134

מכירה פומבית מספר 134

2022-02-01T18:00

מכירה פומבית 134
134כתבי יד אשכנז
פריט 104

תגלית מרעישה! קבלה מעשית מפי רבי יואל בעל שם, רבו של הבעש"ט

מחיר פתיחה: $15,000
הערכה: $30,000 -
$50,000
עמלת בית המכירות: 24%

לא נמכר

שתף פריט

תיאור פריט

ספר רפואות', כתב יד בקבלה מעשית, שלם ומסודר מתחילתו ועד סופו (כולל חלוקה לסימנים ותוכן עניינים). נכתב מפיו של מנהיג חבורת הצדיקים הנסתרים בדורו של הבעש"ט, המקובל האלוקי רבי יואל בעל שם מזמושץ', שכתביו הגיעו לידי הבעש"ט בגיל 14 ומהם הוא למד את סודות הקבלה המעשית. [מזרח אירופה, אמצע המאה ה-18].

כתב היד כולל כמאה ועשרים עמודים, המכילים של"ג [333] סעיפים ובהם: לחשים, קמיעות, סגולות, השבעות, גירושי שדים וכוחות טומאה, וכתב מלאכים. כנראה שכתב היד עבר בין כמה דורות של מקובלים, מפני שבסופו נוספו לאורך השנים סגולות חדשות מעבר לשל"ג המקוריות, על ידי כותב או שניים נוספים.

כאמור, כתב היד שלפנינו מתוארך על ידי מומחי בית המכירות לאמצע המאה ה-18, התקופה בה חי ופעל רבי יואל בעל שם. כמו כן, באמצעו של כתב-היד (סעיף רצ) נכתב: "סגולה נפלאה ובדוקה וקבלה ממו"ר ריב"ש [= ממורינו ורבינו רבי יואל בעל שם] מזאמושט לקשור פיו של שונאים" ובסעיפים הבאים מובאים סגולות נוספות ממנו: "סגולה ג"כ מהנ"ל"; "ע"א בשם הנ"ל"; "קבלה ממוריב"ש [=ממורי ר' יואל בעל שם] להכיר החולה אם יחי' " (סעיף שיג). מסעיפים אלו עולה שכתב-היד שלפנינו נכתב על ידי אחד הצדיקים הנסתרים מתלמידיו של רבי יואל בעל שם טוב מזמושץ'. בדף נוסף נכתב: "לנכפה תקח עוף הנקרא בלשון פולעש [פולנית]… ובלשון רוסיא… " (דף לב/1, אות רכג). מקטע זה, וכן מסוג הנייר וצורת הכתיבה, נראה שכתב היד נכתב במזרח אירופה, במקום בו היו מוכרות השפות הפולנית והרוסית.

לפנינו אם כן כתב-יד שאין ערוך לשוויו! ספר רפואות שנכתב מפיו של רבי יואל בעל שם, על ידי אחד מתלמידיו הנסתרים. על פי המסופר בספר "שבחי הבעש"ט", כתביו של רבי אדם בעל שם, תלמידו של רבי יואל, העוסקים בקבלה מעשית – אולי כתב היד שלפנינו גופא – הגיעו לידי הבעש"ט (שבחי הבעש"ט, מהדורת רובינשטיין, עמ' 45). ראה גם מאמרו של סופר החסידות יצחק אלפסי (תולדות גדולי החסידות, רבי ישראל בעל שם טוב – חייו ותורתו, שנה בשנה, 2000): "השלב הבא בהתפתחותו של הנער [=הבעש"ט] היה פגישתו עם בנו של רבי אדם בעל שם, אשר לפי צו אביו היה עליו לתת את כתביו 'שהם רזין דאורייתא', 'לאיש אחד הנקרא ישראל בן אליעזר והוא כבן י"ד שנים…. כי הם שייכים לשורש נשמתו', והוא מתגורר באוקופ".

כתבי-יד וספרים בקבלה מעשית רווחו ביותר לאורך הדורות, בעיקר בארצות המזרח, אך גם בארצות מזרח ומרכז אירופה והם מוצגים מעת לעת במכירות פומביות. אולם אליה וקוץ בה, מכיוון שנדרש דיוק מוחלט בלחשים וכן בזמנים ומכיוון שמעתיקי הספרים לא היו בקיאים דיים, לכן הספרים לא הניבו בדרך כלל את התוצאות הנדרשות ועקב כך פחת השימוש בהם עד שכמעט עבר מן העולם (היו שהמשילו זאת למכשיר אלקטרוני, שמספיק שאחד החוטים אינו מחובר כשורה וכבר אין שום תועלת במכשיר). סיבה נוספת לחוסר התועלת שבמרבית כתבי היד הקבליים המצויים בידינו היא מפני שהם נכתבו באופן כוללני, ללא פירוט שמות הקצה של המלאכים ולהבדיל של השדים, ה'נמוכים' והפרטיים יותר השולטים באותו הזמן ודווקא אל אותם הכוחות הנמוכים אליהם מכוונות בדרך כלל ההשבעות. (כולם מכירים, למשל, את שמו של מלך השדים – אשמדאי, אך לאיש אין את הכוח להשביעו; וכמה שהמשביע בקי יותר בקבלה – כך הוא מכיר ויודע בשמותיהם של הכוחות הנמוכים והקרובים לעולמנו).

ובכן מלבד ייחוסו של כתב-היד שלפנינו לרבי יואל בעל שם. ייחודיותו היא גם בכך שהוא יורד לפירוט רב של שמות המלאכים ולהבדיל השדים על קבוצותיהם השונות ומנהיגיהם, וכן כותב בפירוט על כוחות הטומאה ושמותיהם.
להלן מספר קטעים מכתב היד על מנת לסבר את האוזן עד לאיזו רמת פירוט מגיע הכותב: "ואלו הן שמות של לילית… אלו הם שרים הממונים על ימי השבוע… אלו הם שנים עשר כתות של סמאל… הא לך השבעים שרים כסדרן… (דף יג); "אלו הם השדים של כת קאנעץ, והם קטנים, ואם תרצה לקראתם לך לפרשת דרכים ועשה עיגול סביבך וקרא אותם ויבואו… משביע אני אליכם כת קאנעץ… המלכים והשרים והפחות והסגנים מכת של קאנעץ… ובפרט שבפרט את שר הגדול… ובפרט את מלככם… " (דף יח, סעיפים קסח-קע); "להביא רוח הנקרא מארליצי, ובא בדמות עורב… להביא מלכת שבא… (כא/1, סעיפים קעו-קעז); "להביא שד לשמשו" (כא/2 אות קפ); "להביא שדית – קבלה מר"י חסיד ומבעל רוקח ומר' יקר רבו של רש"י, והוא בדוק… קבלה מגאונים אם תרצה להביא שד" (כג/1); "כשנדמה לה [השד] [ל]בעלה או איש אחר… תשחוט תרנגול ותאמר: אתה מראה [כינוי לשד המתחפש לאדם] ימראוויץ, או ירמאמוויץ, הנואף הרי לך גבר תחת גבר… ותתחוב אותו על רומח אחד" (ח/1 אות פז).

וכן בהמשך כתב היד בעניין מלאכים: "אלו הם א"ב של המלאכים מא' ועד תיו… זה הא"ב של הסופר שר הפנים במסורת בידינו מאבותינו איש מפי איש" (כז/1); "לאהבה בשמות הטומאה" (ל/1 אות ריב); "אם תרצה שיענו לך המלאכים" (לו/1 סעיף 264). כידוע, גם תנאים עסקו בהשבעת שדים, למשל 'יוסף שידא' השד היהודי המתואר בגמרא, שהיה מסייע ביד התנאים, למרות שהיה נוהג להתהולל כדרך השדים.

כתב היד שלפנינו נכתב כאמור על ידי כמה כותבים שעדכנו אותו במשך השנים, הן ממה שמצאו בכתבי-יד ובספרים העוסקים בעניינים אלו שבאו לידם, והן ממה ששמעו וקבלו ממקובלים 'בעלי שם'. חלק מתוכן כתב היד אכן חופף לספרים 'תולדות אדם' (זולקווה ת"פ) ו'מפעלות אלהים' (זולקווה תפ"ה), שנדפסו בהם סגולות רבות מרבי אליהו בעל שם ומרבי יואל בעל שם הראשון והשני. אך חלק גדול מכתב היד שלפנינו, כנראה רובו, לא נדפס מעולם בשום ספר! וגם החלקים שכן נדפסו, הרי שבכתב היד שלפנינו הם מופיעים בשינויים גדולים. לעתים הכותב מגיה ומתקן את הנוסח שהוא מעתיק ומכך נראה שהכותב היה מקובל בר סמכא. כמו כן במקום אחד (כותב נוסף) מעיר ומפנה בשולי הגליון לספר 'תולדות אדם' ששם נדפס אחרת.

בין ההוספות המאוחרות, גם מרשם מאת הגאון רבי איצל'ה מוולוז'ין: "דעקאט בו"מ [=בדוק ומנוסה] לדוחאוויצע ששתה הרב ר' יצחק דוולאזין… וזהו ארצעפט [=מרשם רפואי]… " (דף מב/1). [על עיסוקו הרב של רבי איצל'ה ברפואה לצד כתיבת קמיעות – ראה בספרו של פרופסור שאול שטמפפר, "הישיבה הליטאית בהתהוותה", עמ' 65. שם בעמ' 64 נדפס צילום של מרשם רפואי שכפי הנראה נכתב ע"י רבי איצל'ה].

המקובל האלוקי רבי יואל בעל שם (השני) – רבי יואל היילפרון [הלפרין; ת"נ ? – סביבות תק"ו], מגדולי המקובלים בדורו. בנו של רבי אורי בנו של המקובל רבי יואל בעל שם (הראשון) הזקן, התפרסם כאיש מופת, וכפועל ישועות, שזכה אף הוא לכינוי "בעל שם טוב". עסק בקבלה מעשית, והיה גדול המומחים בדורו בענייני קבלה מעשית. התגורר בעיר זמושץ' ורבים היו מגיעים אליו לשם בקשת ישועה, קמיעות וסגולות, וגירוש שדים ודיבוקים. רבי אברהם אב"ד זולקווא כותב עליו שהוא "מוחזק בדורינו ומפורסם שהוא מומחה…" (הסכמה לספר מפעלות אלוקים, זולקווא, תפ"ה). מדפיס הספר תולדות אדם (זולקווא, ת"פ) כותב עליו: "אין לנו אלא דברי הרב המאור הגדול המופלא בנגלה ובנסתר, החכם הכולל והשלם, המקובל המפורסם ה"ה מוהר"ר יואל בעל שם נר"ו… מזאמשוט נכד להמקובל המפורסם מו' יואל בעל שם זלה"ה. וכל עלמא ידעי שמהור"ר יואל ב"ש נר"ו הנ"ל בר סמכא ומומחה לרבים בדור הזה". רבי פנחס קצנלבוגן כותב עליו בספרו "יש מנחילין": "בעל שם שהיה מפורסם בכל המדינות שהייתי בהם, הוא הרב החריף וגדוש, והיה בקי בכל החכמות, מוהר"ר יואל בעל שם מקהילת זאמושט, שהיה פועל טוב בהפלא ופלא". גם המשכיל המפורסם, ששנה ופירש, שלמה מימון, כתב עליו בזכרונותיו: "מקובל ידוע ר' יואל בעל שם, הגיע באותו הזמן לידי פרסום גדול על ידי מעשי רפוי מוצלחים אחדים… אלא שהתאמר כי ביצע את כל זה בעזרת הקבלה המעשית ובכוח השם המפורש. בדרך זו זכה להצלחה גדולה מאד בפולין". בדורו היה רבי יואל ה'בר סמכא', בה' הידיעה, בגלילות פולין, בכל מה שקשור לענייני קבלה מעשית. על פי מסורות האדמו"ר הריי"ץ מליובאוויטש היה רבי יואל בעל שם קשור לחבורת הצדיקים הנסתרים של רבינו ישראל בעל שם טוב, והיה רבו של רבי אדם בעל שם. על פי המסופר בספר "שבחי הבעש"ט", כתביו של רבי אדם, תלמידו של רבי יואל, העוסקים בקבלה מעשית, הגיעו לידי מרן הבעש"ט (שבחי הבעש"ט, מהדורת רובינשטיין, עמ' 45) .

יא, יג-לט, מא, [23] דף. סך הכל [122] עמ' כתובים. 19 ס"מ. כתיבה אשכנזית. רובו עברית וחלקו יידיש. בכמה מהדפים הדיו דהה מחמת יושן וטשטוש. בדפים אלו נכתב התוכן מחדש בשנות הת"ר. בסוף הכרך נכרכו דפי מפתחות עם תוכן עניינים מפורט וכן רשימות שונות מהשנים תרל"ד-תרל"ז.

מצב טוב-בינוני. כתמים ובלאי. כריכה חדשה.

פריטים נוספים שיכולים לעניין אותך

פריט 49
בית אהרן. רבי אהרן מקרלין. מהדורה ראשונה. שוליים רחבים
מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $2,500 -
$4,000
נמכר: $5,208

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 58
דברי מנחם מאת רבי מנחם מענדל מרימנוב, למברג תרכ"ג. 1863. סגולה
מחיר פתיחה: $300
הערכה: $500 -
$600
נמכר: $422

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 182
עשרה שטרות מבורכים מידיו של ה'סטייפלר' ומכתב בכתב-יד-קדשו
מחיר פתיחה: $500
הערכה: $1,500 -
$2,000
נמכר: $1,178

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 35
חקת הפסח. דפוס בק, מדפוסי ירושלים הראשונים, ירושלים, תר"ג [1843]
מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $1,800 -
$2,500
נמכר: $1,240

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 76
עמק יהושע, העותק של האדמו"ר רבי יחזקאל הלוי מאוסטרובצא. הגהות
מחיר פתיחה: $500
הערכה: $700 -
$800
פריט 112
כתב-יד אשכנזי, חידושי הלכה ואגדה – גרמניה [?] – תחילת המאה ה-20 – לא נדפס
מחיר פתיחה: $500
הערכה: $800 -
$1,000
נמכר: $620

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 38
די מאמיס צוואה. שרה שנירר. נדיר ביותר
מחיר פתיחה: $500
הערכה: $800 -
$1,000
נמכר: $1,736

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 94
לא נראה מעולם! קמיע כללי המיועד לכל המחלות ולכל אדם בכתי"ק המקובל האלוקי רבי יהודה פתיה זיע"א. עם שמות הקודש
מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $4,000 -
$6,000
נמכר: $3,472

המחיר כולל עמלת קונה

קבל הערכת פריטים ללא עלות

למכור עם Winner'S

סקרן לדעת האם הפריט שלך מתאים לאחת מהמכירות הקרובות שלנו?
ספק מידע ושתף תמונות כדי לבקש הערכת מחיר מקוונת כעת.

התחל להקליד ע"מ לקבל תוצאות רלוונטיות

תנאי בית המכירות

הדרכה למבקרי התערוכה ומשתתפי המכירות הפומביות כולל תקנות ונוהל.

ווינרס מכירות פומביות בע"מ להלן החברה עורכת בזה תצוגת פריטי יודאיקה שונים, אשר התקבלו מאנשים שונים אשר הסכימו להעמיד את הפריטים החשובים לרשות הקהל להסתכלות עם אפשרות לרכישתם במכירה פומבית שתתקיים עם סיום התערוכה.

 

*היות ובאתר הבית של ווינרס ישנה אפשרות למתן הצעות מוקדמות ולראותן, במקרה של שוויון בהצעות מוקדמות ההצעות שניתנו באתר הבית של ווינרס גוברות על פני הצעות שנתקבלו באתרים אחרים.

1 . לנוחיות המבקרים הוצאנו לאור קטלוג זה עם הסברים מפורטים בליווי תמונות. המידע בקטלוג מבוסס על הערכת מומחי החברה אולם האחריות

הבלעדית על בדיקת הפריטים מוטלת על הרוכש. שמור על הקטלוג כעל מלווה אישי לכל ימי התערוכה והמכירה. אנו לרשותך בכל שאלה, ספק וברור.

ניהול המכירה ותנאיה:

2 . המכירה עצמה תנוהל ע"י אדם מנוסה הבקי בנוהלי המכירות פומביות. אנו מבקשים מכל המבקרים והאורחים במכירה הפומבית לצייד את עצמם

בידע המתאים. לאלו שאינם בקיאים בנושא זה אנו ממליצים לפנות אלינו בימי התערוכה או לפניה ולקבל מאיתנו את המידע הדרוש.

3 . עצם ההשתתפות במכירה הפומבית וקבלת "מספר רכישה" מאיתנו מהווה אישור והסכמה כי ידועים למקבל המספר. התקנות, הנוהל, התנאים

והנהוג בתערוכות ובמכירה פומבית שלנו ובכל בעיה וספק, באם יתעוררו, בשעת המכירה או לאחריה, עקב רכישת פריטים מסוימים, ינהג הרוכש או

הרוכשת וכן הנהלת החברה כעורכי המכירה, לפי הנהוג והמקובל אצלנו.

4 . היות והחברה אינה אלא עורכת התערוכה והמכירה ואינה בעלת הפריטים עצמם לכן מוסכם ומותנה בזאת כי בכל מקרה, לא תהיה אחריות החברה כלפי הרוכשים אלא עד העברת הכספים לידי המוכרים- בעלים ולכן, באם הועבר כבר התשלום שהתקבל מהרוכש ליד הבעלים, אזי אף אם תלונתו או טענתו של הרוכש תהיה מוצלחת, אנו נעשה כל מאמץ והשתדלות להשיב את כספו של הבעלים. אך לא תהיה כל התחיבות מצידנו לכך, וכן לא ננהל הליכים משפטיים לשם החזרת כספים לרוכשים לאחר שהועברו לבעלים. אולם נסכים למתן האישורים המתאימים מצידנו לרוכש כדי שיוכל לנהל הליכים משפטיים נגד הבעלים.

5 . עם קבלת "מספר רכישה" מאיתנו באופן אישי או טלפוני, מסכים ומתחייב הרוכש לא לתבוע באופן אישי או בתביעה משפטית בכל מקרה של נזק או טעות בתיאורי הפריטים את החברה. כל טענה או תביעה לאחר העברת הכספים לבעלים הנה אך ורק כלפי הבעלים.

מחירים והערכות:

ההשתתפות במכירה מתבצעת באחת מהאפשריות הבאות: א. ע"י הופעת הרוכש\ת בעצמו באולם ב. בא כוחו ג. ע"י הצעות טלפוניות או בכתב, המייפות את כוחה של הנהלת החברה לרכוש עבור המזמינים פריטים שונים ד. דרך האינטרנט.

6 . משתתף המופיע כבא כוחו של אדם אחר, מחייב את עצמו ואת שולחו באותה מידה, ויחויב לעמוד בעצמו בתשלומי רכישותיו עבור משלחו ואנו נראה בו כ"רוכש" לכל דבר, ונוכל לפנות אליו או אל שולחו כדי לממן את הרכישה, לפי ראות עינינו.

7 . באם נקבל הזמנה טלפונית או בכתב לפריט מסוים, נשתדל לפעול למען האינטרס של המזמין כאילו היה הוא בעצמו באולם. אולם, אין התחיבות מצידנו להשיג עבורו את הפריט.

8 . אין התחיבות לקבל כל הצעה שהיא לרבות הגבוהה ביותר וזאת אף אם הרוכש או מיופה כוחו נמצא באולם ומשתתף אישית במכירה.

9 . המכירה עצמה מנוהלת בהכרזת דולרים של ארה"ב. אולם התשלום בפועל מתקבל בשקלים לפי חישוב הדולר בשער אשר יוכרז עליו בפתיחת המכירה או ביום התשלום (הגבוה מבינהם), או בדולרים של ארה"ב.

10 . א. על כל תשלומי הרוכשים עד $500,000 לפריט מתווספים 24% עמלה. מעל $501,000 לפריט מתווספים 20%. על כל התשלומים יש תוספת מע"מ על העמלה. תוספות אלו הינם חלק בלתי נפרד מהצעת המחיר המתקבל ע"י מנהל המכירה בשעת המכירה וכל ההתחייבות והמשתמע מהן חלות גם על האחוזים.

ב. תושב חו"ל יהא זכאי לפטור מן המע"מ רק במידה והפריט שרכש ישלח לחו"ל ע"י החברה ללא אחריותה ובכפוף להוצאת רשימון יצוא משרותי המכס. הרוכש ישא בכל העלויות הנילוות.

11 . א. צ'יקים בנקאיים או צ'יקים אישיים מתקבלים בהסתייגות עד לביצוע התשלום בפועל ע"י הבנק.

ב. תשלום במזומן, בצ'קים או בהעברה בנקאית מהארץ הם ללא עמלה. תשלום בצ'קים )מחו"ל( או כרטיסי אשראי )מהארץ( יחויבו בתוספת של 1.5% .

העברה בנקאית מחוץ לארץ תחויב בתוספת של 1.5% מהסכום, מינימום 30$ . תשלום בכרטיסי אשראי מחו"ל יחויב בעמלה של 3% . כל החיובים הנ"ל אינם תלויים בתאריך הגביה וכפופים להיתר עיסקה.

2 1 . ליד כל פריט נמצאת הערכת המומחים שלנו. נא להתייחס אל ההערכה רק כאל הצעה בלבד, אין כל הבטחה שהפריטים לא ימכרו מתחת למחיר הנמוך המופיע בהערכה ואין כל בטחון שהמחיר לא יעלה ואפילו בהרבה על המחיר הגבוה. סעיף זה אינו גורע מהגנתנו העקבית על מחיר המינימום של בעל הפריט, הגנה זו מתבצעת על ידינו בדרכים מקובלות והנראות לנו. לצורך זה נרשם גם מחיר הפתיחה ליד הערכה.

פעמים ואנו מקבלים פריטים אשר הבעלים קבעו להם מחיר פתיחה נמוך ביותר, אנו מצידנו קובעים את ההערכה מבחינה מקצועית, לכן אנו רושמים את מחיר הפתיחה, המבוקש ע"י הבעלים אך רושמים גם את ההערכה שלנו, שהיא לפעמים גבוהה בהרבה ממחיר הפתיחה.

13 . הרוכש (לרבות אדם שרכש את הפריטים שלו שהוא העמיד למכירה) או בא כוחו יוציא את הפריט שנרכש בהקדם האפשרי. אנו מבקשים להופיע תוך 7 ימים, לשלם ולהוציא את הפריטים ומכל מקום בשום אופן לא לאחר יותר מ- 14 יום. כעבור 14 יום החברה תשמור לעצמה את הזכות לגבות 5$ לפריט ליום, דמי שמירה ואחסון ו/או לבטל את המקח בצורה חד צדדית, בלי לוותר על זכות התביעה של העמלות.

14 . משלוח הפריטים אל בית הרוכש, מתבצע על אחריותו הבלעדית, ובדרך שתיראה לנו. כל הוצאות משלוח וכו' על חשבון הרוכש.

15 . הרוכש ישלם על רכישותיו לפני הוצאת הפריטים ממשרדי החברה.

16 . לידיעת הבעלים: אין אנו אחראים לביצוע בפועל של התשלומים אשר התחייבו הרוכשים לשלם בשעת המכירה. כל התחיבות של הרוכשים אשר לא תבוצע בפועל, ניתן את כל הגיבוי לבעל הפריט ]לשעבר[ לגבות את התשלומים המגיעים לו. אך לא ננהל בפועל הליכים משפטיים כנגד רוכשים,

אלא נשתדל בכל הדרכים הנראות לנו כגון עיקול כספים של רוכשים באם נמצאים אצלנו, או חפצים שלהם וכדומה, אך איננו מתחייבים לעקל כספים וכדומה.

17 . למרות כל האמור מסכימים הרוכשים והמוכרים לראות בנו כצד משפטי לכל דבר במקרה ונעמוד על זכותנו הניתנת לנו בזה, לנהל הליכים משפטיים ולנקוט בכל דרך מקובלת אחרת כנגד צד שאינו עומד באיזהו שהיא מהתחייבויותיו.

18 . אנו משאירים לעצמנו את הזכות להודיע בע"פ או בכתב, עד שעות המכירה, על שינויים בסעיפים דלעיל או הוספת שונות באם יהיו כאלו.

19 . בכל מקרה של שינוי, תוספת או השמטה בתרגום לאנגלית, הנוסח העברי קובע.

שאלה על פריט

תגלית מרעישה! קבלה מעשית מפי רבי יואל בעל שם, רבו של הבעש"ט