חכמי בגדד

מספר פריטים: 6

סנן פריטים

בחר קטגוריות להצגה
בחר קטגוריה
נמכר
פריט מספר 113
מכירה 113
אפיקי מים. פירוש על 'עץ חיים' להאריז"ל בכתב יד קדשו של הרב המקובל האלוקי רבי יהודה פתייה. לא נדפס

חיבור גדול [360 עמ'] מקיף, שלם ומסודר להפליאה, הנקרא בשם 'אפיקי מים' והוא פירוש על ספר 'עץ חיים' לרבינו האר"י. בחיבורו מפרש הרב פתייה את דברי האר"י ומרבה להביא מדברי המפרשים הרבי משה זכות, רבי שלום שרעבי, בעל ה'שמן ששון' ועוד. כמו כן עורך הרב פתייה השוואה בין כתבי יד של 'עץ חיים' וספרים נוספים וכן מביא שמועות רבות מרבו הרשב"א [=רבי שמעון בן אגסי].
את החיבור כתב הרב פתייה בפסח שני בחודש אייר שנת אעלה בתמ"ר שהיא שנת תרמ"ב ויוצא א"כ שחיבר אותו עוד ביותר צעיר לימים, בגיל 23 בלבד.
החיבור נקרא גם בשם "מהדורה קמא" ובאמת מאוחר יותר חיבר ספר גדול על 'עץ חיים' בשם "בית לחם יאודה" אם כי בכל ספר ישנם הוספות ושינויים בבחינת דברי תורה עניים במקום אחד ועשירים במקום אחר. ניכר שהמחבר עבר על כתב היד מס' פעמים ותיקן, מחק והוסיף הערות בשוליים על מנת להוציא דבר מתוקן תחת ידו. בתחילתו שער מצוייר עם מסגרת מסוגננת. בסופו העתיק המחבר שאלה ותשובה משו"ת הרמ"ז [=רבי משה זכות] שכנראה היתה נדירה בזמנו ובשאלה זו יש שבע תשובות בשבעה ענינים שונים בתורת הקבלה.
השאלה היא מתלמיד הרמ"ז רבי בנימין הכהן ז"ל והתשובה מהרמ"ז ז"ל [הוספה זו תופסת שישה עמודים].
הרב פתייה מעתיק שלוש סגולות: סגולה לעקרה שתיפקד בזש"ק, סגולה לנסות אישה אם זנתה ח"ו וסגולה למקשה לילד. את הסגולה לזק"ש העתיק מרבי חיים ויטאל שקיבלה מהאר"י שקיבלה מפי אליהו הנביא, ומעיד שניסה את הסגולה על אישה אחת ונתעברה ושאר הסגולות לא נתן יעוי"ש באריכות. וכנראה שדרך אגב נשאר בדף הכת"י מקום והעתיק הסגולות באותו מקום וברוך היודע.

לחיבת הקודש נעתיק קטע הסגולה לזש"ק וזה לשונו: "לעק' [=לעקרה] יקח הבעל משתן שלו מעט כשהוא חם ויתן בתוך הכוס ויקח מיני בשמים קנה וקנמון וישחוק אותם עם סוכר לבן פראנצ"י ויתן בתוך הכוס ויקח מעט חלב של עז ויערב הכל ביחד וישקיה ג' ימים ויעשה רושם. זאת הסגולה נעתקה מכתיבת יד מהרח"ו זצ"ל שקבלה מפי האר"י ז"ל והיה כתוב שם מפי מהרח"ו וז"ל [=וזה לשונו:] 'ואני איני רוצה לגלותה לשום אדם אלא לצנועים וזה הסוד אמר לי מורי [=האר"י] ז"ל שהוא קבלה מפי אליהו' עכ"ל. ואני [= רבי יהודה פתיה זצוק"ל] ניסיתיו באשה אחת ונתעברה".

קעז, [3] דף. דיו על נייר. 13X19 ס"מ. אוטוגראף חתום של גדול מקובלי בגדד בדור האחרון. מצב טוב. נייר שברירי. מעט מאוד כתמים. נתון בתוך קופסת עור מפוארת.

חיבור זה צולם בשנת תשל"ח באופן פרטי במס' עותקים מצומצם ע"י בן המחבר רבי שאול פתיה זצ"ל אך מחמת שהוא כתב חצי קולמוס אין יד הלומדים מבינה אותו וגם אינו מצוי כלל. רכישת כתב יד זה תעניק לרוכש זכות מלאה ובלעדית, לערוך, לההדיר ולהוציאו לאור עולם, ובכך לזכות את אלפי לומדי תורתו הרב פתייה.
המקובל האלוקי רבי יהודה משה פתייה [תרי"ט-תש"ב, 1859-1942], יליד בגדד, הוסמך להוראה על-ידי רבי עבדאללא סומך, והיה תלמידו המובהק של גדול המקובלים בדורו רבי יוסף חיים בעל ה'בן איש חי'. חיבר ספרים רבים בחכמת קבלה. היה יודע כאחד מן המקובלים הקדמונים בטיב השמות והלחשים, כתב קמיעות וריפא חולים, תקן נשמות והוציא רוחות שנכנסו באנשים. בספרו המפורסם רוחות מספרות מספר הרב פתייה על עשרות מקרים בהם הוציא רוחות שנדבקו באנשים. הוא מתאר שם בתיאור ארוך ומופלא, איך רוחו של שבתאי צבי נכנסה באדם בשם בכור ולא הסכימה לצאת, הרב פתייה, שהתייעץ עם רבו בעל ה'בן איש חי' ועם עוד מקובלים, חקר את רוחו של שבתאי צבי, והוא תיאר לו בפרוטרוט את קורותיו לאחר מותו וכיצד עבר ממדור ייסורים אחד למשנהו, ואיך שאין לו אפילו רשות כניסה לגהינום, הרב פתייה סידר לו תיקון, ובסופו נכנסה רוחו של שבתאי צבי לגיהינום. בסוף ימיו עלה הרב פתייה לארץ ישראל, וגם שם נודע בגדולתו העצומה, וכאשר הכוחות הנאציים התקדמו כמעט ללא הפרעה לכיוון ארץ-ישראל, פנו אליו גדולי המקובלים והוא תיקן סדר מסוים של תפילות, ובחסדי השם נהדף צבאו של רומל בפני הצבא הבריטי בקרב אל עלמיין, מה שנזקף בעיני רבים בזכות תפילותיו של הרב פתייה, כפי שהיטיב לתאר את המקרה הסופר הרב חיים סבתו בספרו 'בואי הרוח': "הם עשו זאת בעצת הארי שבחבורה, הצדיק הבגדדי המלומד בנסים הרב פתייה, שאחרי שאלת חלום ציווה לכל אחד מן החבורה ללכת למקום אחר להתפלל…".

מחיר פתיחה: $30,000
הערכה: $50,000 -
$60,000
נמכר: $36,600

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 114
מכירה 113
קמיע לשמירה ורפואה מהמקובל רבי יהודה פתייה. בגדד, המחצית הראשונה של המאה ה-20

קמיע לשמירה משדים ומזיקים, לרפואת הנפש והגוף, נגד עין הרע וחלומות רעים ועוד בכתב יד קדשו של גדול מקובלי בגדד בדורו רבי יהודה פתייה. בגדד, לפני שנת 1935.
תוכן: "… יהי רצון מלפניך …שתשמור ותציל את אמתך גזאלה בת שמחה הנושאת קמיע זה משדין וממזיקין… ומעין הרע ומכל חולי ומחלה… מנזק ומחבלה… ותרפאה רפואה שלימה רפואת הנפש ורפואת הגוף…לאהבה לחן ולחסד ולרחמים בעיניך ובעיני כל רואיה…"
[1] קמיע, דיו על גבי קלף. 5.5X49 ס"מ. כתב ספרדי, וכתב סת"ם מנוקד. קמיע מסוג זה היה מגולגל בד"כ בתוך נרתיק זהב או עור. מצב טוב-טוב מאוד. מעט כתמים. קרע זעיר ללא פגיעה בטקסט.

מחיר פתיחה: $2,000
הערכה: $4,000 -
$5,000
נמכר: $2,684

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 115
מכירה 113
מחזור התפילה האישי של המקובל האלוקי רבי יהודה פתייה עם הגהות והערות חשובות בכתב יד קדשו

העותק האישי בו התפלל ושפך את צקון לחשו המקובל האלוקי רבי יהודה פתייה, כולל שירים, הערות, הגהות, ביאורים, ותולדות בני משפחתו, הכל בכתב יד קדשו. מועדים לשמחה, תפלות לשלש רגלים כמנהג ק"ק בגדאד ואגפיה. בגדאד, תרס"ז [1907]. עם הגדה של פסח, בגדאד, תרס"ח [1908].
בעמוד השער חתימת יד קדשו: הצעיר יאודה משה ישועה פתייא יצ"ו. בדפי המחזור כתב הרב פתייה בכתב ידו, הערות ותיקונים, לצד הסברים. בנוסף, חיבר הרב פתייה שלושה שירים וכתבם במחזור: א. בתחילת המחזור בדף הכריכה "פזמון לעשר זכירות לחן ערבי וראשי הפזמון שמעו"ן יהוד"ה. הפזמון מלא בקשות לחזרה לא"י ולמקדש ולירושלים. ב. בסוף המחזור בדף כריכה של חוברת תקופות ומזלות שנוספה למחזור, שיר על השכינה בחרוזים. ג. בדף האחרון של המחזור בסוף חוברת תקופות ומזלות "שיר מחובר לעשר זכירות" לחן ערבי, השיר הוא כמו השיר בעמוד הראשון של המחזור אך בשינוי. בחיבור אלה מועדי ה' אודות קביעות השנים, שנכרך עם המחזור, כתב הרב פתייה כמה גימטריאות לצד השנים שנזכרו בלוח.
גולת הכותרת של הספר: קורות המקובל, משפחתו וילדיו, הכל בכתב יד קדשו. רשימה מפורטת ומדויקת של ילדיו, עם יום ושעת הלידה של כל אחד ואחת, עם תאריך הפטירה של אלו שנפטרו בחייו, ובסוף הוספה מבנו רבי שאול פתיה: נפטר אבי ועטרת ראשי ביום שני שעה 1:00 בצהרים כ"ז אב שנת התש"ב פרשת שופטים ושוטרים ונקבר באותו יום…!"
מצב בינוני. כתמי זמן ושימוש. נייר שברירי. קרעים קלים במספר דפים. כריכת חצי עור מקורית משופשפת.

מחיר פתיחה: $3,000
הערכה: $8,000 -
$10,000
פריט מספר 116
מכירה 113
הכיפה החגיגית של המקובל האלוקי רבי יהודה פתייה

כיפת בד רקומה בצפיפות בחוטים מוזהבים ומוכספים אותה חבש במשך שנים רבות המקובל רבי יהודה פתייה, גדול המקובלים של הדור האחרון.
מצורף אישור חתום מהמשפחה המאשר שהרב פתייה חבש את הכיפה שלפנינו במשך שנים. מצב טוב מאוד. קוטר 21 ס"מ. כתמים.

מחיר פתיחה: $2,000
הערכה: $3,000 -
$4,000
נמכר: $14,640

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 117
מכירה 113
ספר הליקוטים ושער הפסוקים. העותק של המקובל האלוקי רבי שמעון אהרן אגסי מבגדד

ספר הליקוטים ושער הפסוקים לרבינו האריז"ל. ירושלים, תרכ"ז [1867] עם הערות, הגהות וציונים בכתב יד קדשו של רבי שמעון אהרן אגסי.
שער הפסוקים, וספר הליקוטין, דרשות נעלמות אשר חיבר רבי חיים ויטאל מתורת רבו האר"י. ירושלים, בדפוס רבי ישראל ב"ק. תרכ"ח [1868]. ויראנט מיוחד עם שער אחד לשני הספרים שחלקו העליון נדפס בשתי עמודות.
הספר שלפנינו נשלח מירושלים לבגדד עם ספרים נוספים אל רבי שמעון שהיה תלמיד חבר לה'בן איש חי'.
בדף שמאחורי השער מודה רבי שמעון להשי"ת שזיכה אותו בספרים ומסיים בתפילה שיזכה להבינם וכו' וחותם שמו ביום החמישי בשבת בכ"ה לחודש תשרי התרל"ד ליצירה: "הבוטח בצור מחסי הצעיר שמעון אהרן אגסי יצ"ו".
כמו"כ בדף נוסף מציין מס' חידושים שאסף מהספר ומצטט אותם ככתבם ובציון הדף שבכתובים. ובאמצע כותב עוד תירוץ מעצמו על קושית האריז"ל. בין דפי הספר יש הגהות נוספות קצרות בכתב ידו תיקוני טעויות דפוס הוספות והשלמות קצרות. בהוסיף הערה מעניינת בכתי"ק וזה לשונו: "ידוע הוא ומכתבי האר"י ז"ל שטעם גלות ישראל בין אומות העולם הוא כדי ללקוט ולברר ניצוצות הקדושים הטבועים שם … עד שבגלות הזה צריך לברר כל ניצוה"ק שבכל מקום ואז כשיושלם הבירור יבוא משיח צדקנו בב"א וזהו דבר שאי אפשר להיות, מחמת שיש מקומות שהם רחוקים הרבה מאוד … לכך עשה הקב"ה שנתן בלב העולם לתקן הדרכים בתכלית המרוץ כמו ע"י מסילות הברזל וכיוצא שנתחדשו בזה הזמן ולפתוח נתיבות עולם בים מקום אשר לא עבר בה איש כמו אמעריק"א וכיוצא עד שבזה הזמן יוכל האדם לשוטט בכל חלקי העולם בזמן לא כביר ואז ממילא אפשר שילכו ישראל לשם ….".
המקובל רבי שמעון אגסי (1852 – 1914) ראש ישיבה, מקובל נודע, דרשן ופייטן, מגדולי רבני בגדד ושני בחשיבותו למעמדו של החכם באשי – ראש הקהילה. היה תלמידו של חכם יצחק מרדכי ששון, ועסק הרבה בקבלה גם עם ידידו רבי יהודה פתייה. חיבר את הספר בני אהרן על שער הגלגולים, וכן את הספרים אמרי שמעון וזהב שבא.
[4], קנח, [2] דף, 30 ס"מ. ש.הלוי, ספרי ירושלים 91. כרוך בכריכת עור עם שפשופים. הכריכה מעשי ידי המקובל רבי יצחק כדורי. מצב טוב-טוב מאוד.
.

מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $2,500 -
$3,000
נמכר: $3,172

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 118
מכירה 113
דרוש לשבת תשובה בכתב יד קדשו של הבן איש חי זיע"א

קונטרס דרוש לשבת תשובה בכתב יד קדשו של הבן איש חי ובו מפלפל בעניין תשובה ע"י הרהור ותשובה ע"י דיבור ובדין שכר על מצוות שהרהר אותם במחשבה ולא עשה בפועל ממש. וכן דן בעניני תשובה מאהבה ותשובה מיראה ועוד ועוד.
בעמוד א' של כתב היד מזכיר הרי"ח זלה"ה "דרוש ד' לשבת תשובה שם בדף ט"ז ע"א חקרתי…" לקראת סיום כותב המחבר: "אל ש-ד-י יהיה בעזרתינו וישמרנו ויעזרנו אכי"ר".
[14] עמ'. דיו על נייר משבצות. 13X10.5 ס"מ. אוטוגרף בכתיבת חצי קולמוס אופיינית עם מחיקות ותיקונים. מצב טוב מאוד. כרוך בכריכת עור חדשה.

מחיר פתיחה: $4,000
הערכה: $6,000 -
$7,000

התחל להקליד ע"מ לקבל תוצאות רלוונטיות

שאלה על פריט

הכיפה החגיגית של המקובל האלוקי רבי יהודה פתייה

תנאי בית המכירות

הדרכה למבקרי התערוכה ומשתתפי המכירות הפומביות כולל תקנות ונוהל.

ווינרס מכירות פומביות בע"מ להלן החברה עורכת בזה תצוגת פריטי יודאיקה שונים, אשר התקבלו מאנשים שונים אשר הסכימו להעמיד את הפריטים החשובים לרשות הקהל להסתכלות עם אפשרות לרכישתם במכירה פומבית שתתקיים עם סיום התערוכה.

 

*היות ובאתר הבית של ווינרס ישנה אפשרות למתן הצעות מוקדמות ולראותן, במקרה של שוויון בהצעות מוקדמות ההצעות שניתנו באתר הבית של ווינרס גוברות על פני הצעות שנתקבלו באתרים אחרים.

1 . לנוחיות המבקרים הוצאנו לאור קטלוג זה עם הסברים מפורטים בליווי תמונות. המידע בקטלוג מבוסס על הערכת מומחי החברה אולם האחריות

הבלעדית על בדיקת הפריטים מוטלת על הרוכש. שמור על הקטלוג כעל מלווה אישי לכל ימי התערוכה והמכירה. אנו לרשותך בכל שאלה, ספק וברור.

ניהול המכירה ותנאיה:

2 . המכירה עצמה תנוהל ע"י אדם מנוסה הבקי בנוהלי המכירות פומביות. אנו מבקשים מכל המבקרים והאורחים במכירה הפומבית לצייד את עצמם

בידע המתאים. לאלו שאינם בקיאים בנושא זה אנו ממליצים לפנות אלינו בימי התערוכה או לפניה ולקבל מאיתנו את המידע הדרוש.

3 . עצם ההשתתפות במכירה הפומבית וקבלת "מספר רכישה" מאיתנו מהווה אישור והסכמה כי ידועים למקבל המספר. התקנות, הנוהל, התנאים

והנהוג בתערוכות ובמכירה פומבית שלנו ובכל בעיה וספק, באם יתעוררו, בשעת המכירה או לאחריה, עקב רכישת פריטים מסוימים, ינהג הרוכש או

הרוכשת וכן הנהלת החברה כעורכי המכירה, לפי הנהוג והמקובל אצלנו.

4 . היות והחברה אינה אלא עורכת התערוכה והמכירה ואינה בעלת הפריטים עצמם לכן מוסכם ומותנה בזאת כי בכל מקרה, לא תהיה אחריות החברה כלפי הרוכשים אלא עד העברת הכספים לידי המוכרים- בעלים ולכן, באם הועבר כבר התשלום שהתקבל מהרוכש ליד הבעלים, אזי אף אם תלונתו או טענתו של הרוכש תהיה מוצלחת, אנו נעשה כל מאמץ והשתדלות להשיב את כספו של הבעלים. אך לא תהיה כל התחיבות מצידנו לכך, וכן לא ננהל הליכים משפטיים לשם החזרת כספים לרוכשים לאחר שהועברו לבעלים. אולם נסכים למתן האישורים המתאימים מצידנו לרוכש כדי שיוכל לנהל הליכים משפטיים נגד הבעלים.

5 . עם קבלת "מספר רכישה" מאיתנו באופן אישי או טלפוני, מסכים ומתחייב הרוכש לא לתבוע באופן אישי או בתביעה משפטית בכל מקרה של נזק או טעות בתיאורי הפריטים את החברה. כל טענה או תביעה לאחר העברת הכספים לבעלים הנה אך ורק כלפי הבעלים.

מחירים והערכות:

ההשתתפות במכירה מתבצעת באחת מהאפשריות הבאות: א. ע"י הופעת הרוכש\ת בעצמו באולם ב. בא כוחו ג. ע"י הצעות טלפוניות או בכתב, המייפות את כוחה של הנהלת החברה לרכוש עבור המזמינים פריטים שונים ד. דרך האינטרנט.

6 . משתתף המופיע כבא כוחו של אדם אחר, מחייב את עצמו ואת שולחו באותה מידה, ויחויב לעמוד בעצמו בתשלומי רכישותיו עבור משלחו ואנו נראה בו כ"רוכש" לכל דבר, ונוכל לפנות אליו או אל שולחו כדי לממן את הרכישה, לפי ראות עינינו.

7 . באם נקבל הזמנה טלפונית או בכתב לפריט מסוים, נשתדל לפעול למען האינטרס של המזמין כאילו היה הוא בעצמו באולם. אולם, אין התחיבות מצידנו להשיג עבורו את הפריט.

8 . אין התחיבות לקבל כל הצעה שהיא לרבות הגבוהה ביותר וזאת אף אם הרוכש או מיופה כוחו נמצא באולם ומשתתף אישית במכירה.

9 . המכירה עצמה מנוהלת בהכרזת דולרים של ארה"ב. אולם התשלום בפועל מתקבל בשקלים לפי חישוב הדולר בשער אשר יוכרז עליו בפתיחת המכירה או ביום התשלום (הגבוה מבינהם), או בדולרים של ארה"ב.

10 . א. על כל תשלומי הרוכשים עד $500,000 לפריט מתווספים 24% עמלה. מעל $501,000 לפריט מתווספים 20%. על כל התשלומים יש תוספת מע"מ על העמלה. תוספות אלו הינם חלק בלתי נפרד מהצעת המחיר המתקבל ע"י מנהל המכירה בשעת המכירה וכל ההתחייבות והמשתמע מהן חלות גם על האחוזים.

ב. תושב חו"ל יהא זכאי לפטור מן המע"מ רק במידה והפריט שרכש ישלח לחו"ל ע"י החברה ללא אחריותה ובכפוף להוצאת רשימון יצוא משרותי המכס. הרוכש ישא בכל העלויות הנילוות.

11 . א. צ'יקים בנקאיים או צ'יקים אישיים מתקבלים בהסתייגות עד לביצוע התשלום בפועל ע"י הבנק.

ב. תשלום במזומן, בצ'קים או בהעברה בנקאית מהארץ הם ללא עמלה. תשלום בצ'קים )מחו"ל( או כרטיסי אשראי )מהארץ( יחויבו בתוספת של 1.5% .

העברה בנקאית מחוץ לארץ תחויב בתוספת של 1.5% מהסכום, מינימום 30$ . תשלום בכרטיסי אשראי מחו"ל יחויב בעמלה של 3% . כל החיובים הנ"ל אינם תלויים בתאריך הגביה וכפופים להיתר עיסקה.

2 1 . ליד כל פריט נמצאת הערכת המומחים שלנו. נא להתייחס אל ההערכה רק כאל הצעה בלבד, אין כל הבטחה שהפריטים לא ימכרו מתחת למחיר הנמוך המופיע בהערכה ואין כל בטחון שהמחיר לא יעלה ואפילו בהרבה על המחיר הגבוה. סעיף זה אינו גורע מהגנתנו העקבית על מחיר המינימום של בעל הפריט, הגנה זו מתבצעת על ידינו בדרכים מקובלות והנראות לנו. לצורך זה נרשם גם מחיר הפתיחה ליד הערכה.

פעמים ואנו מקבלים פריטים אשר הבעלים קבעו להם מחיר פתיחה נמוך ביותר, אנו מצידנו קובעים את ההערכה מבחינה מקצועית, לכן אנו רושמים את מחיר הפתיחה, המבוקש ע"י הבעלים אך רושמים גם את ההערכה שלנו, שהיא לפעמים גבוהה בהרבה ממחיר הפתיחה.

13 . הרוכש (לרבות אדם שרכש את הפריטים שלו שהוא העמיד למכירה) או בא כוחו יוציא את הפריט שנרכש בהקדם האפשרי. אנו מבקשים להופיע תוך 7 ימים, לשלם ולהוציא את הפריטים ומכל מקום בשום אופן לא לאחר יותר מ- 14 יום. כעבור 14 יום החברה תשמור לעצמה את הזכות לגבות 5$ לפריט ליום, דמי שמירה ואחסון ו/או לבטל את המקח בצורה חד צדדית, בלי לוותר על זכות התביעה של העמלות.

14 . משלוח הפריטים אל בית הרוכש, מתבצע על אחריותו הבלעדית, ובדרך שתיראה לנו. כל הוצאות משלוח וכו' על חשבון הרוכש.

15 . הרוכש ישלם על רכישותיו לפני הוצאת הפריטים ממשרדי החברה.

16 . לידיעת הבעלים: אין אנו אחראים לביצוע בפועל של התשלומים אשר התחייבו הרוכשים לשלם בשעת המכירה. כל התחיבות של הרוכשים אשר לא תבוצע בפועל, ניתן את כל הגיבוי לבעל הפריט ]לשעבר[ לגבות את התשלומים המגיעים לו. אך לא ננהל בפועל הליכים משפטיים כנגד רוכשים,

אלא נשתדל בכל הדרכים הנראות לנו כגון עיקול כספים של רוכשים באם נמצאים אצלנו, או חפצים שלהם וכדומה, אך איננו מתחייבים לעקל כספים וכדומה.

17 . למרות כל האמור מסכימים הרוכשים והמוכרים לראות בנו כצד משפטי לכל דבר במקרה ונעמוד על זכותנו הניתנת לנו בזה, לנהל הליכים משפטיים ולנקוט בכל דרך מקובלת אחרת כנגד צד שאינו עומד באיזהו שהיא מהתחייבויותיו.

18 . אנו משאירים לעצמנו את הזכות להודיע בע"פ או בכתב, עד שעות המכירה, על שינויים בסעיפים דלעיל או הוספת שונות באם יהיו כאלו.

19 . בכל מקרה של שינוי, תוספת או השמטה בתרגום לאנגלית, הנוסח העברי קובע.