כתבי יד חסידיים

מספר פריטים: 4

סנן פריטים

בחר קטגוריות להצגה
בחר קטגוריה
נמכר
פריט מספר 167
מכירה 144
תגלית מרעישה!! כתב-יד "זה ספר תולדות אדם" - חיבור חסידי אוטגרפי לא ידוע, ייתכן מאת בעל ה'ערבי נחל'

"תורה חדשה מאתי תצא"!!!

כתב יד חסידי-קבלי, העוסק ב'מעשה בראשית'. כתב היד מתפרש על פני [24] עמודים, כתובים בכתיבה אוטוגראפית עם הגהות ותיקונים, ועם זאת בבהירות רבה, כמוכן להדפסה, כולל שם הספר. כתב היד הינו בשלמות גמורה מתחילתו ועד סופו, כולל שער חלקי מצויר בראש העמוד הראשון. [שלהי שנות ה'ת"ק].

שם הספר אותו נוקב המחבר בראשו הוא: "זה ספר תולדות אדם", על פי הפסוק המופיע בחומש בראשית ומאמר הזוהר שבפסוק זה טמונים וגנוזים כל קורותיו של כל אחד מבני האדם, מ יום לידתו ועד לפטירתו מן העולם. ע"פ המושג הקבלי שיסודו בספר יצירה ומובא בספרי החסידות – "עולם, שנה, נפש". המחבר מפרש את פסוקי הבריאה שבפשטותם נכתבו אודות בריאת השמים והארץ, והוא משליך מהם על בריאת ותהלוכות האדם. הביאור הרחב מושתת על ג' הקדמות על פי יסודות חכמת הקבלה.

במהלך בדיקת כתב היד, הופתענו לגלות שכמה קטעים מההקדמה הראשונה בדרוש, נמצאים כלשונם ממש, או מעט בסגנון שונה בספר הקדוש ערבי נחל פרשת חוקת (דרוש ג', מהדורת אייכן, עמ' תשצ"ג; ראה צילום). זאת ועוד, גם סגנון הדרוש, בו מציב המחבר כמה קושיות ומתרצם על פי כמה 'הקדמות' ובלשונו "ולהבין פסוק זה נקדים שלשה הקדמות", הוא סגנון מובהק ונפוץ בספר ערבי נחל. וכן כמה מטבעות לשון המופיעות בכתב היד, נפוצות מאוד בספרי בעל ערבי נחל, לדוגמא: הדרוש נפתח במילים "ויש לדקדק אומרו" – נוסח זה מופיע פעמים רבות בספר ערבי נחל, וכן צמד המלים "והנה ידוע" המופיעים כמה פעמים בכתב היד, שגורים בפי הערבי נחל בספרו. כן גם השימוש בספר שערי אורה בדרוש זה, הוא גם שכיח בערבי נחל.

כידוע הערבי נחל עלה לארץ ישראל בשנת תקס"ח, אולם את ספריו נהג לשלוח להדפסה בחוץ לארץ והם נדפסו בחו"ל לאחר תקס"ח. ואכן בראש הספרים מופיעות הקדמות מאת גדולי צדיקי חוץ לארץ, כמו ה'אוהב ישראל' מאפטא והרה"ק רבי לוי יצחק מברדיטשוב. ייתכן שגם כתב היד שלפנינו נשלח על יד הערבי נחל להדפסה בחו"ל אלא שנטרפה השעה והוא לא זכה לעלות על מזבח הדפוס, עד שבחסדי שמים נגלה שוב בדור האחרון. וייתכן שהערבי נחל לא הדפיסו בכוונת מכוון, לאור דברי המשנה במסכת חגיגה (ב, א): "אֵין דּוֹרְשִׁין… בְּמַעֲשֵׂה בְּרֵאשִׁית בִּשְׁנַיִם, וְלֹא בַּמֶּרְכָּבָה בְּיָחִיד".

בקרב המומחים חלוקות הדעות לגבי צורת כתב ידו המדויקת של בעל הערבי נחל, האם ספריו נכתבו בידי קדשו או בידי סופרו. בית המכירות אינו מכריע בסוגיה זו והנתונים מוצגים כפי שהם. נמכר כמו שהוא.
[24] עמ', 22X17 ס"מ. שולים רחבים.
מצב טוב-טוב מאוד. כתמי זמן. סימני משמוש, בשוליים הרחוקים. כריכה מהודרת.

……………………………………….. …………………..

האדמו"ר הקדוש רבי דוד שלמה אייבשיץ [תקט"ו-תקע"ד], מחשובי אדמו"רי הדורות. נודע בספרו ההלכתי 'לבושי שרד' ובמקהלות החסידים נהוג לכנותו על שם ספר החסידות שחיבר: 'הערבי נחל'.

רבותיו: מרבותיו היו הרה"ק רבי משולם פייביש מזאבריז אשר רבינו מביאו בהגהותיו לשו"ע (או"ח סימן קס"ח) ובספרו לבושי שרד (חלק חידושי דינים ליו"ד אות צ"ד). בעל שם הגדולים החדש מביא בערכו שהיה תלמידו של הרה"ק רבי זאב וואלף מטשארניאוסטרא. יש אומרים שהיה גם מתלמידיו של הרה"ק רבי עוזיאל מרוטשוואל בעל תפארת עוזיאל. כמו כן היה חברם של רבים מגדולי החסידות בדורו ביניהם: רבי יעקב שמשון משיפיטובקה, רבי ברוך ממז'יבוז', רבי אברהם יהושע השל מאפטא.

ספריו: לבושי שרד על שולחן ערוך יורה דעה (מוהילב תקע"ב) ועל שו"ע אורח חיים (מוהילב תקע"ח), ערבי נחל על התורה (סדילקוב תקצ"ה), נאות דשא (למברג תרכ"א) כ"ד הקמח (פרמישלא תרנ"ט) ועוד.

בארץ ישראל: בשנת תקס"ח, עלה רבינו לארץ ישראל והתיישב בעיר צפת, בה נפטר. קברו במערת הצדיקים בצפת, לצדו של ה'בת עין' והרה"ק רבי אריה ליב מוואלטשיסק, הפך לתל תלפיות, וידוע בעיקר כסגולה בדוקה בכדי להיוושע בזיווג.

התבטאויות גדולי הדור אודותיו:
הגה"ק מבארדיטשוב כותב אודותיו "חריף ובקי בחדרי תורה כחד מן קמאי וכל מעשיו לשם שמים וצלל במים אדירים לירד לעומקה של הלכה ע"כ אמרתי כל מן דין סמוכי לנא". הרה"ק רבי אריה ליב מוואלטשיסק זצוקללה"ה, שהיה מוקיר ומחבב את רבינו מאד ואף נקבר אתו יחד באותה מערה, כותב בהסכמתו: "כבוד ידיד ה' ואהבת נפשי חי רוחי אשר אוותה נפשו לשכון כבוד בארצנו והוא מאנשי שלומינו מעומק האהבה מאז הכרתיו בכל מיני כינויי חיבה חיבבתיו". הרה"ק מאפטא בעל אוהב ישראל כותב: "מי האיר ממזרח צדק נודע בשער בת רבים בישראל גדול שמו כשמן תורק מכנף הארץ זמירות שמענו צבי לצדיק עילת תהילת גולת כותרת ה"ה כבוד הרב הגאון המובהק בקי בחדרי תורה נ"י פטיש הימיני עמוד החזק המשובח והמפואר כבוד קדושת שמו מה"ו דוד שלמה נ"י שהיה אב"ד דק"ק סאראקא ועתה זכה לישב על התורה ועל העבודה באה"ק תובב"א ואמת היה הדבר אשר שמעתי בארצי על אודותיו ועל חכמתו אשר נתן אלהים חכמה לשלמה ותבונה הרבה מאד ורוחב לב נכון בים התלמוד ופוסקים ומחדדין שמעתתיה טפי חידודי' קודם לליבונה ללבן ולברר שמעתתא אליבא דהילכתא ומה נכבד היה בהגלות נגלות לעיני ומצאתי ראיתי את שאהבה נפשי פה להשתעשע עמו באהבים ואילת חן כן אך דודי מני נסע ואינו דומה שמיעה לראיה איברא אי לא חזינא ארי' חזינא מרבעתיה דידיה ה"ה מכתבי פיתוחי קודש כו' ".
מסופר כי גאון אחד הגיע לפני האוהב ישראל מאפטא וביקש ממנו הסכמה לספר עם השגות רבות על הלבושי שרד. ענה לו האוהב ישראל, "אתם עשיתם השגות אל הרב מסאראקע?! – אני מעיד עליו שהי לו גילוי אלי'! לאזט גימאך דעם אלטין מיט זיינע גרייזען [בתרגום חופשי: עזוב את הזקן בשקט עם הטעויות שלו].

מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $10,000 -
$15,000
נמכר: $5,208

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 168
מכירה 144
כתב-יד: "כתבי קודש מהרב החסיד האלוקי מו"ה פנחס מקאריץ זצוק"ל" [כולל חידושים מהאמרי אמת מגור]

כתב יד גדול של דברי תורה וחסידות, מאת הרה"ק רבי פנחס מקוריץ מגדולי תלמידי הבעש"ט.
מסודר לפי סדר הפרשיות והמועדים, ומסכתות הש"ס ומחולק לסעיפים, יותר מ-700 סעיפים, מלבד קובץ המעשיות. בספר 'אמרי פנחס השלם' נדפסו הדברים, בשינויים.

כתב היד הועתק לפני השואה ע"י רבי פנחס חודרוב, נכד רבי פנחס שפירא מכתב יד שהיה בידי האדמו"ר בעל האמרי אמת מגור שהיה ברשותו מעזבון אביו האדמו"ר בעל שפת אמת מגור.

שנים לאחר מכן, בשנות השואה, לפני שנהרג עקה"ש, מסר רבי פנחס חודרוב, את תכריך הכתבים לגוי אחד ממכריו , ובקש שיתנהו ליהודי הראשון שימצא, וכך ניצל כתב היד (מצורף חומר).

לתכריך כתב היד, נוספו 2 מחברות, ובהם דברי תורה מרבי פנחס חודרוב. בין הדברים דברי תורה ששמע בשם אדמו"רים וביניהם מהאדמו"ר בעל ה'אמרי אמת מגור'.

כתב יד חשוב ונדיר, יחיד בעולם, ששרד בדרך נס, מאיר את תורת אחד מאבות החסידות.

חשוב באופן יוצא מן הכלל.

[84], [37], [12] דף. כ 20 ס"מ.

נתון בתוך קופסת עור מפוארת.

מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $5,000 -
$8,000
נמכר: $10,540

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 169
מכירה 144
שבות יעקב. חתימת רבי שמואל בן בעל ה'פני יהושע'. הגהות

שאלות ותשובות שבות יעקב, מאת רבי יעקב ריישר. האלי, תס"ט [1709]. מהדורה ראשונה. עותק מיוחס הגהות.

מספרי השו"ת החשובים ביותר, המובא רבות בספרי הפוסקים, יצא לאור בחיי המחבר.

רבי יעקב ריישר (ת"ך-תצ"ג), מגדולי הפוסקים בדורו, נולד בפראג והיה רב בריישא שבגליציה ועל שמה נקרא ריישר, אחר כך היה רב בוורמיזא ובמיץ בה נפטר.

חתימת בעלים בשער הק' שמואל בהגאון מו' יעקב יהושע. רבי שמואל בן רבי יעקב יהושע בעל ה'פני יהושע'.

רבי שמואל מבראד היה בנו הרביעי של בעל ה"פני יהושע" חתן רבי חיים סג"ל לנדא אב"ד פודקאמין, נפטר ללא בנים בבראדי בשנת תקכ"א. אביו מזכירו בספרו פני יהושע בתחילת מסכת בבא מציעא "ובני הנבון כה' שמואל שי' תירץ" וכן במכתבו 'כח הרשאה' שנתן לבניו, שם הוא מכנהו: בני התורני המופל' מוהר"ר שמואל נרו מק"ק בראד (נדפס בספרי כתבי הגאונים עמ' 70) מצורף חומר.

חתימה קדומה נוספת לא מזוהה בעמוד השער. בדף הפורזץ חתימות בעלים רבניות, מהם רבי יצחק הירש ראב"ד טשארטקוב, ועוד. בדף נד חתימת בעלים לא מזוהה.

בדפי הספר הגהות וציונים בכתבי יד קדומים.

סטפנסקי, ספרי יסוד 305.

[2], פא, יג דף. חסר חלק מדף אחרון.

מצב בינוני-לא טוב. נקבי עש. כתמי זמן. כריכה פשוטה.

מחיר פתיחה: $800
הערכה: $1,200 -
$1,500
נמכר: $1,178

המחיר כולל עמלת קונה

פריט מספר 170
מכירה 144
תגלית מרתקת: כתב יד ספר "דברי יעקב" להאדמו"ר רבי יעקב ישראל מחרסון שכתב בהיותו בן 14 שנים!!!

כתב-יד כרוך, המתפרש על פני למעלה ממאה עמודים, ובו תורות נפלאות על חומש שמות לפי סדר הפרשיות, ו'מאמר ההסתפקות'. הכל בכתב יד קדשו ובחתימתו של האדמו"ר רבי יעקב ישראל מחרסון בעל ה'שארית יעקב'. אוטוגרף ספרו "דברי יעקב"
שכתב בהיותו נער בגיל ארבע עשרה!! למיטב ידיעתנו הספר לא נדפס.

בראש כתב היד מופיע שער מצויר עם מסגרת מעוטרת: "כתבי קדש –
דברי יעקב,
תרנ"ד לפ"ק פהקאנטיקאזיווע,
יעקב ישראל", הלא הוא האדמו"ר רבי יעקב ישראל מחרסון בן האדמו"ר רבי פנחס מקנטיקוזיבה שנולד בשנת תר"מ (ראה להלן) ואם כן היה בשעת כתיבת הדברים בגיל 14 שנים.

תוכן כתב היד:

עמ' [1-3]: שני שערים
עמ' א-נו: ביאורים על ספר שמות
עמ' סא-ק': 'ליקוטים תהלים'
[7] עמ' אחרונים: 'מאמר ההסתפקות'

האדמו"ר רבי יעקב ישראל רבינוביץ מחרסון [תר"ם-תש"ב], בן הרה"ק רבי פנחס מקנטיקוזיבה [בן רבי יצחק יואל בן רבי גדליה אהרן בן רבי יצחק יואל] בן מייסד השושלת תלמיד הבעש"ט הרה"ק רבי גדליה מליניץ בעל תשואות חן.
נקרא על שם רבי יעקב ישראל טברסקי מטשרקאס, בנו של המגיד רבי מרדכי טברסקי מטשרנוביל. הוא היה יחסן, נכד האדמו"רים מליניץ, קוריץ, טשרנוביל, אפטא, ברדיטשוב, בעל התניא, רוז'ין, סאווראן וטשרקאס. נישא לבת רבי שלמה זלמינא משושלת רבי שבתי מרשקוב.
ידוע היה מנעוריו כגדול בתורה ומאמרים מופלאים ממנו נדפסו בקבצי עת תורנים בזמנו.

עוד בחיי אביו בשנת תר"ע נתמנה כאדמו"ר בחרסון, משם עבר לאודיסה. בשנת תרפ"ה עלה לארה"ק וקבע משכנו בתל אביב. כאדמו"ר הראשון שהשתקע בעיר זו הפך ביתו ובית מדרשו לבית ועד של חכמים של חסידים ואנשי מעשה שהתרכזו מסביבו ונהנו לאורו. מדברי תורתו נדפס בשנת תש"ג הספר שארית יעקב. (קובץ שפתי צדיקים קובץ ב' עמ' לג ובסוף ספר עבודת יצחק לאביו ח"א עמ' רס"ו, אנציקלופדיה לחסידות ח"ב עמ' שי"א-שי"ב).

[1] פנקס בגודל: 11X17 ס"מ. [109] עמודים כתובים.

מצב טוב. כתמי זמן. קרעים קלים. כריכה חדשה.

מחיר פתיחה: $500
הערכה: $1,000 -
$2,000
נמכר: $1,984

המחיר כולל עמלת קונה

התחל להקליד ע"מ לקבל תוצאות רלוונטיות

שאלה על פריט

תגלית מרתקת: כתב יד ספר "דברי יעקב" להאדמו"ר רבי יעקב ישראל מחרסון שכתב בהיותו בן 14 שנים!!!

תנאי בית המכירות

הדרכה למבקרי התערוכה ומשתתפי המכירות הפומביות כולל תקנות ונוהל.

ווינרס מכירות פומביות בע"מ להלן החברה עורכת בזה תצוגת פריטי יודאיקה שונים, אשר התקבלו מאנשים שונים אשר הסכימו להעמיד את הפריטים החשובים לרשות הקהל להסתכלות עם אפשרות לרכישתם במכירה פומבית שתתקיים עם סיום התערוכה.

 

*היות ובאתר הבית של ווינרס ישנה אפשרות למתן הצעות מוקדמות ולראותן, במקרה של שוויון בהצעות מוקדמות ההצעות שניתנו באתר הבית של ווינרס גוברות על פני הצעות שנתקבלו באתרים אחרים.

1 . לנוחיות המבקרים הוצאנו לאור קטלוג זה עם הסברים מפורטים בליווי תמונות. המידע בקטלוג מבוסס על הערכת מומחי החברה אולם האחריות

הבלעדית על בדיקת הפריטים מוטלת על הרוכש. שמור על הקטלוג כעל מלווה אישי לכל ימי התערוכה והמכירה. אנו לרשותך בכל שאלה, ספק וברור.

ניהול המכירה ותנאיה:

2 . המכירה עצמה תנוהל ע"י אדם מנוסה הבקי בנוהלי המכירות פומביות. אנו מבקשים מכל המבקרים והאורחים במכירה הפומבית לצייד את עצמם

בידע המתאים. לאלו שאינם בקיאים בנושא זה אנו ממליצים לפנות אלינו בימי התערוכה או לפניה ולקבל מאיתנו את המידע הדרוש.

3 . עצם ההשתתפות במכירה הפומבית וקבלת "מספר רכישה" מאיתנו מהווה אישור והסכמה כי ידועים למקבל המספר. התקנות, הנוהל, התנאים

והנהוג בתערוכות ובמכירה פומבית שלנו ובכל בעיה וספק, באם יתעוררו, בשעת המכירה או לאחריה, עקב רכישת פריטים מסוימים, ינהג הרוכש או

הרוכשת וכן הנהלת החברה כעורכי המכירה, לפי הנהוג והמקובל אצלנו.

4 . היות והחברה אינה אלא עורכת התערוכה והמכירה ואינה בעלת הפריטים עצמם לכן מוסכם ומותנה בזאת כי בכל מקרה, לא תהיה אחריות החברה כלפי הרוכשים אלא עד העברת הכספים לידי המוכרים- בעלים ולכן, באם הועבר כבר התשלום שהתקבל מהרוכש ליד הבעלים, אזי אף אם תלונתו או טענתו של הרוכש תהיה מוצלחת, אנו נעשה כל מאמץ והשתדלות להשיב את כספו של הבעלים. אך לא תהיה כל התחיבות מצידנו לכך, וכן לא ננהל הליכים משפטיים לשם החזרת כספים לרוכשים לאחר שהועברו לבעלים. אולם נסכים למתן האישורים המתאימים מצידנו לרוכש כדי שיוכל לנהל הליכים משפטיים נגד הבעלים.

5 . עם קבלת "מספר רכישה" מאיתנו באופן אישי או טלפוני, מסכים ומתחייב הרוכש לא לתבוע באופן אישי או בתביעה משפטית בכל מקרה של נזק או טעות בתיאורי הפריטים את החברה. כל טענה או תביעה לאחר העברת הכספים לבעלים הנה אך ורק כלפי הבעלים.

מחירים והערכות:

ההשתתפות במכירה מתבצעת באחת מהאפשריות הבאות: א. ע"י הופעת הרוכש\ת בעצמו באולם ב. בא כוחו ג. ע"י הצעות טלפוניות או בכתב, המייפות את כוחה של הנהלת החברה לרכוש עבור המזמינים פריטים שונים ד. דרך האינטרנט.

6 . משתתף המופיע כבא כוחו של אדם אחר, מחייב את עצמו ואת שולחו באותה מידה, ויחויב לעמוד בעצמו בתשלומי רכישותיו עבור משלחו ואנו נראה בו כ"רוכש" לכל דבר, ונוכל לפנות אליו או אל שולחו כדי לממן את הרכישה, לפי ראות עינינו.

7 . באם נקבל הזמנה טלפונית או בכתב לפריט מסוים, נשתדל לפעול למען האינטרס של המזמין כאילו היה הוא בעצמו באולם. אולם, אין התחיבות מצידנו להשיג עבורו את הפריט.

8 . אין התחיבות לקבל כל הצעה שהיא לרבות הגבוהה ביותר וזאת אף אם הרוכש או מיופה כוחו נמצא באולם ומשתתף אישית במכירה.

9 . המכירה עצמה מנוהלת בהכרזת דולרים של ארה"ב. אולם התשלום בפועל מתקבל בשקלים לפי חישוב הדולר בשער אשר יוכרז עליו בפתיחת המכירה או ביום התשלום (הגבוה מבינהם), או בדולרים של ארה"ב.

10 . א. על כל תשלומי הרוכשים עד $500,000 לפריט מתווספים 24% עמלה. מעל $501,000 לפריט מתווספים 20%. על כל התשלומים יש תוספת מע"מ על העמלה. תוספות אלו הינם חלק בלתי נפרד מהצעת המחיר המתקבל ע"י מנהל המכירה בשעת המכירה וכל ההתחייבות והמשתמע מהן חלות גם על האחוזים.

ב. תושב חו"ל יהא זכאי לפטור מן המע"מ רק במידה והפריט שרכש ישלח לחו"ל ע"י החברה ללא אחריותה ובכפוף להוצאת רשימון יצוא משרותי המכס. הרוכש ישא בכל העלויות הנילוות.

11 . א. צ'יקים בנקאיים או צ'יקים אישיים מתקבלים בהסתייגות עד לביצוע התשלום בפועל ע"י הבנק.

ב. תשלום במזומן, בצ'קים או בהעברה בנקאית מהארץ הם ללא עמלה. תשלום בצ'קים )מחו"ל( או כרטיסי אשראי )מהארץ( יחויבו בתוספת של 1.5% .

העברה בנקאית מחוץ לארץ תחויב בתוספת של 1.5% מהסכום, מינימום 30$ . תשלום בכרטיסי אשראי מחו"ל יחויב בעמלה של 3% . כל החיובים הנ"ל אינם תלויים בתאריך הגביה וכפופים להיתר עיסקה.

2 1 . ליד כל פריט נמצאת הערכת המומחים שלנו. נא להתייחס אל ההערכה רק כאל הצעה בלבד, אין כל הבטחה שהפריטים לא ימכרו מתחת למחיר הנמוך המופיע בהערכה ואין כל בטחון שהמחיר לא יעלה ואפילו בהרבה על המחיר הגבוה. סעיף זה אינו גורע מהגנתנו העקבית על מחיר המינימום של בעל הפריט, הגנה זו מתבצעת על ידינו בדרכים מקובלות והנראות לנו. לצורך זה נרשם גם מחיר הפתיחה ליד הערכה.

פעמים ואנו מקבלים פריטים אשר הבעלים קבעו להם מחיר פתיחה נמוך ביותר, אנו מצידנו קובעים את ההערכה מבחינה מקצועית, לכן אנו רושמים את מחיר הפתיחה, המבוקש ע"י הבעלים אך רושמים גם את ההערכה שלנו, שהיא לפעמים גבוהה בהרבה ממחיר הפתיחה.

13 . הרוכש (לרבות אדם שרכש את הפריטים שלו שהוא העמיד למכירה) או בא כוחו יוציא את הפריט שנרכש בהקדם האפשרי. אנו מבקשים להופיע תוך 7 ימים, לשלם ולהוציא את הפריטים ומכל מקום בשום אופן לא לאחר יותר מ- 14 יום. כעבור 14 יום החברה תשמור לעצמה את הזכות לגבות 5$ לפריט ליום, דמי שמירה ואחסון ו/או לבטל את המקח בצורה חד צדדית, בלי לוותר על זכות התביעה של העמלות.

14 . משלוח הפריטים אל בית הרוכש, מתבצע על אחריותו הבלעדית, ובדרך שתיראה לנו. כל הוצאות משלוח וכו' על חשבון הרוכש.

15 . הרוכש ישלם על רכישותיו לפני הוצאת הפריטים ממשרדי החברה.

16 . לידיעת הבעלים: אין אנו אחראים לביצוע בפועל של התשלומים אשר התחייבו הרוכשים לשלם בשעת המכירה. כל התחיבות של הרוכשים אשר לא תבוצע בפועל, ניתן את כל הגיבוי לבעל הפריט ]לשעבר[ לגבות את התשלומים המגיעים לו. אך לא ננהל בפועל הליכים משפטיים כנגד רוכשים,

אלא נשתדל בכל הדרכים הנראות לנו כגון עיקול כספים של רוכשים באם נמצאים אצלנו, או חפצים שלהם וכדומה, אך איננו מתחייבים לעקל כספים וכדומה.

17 . למרות כל האמור מסכימים הרוכשים והמוכרים לראות בנו כצד משפטי לכל דבר במקרה ונעמוד על זכותנו הניתנת לנו בזה, לנהל הליכים משפטיים ולנקוט בכל דרך מקובלת אחרת כנגד צד שאינו עומד באיזהו שהיא מהתחייבויותיו.

18 . אנו משאירים לעצמנו את הזכות להודיע בע"פ או בכתב, עד שעות המכירה, על שינויים בסעיפים דלעיל או הוספת שונות באם יהיו כאלו.

19 . בכל מקרה של שינוי, תוספת או השמטה בתרגום לאנגלית, הנוסח העברי קובע.