מכירה פומבית מספר 118 חלק ב'

2019-12-17T18:00

חלק ב'. ספרי קודש, קבלה וחסידות, כתבי יד ומכתבי רבנים. חפצי צדיקים סגולות וקמיעות

מכירה פומבית 118 חלק ב'
118 חלק ב'ספרי קודש, קבלה וחסידות, כתבי יד ומכתבי רבנים. חפצי צדיקים סגולות וקמיעות
פריט 56

הסכמה בין מנהלי העיתון 'חבצלת', תרל"ח [1878]. תגלית היסטורית!

מחיר פתיחה: $200
הערכה: $400 -
$500
עמלת בית המכירות: 22%
נמכר: $244

המחיר כולל עמלת קונה

שתף פריט

תיאור פריט

בראשית תקופת היישוב הישן האשכנזי בירושלים פעל בעיר בית-דפוס יחיד. הבעלים ר' ישראל ב"ק, החליט להעביר את בית דפוסו מצפת לירושלים, לאחר שרבני ירושלים העניקו לו "הסכמות" לפיהן "בל ירים איש את ידו להשיג גבולי פה בארץ החיים לעסוק במלאכת הדפוס כל זמן שאני וב"ב מתעסקים בזה". ואמנם, במשך יותר מעשרים שנה היה ב"ק המדפיס היחיד בעיר.
באותם ימים שבו שני צעירים ירושלמיים: יואל משה סלומון ומיכל כהן, נסעו לקניגסברג שבפרוסיה ולמדו שם את מלאכת הליתוגרפיה – הדפס אבן, ואף פרסמו תוך כדי התמחותם, חוברת ליתוגרפית בשם 'מזבח אבנים', ובה פירוט מלאכת לטישת אבנים והכשרתן לדפוס. בחזרתם ארצה הביאו אתם מכונה ומכשירים למלאכת הליתוגרפיה. הופעתם בירושלים כ"בעל מלאכה" הייתה הפתעה: "כרעם ביום בהיר פילחה חדשה זו בחוגי הירושלמים ויאמרו: זה האיש משה אשר קיווינו ממנו גדולות ונצורות, ואמרנו הוא יהיה מנהיגה של ירושלים בעתיד, מה היה לו כי עזב חיי כבוד ועסקנות, והלך לעסוק בחיי שעה?!". ראשית מלאכתם היתה ה"שושנתא" – תמונה ליתוגרפית בצבעים שונים של המקומות הקדושים בארץ, שקיבלה צורת שושנה כשפרשו אותה. כבר בקיץ תרכ"ב החל סלומון ושותפיו בהדפסת עיתון עברי בליתוגרפיה בשם 'תורת ציון' מוקדש לחידושי תורה; מכת"ע ירושלמי זה, שלא זכה אלא לגיליון יחיד, ונמצאה רק תמונת השער.
ר' ישראל ב"ק ראה אף בדפוס אבן השגת-גבול ותבעם לדין. מאידך, מענת השותפים הייתה: "מה לך כי נזעמת, הלא מלאכתך אינה מלאכתינו ומה יבצר ממך שאנחנו עושים ציורים ושאר עניינים בדפוס האבן". לבסוף יצאו השותפים כשידם על העליונה, מפני שב"ק לא הצליח להביא לפני הבי"ד את ההסכמות במקורן.
מכיוון שהם ידעו את מלאכת האותיות, הזמינו מכבשי דפוס מפריז ואותיות מווינא, כדי להקים בית-דפוס חדש, ובגלל ההוצאות הרבות שהיו כרוכות בו, צירפו אליהם שותף שלישי, את הצעיר יחיאל ברי"ל שהיה נתין בריטי. רשיון מהשלטון להקמת דפוס לא היה בידיהם, ולמרות זאת ניגשו לעבודה. לאחר שהדפוס הוקם חששו מייסדיו כי לא תימצא להם תעסוקה מספקת, בעיקר משום "חשש מאיסור השגת הגבול של ר"י ב"ק", לכן החליטו להוציא לאור עיתון.
העיתון הראשון שיצא בתוככי היישוב הוא עיתון הלבנון שנוסד בשנת תרכ"ג. באותה תקופה התאספו חבורה של עסקנים הצעירים הנזכרים בתוככי היישוב הפרושי: ר' יחיאל ברי"ל ור' יואל משה סלומון ור' מיכל כהן, במטרה להוציא כתב-עת חודשי שדגלו היה כלשונם: "מבשר שלום ירושלים, משמי חדשות מארץ הקדושה בכלל, נעלמות מארץ תימן ומדינת הודו, כל דבר אשר ישתוקק איש ישראל לדעתו". העיתון יצא לאור בהפסקות, ובתדירות שונה, בשנים תרכ"ג-תרמ"ו, בירושלים, בפריז, במיינץ ובלונדון; עורכו הראשי במשך כל השנים היה ברי"ל.
הקמת הדפוס היה בבחינת קריאת תיגר על ב"ק ועל המונופול שהיה בידיו. הופעת 'הלבנון' – אף שלבעליו-עורכיו לא היו רשיונות להפעלת בית-דפוס או להוצאת עיתון – היא שגררה בעקבותיה גם את הופעת העיתון השני-המתחרה 'חבצלת' שאותו הוציא לאור ב"ק, כנראה כ"תגובה נקמנית", כלומר שב"ק קיווה כי ע"י הוצאת עיתון שני, יפגע בהכנסות מתחריו, ולמעשה ישבש את הבסיס הכלכלי לקיומם.
כשנה לאחר צאתו לאור סגר השלטון העות'מאני את העתון בעקבות הלשנה, בעקבות הריב עם 'החבצלת' המתחרה. ברי"ל נסע לקושטא להשיג רישיון וכאשר לא עלה בידו נסע לפריז, ולאחר תלאות רבות, החל, מה' בטבת תרכ"ה, להוציא את הלבנון מחדש בחוברות, והקציע בו מדור מיוחד לענייני ירושלים בשם "מגדל הלבנון צופה פני ירושלים", שבו כתבו ר"י ספיר ובניו ושאר טובי הסופרים בא"י. תחילה יצא בפריז כדו-שבועון ומ-תרמ"ב כשבועון, עד שהמצור על פריז במלחמת צרפת-פרוסיה הפסיק את הוצאותו. מפריז עבר ברי"ל למיינץ, ולאחר הפסקה של קרוב לשנה יצא שם 'הלבנון' בשנים תרל"א-תרמ"ב כנספח עברי שבועי לעיתון היהודי-האורתודוקסי בגרמנית 'דער איזאליט'.
עוד לא עברו חמשה חודשים מיום צאת 'הלבנון' והופיע עיתון שני בשם 'חבצלת'!
ברם ב"ק לא הסתפק בהפצת העיתון, ובכדי "להבאיש ריחם" של השותפים, חזר והדפיס בחודש אלול תרכ"ג את "הסכמות הישנות בחוברת מיוחדת בשם אמת ומשפט". לעומתו, עורכי 'הלבנון' התגוננו בפני האשמותיו וטענו: "אדרבה, אתה הסגת את גבולנו… ב'החבצלת' 'איוולת' שאתה מדפיס". שני עיתונים אלה שקיומם נמשך פחות משנה, צהובים היו זה לזה ודפיהם מלאים האשמות הדדיות בענייני השגת גבול. המחלוקת ביניהם החריפה עד שהתדרדרה והגיעה למלשינות בפני השלטון.
הגבלות חמורות הוטלו במשטר התורכי על פרסומים מכל הסוגים. כל מדפיס היה מחוייב לשלוח לקושטא טופס אחד מכל ספר לפני הדפסתו; חודשים רבים היה מונח שם עד שהוחזר עם רשיון להדפסה. בעיצומה של המחלוקת בין השותפים לבין ב"ק, נמסר ל'שער-העליון' בקושטא על ידי אלמוני שהעיתון 'הלבנון' מדפיס מאמרים "בלתי הגונים". לא עברו ימים רבים והתקבלה בירושלים פקודה מקושטא לסגור את בית דפוסם של השותפים. כשנתקבלה הפקודה, ציוותה הפקיד המקומי, בטעות או בזדון, לסגור גם את של ב"ק. שני העיתונים חדלו להופיע וכך – שבע שנים עברו על העיר בלי כל עיתון. רק בשלהי תר"ל התעורר האברך החכם י"ד פרומקין ובעזרת חותנו ר' ישראל ב"ק החזיר העטרה ליושנה ושניהם יחד עם ר' מיכל הכהן התחילו לחדש את הוצאת ה'חבצלת' כעיתון דו-חודשי, כשנוספה מעל הכותרת הראשית הסיסמה 'מבשרת ציון'. בראש השנה השלישית התפטר ר"י ב"ק מעריכת העיתון עקב הגעתו לגבורות, ופרומקין נשאר הבעלים היחידי, והמשיך עם העיתון עד לפטירתו בשנת תרע"א. לעיתון הייתה מגמה ברורה להשרות תחושת ביטחון ושגשוג בארץ, ולמשוך אליה מתיישבים.
האריאל
בראשית שנת תרל"ה בעת שנפרד ר' מיכל הכהן מה'חבצלת', החל להוציא ירחון בשם 'האריאל'. ובראש הגיליון כתוב: שנה חמישית, מפני שעורכו חשב גם את השנים שהיה שותף ב'חבצלת'. בסמוך לשמו של העיתון נדפסה כותרת משנה: יכלכל כל דבר הדורש לחפץ לבב אוהבי ציון הנאמנים, מאתי מיכל הכהן – אחלי! יכנו דרכי".
בראש השנה השנייה הגדיל את תמונת 'האריאל' כתבנית מרבית הירחונים, ובעסק נכנס ג"כ הרב אברהם זוסמן. אך רק שנתיים המשיך עם הוצאתו, ובשנת תרל"ז בא קצו, ורק מיכל היה שוב לשותף בעריכת ה'חבצלת'. לימים כתב ר' חיים מיכל מיכלין, חתנו של העורך, עליו ועל העיתון: "הוא שכח דבר אחד ועל כן לא האירה ההצלחה פניה אליו. שכת שעיתון בירושלים אי-אפשר שיצליח אלא עם כן יש לו איזה תמיכה חומרית ומוסרית מצד עדה או מפלגה… שלוש אלה לא היו לו: א. איש לא תמך בידו. ב. גם בית דפוס משלו לא היה לו, באותו זמן. ג. וגם היה עני מרוד".
תעודה זו מעידה על ההתרחשויות מאחורי הפרגוד של מנהלי העיתון, כשר' אברהם זוסמן מוסר את כל זכויותיו לר' מיכל הכהן: "אנכי הח"מ לא אוכל מהיום והלאה לחוות דעת בענין ההדפסה בחבצלת, כ"א בכל תלוי ביד ר' מיכל הכהן ור"י פרומקין, ופי ר"מ הכהן כפי, וידו כידי, וחוות דעתו כדעתי. כי מסרתי ברצוני הטוב את דעתי בדבר הזה לרעי ר' מיכל הכהן הנ"ל, וכרצונו יעשה ואין אני יכול למחות בידו". כעדים חתומים: ר' אברהם בן ישעיה ור' יוסף אריה ליאון. למעלה חותמת של בית-המשפט השרעי. שבט תרל"ח.
[1] דף נייר. 15X22 ס"מ. מצב טוב.

פריטים נוספים שיכולים לעניין אותך

פריט 110
שם הגדולים. ליוורנו, תקנ"ח [1798]. מהדורה שהדפיס החיד"א בחייו
מחיר פתיחה: $600
הערכה: $800 -
$1,000
נמכר: $732

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 235
אגרת מאת שלוחי צפת רבי יוסף בן ג'וייא בעל 'טל אורות' ורבי יום טוב סאבאן. ריג'ייו, תק"ד [1744]
מחיר פתיחה: $300
הערכה: $500 -
$600
נמכר: $366

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 177
תשובה הלכתית מאת הגאון רבי מרדכי וינקלר אב"ד מאד
מחיר פתיחה: $1,200
הערכה: $1,500 -
$1,800
נמכר: $1,464

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 153
שמירה לבית. קמיע מצוייר גדול. תחילת המאה ה 20
מחיר פתיחה: $500
הערכה: $1,000 -
$1,500
נמכר: $610

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 244
[7] אוטוגרפים חשובים - אגרות והמלצות מאת רבני אזמיר, איטליה וצרפת, תקע"ו [1817]
מחיר פתיחה: $1,500
הערכה: $2,500 -
$3,000
נמכר: $1,830

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 171
נדרי זריזין, חתימת רבי אליעזר זוסמן סופר מפאקש
מחיר פתיחה: $200
הערכה: $300 -
$400
נמכר: $244

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 190
מכתב מאת הגאון רבי חיים שמואלביץ ראש ישיבת מיר. ירושלים, תשל"ה [1975]
מחיר פתיחה: $300
הערכה: $500 -
$600
נמכר: $366

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 48
מקבץ [6] חיבורים קראיים חשובים
מחיר פתיחה: $250
הערכה: $500 -
$700
נמכר: $305

המחיר כולל עמלת קונה

קבל הערכת פריטים ללא עלות

למכור עם Winner'S

סקרן לדעת האם הפריט שלך מתאים לאחת מהמכירות הקרובות שלנו?
ספק מידע ושתף תמונות כדי לבקש הערכת מחיר מקוונת כעת.

התחל להקליד ע"מ לקבל תוצאות רלוונטיות

תנאי בית המכירות

הדרכה למבקרי התערוכה ומשתתפי המכירות הפומביות כולל תקנות ונוהל.

ווינרס מכירות פומביות בע"מ להלן החברה עורכת בזה תצוגת פריטי יודאיקה שונים, אשר התקבלו מאנשים שונים אשר הסכימו להעמיד את הפריטים החשובים לרשות הקהל להסתכלות עם אפשרות לרכישתם במכירה פומבית שתתקיים עם סיום התערוכה.

 

*היות ובאתר הבית של ווינרס ישנה אפשרות למתן הצעות מוקדמות ולראותן, במקרה של שוויון בהצעות מוקדמות ההצעות שניתנו באתר הבית של ווינרס גוברות על פני הצעות שנתקבלו באתרים אחרים.

1 . לנוחיות המבקרים הוצאנו לאור קטלוג זה עם הסברים מפורטים בליווי תמונות. המידע בקטלוג מבוסס על הערכת מומחי החברה אולם האחריות

הבלעדית על בדיקת הפריטים מוטלת על הרוכש. שמור על הקטלוג כעל מלווה אישי לכל ימי התערוכה והמכירה. אנו לרשותך בכל שאלה, ספק וברור.

ניהול המכירה ותנאיה:

2 . המכירה עצמה תנוהל ע"י אדם מנוסה הבקי בנוהלי המכירות פומביות. אנו מבקשים מכל המבקרים והאורחים במכירה הפומבית לצייד את עצמם

בידע המתאים. לאלו שאינם בקיאים בנושא זה אנו ממליצים לפנות אלינו בימי התערוכה או לפניה ולקבל מאיתנו את המידע הדרוש.

3 . עצם ההשתתפות במכירה הפומבית וקבלת "מספר רכישה" מאיתנו מהווה אישור והסכמה כי ידועים למקבל המספר. התקנות, הנוהל, התנאים

והנהוג בתערוכות ובמכירה פומבית שלנו ובכל בעיה וספק, באם יתעוררו, בשעת המכירה או לאחריה, עקב רכישת פריטים מסוימים, ינהג הרוכש או

הרוכשת וכן הנהלת החברה כעורכי המכירה, לפי הנהוג והמקובל אצלנו.

4 . היות והחברה אינה אלא עורכת התערוכה והמכירה ואינה בעלת הפריטים עצמם לכן מוסכם ומותנה בזאת כי בכל מקרה, לא תהיה אחריות החברה כלפי הרוכשים אלא עד העברת הכספים לידי המוכרים- בעלים ולכן, באם הועבר כבר התשלום שהתקבל מהרוכש ליד הבעלים, אזי אף אם תלונתו או טענתו של הרוכש תהיה מוצלחת, אנו נעשה כל מאמץ והשתדלות להשיב את כספו של הבעלים. אך לא תהיה כל התחיבות מצידנו לכך, וכן לא ננהל הליכים משפטיים לשם החזרת כספים לרוכשים לאחר שהועברו לבעלים. אולם נסכים למתן האישורים המתאימים מצידנו לרוכש כדי שיוכל לנהל הליכים משפטיים נגד הבעלים.

5 . עם קבלת "מספר רכישה" מאיתנו באופן אישי או טלפוני, מסכים ומתחייב הרוכש לא לתבוע באופן אישי או בתביעה משפטית בכל מקרה של נזק או טעות בתיאורי הפריטים את החברה. כל טענה או תביעה לאחר העברת הכספים לבעלים הנה אך ורק כלפי הבעלים.

מחירים והערכות:

ההשתתפות במכירה מתבצעת באחת מהאפשריות הבאות: א. ע"י הופעת הרוכש\ת בעצמו באולם ב. בא כוחו ג. ע"י הצעות טלפוניות או בכתב, המייפות את כוחה של הנהלת החברה לרכוש עבור המזמינים פריטים שונים ד. דרך האינטרנט.

6 . משתתף המופיע כבא כוחו של אדם אחר, מחייב את עצמו ואת שולחו באותה מידה, ויחויב לעמוד בעצמו בתשלומי רכישותיו עבור משלחו ואנו נראה בו כ"רוכש" לכל דבר, ונוכל לפנות אליו או אל שולחו כדי לממן את הרכישה, לפי ראות עינינו.

7 . באם נקבל הזמנה טלפונית או בכתב לפריט מסוים, נשתדל לפעול למען האינטרס של המזמין כאילו היה הוא בעצמו באולם. אולם, אין התחיבות מצידנו להשיג עבורו את הפריט.

8 . אין התחיבות לקבל כל הצעה שהיא לרבות הגבוהה ביותר וזאת אף אם הרוכש או מיופה כוחו נמצא באולם ומשתתף אישית במכירה.

9 . המכירה עצמה מנוהלת בהכרזת דולרים של ארה"ב. אולם התשלום בפועל מתקבל בשקלים לפי חישוב הדולר בשער אשר יוכרז עליו בפתיחת המכירה או ביום התשלום (הגבוה מבינהם), או בדולרים של ארה"ב.

10 . א. על כל תשלומי הרוכשים עד $500,000 לפריט מתווספים 24% עמלה. מעל $501,000 לפריט מתווספים 20%. על כל התשלומים יש תוספת מע"מ על העמלה. תוספות אלו הינם חלק בלתי נפרד מהצעת המחיר המתקבל ע"י מנהל המכירה בשעת המכירה וכל ההתחייבות והמשתמע מהן חלות גם על האחוזים.

ב. תושב חו"ל יהא זכאי לפטור מן המע"מ רק במידה והפריט שרכש ישלח לחו"ל ע"י החברה ללא אחריותה ובכפוף להוצאת רשימון יצוא משרותי המכס. הרוכש ישא בכל העלויות הנילוות.

11 . א. צ'יקים בנקאיים או צ'יקים אישיים מתקבלים בהסתייגות עד לביצוע התשלום בפועל ע"י הבנק.

ב. תשלום במזומן, בצ'קים או בהעברה בנקאית מהארץ הם ללא עמלה. תשלום בצ'קים )מחו"ל( או כרטיסי אשראי )מהארץ( יחויבו בתוספת של 1.5% .

העברה בנקאית מחוץ לארץ תחויב בתוספת של 1.5% מהסכום, מינימום 30$ . תשלום בכרטיסי אשראי מחו"ל יחויב בעמלה של 3% . כל החיובים הנ"ל אינם תלויים בתאריך הגביה וכפופים להיתר עיסקה.

2 1 . ליד כל פריט נמצאת הערכת המומחים שלנו. נא להתייחס אל ההערכה רק כאל הצעה בלבד, אין כל הבטחה שהפריטים לא ימכרו מתחת למחיר הנמוך המופיע בהערכה ואין כל בטחון שהמחיר לא יעלה ואפילו בהרבה על המחיר הגבוה. סעיף זה אינו גורע מהגנתנו העקבית על מחיר המינימום של בעל הפריט, הגנה זו מתבצעת על ידינו בדרכים מקובלות והנראות לנו. לצורך זה נרשם גם מחיר הפתיחה ליד הערכה.

פעמים ואנו מקבלים פריטים אשר הבעלים קבעו להם מחיר פתיחה נמוך ביותר, אנו מצידנו קובעים את ההערכה מבחינה מקצועית, לכן אנו רושמים את מחיר הפתיחה, המבוקש ע"י הבעלים אך רושמים גם את ההערכה שלנו, שהיא לפעמים גבוהה בהרבה ממחיר הפתיחה.

13 . הרוכש (לרבות אדם שרכש את הפריטים שלו שהוא העמיד למכירה) או בא כוחו יוציא את הפריט שנרכש בהקדם האפשרי. אנו מבקשים להופיע תוך 7 ימים, לשלם ולהוציא את הפריטים ומכל מקום בשום אופן לא לאחר יותר מ- 14 יום. כעבור 14 יום החברה תשמור לעצמה את הזכות לגבות 5$ לפריט ליום, דמי שמירה ואחסון ו/או לבטל את המקח בצורה חד צדדית, בלי לוותר על זכות התביעה של העמלות.

14 . משלוח הפריטים אל בית הרוכש, מתבצע על אחריותו הבלעדית, ובדרך שתיראה לנו. כל הוצאות משלוח וכו' על חשבון הרוכש.

15 . הרוכש ישלם על רכישותיו לפני הוצאת הפריטים ממשרדי החברה.

16 . לידיעת הבעלים: אין אנו אחראים לביצוע בפועל של התשלומים אשר התחייבו הרוכשים לשלם בשעת המכירה. כל התחיבות של הרוכשים אשר לא תבוצע בפועל, ניתן את כל הגיבוי לבעל הפריט ]לשעבר[ לגבות את התשלומים המגיעים לו. אך לא ננהל בפועל הליכים משפטיים כנגד רוכשים,

אלא נשתדל בכל הדרכים הנראות לנו כגון עיקול כספים של רוכשים באם נמצאים אצלנו, או חפצים שלהם וכדומה, אך איננו מתחייבים לעקל כספים וכדומה.

17 . למרות כל האמור מסכימים הרוכשים והמוכרים לראות בנו כצד משפטי לכל דבר במקרה ונעמוד על זכותנו הניתנת לנו בזה, לנהל הליכים משפטיים ולנקוט בכל דרך מקובלת אחרת כנגד צד שאינו עומד באיזהו שהיא מהתחייבויותיו.

18 . אנו משאירים לעצמנו את הזכות להודיע בע"פ או בכתב, עד שעות המכירה, על שינויים בסעיפים דלעיל או הוספת שונות באם יהיו כאלו.

19 . בכל מקרה של שינוי, תוספת או השמטה בתרגום לאנגלית, הנוסח העברי קובע.

שאלה על פריט

הסכמה בין מנהלי העיתון 'חבצלת', תרל"ח [1878]. תגלית היסטורית!