Portal Auction 64bfea43d701617f47ba0f56 Topitem (1)

מכירה פומבית מספר 142

2023-08-27T19:00

Elul דפוסים קדומים, חסידות, חפצי צדיקים, קמיעות, ספרי סגולה, כתבי יד, מכתבים, חב"ד

מכירה פומבית 142
142כתבי יד ומכתבים - גדולי המזרחתימן ואיטליה
פריט 100

כלי המקדש הגנוזים: דף בכתי"ק החיד"א מתוך ספרו "חיים שאל". שינויים רבים מהנדפס

מחיר פתיחה: $5,000
הערכה: $10,000 -
$15,000
עמלת בית המכירות: 24%
נמכר: $7,440

המחיר כולל עמלת קונה

שתף פריט

תיאור פריט

שני עמודים כתובים (למעלה מאלף מילים!) בעצם כתב יד קדשו של אור העולם מרנא רבינו חיים יוסף דוד אזולאי הנודע בכינויו "החיד"א", מגדולי הדורות שקמו לעם ישראל, אשר זכה וחידושיו מתבדרין בכל בי מדרשא ומתמללין בפי כל בר בי רב. [ליוורנו, המחצית השניה של המאה ה-18]. אוטוגרף מקורי עם שינויים מהנדפס.

בחלקו הראשון של הדף, העתיק מרנא החיד"א שאלה ששנשלחה אליו מאת החכם רבי יצחק ארדיט מאזמיר. השאלה עוסקת בענייני כלי המקדש שעשה משה, האם יצטרכו למשוח אותם מחדש בשמן המשחה לעתיד לבוא, לאחר שנטמאו על ידי הגויים? לאחר מכן כותב החיד"א את ראשיתה של תשובתו אל רבי יצחק. התשובה שלפנינו מופיעה בנוסחה המקורי, עם שינויים רבים מהנדפס בסופו של דבר בספר. בראש הדף רשם החיד"א: "חיים שאל, סימן ס"ט", אולם למעשה השו"ת נדפס בסימן עב.

כמה דוגמאות לשינויים מהנדפס:

* כותרת הדף – "חקירת חכם רחימא דנפשאי, החכם השלם עצום ורב, תורה וגדולה, כמה"ר יצחק ארדיט נר"ו, בדין כלי המקדש, ראה זה חדש". מרבית הכותרת שלפנינו נשמטה בדפוס.

* לפנינו: "זאת לפנים היתה עלי יד הקדש, ידו פרש ש"ר ואור ויזר"ח יצחק כככבי השמים וכסיליהם".
נדפס: "זאת לפנים היתה עלי יד הקדם רח"ם רחמתי"ם לראש אענדנו, החכם השלם עצוב ורב, תורה וגדולה משני עבריהם, ז"ה מההד"ר נהד"ר בקדש, כמה"ר יצחק ארדיטי נר"ו, וזרועים ממנו ארייוותא דאוריתא בקצה תבל מיליהם, ידו פרש שר ואור ויזרח יצחק כככבי השמים וכסיליהם"

* לפנינו: "דין גרמ"א דעצירא"ה אך עצרתי ואחר עד עתה חדלתי להיות לאיש מושך בקס"ת ומה גם מעומק המושג וקוצר המושג שוו בשעוריהם. ואולם בעבור כבוד החכם השלם עצום ורב, כי ביצחק יקרא זיויה ויקריה אשר הפליא חסדו לי…".
נדפס: "דין גרמ"א דעצירא"ה אך עצרתי עצר עצר מן המצר כי קצר חדלתי מהיות לאיש מושך בקס"ת דלא מציא פסיא קני"א כהלכת גוברין לעשות כמעשיהם. הפעם ילוה קוצר המשיג ועומק המושג לדוד בשנות"ו פרק חומר בקדש שוו בשעוריהם. ואולם איידי דחביבא לי שמעתתיה דמר, וגדול כבודו אשר הפליא חסדו לי…".

* לפנינו: "ודעת קדושים ימצא, כי כן בש"ס כמה זמני בעי בעיי דלא נ"מ מידי, כאשר כתבו ז"ל ואתיא כדעת רש"י והר"ן"
בנדפס: "ודעת קדושים תמצא, שהרי אבות העולם עמדו על דבריהם, זה הים התלמוד זמנין דמשכחת דבעו בעיי דלא נ"מ מידי כמו שכתבו ז"ל בארש טובה ורחבה ויפתוהו בפיהם".

כלי המקדש הגנוזים הסעירו לאורך הדורות את דמיונם של הרפתקנים רבים, בני ברית ושאינם. כבר במסכת שקלים (פרק ו' משנה ב') מופיע הסיפור על כהן שגילה בלשכת העצים ריצפה משונה מחברותיה והבין שזהו הפתח למקום בו הוטמנו הכלים, אך עד שקרא לחברו יצאה נשמתו "וידעו ביחוד ששם הארון נגנז". וכמובן המפה המסתורית שהתגלתה בדור האחרון בין 'מגילות קומראן' ובה מפה המציינת במדויק את מקום קבורתם של כלי המקדש, שגדולי הארכיאולוגים נלאו לפענחה ולא הצליחו. התשובה שלפנינו מאת קודש הקדשים מרן החיד"א עוסקת אמנם במימד הרוחני של כלי המקדש הגנוזים ולא במימד הפיזי שלהם, אולם בעניינים רמים אלו – כלי המקדש – שאין רמים מהם, הרי שהמימד הרוחני והפיזי היינו הך הם – מקום בו נשקי ארעא לרקיעא!

מרן רבי חיים יוסף דוד אזולאי זיע"א – החיד"א [תפ"ד-תקס"ו] , מגדולי הדורות הייחודיים שקמו בעם ישראל, שכל עם ישראל על כל פלגיו ועדותיו קרא אחריו: מקודש מקודש ושמו מוזכר בהערצה וסילודין עד עצם היום הזה. כל מקצועות התורה התאחדו בחיד"א למעין שלמות נדירה. הוא היה רב ופוסק, מקובל אלוקי, גאון מופלג, בעל זכרון פנומלי, מחבר עשרות ספרים בלשון צח, שד"ר מפורסם בכל אירופה.
נולד לאביו הרה"ק רבי יצחק זרחיה אזולאי זיע"א (נכדו של המקובל האלוקי רבי אברהם אזולאי זיע"א בעל "חסד לאברהם") ולאמו הצדקנית מרת שרה בת המקובל הרב יוסף מביאלא מגזע הסמ"ע. מנערותו יצק החיד"א מים על ידיהם של גדולי החכמים והמקובלים בירושלים, והוא מוזכר כתלמידו של קודש הקדשים רבינו חיים בן עטר – ה"אור החיים" הקדוש.
בשנת תקי"ג יצא במסע שליחות ראשון כשד"ר [=שלוחא דרבנן] מטעם קהילת חברון ומסעו נמשך קרוב לחמש שנים, בהן עבר בערי איטליה, גרמניה, הולנד, אנגליה וצרפת. במסע שליחות זו החל אור תורתו להפציע, ורבים וגדולים תהו על קנקנו והכירו בגדלותו, הופעתו הטביעה חותם ניכר בכל מקום הגעתו. כעשרים שנה לאחר מכן בשנת תקל"ג יצא שוב החיד"א לשליחות נוספת מטעם קהילת חברון. גם שליחותו השניה הטביעה חותם עמוק בכל המקומות בהם ביקר. בסוף מסע זה החליט לעקור דירתו ולהשתקע בליוורנו שבאיטליה, והדפיס שם את רוב ספריו.
החיד"א היה מגדולי מחברי הספרים בכל הדורות, כתב למעלה מ-80 חיבורים, בכל מקצועות התורה, אשר מכל אחד מספריו נשקפת גאונותו ובקיאותו האדירה. ידוע במיוחד חיבורו " ברכי יוסף", ההולך וסובב על חלקי השולחן ערוך ואשר השפעתו רבה בתחום פסיקת ההלכה עד עצם היום הזה. ספריו התקבלו בכל תפוצות ישראל וזכו להערכה רבה. את רוב חיבוריו כתב תוך כדי טרדותיו ומסעותיו, כשבידיו ספרים מועטים.
החיד"א נפטר ונטמן בליוורנו, אך מכורח המציאות העלוהו לארץ ישראל להר המנוחות. הראשל"צ הרב מרדכי אליהו זצוק"ל סיפר על נסים גלויים שהתרחשו במהלך הבאת עצמותיו הקדושות ארצה.

[1] דף נייר, כתוב משני צידיו. 22.5X16.5 ס"מ בקירוב.
מצב בינוני-טוב. דהיית דיו קלה עם פגיעה במספר תיבות. נקבי עש. קמטים. קרעים קלים בשוליים. נתון בתוך מסגרת זכוכית.

פריטים נוספים שיכולים לעניין אותך

פריט 145
מסמך היסטורי: הדפסת 'חדושי הגר"ח מבריסק' וחלוקתם לגדולי הדור
מחיר פתיחה: $500
הערכה: $700 -
$800
נמכר: $2,108

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 15
עמודי גולה – סמ"ק. מהדורה ראשונה. פוסט אינקונבולה
מחיר פתיחה: $1,500
הערכה: $3,000 -
$5,000
פריט 235
קמיע חסידי שלא נראה כדוגמתו מעולם! מטפחת הראש של האדמו"ר רבי יהודה'לה מדז'יקוב
מחיר פתיחה: $3,000
הערכה: $5,000 -
$7,000
נמכר: $3,720

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 225
מכתב ארוך ומעניין מסוף ימיו של ה'בילגורייער רב'. תל-אביב, תש"ט
מחיר פתיחה: $2,000
הערכה: $2,500 -
$3,000
נמכר: $2,480

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 136
מכתב פולמוסי בעל חשיבות היסטורית מהגרי"ד סולובייציק מבוסטון. תשכ"ד
מחיר פתיחה: $500
הערכה: $800 -
$1,000
נמכר: $1,736

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 38
מחזור לימים נוראים לאנוסי ספרד. אמשטרדם, [תי"ב 1652]. ספרדית. קדום ונדיר במיוחד
מחיר פתיחה: $1,200
הערכה: $1,400 -
$1,500
נמכר: $1,488

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 219
ברכות לזש"ק ועשירות בכתי"ק ה'ישועות משה' מוויז'ניץ בשם ה'אמרי חיים'!!
מחיר פתיחה: $800
הערכה: $1,000 -
$1,200
נמכר: $1,364

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 224
מכתב נדיר בכתי"ק ה'דעטרויטער' האדמו"ר רבי יעקב פרלוב בן ה'ינוקא' מסטולין
מחיר פתיחה: $4,000
הערכה: $6,000 -
$8,000

קבל הערכת פריטים ללא עלות

למכור עם Winner'S

סקרן לדעת האם הפריט שלך מתאים לאחת מהמכירות הקרובות שלנו?
ספק מידע ושתף תמונות כדי לבקש הערכת מחיר מקוונת כעת.

התחל להקליד ע"מ לקבל תוצאות רלוונטיות

תנאי בית המכירות

הדרכה למבקרי התערוכה ומשתתפי המכירות הפומביות כולל תקנות ונוהל.

ווינרס מכירות פומביות בע"מ להלן החברה עורכת בזה תצוגת פריטי יודאיקה שונים, אשר התקבלו מאנשים שונים אשר הסכימו להעמיד את הפריטים החשובים לרשות הקהל להסתכלות עם אפשרות לרכישתם במכירה פומבית שתתקיים עם סיום התערוכה.

 

*היות ובאתר הבית של ווינרס ישנה אפשרות למתן הצעות מוקדמות ולראותן, במקרה של שוויון בהצעות מוקדמות ההצעות שניתנו באתר הבית של ווינרס גוברות על פני הצעות שנתקבלו באתרים אחרים.

1 . לנוחיות המבקרים הוצאנו לאור קטלוג זה עם הסברים מפורטים בליווי תמונות. המידע בקטלוג מבוסס על הערכת מומחי החברה אולם האחריות

הבלעדית על בדיקת הפריטים מוטלת על הרוכש. שמור על הקטלוג כעל מלווה אישי לכל ימי התערוכה והמכירה. אנו לרשותך בכל שאלה, ספק וברור.

ניהול המכירה ותנאיה:

2 . המכירה עצמה תנוהל ע"י אדם מנוסה הבקי בנוהלי המכירות פומביות. אנו מבקשים מכל המבקרים והאורחים במכירה הפומבית לצייד את עצמם

בידע המתאים. לאלו שאינם בקיאים בנושא זה אנו ממליצים לפנות אלינו בימי התערוכה או לפניה ולקבל מאיתנו את המידע הדרוש.

3 . עצם ההשתתפות במכירה הפומבית וקבלת "מספר רכישה" מאיתנו מהווה אישור והסכמה כי ידועים למקבל המספר. התקנות, הנוהל, התנאים

והנהוג בתערוכות ובמכירה פומבית שלנו ובכל בעיה וספק, באם יתעוררו, בשעת המכירה או לאחריה, עקב רכישת פריטים מסוימים, ינהג הרוכש או

הרוכשת וכן הנהלת החברה כעורכי המכירה, לפי הנהוג והמקובל אצלנו.

4 . היות והחברה אינה אלא עורכת התערוכה והמכירה ואינה בעלת הפריטים עצמם לכן מוסכם ומותנה בזאת כי בכל מקרה, לא תהיה אחריות החברה כלפי הרוכשים אלא עד העברת הכספים לידי המוכרים- בעלים ולכן, באם הועבר כבר התשלום שהתקבל מהרוכש ליד הבעלים, אזי אף אם תלונתו או טענתו של הרוכש תהיה מוצלחת, אנו נעשה כל מאמץ והשתדלות להשיב את כספו של הבעלים. אך לא תהיה כל התחיבות מצידנו לכך, וכן לא ננהל הליכים משפטיים לשם החזרת כספים לרוכשים לאחר שהועברו לבעלים. אולם נסכים למתן האישורים המתאימים מצידנו לרוכש כדי שיוכל לנהל הליכים משפטיים נגד הבעלים.

5 . עם קבלת "מספר רכישה" מאיתנו באופן אישי או טלפוני, מסכים ומתחייב הרוכש לא לתבוע באופן אישי או בתביעה משפטית בכל מקרה של נזק או טעות בתיאורי הפריטים את החברה. כל טענה או תביעה לאחר העברת הכספים לבעלים הנה אך ורק כלפי הבעלים.

מחירים והערכות:

ההשתתפות במכירה מתבצעת באחת מהאפשריות הבאות: א. ע"י הופעת הרוכש\ת בעצמו באולם ב. בא כוחו ג. ע"י הצעות טלפוניות או בכתב, המייפות את כוחה של הנהלת החברה לרכוש עבור המזמינים פריטים שונים ד. דרך האינטרנט.

6 . משתתף המופיע כבא כוחו של אדם אחר, מחייב את עצמו ואת שולחו באותה מידה, ויחויב לעמוד בעצמו בתשלומי רכישותיו עבור משלחו ואנו נראה בו כ"רוכש" לכל דבר, ונוכל לפנות אליו או אל שולחו כדי לממן את הרכישה, לפי ראות עינינו.

7 . באם נקבל הזמנה טלפונית או בכתב לפריט מסוים, נשתדל לפעול למען האינטרס של המזמין כאילו היה הוא בעצמו באולם. אולם, אין התחיבות מצידנו להשיג עבורו את הפריט.

8 . אין התחיבות לקבל כל הצעה שהיא לרבות הגבוהה ביותר וזאת אף אם הרוכש או מיופה כוחו נמצא באולם ומשתתף אישית במכירה.

9 . המכירה עצמה מנוהלת בהכרזת דולרים של ארה"ב. אולם התשלום בפועל מתקבל בשקלים לפי חישוב הדולר בשער אשר יוכרז עליו בפתיחת המכירה או ביום התשלום (הגבוה מבינהם), או בדולרים של ארה"ב.

10 . א. על כל תשלומי הרוכשים עד $500,000 לפריט מתווספים 24% עמלה. מעל $501,000 לפריט מתווספים 20%. על כל התשלומים יש תוספת מע"מ על העמלה. תוספות אלו הינם חלק בלתי נפרד מהצעת המחיר המתקבל ע"י מנהל המכירה בשעת המכירה וכל ההתחייבות והמשתמע מהן חלות גם על האחוזים.

ב. תושב חו"ל יהא זכאי לפטור מן המע"מ רק במידה והפריט שרכש ישלח לחו"ל ע"י החברה ללא אחריותה ובכפוף להוצאת רשימון יצוא משרותי המכס. הרוכש ישא בכל העלויות הנילוות.

11 . א. צ'יקים בנקאיים או צ'יקים אישיים מתקבלים בהסתייגות עד לביצוע התשלום בפועל ע"י הבנק.

ב. תשלום במזומן, בצ'קים או בהעברה בנקאית מהארץ הם ללא עמלה. תשלום בצ'קים )מחו"ל( או כרטיסי אשראי )מהארץ( יחויבו בתוספת של 1.5% .

העברה בנקאית מחוץ לארץ תחויב בתוספת של 1.5% מהסכום, מינימום 30$ . תשלום בכרטיסי אשראי מחו"ל יחויב בעמלה של 3% . כל החיובים הנ"ל אינם תלויים בתאריך הגביה וכפופים להיתר עיסקה.

2 1 . ליד כל פריט נמצאת הערכת המומחים שלנו. נא להתייחס אל ההערכה רק כאל הצעה בלבד, אין כל הבטחה שהפריטים לא ימכרו מתחת למחיר הנמוך המופיע בהערכה ואין כל בטחון שהמחיר לא יעלה ואפילו בהרבה על המחיר הגבוה. סעיף זה אינו גורע מהגנתנו העקבית על מחיר המינימום של בעל הפריט, הגנה זו מתבצעת על ידינו בדרכים מקובלות והנראות לנו. לצורך זה נרשם גם מחיר הפתיחה ליד הערכה.

פעמים ואנו מקבלים פריטים אשר הבעלים קבעו להם מחיר פתיחה נמוך ביותר, אנו מצידנו קובעים את ההערכה מבחינה מקצועית, לכן אנו רושמים את מחיר הפתיחה, המבוקש ע"י הבעלים אך רושמים גם את ההערכה שלנו, שהיא לפעמים גבוהה בהרבה ממחיר הפתיחה.

13 . הרוכש (לרבות אדם שרכש את הפריטים שלו שהוא העמיד למכירה) או בא כוחו יוציא את הפריט שנרכש בהקדם האפשרי. אנו מבקשים להופיע תוך 7 ימים, לשלם ולהוציא את הפריטים ומכל מקום בשום אופן לא לאחר יותר מ- 14 יום. כעבור 14 יום החברה תשמור לעצמה את הזכות לגבות 5$ לפריט ליום, דמי שמירה ואחסון ו/או לבטל את המקח בצורה חד צדדית, בלי לוותר על זכות התביעה של העמלות.

14 . משלוח הפריטים אל בית הרוכש, מתבצע על אחריותו הבלעדית, ובדרך שתיראה לנו. כל הוצאות משלוח וכו' על חשבון הרוכש.

15 . הרוכש ישלם על רכישותיו לפני הוצאת הפריטים ממשרדי החברה.

16 . לידיעת הבעלים: אין אנו אחראים לביצוע בפועל של התשלומים אשר התחייבו הרוכשים לשלם בשעת המכירה. כל התחיבות של הרוכשים אשר לא תבוצע בפועל, ניתן את כל הגיבוי לבעל הפריט ]לשעבר[ לגבות את התשלומים המגיעים לו. אך לא ננהל בפועל הליכים משפטיים כנגד רוכשים,

אלא נשתדל בכל הדרכים הנראות לנו כגון עיקול כספים של רוכשים באם נמצאים אצלנו, או חפצים שלהם וכדומה, אך איננו מתחייבים לעקל כספים וכדומה.

17 . למרות כל האמור מסכימים הרוכשים והמוכרים לראות בנו כצד משפטי לכל דבר במקרה ונעמוד על זכותנו הניתנת לנו בזה, לנהל הליכים משפטיים ולנקוט בכל דרך מקובלת אחרת כנגד צד שאינו עומד באיזהו שהיא מהתחייבויותיו.

18 . אנו משאירים לעצמנו את הזכות להודיע בע"פ או בכתב, עד שעות המכירה, על שינויים בסעיפים דלעיל או הוספת שונות באם יהיו כאלו.

19 . בכל מקרה של שינוי, תוספת או השמטה בתרגום לאנגלית, הנוסח העברי קובע.

שאלה על פריט

כלי המקדש הגנוזים: דף בכתי"ק החיד"א מתוך ספרו "חיים שאל". שינויים רבים מהנדפס