מבקשים מכל המבקרים והאורחים במכירה הפומבית לצייד את עצמם

בידע המתאים. לאלו שאינם בקיאים בנושא זה אנו ממליצים לפנות אלינו בימי התערוכה או לפניה ולקבל מאיתנו את המידע הדרוש.

3 . עצם ההשתתפות במכירה הפומבית וקבלת "מספר רכישה" מאיתנו מהווה אישור והסכמה כי ידועים למקבל המספר. התקנות, הנוהל, התנאים

והנהוג בתערוכות ובמכירה פומבית שלנו ובכל בעיה וספק, באם יתעוררו, בשעת המכירה או לאחריה, עקב רכישת פריטים מסוימים, ינהג הרוכש או

הרוכשת וכן הנהלת החברה כעורכי המכירה, לפי הנהוג והמקובל אצלנו.

4 . היות והחברה אינה אלא עורכת התערוכה והמכירה ואינה בעלת הפריטים עצמם לכן מוסכם ומותנה בזאת כי בכל מקרה, לא תהיה אחריות החברה כלפי הרוכשים אלא עד העברת הכספים לידי המוכרים- בעלים ולכן, באם הועבר כבר התשלום שהתקבל מהרוכש ליד הבעלים, אזי אף אם תלונתו או טענתו של הרוכש תהיה מוצלחת, אנו נעשה כל מאמץ והשתדלות להשיב את כספו של הבעלים. אך לא תהיה כל התחיבות מצידנו לכך, וכן לא ננהל הליכים משפטיים לשם החזרת כספים לרוכשים לאחר שהועברו לבעלים. אולם נסכים למתן האישורים המתאימים מצידנו לרוכש כדי שיוכל לנהל הליכים משפטיים נגד הבעלים.

5 . עם קבלת "מספר רכישה" מאיתנו באופן אישי או טלפוני, מסכים ומתחייב הרוכש לא לתבוע באופן אישי או בתביעה משפטית בכל מקרה של נזק או טעות בתיאורי הפריטים את החברה. כל טענה או תביעה לאחר העברת הכספים לבעלים הנה אך ורק כלפי הבעלים.

מחירים והערכות:

ההשתתפות במכירה מתבצעת באחת מהאפשריות הבאות: א. ע"י הופעת הרוכש\ת בעצמו באולם ב. בא כוחו ג. ע"י הצעות טלפוניות או בכתב, המייפות את כוחה של הנהלת החברה לרכוש עבור המזמינים פריטים שונים ד. דרך האינטרנט.

6 . משתתף המופיע כבא כוחו של אדם אחר, מחייב את עצמו ואת שולחו באותה מידה, ויחויב לעמוד בעצמו בתשלומי רכישותיו עבור משלחו ואנו נראה בו כ"רוכש" לכל דבר, ונוכל לפנות אליו או אל שולחו כדי לממן את הרכישה, לפי ראות עינינו.

7 . באם נקבל הזמנה טלפונית או בכתב לפריט מסוים, נשתדל לפעול למען האינטרס של המזמין כאילו היה הוא בעצמו באולם. אולם, אין התחיבות מצידנו להשיג עבורו את הפריט.

8 . אין התחיבות לקבל כל הצעה שהיא לרבות הגבוהה ביותר וזאת אף אם הרוכש או מיופה כוחו נמצא באולם ומשתתף אישית במכירה.

9 . המכירה עצמה מנוהלת בהכרזת דולרים של ארה"ב. אולם התשלום בפועל מתקבל בשקלים לפי חישוב הדולר בשער אשר יוכרז עליו בפתיחת המכירה או ביום התשלום (הגבוה מבינהם), או בדולרים של ארה"ב.

10 . א. על כל תשלומי הרוכשים עד $500,000 לפריט מתווספים 24% עמלה. מעל $501,000 לפריט מתווספים 20%. על כל התשלומים יש תוספת מע"מ על העמלה. תוספות אלו הינם חלק בלתי נפרד מהצעת המחיר המתקבל ע"י מנהל המכירה בשעת המכירה וכל ההתחייבות והמשתמע מהן חלות גם על האחוזים.

ב. תושב חו"ל יהא זכאי לפטור מן המע"מ רק במידה והפריט שרכש ישלח לחו"ל ע"י החברה ללא אחריותה ובכפוף להוצאת רשימון יצוא משרותי המכס. הרוכש ישא בכל העלויות הנילוות.

11 . א. צ'יקים בנקאיים או צ'יקים אישיים מתקבלים בהסתייגות עד לביצוע התשלום בפועל ע"י הבנק.

ב. תשלום במזומן, בצ'קים או בהעברה בנקאית מהארץ הם ללא עמלה. תשלום בצ'קים )מחו"ל( או כרטיסי אשראי )מהארץ( יחויבו בתוספת של 1.5% .

העברה בנקאית מחוץ לארץ תחויב בתוספת של 1.5% מהסכום, מינימום 30$ . תשלום בכרטיסי אשראי מחו"ל יחויב בעמלה של 3% . כל החיובים הנ"ל אינם תלויים בתאריך הגביה וכפופים להיתר עיסקה.

2 1 . ליד כל פריט נמצאת הערכת המומחים שלנו. נא להתייחס אל ההערכה רק כאל הצעה בלבד, אין כל הבטחה שהפריטים לא ימכרו מתחת למחיר הנמוך המופיע בהערכה ואין כל בטחון שהמחיר לא יעלה ואפילו בהרבה על המחיר הגבוה. סעיף זה אינו גורע מהגנתנו העקבית על מחיר המינימום של בעל הפריט, הגנה זו מתבצעת על ידינו בדרכים מקובלות והנראות לנו. לצורך זה נרשם גם מחיר הפתיחה ליד הערכה.

פעמים ואנו מקבלים פריטים אשר הבעלים קבעו להם מחיר פתיחה נמוך ביותר, אנו מצידנו קובעים את ההערכה מבחינה מקצועית, לכן אנו רושמים את מחיר הפתיחה, המבוקש ע"י הבעלים אך רושמים גם את ההערכה שלנו, שהיא לפעמים גבוהה בהרבה ממחיר הפתיחה.

13 . הרוכש (לרבות אדם שרכש את הפריטים שלו שהוא העמיד למכירה) או בא כוחו יוציא את הפריט שנרכש בהקדם האפשרי. אנו מבקשים להופיע תוך 7 ימים, לשלם ולהוציא את הפריטים ומכל מקום בשום אופן לא לאחר יותר מ- 14 יום. כעבור 14 יום החברה תשמור לעצמה את הזכות לגבות 5$ לפריט ליום, דמי שמירה ואחסון ו/או לבטל את המקח בצורה חד צדדית, בלי לוותר על זכות התביעה של העמלות.

14 . משלוח הפריטים אל בית הרוכש, מתבצע על אחריותו הבלעדית, ובדרך שתיראה לנו. כל הוצאות משלוח וכו' על חשבון הרוכש.

15 . הרוכש ישלם על רכישותיו לפני הוצאת הפריטים ממשרדי החברה.

16 . לידיעת הבעלים: אין אנו אחראים לביצוע בפועל של התשלומים אשר התחייבו הרוכשים לשלם בשעת המכירה. כל התחיבות של הרוכשים אשר לא תבוצע בפועל, ניתן את כל הגיבוי לבעל הפריט ]לשעבר[ לגבות את התשלומים המגיעים לו. אך לא ננהל בפועל הליכים משפטיים כנגד רוכשים,

אלא נשתדל בכל הדרכים הנראות לנו כגון עיקול כספים של רוכשים באם נמצאים אצלנו, או חפצים שלהם וכדומה, אך איננו מתחייבים לעקל כספים וכדומה.

17 . למרות כל האמור מסכימים הרוכשים והמוכרים לראות בנו כצד משפטי לכל דבר במקרה ונעמוד על זכותנו הניתנת לנו בזה, לנהל הליכים משפטיים ולנקוט בכל דרך מקובלת אחרת כנגד צד שאינו עומד באיזהו שהיא מהתחייבויותיו.

18 . אנו משאירים לעצמנו את הזכות להודיע בע"פ או בכתב, עד שעות המכירה, על שינויים בסעיפים דלעיל או הוספת שונות באם יהיו כאלו.

19 . בכל מקרה של שינוי, תוספת או השמטה בתרגום לאנגלית, הנוסח העברי קובע.

שאלה על פריט

תגלית. חיבורים חדשים בלתי ידועים כלל, מאת המקובל האלוקי רבי יהודה לייב אשלג – בעל הסולם. בכתיבת יד קודשו