Portal Auction 63d64c0aa248985eab2266c5 Topitem

מכירה פומבית מספר 140 חלק ב'

2023-02-22T19:00

דפוסים קדומים, חסידות, חפצי צדיקים, קמיעות, ספרי סגולה, כתבי יד, מכתבים, חב"ד

מכירה פומבית 140 חלק ב'
140 חלק ב'פריטים יחודיים
פריט 271

תגלית היסטורית: אוסף טלגרמות שנשלחו משנחאי לעולם החופשי בשנות השואה

מחיר פתיחה: $500
הערכה: $1,000 -
$1,500
עמלת בית המכירות: 24%
נמכר: $744

המחיר כולל עמלת קונה

שתף פריט

תיאור פריט

תגלית היסטורית, פרסום ראשון: אוסף נדיר של [3] טלגרמות שנשלחו משנחאי לעולם החופשי ועוסקות בהצלת בני הישיבות בשנחאי בשנות השואה. שנחאי-שטוקהולם, [ראשית שנות ה'ת"ש] 1943-1944.

בטלגרמות ההיסטוריות מוזכרים גדולי העולם, חסידים כליטאים, שההשגחה העליונה הובילה אותם לשנחאי ובשנים שאחרי השואה קוממו במו ידיהם את עולם התורה והחסידות. ביניהם: הגר"ח שמואלביץ', הגר"ש וולבה, האדמו"ר מאמשינוב ועוד.

* טלגרמה מספר 1:

בקשה מיוחדת עבור '12 רבנים' הלומדים בשנחאי: (בתרגום חופשי) "נא לשלוח סכום מיוחד עבור 12 תלמידים: יששכר, קלעצקי, ראובן, [אדמו"ר] מאמשינוב, ניימן [אחים ניימן שלמדו ביח"ל], [ר' מרדכי מנחם] שוואב, [רק לייב] מאלין, קאזאק, עוד שלושה. כל השאר יקבלו סכום רגיל. להוציא מחב"ד". החותם הוא: "מאיר מן" [לא הצלחנו לזהותו].

ראוי לשים לב למילים המופיעות בסיום המברק "להוציא מחב"ד", האם הן רומזות להפליית תלמידי ישיבת חב"ד? טענה שאנשי חב"ד התלוננו בשעתו על קיפוח מטעם ועד ההצלה, והוכחשה בנחרצות. ייתכן שבמברק שלפנינו נמצאה אסמכתא לכך!

==============

* טלגרמה מספר 2:

מאת הגאון רבי חיים שמואלביץ. מברק מתאריך יוני 43', בו מודיע הגר"ח שמואלביץ שכל תלמידי הישיבות לומדים תורה בשקידה עצומה ובהתלהבות. רבי חיים, שבאופן רשמי טיפל בעניינים הכספיים של כל הישיבות בשנחאי, פונה ליהודי ארגנטינה שעזרו רבות בתרומות עבור וועד הצלה, ומעדכן אותם על הנעשה בשנחאי. וז"ל:
"כל הישיבות, גם עכשיו [היינו בתקופה שהמצב הביטחוני החמיר] לומדים בשקידה ובהתלהבות. ואנחנו צריכים באופן דחוף עזרה כספית עבור: ישיבות: קמניץ, טעלז, ועוד יותר נחוץ עבור ישיבות: חב"ד, בית-יוסף [נאווארדוק]; כולל קובנה; ישיבת ראדין ו'בית יעקב' ".

ראוי לשים לב לנקיות העצומה והמפורסמת של הגר"ח שמואלביץ, המבקש תמיכה עבור כל הישיבות בשנחאי – חב"ד, קמניץ, טלז, כולם. אבל עבור ישיבתו שלו – ישיבת מיר, שבוודאי סבלה לא פחות מהישיבות האחרות, הוא אינו מבקש מאומה!

==============

* טלגרמה מספר 3:

מאת הגאון רבי שלמה וולבה. מברק מחודש נובמבר 44', בו פונה הגר"ש וולבה שהיה אז ראש וועד הצלה בסניף סטוקהולם (בירת שוודיה), אל הקהילה היהודית במונטבידאו (בירת אורוגואי) ומזעיק עזרה כספית עבור כמה יחידים: הטלגרמה מיועדת לרבנים מילבסקי וגרוזובסקי. הכוונה לרבי אהרן מילבסקי רבה של בית הכנסת 'ועד העיר' ואשר הוסמך ע"י שני גדולי הדור – רבי חיים עוזר והרב א"י הכהן קוק, ופעל רבות למען חיזוק הדת בעיר.

בטלגרמה מפרט הרב וולבה: "אשתו של [הרב שמואל דוד] וורשבצ'יק [לימים 'ראש ישיבה' בישיבת רבנו יעקב יוסף] חולה מסוכנת. אחד בשם ראשלברעק חולה זה כבר זמן רב. נא ליצור קשר עם [הרב אהרן] קולטר. ונא להשיבני דבר בכל מקרה. ומוסר ד"ש מאחד בשם Pantol".

[3] מברקים, גדלים שונים.

מצב כללי טוב-טוב מאוד.

הרקע למכתבים, מאת ההיסטוריון הרב יחיאל גולדהבר, חבר מערכת קטלוג היודאיקה 'ווינרס':

ב-23 באוגוסט 1939 חתמו ריבנטרופ ומולוטוב, שרי החוץ של גרמניה ובריה"מ, על הסכם אי-התקפה ביניהן ועל תיחום אזורי האינטרסים שלהן באירופה המזרחית. כעבור שבועיים מהחתימה פלשו הגרמנים לפולין, ממערב; והרוסים לפולין, ממזרח. בהסכם נקבע ש'ליטא' תהיה בתחום ההשפעה הסובייטי, ואכן באמצע קיץ 1940, סופחה כל ווילנא לסובייטים. עם כיבוש פולין החלה בריחה המונית של יהודייה לליטא, עשרות אלפי פליטים השתקמו בליטא; בתוכם היו כמה אלפי מבני הישיבות, כהוראת רבי חיים עוזר שכל ישיבות ליטא יגיעו לווילנא, בה שרר אז שלטון זמני של ממשלת ליטא.

כעבור זמן מה הבהירו השלטון הסובייטי שעל הפליטים [ולא אזרחי ליטא] לחפש מקום מקלט חלופי. ורבים מהם, ובהם רוב תלמידי הישיבה ובני משפחותיהם הצליחו להגיע, בראשית 1941 ליפן, וביקשו להתיישב בשנחאי. שהייתה תחת שליטה עצמאית.

ואכן לאחר השתדלות רבה עם אנשי הקונסוליה ההולנדי והיפני, הצליחו בחורי הישיבה לעזוב את ליטא בדרכם ליפן. מחודש ינואר 1941 יצאו כמה קבוצות של לומדי ישיבה מווילנא לעיר הנמל היפנית 'קובה', שם התאספו מאות פליטים. גם בגלותם החדשה המשיכו הבחורים עם לימודם, בסיוע הג'וינט ו'וועד ההצלה' בשווייץ ובאמצעות מוסדות יהודיים בארגנטינה. לקראת הקיץ, כשבעה חודשים אחרי שהגיעו לקובה, התברר לשלטונות היפניים שאין לאותם אנשים חסרי-בית שום מקום להגר אליו. מאמצי ההגירה פסקו לגמרי, נוכח השערים הנעולים של ארצות החופש. באותו זמן כבר היו ההכנות להתקפה על 'פרל-הרבור' בעיצומן, והחשדנות כלפי ה'לבנים' הגיעה לשיאה; ובפרט כלפי פליטים יהודיים, המקיימים קשרים הדוקים עם אחיהם בארה"ב, וכל הכספים לקיומם מגיעים משם! הרי הם עלולים לעסוק בריגול, ולהעביר לארה"ב מידע חיוני על המתרחש ביפן! ואכן אחרי זמן מה העבירו היפנים את התלמידים יחד עם פליטים יהודים נוספים מקובה ל'שנחאי' שהייתה אז בשליטתם.

מעמדה של שנחאי

באמצע המאה ה-19 החתימו מעצמות העולם את ממשלת סין על הסדר מעמד מיוחד להשאיר ולהקצות שטחים מיוחדים למעצמות זרות. בעקבות הסכמים אלה הייתה העיר מחולקת לשלושה רבעים: הסיני, הצרפתי והבינלאומי (The International Settlement), שנוהל ע"י המועצה העירונית של שנחאי, והיה בשלטון של אחת-עשרה מדינות, ובכללן ארה"ב, בריטניה ויפן. כבר מאמצע שנות ה-30 מליל הבדולח בגרמניה והאיינשלוס באוסטריה, פתחה יפן את שערי שנחאי בפני הפליטים, והחלו גלים של פליטים עד שנחאי הרחוקה והתיישבו ברובע הבינלאומי. כך שהייתה מקום מקלט לפליטים יהודים מאירופה. ויהודים עשירים שגרו באזור הושיטו את ידם כדי לעזרם בקליטה.

החרפת המצב עקב הכיבוש הנאצי

משנת תש"א הוחמר המצב הכלכלי של היהודים, בעקבות תגבור זרם הפליטים, שגרם להאמרת מחירי הדיור ולחשש מפני תחרות בשוק העבודה. המקומיים, הם גויים וגם היהודים, דרשו להגביל את ההגירה. עקב כך עשירי הקהילה היהודית הפסיקו את עזרתם הכלכלית. והחסר מילא הג'וינט. החרפה כלכלית נוספת הייתה בחודש כסלו באותה שנה, עם כניסתה של יפן למערכה מול ארה"ב. בתוך זמן קצר איבדו יהודים רבים, שהיו עובדים בחברות בריטיות ואמריקניות, את מקום עבודתם. הקשר אם מוסדות הרווחה בארה"ב נותק. היהודים העשירים המקומיים בשנחאי, רובם היו אזרחים בריטים, ונכלאו כאזרחי אויב. ולג'וינט היה קושי רב לשלוח כסף וחבילות לאזור. בדיוק בתקופה הקשה הזו הגיעו הבחורים לאזור [סיפור תלאותיהם סופר בבמות שונות לדוגמה: הרב א"י הרצמן, נס ההצלה, ירושלים תשל"ו, הרב יחזקאל לייטנר, מבצע הצלת התורה, ירושלים תש"ן; הרב דוד אברהם מנדלבוים, גיבורי חי"ל; הזריחה בפאתי קדם, ב"ב תשנ"ט; כת"ע אורייתא, כב (תשע"ח)].

וועד ההצלה

עם פרוץ המלחמה ייסדו גדולי הרבנים בארה"ב את 'וועד הצלה', שבהתחלת דרכו נועד להצלת בני הישיבות מהשואה באירופה. מטה ה'וועד' היה בניו יורק, אך על מנת לתעל את פעילות ה'וועד' גם לרחבי אירופה, הקימו סניפים בגרמניה, צרפת ושווייץ. מטרתו הראשונית שלו הייתה גיוס כספים על מנת לתמוך ברבנים ותלמידי הישיבות שנאלצו להימלט מפולין לווילנא. מטרתו המנית: לארגן את ההגירה ההמונית הצפויה של אותם תלמידי ישיבות אל אמריקה ולעוד מדינות חופשיות.

עם היוודע מצבם הגרוע של היהודים בשנחאי אצל יהודי ארה"ב, החלו באופן קדחתני להתרים עבורם; והחלו לספק כספים ואספקה אליהם. מי שעמד בראש המתרימים בניו יורק היה הגאון ר' אברהם קלמנוביץ.

עסקן נוסף בוועד הצלה היה ר' שלמה וואלבה הצעיר. הוא היה יליד וחניך ישיבות ברלין, אבל משנת תרצ"ד עבר לישיבת מיר ונקשרה לאסכולת הישיבה. בשנת תרצ"ח עזב את הישיבה, ועבר לסטוקהולם והחל שם בהרבצת תורה. עם פרוץ המלחמה נתמנה לנציג של וועד הצלה. בתפקיד זה השיג מהקונסול ההולנדי בשוודיה אלפי וויזות לבני הישיבה, כן העביר סכומי כסף גדולים לבני הישיבה בשנחאי. בלוט זה נחשף לראשונה תיעוד על פרשת ההשתדלות שלו, בשלחו טלגרמת-אזעקה למונטווידאו בירת אורגוואי.

תנועת 'אגודת ישראל' באמריקה ואגודת הרבנים האורתודוקסים של ארה"ב וקנדה, שלחו בקיץ תש"א בקשה לג'וינט לפעול לקליטת 1,000 פליטים מפולין, רובם בחורי ישיבה, וליישבם בשנחאי נפרד מהפליטים המצויים בה, מאחר שקיימים ביניהם הבדלים בהשקפה ובאורח-חיים. בעקבות הלחצים שהופעלו, הסכים הג'וינט לעזור להם להגר לשנחאי, והם הגיעו לשם בסוף חודש אב תש"א. כאן היו עתידים רוב הפליטים, ובניהם תלמידי הישיבות, לעשות א חמש שנים הבאות – עד לסיומה של המלחמה.

באותם ימים הייתה במקום זרימה גדולה של פליטים מאירופה, שהחלה כבר עם עליית הנאצים שמונה שנים קודם לכן. בס"ה היו במקום למעלה מ-25,000 פליטים יהודים, כאשר 20,000 מהם יוצאי גרמניה ואוסטריה, שרובם ככולם היו רחוקים מהדת.

כאמור, העברתם וכלכלתם של תלמידי הישיבות בשנחאי מומנה מכספי הג'וינט וכן מכספי 'ועד הצלה הרבני בשוויץ ובארה"ב, שהוקם באותה העת במטרה לעזור לתלמידי הישיבות ולראשיהן, שנמלטו מפולין. פעילות ועד ההצלה למען הפליטים התעצמה משהצטרפו להנהגתו רבי אברהם קלמנוביץ, נשיא ישיבת מיר ורבי אהרן קוטלר, ראש ישיבת קלצק שהגיע לחופי ארה"ב חודשים אחדים לפני זה.

מבנה הישיבה בגיטו בשנחאי (תש"ה), חתך בני הישיבות: באופן כללי היו שלוש קבוצות של תלמידי ישיבות, שהתגלגלו בדרך-לא דרך עד לשנחאי – הלא המה: ישיבת מיר שגלתה לשנחאי עם ראשיה, ראש הישיבה: רבי חיים שמואלביץ, והמשגיח ר' יחזקאל לוינשטיין. בנוסף להם, הייתה גם קבוצות חסידיות: קבוצה לא קטנה מישיבת חכמי לובלין בראשות רבי שמעון שלום קאליש הרבי מאמשינוב, וגם קבוצה של תלמידי 'תומכי תמימים' (חב"ד), שהיו תחת חסותו של הגאון רבי מאיר אשכנזי רבה של שנחאיי, וגם הם התייעצו עם הרבי מאמשינוב. כמובן שלבחורי הישיבה היה קשה מאוד לשרוד שם, קושי לא רק נפשית, בשל הריחוק, אלא גם מבחינה גשמית. הם נזקקו לעזרה גשמית לקיום יום-יומי. ברבות הימים, המצב החריף, המלחמה גרמה לבעיות כלכליות חמורות, ולא היה מי שיסייע לתרום עבורם. במספר: מדובר בכאלפיים בחורים מול 18,000 פליטים יהודים לא חרדים.

המצב החריף עוד, בכך שבחודש כסלו תש"ב כבשו היפנים את העיר שנחאי, ויהודי העיר מצאו את עצמם תחת שלטון פרו-נאצי. כמובן שגברה חששם פי כמה וכמה. בשלהי השנה הניחו הנאצים לפני ראשי העיר, תוכנית-פעולה של השמדת היהודים; להכניס אותם לתוך גיטו ושם להשמידם. בדרך נס, תוכניתם לא יצאה לפועל, אולם הוטלו עליהם גזירות קשות. המצב הלך והחמיר ורבים מהפליטים הכלליים הגיעו לסף רעב.

כעבור שנה, הוכנסו לגטו הפליטים היהודיים, ובכללם תלמידי הישיבה. הם קבלו דרכונים מסומנים בפס צהוב, אך לא נצטוו לענוד סימון שיעיד על יהדותם. פרט לקביעת תחומי מגוריהם לא הוטלו עליהם מגבלות אחרות. לאחר כניעתה ששל יפן באביב תש"ה עדיין לא הייתה אפשרות לצאת משנחאי בגלל קשיי תחבורה. קבוצות קטנות הצליחו לצאת אך רוב תלמידי הישיבות נאלצו להמשיך ולשבת במקום עד חורף תש"ז. רובם יצאו לארה"ב, וחלק עלו לא"י יחד עם ר' חיים שמואלביץ, ושיקמו את ישיבת מיר בשכנות 'בית ישראל' בירושלים.

פריטים נוספים שיכולים לעניין אותך

פריט 212
מכתב יחודי למחוקק ושופט יהודי רם המעלה אודות נישואי כהן לחלוצה מאת רבי בנימין זאב וואלף זוסמן-סופר רב בבודאפעסט. סענטגרוד, תרכ"ד 1863.
מחיר פתיחה: $700
הערכה: $1,200 -
$1,500
פריט 270
אלבום ארץ ישראל, הקדשת הרבנית חי' רויזא טייטלבוים בת האדמו"ר רבי יואל'יש מסאטמר
מחיר פתיחה: $300
הערכה: $2,000 -
$3,000
נמכר: $1,860

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 284
היסטוריה ישראלית. תכשיט של ראש ממשלת ישראל - גולדה מאיר
מחיר פתיחה: $5,000
הערכה: $7,000 -
$10,000
נמכר: $6,200

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 278
קופת צדקה גדולה ונאה. פלשתינה, ראשית המאה ה-20
מחיר פתיחה: $500
הערכה: $800 -
$1,000
פריט 185
אוסף [6] ספרים מחיבורי מרנא החפץ חיים, רובם מהדורות ראשונות. רישומי '"מוגה"
מחיר פתיחה: $500
הערכה: $800 -
$1,000
נמכר: $1,054

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 161
ספר המצוות להרמב"ם. ונציה, ש"י. מהדורה נדירה, אשר הפולמוס אודותיה גרם לשריפת התלמוד
מחיר פתיחה: $500
הערכה: $1,000 -
$1,500
נמכר: $3,968

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 192
אוצר בלום: [202] מחברות [כ-10,000 עמ'], בכתי"ק הגאון רש"י הירש אב"ד זוואלע [הולנד]
מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $3,000 -
$4,000
פריט 264
צרור כתבי-יד חסידיים מהגרי"ד גוטרמן מגדולי חסידי פולין. שנות, ה'תר"ם
מחיר פתיחה: $500
הערכה: $1,000 -
$1,500

קבל הערכת פריטים ללא עלות

למכור עם Winner'S

סקרן לדעת האם הפריט שלך מתאים לאחת מהמכירות הקרובות שלנו?
ספק מידע ושתף תמונות כדי לבקש הערכת מחיר מקוונת כעת.

התחל להקליד ע"מ לקבל תוצאות רלוונטיות

תנאי בית המכירות

הדרכה למבקרי התערוכה ומשתתפי המכירות הפומביות כולל תקנות ונוהל.

ווינרס מכירות פומביות בע"מ להלן החברה עורכת בזה תצוגת פריטי יודאיקה שונים, אשר התקבלו מאנשים שונים אשר הסכימו להעמיד את הפריטים החשובים לרשות הקהל להסתכלות עם אפשרות לרכישתם במכירה פומבית שתתקיים עם סיום התערוכה.

 

*היות ובאתר הבית של ווינרס ישנה אפשרות למתן הצעות מוקדמות ולראותן, במקרה של שוויון בהצעות מוקדמות ההצעות שניתנו באתר הבית של ווינרס גוברות על פני הצעות שנתקבלו באתרים אחרים.

1 . לנוחיות המבקרים הוצאנו לאור קטלוג זה עם הסברים מפורטים בליווי תמונות. המידע בקטלוג מבוסס על הערכת מומחי החברה אולם האחריות

הבלעדית על בדיקת הפריטים מוטלת על הרוכש. שמור על הקטלוג כעל מלווה אישי לכל ימי התערוכה והמכירה. אנו לרשותך בכל שאלה, ספק וברור.

ניהול המכירה ותנאיה:

2 . המכירה עצמה תנוהל ע"י אדם מנוסה הבקי בנוהלי המכירות פומביות. אנו מבקשים מכל המבקרים והאורחים במכירה הפומבית לצייד את עצמם

בידע המתאים. לאלו שאינם בקיאים בנושא זה אנו ממליצים לפנות אלינו בימי התערוכה או לפניה ולקבל מאיתנו את המידע הדרוש.

3 . עצם ההשתתפות במכירה הפומבית וקבלת "מספר רכישה" מאיתנו מהווה אישור והסכמה כי ידועים למקבל המספר. התקנות, הנוהל, התנאים

והנהוג בתערוכות ובמכירה פומבית שלנו ובכל בעיה וספק, באם יתעוררו, בשעת המכירה או לאחריה, עקב רכישת פריטים מסוימים, ינהג הרוכש או

הרוכשת וכן הנהלת החברה כעורכי המכירה, לפי הנהוג והמקובל אצלנו.

4 . היות והחברה אינה אלא עורכת התערוכה והמכירה ואינה בעלת הפריטים עצמם לכן מוסכם ומותנה בזאת כי בכל מקרה, לא תהיה אחריות החברה כלפי הרוכשים אלא עד העברת הכספים לידי המוכרים- בעלים ולכן, באם הועבר כבר התשלום שהתקבל מהרוכש ליד הבעלים, אזי אף אם תלונתו או טענתו של הרוכש תהיה מוצלחת, אנו נעשה כל מאמץ והשתדלות להשיב את כספו של הבעלים. אך לא תהיה כל התחיבות מצידנו לכך, וכן לא ננהל הליכים משפטיים לשם החזרת כספים לרוכשים לאחר שהועברו לבעלים. אולם נסכים למתן האישורים המתאימים מצידנו לרוכש כדי שיוכל לנהל הליכים משפטיים נגד הבעלים.

5 . עם קבלת "מספר רכישה" מאיתנו באופן אישי או טלפוני, מסכים ומתחייב הרוכש לא לתבוע באופן אישי או בתביעה משפטית בכל מקרה של נזק או טעות בתיאורי הפריטים את החברה. כל טענה או תביעה לאחר העברת הכספים לבעלים הנה אך ורק כלפי הבעלים.

מחירים והערכות:

ההשתתפות במכירה מתבצעת באחת מהאפשריות הבאות: א. ע"י הופעת הרוכש\ת בעצמו באולם ב. בא כוחו ג. ע"י הצעות טלפוניות או בכתב, המייפות את כוחה של הנהלת החברה לרכוש עבור המזמינים פריטים שונים ד. דרך האינטרנט.

6 . משתתף המופיע כבא כוחו של אדם אחר, מחייב את עצמו ואת שולחו באותה מידה, ויחויב לעמוד בעצמו בתשלומי רכישותיו עבור משלחו ואנו נראה בו כ"רוכש" לכל דבר, ונוכל לפנות אליו או אל שולחו כדי לממן את הרכישה, לפי ראות עינינו.

7 . באם נקבל הזמנה טלפונית או בכתב לפריט מסוים, נשתדל לפעול למען האינטרס של המזמין כאילו היה הוא בעצמו באולם. אולם, אין התחיבות מצידנו להשיג עבורו את הפריט.

8 . אין התחיבות לקבל כל הצעה שהיא לרבות הגבוהה ביותר וזאת אף אם הרוכש או מיופה כוחו נמצא באולם ומשתתף אישית במכירה.

9 . המכירה עצמה מנוהלת בהכרזת דולרים של ארה"ב. אולם התשלום בפועל מתקבל בשקלים לפי חישוב הדולר בשער אשר יוכרז עליו בפתיחת המכירה או ביום התשלום (הגבוה מבינהם), או בדולרים של ארה"ב.

10 . א. על כל תשלומי הרוכשים עד $500,000 לפריט מתווספים 24% עמלה. מעל $501,000 לפריט מתווספים 20%. על כל התשלומים יש תוספת מע"מ על העמלה. תוספות אלו הינם חלק בלתי נפרד מהצעת המחיר המתקבל ע"י מנהל המכירה בשעת המכירה וכל ההתחייבות והמשתמע מהן חלות גם על האחוזים.

ב. תושב חו"ל יהא זכאי לפטור מן המע"מ רק במידה והפריט שרכש ישלח לחו"ל ע"י החברה ללא אחריותה ובכפוף להוצאת רשימון יצוא משרותי המכס. הרוכש ישא בכל העלויות הנילוות.

11 . א. צ'יקים בנקאיים או צ'יקים אישיים מתקבלים בהסתייגות עד לביצוע התשלום בפועל ע"י הבנק.

ב. תשלום במזומן, בצ'קים או בהעברה בנקאית מהארץ הם ללא עמלה. תשלום בצ'קים )מחו"ל( או כרטיסי אשראי )מהארץ( יחויבו בתוספת של 1.5% .

העברה בנקאית מחוץ לארץ תחויב בתוספת של 1.5% מהסכום, מינימום 30$ . תשלום בכרטיסי אשראי מחו"ל יחויב בעמלה של 3% . כל החיובים הנ"ל אינם תלויים בתאריך הגביה וכפופים להיתר עיסקה.

2 1 . ליד כל פריט נמצאת הערכת המומחים שלנו. נא להתייחס אל ההערכה רק כאל הצעה בלבד, אין כל הבטחה שהפריטים לא ימכרו מתחת למחיר הנמוך המופיע בהערכה ואין כל בטחון שהמחיר לא יעלה ואפילו בהרבה על המחיר הגבוה. סעיף זה אינו גורע מהגנתנו העקבית על מחיר המינימום של בעל הפריט, הגנה זו מתבצעת על ידינו בדרכים מקובלות והנראות לנו. לצורך זה נרשם גם מחיר הפתיחה ליד הערכה.

פעמים ואנו מקבלים פריטים אשר הבעלים קבעו להם מחיר פתיחה נמוך ביותר, אנו מצידנו קובעים את ההערכה מבחינה מקצועית, לכן אנו רושמים את מחיר הפתיחה, המבוקש ע"י הבעלים אך רושמים גם את ההערכה שלנו, שהיא לפעמים גבוהה בהרבה ממחיר הפתיחה.

13 . הרוכש (לרבות אדם שרכש את הפריטים שלו שהוא העמיד למכירה) או בא כוחו יוציא את הפריט שנרכש בהקדם האפשרי. אנו מבקשים להופיע תוך 7 ימים, לשלם ולהוציא את הפריטים ומכל מקום בשום אופן לא לאחר יותר מ- 14 יום. כעבור 14 יום החברה תשמור לעצמה את הזכות לגבות 5$ לפריט ליום, דמי שמירה ואחסון ו/או לבטל את המקח בצורה חד צדדית, בלי לוותר על זכות התביעה של העמלות.

14 . משלוח הפריטים אל בית הרוכש, מתבצע על אחריותו הבלעדית, ובדרך שתיראה לנו. כל הוצאות משלוח וכו' על חשבון הרוכש.

15 . הרוכש ישלם על רכישותיו לפני הוצאת הפריטים ממשרדי החברה.

16 . לידיעת הבעלים: אין אנו אחראים לביצוע בפועל של התשלומים אשר התחייבו הרוכשים לשלם בשעת המכירה. כל התחיבות של הרוכשים אשר לא תבוצע בפועל, ניתן את כל הגיבוי לבעל הפריט ]לשעבר[ לגבות את התשלומים המגיעים לו. אך לא ננהל בפועל הליכים משפטיים כנגד רוכשים,

אלא נשתדל בכל הדרכים הנראות לנו כגון עיקול כספים של רוכשים באם נמצאים אצלנו, או חפצים שלהם וכדומה, אך איננו מתחייבים לעקל כספים וכדומה.

17 . למרות כל האמור מסכימים הרוכשים והמוכרים לראות בנו כצד משפטי לכל דבר במקרה ונעמוד על זכותנו הניתנת לנו בזה, לנהל הליכים משפטיים ולנקוט בכל דרך מקובלת אחרת כנגד צד שאינו עומד באיזהו שהיא מהתחייבויותיו.

18 . אנו משאירים לעצמנו את הזכות להודיע בע"פ או בכתב, עד שעות המכירה, על שינויים בסעיפים דלעיל או הוספת שונות באם יהיו כאלו.

19 . בכל מקרה של שינוי, תוספת או השמטה בתרגום לאנגלית, הנוסח העברי קובע.

שאלה על פריט

תגלית היסטורית: אוסף טלגרמות שנשלחו משנחאי לעולם החופשי בשנות השואה