Whatsapp Image 2024 02 14 At 16.48.44.jpeg

מכירה פומבית מספר 144

2024-03-10T19:00

פורים אינקונבולה, דפוסים קדומים, חסידות, חפצי צדיקים, קמיעות, ספרי סגולה, כתבי יד, מכתבים

מכירה פומבית 144
144ספרי קודש נדירים ומהדורות ראשונות
פריט 20

סט 'נודע ביהודה' – דפוס ראשון. ספר יסוד. עותק מיוחס. הגהות, והגהה בשם הגר"ח מוואלוזין בחייו

מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $3,000 -
$5,000
עמלת בית המכירות: 24%
נמכר: $11,780

המחיר כולל עמלת קונה

שתף פריט

תיאור פריט

"ועל דור יתום זה אני אומר: "כי ישרים דרכי ה' וצדיקים ילכו בם

וחסידים
יכשלו בם"
[נודע ביהודה, יו"ד, עמ' צ"ג; ראה הרחבה]

שו"ת נודע ביהודה, על ארבעת חלקי שולחן ערוך. מאת גדול הדור הגאון רבי יחזקאל לנדא אב"ד פראג, הנודע כ'בעל הנודע ביהודה' על שם ספרו. שני חלקים כרוכים יחדיו בשערים נפרדים. פראג, תקל"ו-תקל"ז [1736-1737]. מהדורה ראשונה, מבוקשת ונדירה של ספר היסוד החשוב, אותו הדפיס המחבר הקדוש בחייו.

עותק מיוחס, הגהות חשובות: בשער הראשון מופיעות מספר חתימות בעלות, ביניהן חתימת הגאון רבי יוסף שאול ב"ר מאיר הלוי (לנדא). חתן רבי ישראל משקלוב, ומצאצאי הנודע ביהודה. בשולי גליונות הדפים מופיעות מספר הגהות למדניות נאות, מהן ארוכות. ההגהות אינן חתומות אולם לפי הנוסח הישיר "כדבר איש אל רעהו" ניתן להבין שההגהות נכתבו בידי אחד מגדולי הדור. לדוגמה: באחת ההגהות [במפתחות שבסוף חלק א'] כתב הנודע ביהודה: "ומצאתי בהגהות מיימוני", ועל זה מעיר המגיה: "מציאה זו נמצאת גם בתוספות"… וכן בשולי אחת ההגהות [חלק אבן העזר סימן מ"ג] רשם המגיה: "שמעתי מפי קודש אדמו"ר הגאון מוהר"ח מוואלאזין נ"י דאשתמטיתיה מהמחבר גמרא ערוכה במסכת בבא בתרא דף קנג…" !! [ראה אודות שאלה זו: שואל ומשיב, שו"ת בית אפרים, ברוך טעם, חשק שלמה, ועוד. מצורף חומר]. לפנינו דבר תורה מהגר"ח שלא נודע עד כה. הגהה אחת עם חתימה קצוצה:.. אל, אולי רבי ישראל משקלאב שחתימת חתנו מופיעה בשער (כנ"ל).

סטפנסקי, ספרי יסוד 309:
לפנינו מהדורתו הראשונה של אחד מהספרים ההלכתיים החשובים ביותר בארון הספרים היהודי, שבכל הדורות, שנתקבל בכל תפוצות ישראל כעמוד ההלכה. מאת אחד ומיוחד מענקי הדורות שקמו בעם ישראל, הנקרא על שם ספרו 'כבעל הנודע ביהודה' [עד ששמו הפרטי רבי יחזקאל לנדא כמעט ונשתכח]. החיד"א ב"שם הגדולים" כותב על הספר "נודע ביהודה": "תשובותיו מיוסדות על אדני הפלפול והסברא חריפות ובקיאות… החכם בחכמתו יכיר מספריו כי רב הוא ומופלא מגדולי הדור, גאון עז תהלות ישראל וגדול כבודו…". בעל התניא העיד על הספר: "הרב מפראג היה יחיד בדורות בהוראותיו, והיה ה' אתו, שקלע אל השערה ולא החטיא המטרה האמתית בכל דבר אשר הורה. (מופת הדור, עמ' עד).

פולמוס ה'לשם יחוד':
בסימנים צ-צג שבחלק הראשון שלפנינו, נכתבה תשובתו הידועה של הנוב"י נגד אמירת "לשם יחוד". בסימנים אלו מתנגד הנוב"י בחריפות ל'אמירת 'לשם יחוד' לפני קיום המצוות, הנהוגה על ידי החסידים ע"ש וז"ל: "ועל דור יתום זה אני אומר: 'כי ישרים דרכי ה' וצדיקים ילכו בם וחסידים יכשלו בם' "… אולם למרות שבתשובה זו תוקף הנוב"י את אחד מהמנהגים המפורסמים של החסידות, שמו נשאר מקודש כמקודם בעיני החסידים. כמופיע בספרי תולדות החסידות שכאשר גילו לבעש"ט מן השמים שלטובת שלמות נשמתו עליו לשמש תלמיד חכם, הוא נסע דווקא אל הנודע ביהודה והגיש לו את הגחל בכדי להצית את מקטרתו. כמו כן מקובל שהבעש"ט אמר על הנוב"י: "על ה'דראנג' [-אדם גבוה, הנוב"י היה גבה קומה] הזה עומד שליש העולם" ! בחסידות בעלז, למשל, נוהגים עד היום שלא לומר 'לשם יחוד' ביום היאר-צייט של הנוב"י, מפני שהוא התנגד לכך.

תהליך ההדפסה:
ההדפסה החלה בחודש אדר תקל"ו [כפי שמופיע בדף השער], והסתיימה בחודש טבת תקל"ז [כפי שמופיע בקולופון שבסוף החלק השני]. הסימנים צ-צג שבחלק הראשון (בהם תשובתו הידועה נגד אמירת "לשם יחוד") הינםם מחודש סיון תקל"ו, כלומר דברים שכתב הנודע ביהודה מספר חודשים לאחר תחילת ההדפסה.
ביום סיום ההדפסה "בערב ראש חודש שבט תקל"ז לפ"ק, אשר אז השלים ספרו נודע ביהודה קמא" נשא הנודע ביהודה דרשה לכבוד המאורע (אהבת ציון, פראג תקפ"ז, דרוש ט', יח/2).

פאר הדפוס:
בנו של הנוב"י, הגאון רבי יעקב'קא מברודי כותב אודות יופיה של המהדורה הראשונה שלפנינו: "…מיום הוסדה מכבש הדפוס בפראג מאז ועד הנה לא יצא מהם ספר בתכלית ההידור היופי כזה". ואכן כפי שניתן להיווכח בטופס שלפנינו, שנדפס ביופי ובהדר, בדיו עז, על גבי נייר עבה ומשובח, שלמרות שלוש מאות השנים שעברו מאז הדפסתו, הדפים נשמרו בשלמות נדירה, ללא קרעים האופייניים לספרים בני הגיל הזה. הכריכה (המקורית?) גם היא נשמרה במצב מיטבי, כולל שדרת העור ועליה הטבעת שם הספר.

[1], פו, [9] דף; [1], קנז דף. חסר דף הקדמת המחבר בתחילת חלק א. 34 ס"מ.

מצב טוב. חתימות. חותמות. הגהות. כתמי זמן. כריכת חצי עור עתיקה ומוטבעת, עם חסרון.

………………………………………….. .

רבינו יחזקאל הלוי סגל לנדא [תע"ד-תקנ"ג], מגדולי וקדושי הדורות שקמו בעם ישראל ואשר כל בית ישראל נשען על פסקיו כאחד מן הראשונים. בצעירותו נמנה על ראשי הקלויז בבראד, באותן שנים למד בחברותא את כתבי האר"י עם ראש חכמי הקלויז רבי חיים צאנזער (הראשון) ובד בבד כיהן כאב בית הדין.

בשנת תקי"ד הוזמן לכהן ברבנות החשובה באירופה – בעיר הגדולה פראג וכראש הישיבה הגדולה שם, בה העמיד אלפי תלמידים, ביניהם מגדולי הדור. בפראג פקע שמו כגדול הדור ושאלות לאלפים נשלחו אליו ממקומות מרוחקים ביותר. כ-850 מתשובותיו הדפיס בספרו "נודע ביהודה". בשיטתו ההלכתית לא היסס להביע את דעתו, גם כאשר שיטתו נגדה את דעת הרבנים האחרים, למשל בהיתר גילוח בחול המועד ובפרשת הגט מקליווא, שהסעירה את העולם הרבני בתקכ"ז. ואף מתנועת החסידות הביע הסתייגות, שכן ראה בה חידוש מסוכן.

למרות זאת גדולי החסידות התייחסו אליו באופן מיוחד והתבטאו אודותיו בהתבטאויות נדירות שלא נשמעו כמותן. מקובל שכאשר גילו לבעש"ט מן השמים שלטובת נשמתו עליו לשמש תלמיד חכם, הוא נסע אל הנודע ביהודה והגיש לו גחל להצית את מקטרתו. כמו כן מקובל שהבעש"ט אמר עליו: "על ה'דראנג' [-אדם גבוה, הנוב"י היה גבה קומה] הזה עומד שליש העולם"! עוד אומרים בשם הבעש"ט, "היתה לו לבורא נשמה חדשה שלא היתה עדיין בעולם והיתה גנוזה במרומים עד שנולד הרב מפראג". בעל הדברי חיים מצאנז הסביר את התנגדותו של הנודע ביהודה לחסידות, כי לפני ירידת נשמת הבעל שם טוב לעולם התנגדו המלאכים לירידת הנשמה מחשש שתחזיר בתשובה את כל כלל ישראל, וכבר מנוי וגמור היה שלא להוריד את נשמת הבעל שם טוב לעולם, עד שאמר הנודע ביהודה שהוא ירד לעולם להתנגד לשיטתו.

הנודע ביהודה התנגד לאמירת "לשם ייחוד", שתיקן הבעש"ט ועל החסידים שנהגו לאמרו כתב: "ועל דור יתום זה אני אומר: 'כי ישרים דרכי ה' וצדיקים ילכו בם וחסידים יכשלו בם' [נודע ביהודה מהדורא קמא, יורה דעה, עמ' צ"ג]." אודות כך נפוצה האגדה שכאשר ביקש המדפיס מסדילקוב להדפיס מחדש את הנודע ביהודה, חפץ להשמיט באותה תשובה את המלה "וחסידים" ולכתוב במקומה "ופושעים", כלשון הכתוב [הושע יד, י]. כאשר נודע על כך לנודע ביהודה, הפטיר: "אני עשיתי את מ"פושעים" "חסידים"; עכשיו באים הם ומבקשים לעשות את "החסידים" – ל"פושעים"…"

ספריו: שו"ת נודע ביהודה, חידושי צל"ח ושאר ספריו, הם מספרי היסוד החשובים ביותר בארון הספרים היהודי. החיד"א בספרו "שם הגדולים" כותב על הספר 'נודע ביהודה': "החכם בחכמתו יכיר מספריו כי רב הוא ומופלא מגדולי הדור, גאון עז תהלות ישראל וגדול כבודו…". בעל ה"חתם סופר" כותב עליו (ח"ב, אבה"ע, סימן צה): "ודבר אלקים בפיו, אמת".

פריטים נוספים שיכולים לעניין אותך

פריט 126
אוסף חשוב: 'כתבי סמיכה' בכתי"ק גדולי רבני ירושלים. תרס"ו ואילך
מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $2,000 -
$3,000
נמכר: $1,364

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 22
שיר השירים. קהלת. 2 חיבורים מאת המגיד מפאלאצק
מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $1,300 -
$1,500
פריט 110
כתבי-יד, [4 קונטרסים] חידושים בכתב יד הגאון רבי צבי הירש וואלק אב"ד פינסק ובעל 'כתר כהונה'. לא נדפס
מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $2,000 -
$3,000
נמכר: $4,960

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 98
כתב יד, פיוטים לאירועים שונים. איטליה, תר"ו [1847]
מחיר פתיחה: $500
הערכה: $700 -
$800
נמכר: $620

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 143
מכתב מוסרי חשוב מהגאון הצדיק רבי אביגדור מילר. נדיר במיוחד
מחיר פתיחה: $500
הערכה: $700 -
$800
נמכר: $1,860

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 203
בזו הכלי יש כח לעשות נסים ונפלאות: כתונת בד קודש של פועל הישועות הרה"ק מריבניץ זיע"א - כותונת ארוכה במיוחד, ניתן להשתמש כ'קיטל'
מחיר פתיחה: $5,000
הערכה: $15,000 -
$18,000
נמכר: $8,680

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 133
מכתב היסטורי ארוך בכתי"ק הגאון רבי אהרן קוטלר אל הגר"ז סורוצקין
מחיר פתיחה: $1,000
הערכה: $1,500 -
$2,000
נמכר: $1,984

המחיר כולל עמלת קונה

פריט 150
גזירת השחיטה בפולין: מכתב הגה"ק רבי אלימלך גאטערמאן אב"ד קארוב
מחיר פתיחה: $500
הערכה: $700 -
$800
נמכר: $620

המחיר כולל עמלת קונה

קבל הערכת פריטים ללא עלות

למכור עם Winner'S

סקרן לדעת האם הפריט שלך מתאים לאחת מהמכירות הקרובות שלנו?
ספק מידע ושתף תמונות כדי לבקש הערכת מחיר מקוונת כעת.

התחל להקליד ע"מ לקבל תוצאות רלוונטיות

תנאי בית המכירות

הדרכה למבקרי התערוכה ומשתתפי המכירות הפומביות כולל תקנות ונוהל.

ווינרס מכירות פומביות בע"מ להלן החברה עורכת בזה תצוגת פריטי יודאיקה שונים, אשר התקבלו מאנשים שונים אשר הסכימו להעמיד את הפריטים החשובים לרשות הקהל להסתכלות עם אפשרות לרכישתם במכירה פומבית שתתקיים עם סיום התערוכה.

 

*היות ובאתר הבית של ווינרס ישנה אפשרות למתן הצעות מוקדמות ולראותן, במקרה של שוויון בהצעות מוקדמות ההצעות שניתנו באתר הבית של ווינרס גוברות על פני הצעות שנתקבלו באתרים אחרים.

1 . לנוחיות המבקרים הוצאנו לאור קטלוג זה עם הסברים מפורטים בליווי תמונות. המידע בקטלוג מבוסס על הערכת מומחי החברה אולם האחריות

הבלעדית על בדיקת הפריטים מוטלת על הרוכש. שמור על הקטלוג כעל מלווה אישי לכל ימי התערוכה והמכירה. אנו לרשותך בכל שאלה, ספק וברור.

ניהול המכירה ותנאיה:

2 . המכירה עצמה תנוהל ע"י אדם מנוסה הבקי בנוהלי המכירות פומביות. אנו מבקשים מכל המבקרים והאורחים במכירה הפומבית לצייד את עצמם

בידע המתאים. לאלו שאינם בקיאים בנושא זה אנו ממליצים לפנות אלינו בימי התערוכה או לפניה ולקבל מאיתנו את המידע הדרוש.

3 . עצם ההשתתפות במכירה הפומבית וקבלת "מספר רכישה" מאיתנו מהווה אישור והסכמה כי ידועים למקבל המספר. התקנות, הנוהל, התנאים

והנהוג בתערוכות ובמכירה פומבית שלנו ובכל בעיה וספק, באם יתעוררו, בשעת המכירה או לאחריה, עקב רכישת פריטים מסוימים, ינהג הרוכש או

הרוכשת וכן הנהלת החברה כעורכי המכירה, לפי הנהוג והמקובל אצלנו.

4 . היות והחברה אינה אלא עורכת התערוכה והמכירה ואינה בעלת הפריטים עצמם לכן מוסכם ומותנה בזאת כי בכל מקרה, לא תהיה אחריות החברה כלפי הרוכשים אלא עד העברת הכספים לידי המוכרים- בעלים ולכן, באם הועבר כבר התשלום שהתקבל מהרוכש ליד הבעלים, אזי אף אם תלונתו או טענתו של הרוכש תהיה מוצלחת, אנו נעשה כל מאמץ והשתדלות להשיב את כספו של הבעלים. אך לא תהיה כל התחיבות מצידנו לכך, וכן לא ננהל הליכים משפטיים לשם החזרת כספים לרוכשים לאחר שהועברו לבעלים. אולם נסכים למתן האישורים המתאימים מצידנו לרוכש כדי שיוכל לנהל הליכים משפטיים נגד הבעלים.

5 . עם קבלת "מספר רכישה" מאיתנו באופן אישי או טלפוני, מסכים ומתחייב הרוכש לא לתבוע באופן אישי או בתביעה משפטית בכל מקרה של נזק או טעות בתיאורי הפריטים את החברה. כל טענה או תביעה לאחר העברת הכספים לבעלים הנה אך ורק כלפי הבעלים.

מחירים והערכות:

ההשתתפות במכירה מתבצעת באחת מהאפשריות הבאות: א. ע"י הופעת הרוכש\ת בעצמו באולם ב. בא כוחו ג. ע"י הצעות טלפוניות או בכתב, המייפות את כוחה של הנהלת החברה לרכוש עבור המזמינים פריטים שונים ד. דרך האינטרנט.

6 . משתתף המופיע כבא כוחו של אדם אחר, מחייב את עצמו ואת שולחו באותה מידה, ויחויב לעמוד בעצמו בתשלומי רכישותיו עבור משלחו ואנו נראה בו כ"רוכש" לכל דבר, ונוכל לפנות אליו או אל שולחו כדי לממן את הרכישה, לפי ראות עינינו.

7 . באם נקבל הזמנה טלפונית או בכתב לפריט מסוים, נשתדל לפעול למען האינטרס של המזמין כאילו היה הוא בעצמו באולם. אולם, אין התחיבות מצידנו להשיג עבורו את הפריט.

8 . אין התחיבות לקבל כל הצעה שהיא לרבות הגבוהה ביותר וזאת אף אם הרוכש או מיופה כוחו נמצא באולם ומשתתף אישית במכירה.

9 . המכירה עצמה מנוהלת בהכרזת דולרים של ארה"ב. אולם התשלום בפועל מתקבל בשקלים לפי חישוב הדולר בשער אשר יוכרז עליו בפתיחת המכירה או ביום התשלום (הגבוה מבינהם), או בדולרים של ארה"ב.

10 . א. על כל תשלומי הרוכשים עד $500,000 לפריט מתווספים 24% עמלה. מעל $501,000 לפריט מתווספים 20%. על כל התשלומים יש תוספת מע"מ על העמלה. תוספות אלו הינם חלק בלתי נפרד מהצעת המחיר המתקבל ע"י מנהל המכירה בשעת המכירה וכל ההתחייבות והמשתמע מהן חלות גם על האחוזים.

ב. תושב חו"ל יהא זכאי לפטור מן המע"מ רק במידה והפריט שרכש ישלח לחו"ל ע"י החברה ללא אחריותה ובכפוף להוצאת רשימון יצוא משרותי המכס. הרוכש ישא בכל העלויות הנילוות.

11 . א. צ'יקים בנקאיים או צ'יקים אישיים מתקבלים בהסתייגות עד לביצוע התשלום בפועל ע"י הבנק.

ב. תשלום במזומן, בצ'קים או בהעברה בנקאית מהארץ הם ללא עמלה. תשלום בצ'קים )מחו"ל( או כרטיסי אשראי )מהארץ( יחויבו בתוספת של 1.5% .

העברה בנקאית מחוץ לארץ תחויב בתוספת של 1.5% מהסכום, מינימום 30$ . תשלום בכרטיסי אשראי מחו"ל יחויב בעמלה של 3% . כל החיובים הנ"ל אינם תלויים בתאריך הגביה וכפופים להיתר עיסקה.

2 1 . ליד כל פריט נמצאת הערכת המומחים שלנו. נא להתייחס אל ההערכה רק כאל הצעה בלבד, אין כל הבטחה שהפריטים לא ימכרו מתחת למחיר הנמוך המופיע בהערכה ואין כל בטחון שהמחיר לא יעלה ואפילו בהרבה על המחיר הגבוה. סעיף זה אינו גורע מהגנתנו העקבית על מחיר המינימום של בעל הפריט, הגנה זו מתבצעת על ידינו בדרכים מקובלות והנראות לנו. לצורך זה נרשם גם מחיר הפתיחה ליד הערכה.

פעמים ואנו מקבלים פריטים אשר הבעלים קבעו להם מחיר פתיחה נמוך ביותר, אנו מצידנו קובעים את ההערכה מבחינה מקצועית, לכן אנו רושמים את מחיר הפתיחה, המבוקש ע"י הבעלים אך רושמים גם את ההערכה שלנו, שהיא לפעמים גבוהה בהרבה ממחיר הפתיחה.

13 . הרוכש (לרבות אדם שרכש את הפריטים שלו שהוא העמיד למכירה) או בא כוחו יוציא את הפריט שנרכש בהקדם האפשרי. אנו מבקשים להופיע תוך 7 ימים, לשלם ולהוציא את הפריטים ומכל מקום בשום אופן לא לאחר יותר מ- 14 יום. כעבור 14 יום החברה תשמור לעצמה את הזכות לגבות 5$ לפריט ליום, דמי שמירה ואחסון ו/או לבטל את המקח בצורה חד צדדית, בלי לוותר על זכות התביעה של העמלות.

14 . משלוח הפריטים אל בית הרוכש, מתבצע על אחריותו הבלעדית, ובדרך שתיראה לנו. כל הוצאות משלוח וכו' על חשבון הרוכש.

15 . הרוכש ישלם על רכישותיו לפני הוצאת הפריטים ממשרדי החברה.

16 . לידיעת הבעלים: אין אנו אחראים לביצוע בפועל של התשלומים אשר התחייבו הרוכשים לשלם בשעת המכירה. כל התחיבות של הרוכשים אשר לא תבוצע בפועל, ניתן את כל הגיבוי לבעל הפריט ]לשעבר[ לגבות את התשלומים המגיעים לו. אך לא ננהל בפועל הליכים משפטיים כנגד רוכשים,

אלא נשתדל בכל הדרכים הנראות לנו כגון עיקול כספים של רוכשים באם נמצאים אצלנו, או חפצים שלהם וכדומה, אך איננו מתחייבים לעקל כספים וכדומה.

17 . למרות כל האמור מסכימים הרוכשים והמוכרים לראות בנו כצד משפטי לכל דבר במקרה ונעמוד על זכותנו הניתנת לנו בזה, לנהל הליכים משפטיים ולנקוט בכל דרך מקובלת אחרת כנגד צד שאינו עומד באיזהו שהיא מהתחייבויותיו.

18 . אנו משאירים לעצמנו את הזכות להודיע בע"פ או בכתב, עד שעות המכירה, על שינויים בסעיפים דלעיל או הוספת שונות באם יהיו כאלו.

19 . בכל מקרה של שינוי, תוספת או השמטה בתרגום לאנגלית, הנוסח העברי קובע.

שאלה על פריט

סט 'נודע ביהודה' – דפוס ראשון. ספר יסוד. עותק מיוחס. הגהות, והגהה בשם הגר"ח מוואלוזין בחייו